مراحل ثبت شرکت‌ ها در ایران

مراحل ثبت شرکت‌ ها در ایران

یکی از اصلی‌ترین نیازها برای آغاز فعالیت یک شرکت، ‌داشتن مجوزهای لازم از طرف سازمان‌های مربوطه است، برای این کار ابتدا باید شرکت خود را به ثبت برسانید. این کار علاوه بر بالابردن میزان اعتبار شما، نوع فعالیت و میزان مسئولیتی که حاضر به تقبل آن هستید را نیز مشخص می‌کند. پس به شما توصیه می‌کنیم قبل از اقدام به ثبت شرکت به طور کامل شرایط و ضوابط مربوط به این کار را بررسی کنید تا در مسیر با مشکل مواجه نشوید.می‌توانید از طریق بخش ارتباط با ما سایت الی ثبت، با کارشناسان سایت در ارتباط باشید تا راهنمایی‌های لازم را خدمت شما ارائه دهند.

/ثبت-شرکت/https://elisabt.ir

بررسی گام‌به‌گام مراحل ثبت شرکت

به‌طورکلی برای ثبت و راه‌اندازی یک شرکت باید 6 مرحله زیر را دنبال کنید؛ اگر می‌خواهید در کمترین زمان ممکن این کار را انجام دهید به سایت الی ثبت مراجعه کنید و انجام کلیه امور را به آن‌ها واگذار کنید.

  • مشخص‌کردن نوع شرکت
  • آماده‌سازی مدارک
  • درج اطلاعات در سامانه ثبت شرکت‌ها
  • ارسال مدارک از طریق پست
  • حضور در اداره ثبت
  • ثبت آگهی در روزنامه‌های رسمی

1- مشخص‌کردن نوع شرکت

اولین اقدام برای ثبت شرکت، مشخص‌کردن نوع آن بر اساس فعالیت و مسئولیتی است  که برعهده می‌گیرید. پس بهتر است قبل از راه‌اندازی کسب‌وکار خود با شرکا مشورت کنید و نوع فعالیت و میزان مسئولیت آن‌ها را مشخص کنید. این کار از بروز مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری می‌کند و به شما کمک می‌کند تا در کمترین زمان ممکن مدارک لازم برای آغاز فرایندهای اداری را آماده کنید.

مواردی که مشخص‌کردن آن‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، عبارت هستند از: تعداد شرکا، میزان سرمایه، مسئولیت هر فرد و مشخصات اولیه شرکت (مثل نام تجاری). پس از انجام این کارها متناسب با فعالیت خود باید یکی از 7 نوع شرکت زیر را انتخاب کنید:

سهامی عام

شرکتی که برای راه‌اندازی آن باید حداقل 5 سهام‌دار داشته باشید که به ‌عنوان شرکا در هیئت‌مدیره شرکت حضور داشته باشند. میزان سهم هر کدام از اعضا بر اساس آورده آن‌ها به شرکت مشخص می‌شود. سرمایه لازم برای ثبت شرکت در این روش پانصد هزار تومان است.

سهامی خاص

برای ثبت این نوع از شرکت‌ها نیاز به سرمایه صد هزار تومانی و معرفی حداقل سه نفر به‌عنوان اعضای هیئت‌ مدیره دارید. در این حالت مسئولیت هر شخص بر اساس میزان آورده‌ او مشخص می‌شود.

با مسئولیت محدود

در این نوع شرکت، هیچ حداقلی برای سرمایه اولیه در نظر گرفته نشده است. فقط کافی است دو نفر را به‌عنوان شریک معرفی کنید و هیئت‌مدیره تعیین شده حداقل یک عضو داشته باشد. مسئولیت و میزان تأثیر اعضا بر اساس میزان سرمایه‌گذاری آن‌ها در شرکت مشخص می‌شود.

تضامنی

این نوع از شرکت‌ها شباهت بسیار زیادی با مسئولیت محدود دارند؛ تنها تفاوت در میزان مسئولیت شرکا است. اگر اقدام به ثبت شرکت تضامنی کنید، هر فرد مسئولیت کامل را برعهده دارد.

نسبی

در شرکت‌های نسبی تعداد شرکا باید حداقل دو نفر باشد. هیچ حداقل و حداکثری برای سرمایه اولیه مشخص نشده و میزان قدرت و مسئولیت شرکا بر اساس آورده آن‌ها مشخص می‌شود. توجه داشته باشید که طبق قانون، هیئت‌ مدیره تشکیل شده باید حداقل یک عضو داشته باشد.

مختلط سهامی

این حالت در واقع ترکیبی از دو نوع تضامنی و سهامی عام است. شما باید دو نفر را به‌عنوان شریک به مسئولان مربوطه معرفی کنید. در این حالت مسئولیت شرکای سهامی به میزان آورده و مسئولیت شرکایی که به‌عنوان ضامن نام آن‌ها به ثبت رسیده، نامحدود است.

مختلط غیرسهامی

این نوع از شرکت به حالت قبلی شباهت بسیار زیادی دارد، با این تفاوت که برخی از افراد به‌عنوان شرکا ضامن و برخی دیگر به‌عنوان غیرسهامی در شرکت فعالیت می‌کنند. میزان مسئولیت دسته اولی نامحدود و دسته دوم باتوجه‌به آورده نقدی آن‌ها مشخص می‌شود.

تعاونی

برای راه‌اندازی چنین شرکتی باید نام 7 نفر را به‌عنوان عضو در اساس‌نامه شرکت معرفی کنید. در این روش نیز میزان حداقل و حداکثر سرمایه مشخص نشده است. تعداد اعضای هیئت مدیره باید 3 تا 7 نفر باشد. مسئولیت شرکا در صورت سهامی بودن باتوجه‌به آورده و در صورت غیرسهامی بودن باتوجه‌به تراضی طرفین مشخص می‌شود.

2- آماده‌سازی مدارک

برای ثبت شرکت در ایران پس از مشخص شدن نوع شرکت نوبت به آماده‌سازی و ارائه مدارک لازم به مسئولین مربوطه در اداره ثبت شرکت‌هاست (https://sherkat.ssaa.ir/). بسته به‌ نوع شرکتی که انتخاب می‌کنید، مدارک ارائه شده متفاوت است. برای اطلاع دقیق می‌توانید با کارشناسان الی ثبت ارتباط برقرار کنید تا شما را راهنمایی کنند. برای انجام این کار کافی است به سایت الی ثبت مراجعه کنید و از بخش ارتباط با ما، شماره تماس واحد مربوطه را یادداشت کنید. در ادامه به برخی از مدارک موردنیاز برای ثبت شرکت اشاره می‌کنیم:

  • اظهارنامه
  • اساسنامه
  • صورت‌جلسه مجمع‌ عمومی مؤسسین
  • صورت‌جلسه هیئت‌ مدیره
  • کپی مدارک شناسایی اعضا
  • ارائه رسید واریز 35% از سرمایه اولیه به‌ حساب شرکت
  • ارائه اسناد مالکیتی شرکت
  • ارائه گواهی عدم سوءپیشینه اعضا هیئت‌ مدیره

3- درج اطلاعات در سامانه

پس از تکمیل مدارک برای ثبت شرکت در ایران باید به درگاه اینترنتی ثبت شرکت‌ها مراجعه کرده و مدارک لازم را بارگذاری کنید. توجه داشته باشید در این سایت باید به سؤالاتی که از شما پرسیده می‌شود، به‌ دقت پاسخ دهید تا در ادامه با مشکل مواجه نشوید. برخی از اطلاعاتی که از شما خواسته می‌شود عبارت‌اند از:

  • اطلاعات کد ملی (افراد ایرانی) یا شماره گذرنامه (افراد غیرایرانی)
  • مشخص‌کردن نوع شرکت
  • واردکردن مشخصات فردی سهام‌داران
  • برای ثبت شرکت لازم است سمت هر یک از اعضا (اصیل یا وکیل) مشخص شود.
  • ثبت 5 اسم انتخابی که ملاک‌های مشخص شده را داشته باشد.

4- ارسال مدارک از طریق پست

اگر ثبت‌نام اولیه شما برای ثبت شرکت به‌درستی انجام شده باشد و موفق شوید تأیید اینترنتی را دریافت کنید، باید صورت‌جلسه تنظیمی و ضمائم آن را امضا کنید و از طریق پست سفارشی به آدرس مشخص شده ارسال کنید. پس از انجام این کار مدارک شما بررسی شده و نتیجه نهایی به شما اعلام می‌شود. اگر اطلاعات ارائه شده مشکلی نداشته باشد، پرونده شما وارد مرحله صدور آگهی می‌شود.

5- حضور در اداره ثبت

درصورتی‌که مراحل ثبت شرکت را با موفقیت پشت سر گذاشته باشید، باید به اداره ثبت مراجعه کنید و درخواست خود به همراه ضمائم موردنیاز را در اختیار مسئول پرونده قرار دهید. او اطلاعات لازم را در دفتر ثبت شرکت‌ها درج می‌کند و نسخه‌ای از مدارک را به همراه شماره ثبت و تاریخ در اختیار مراجعه‌کننده قرار می‌دهد. بهتر است شخص مراجعه‌کننده صاحب امضا باشد؛ زیرا باید دفتر مخصوص را امضا کند.

6- ثبت آگهی در روزنامه رسمی

آخرین مرحله ثبت شرکت، درج آگهی در یکی از روزنامه‌های شرکت است. پس از انجام این کار باید یک ماه کاری منتظر بمانید تا خلاصه شرکت‌نامه و ضمائم آن از طریق وزارت دادگستری اعلام شود تا فعالیت رسمی شرکت را آغاز کنید.

 

جمع‌بندی

اگر قصد دارید یک فعالیت تجاری را آغاز کنید، به شما توصیه می‌کنیم ابتدا ثبت شرکت را انجام دهید تا در صورت بروز هرگونه چالشی بتوانید از طریق مجاری قانونی مشکلات خود را حل کنید. در این مقاله سعی کردیم تمام مراحل ثبت شرکت را به طور کامل به شما آموزش دهیم تا در حین انجام کارهای اداری با مشکل مواجه نشوید؛ اما به شما توصیه می‌کنیم برای تسریع امور از خدمات الی ثبت استفاده کنید تا در کمترین زمان ممکن نتیجه دلخواه خود را به دست آورید.

منبع : https://elisabt.ir/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH