از این پس باید برای انتقال ارزهای دیجیتال مالیات پرداخت کنید!

بر اساس طرحی که دیروز در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، افراد موظف‌اند زین پس برای انتقال ارزهای دیجیتال و پول‌های فیات مالیات پرداخت کنند. علاوه بر آن، انتقال املاک، خودروهای سواری، طلا، نقره و جواهرات نیز مشمول مالیات خواهد شد.

اگر اخبار را دنبال کنید، حتما می‌دانید که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز گذشته طرحی به نام مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی را تصویب کرد.

نمایندگان این طرح را به قانون مالیات‌های مستقیم پیوست کرده و اینچنین گفتند که طبق ماده 4، اگر تمام افراد غیرتجاری انتقال‌دهنده عین یا واگذارکننده حق سرمایه‌های زیر را در مناطق آزاد تجاری–صنعتی و ویژه اقتصادی، انتقال دهند، مشمول مالیات می‌شوند.

سرمایه‌های مذکور شامل 1. انتقال املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل،  2. انتقال انواع خودرو سواری دارای پلاک شخصی مشمول مقررات مربوط به شماره‌گذاری،  3. انتقال انواع طلا، نقره، پلاتین و جواهرآلات،  4. انتقال انواع ارز و  5. انتقال رمز پول و رمز دارایی هستند.

در تبصره 1 درباره انتقال و حق واگذاری محل اینطور آمده که فرد باید تا یک سال علی‌الحساب به پرداخت مالیات بپردازد. در تبصره 2 نیز گفته شده این امر که به وسیله تنظیم یا تنفیذ وکالت نامه بلاعزل انجام می‌گیرد، بر اساس صورت‌ حساب الکترونیکی عملی می‌شود.

آیین‌نامه اجرایی این تبصره 6 ماه پس از اجرایی آن توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شده و برای تصویب، به وزیران فرستاده خواهد شد. کارپوشه‌های غیر تجاری معاملات مشمول مالیات موضوع ماده (93) این قانون نخواهند شد.

در تبصره 6 آمده است که برای محاسبه قیمت خرید دارایی‌های موضوع بند (3) اگر فرد کمتر از 3 سال آن دارایی را بدست آورده باشد، قیمت در آخرین صورت‌حساب الکترونیکی ملاک قرار می‌گیرد. اگر او بیشتر از 3 سال به آن دارایی رسیده باشد، ملاک مالیات بر اساس قیمت روز دارایی‌های مذکور در 3 سال قبل یا بیشترین مبلغ مندرج در صورت‌حساب الکترونیکی خرید محاسبه خواهد شد.

در این گزارش اینچنین آمده که بر اساس تبصره 7، اگر دارایی‌های بند (4) این ماده در بانک‌ها سپرده‌گذاری شده باشند، دیگر نیازی نیست دارنده سرمایه مالیاتی به دولت پرداخت کند.

برای میزان انتقال مالیات ارزهای دیجیتال در کشور نیز در تبصره 8 اینچنین گفته شده که تا 6 ماه دیگر پس از تصویب این ماده، طرح مذکور به سازمان با همکاری بانک مرکزی فرستاده می‌شود. چون هنوز آیین نامه آن فراهم نشده و تا 6 ماه دیگر باید برای این امر صبر کنیم، میزان تأثیر آن بر کاربران ارز دیجیتال در همان زمان مشاهده خواهد شد.

محمدرضا پورابراهیمی که ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس را برعهده دارد، در پی برخی از انتقادات درباره این موضوع اینچنین بیان کرد:

از آنجایی که برخی از افراد سعی دارند فضا را مشوش کنند، قصد دارند با ایجاد جوی تاریک مانع از یک جریان شفاف شوند. مسلما این طرح شامل 99 درصد افراد نمی‌شود. مثلا یک خانواده چهار نفره می‌تواند 4 خودرو داشته باشد و هیچ مالیاتی پرداخت نکند. خرید ارز هم اینچنین است؛ اگر فردی سپرده ارزی داشته باشد، سود سپرده به او داده شده و از مالیات نیز عفو می‌شود. برای سپرده طلا نیز تا 150 گرم مانعی ندارد و مشمول مالیات نخواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH