ارز مسافرتی به مسافران استانبول تعلق می‌گیرد؟

بر اساس قوانینی که از سوی بانک مرکزی صادرشده است. مسافرانی که قصد سفرهای خارجی رادارند البته به مقاصد مشخص می‌توانند از کمک‌هزینه سفر بانام ارز مسافرتی بهره بگیرند. برای دریافت این ارز باید به صرافی‌های دولتی مراجعه کنید و حتماً مدارک شناسایی لازم را برای این منظور به همراه داشته باشید. ازآنجایی‌که این کمک‌هزینه مسافرتی بسیار در طول سفر به کمک شما می‌آید. قرار است به این موضوع بپردازیم که آیا این ارز به مسافرانی که قرار است به استانبول سفر کنند تعلق می‌گیرد یا خیر؟ پس با ما همراه باشید تا با درایت بیشتری برای سفر به سفر به استانبول با بلیط تهران استانبول آماده شوید. برای سفر به استانبول از طریق ارز مسافرتی می توانید این سفر را تجربه کنید.

آیا برای سفر به استانبول می‌توان ارز تهیه کرد؟

در همین ابتدا باید عنوان شود که ارز دولتی تنها یک ‌بار در سال به شما پرداخت می‌شود. این کمک‌هزینه مسافرتی برای کشورهای مشترک‌المنافع و هم‌مرز با ایران مثل کشورهای ارمنستان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، اوکراین، ازبکستان، بلاروس، ترکیه، آذربایجان، عمان، ترکمنستان، استونی، لتونی، لیتوانی، مولداوی، روسیه، افغانستان، بحرین، قطر، کویت، پاکستان، امارات متحده عربی و قبرس ۵۰۰ یورو است.

پس برای سفر به ترکیه می‌توانید ۵۰۰ یورو ارز مسافرتی از صرافی‌های داخلی تهیه کنید. برای سفر به سایر کشورهای مجاز هم این مبلغ دو برابر می‌شود و می‌توانید ۱۰۰۰ یورو تهیه کنید. با در دست داشتن ارز مسافرتی می‌توانید هزینه کمتری را در طول سفر با بلیط لحظه آخری تهران به استانبول تجربه کنید. به یاد داشته باشید که صرافی‌های که اقدام به پرداخت این ارز می‌کنند در ایام تعطیلات بسیار شلوغ هستند. پس حتماً دو الی سه هفته پیش از سفر برای کم شدن دغدغه‌های خود در طول سفر اقدام به دریافت این ارز کنید.

به چه کسانی ارز مسافرتی تعلق می‌گیرد؟

  • مسافرت شما حتماً باید با هواپیما انجام شود پس سفر به‌صورت زمینی و دریایی شامل دریافت ارز دولتی نمی‌شود.
  • ارزهای دولتی فقط به بزرگ‌سالان تعلق می‌گیرد پس نمی‌توانید برای افراد زیر دوازده سال از ارز استفاده کنید.
  • هرکسی بانام خود می‌تواند اقدام به دریافت ارز دولتی کند پس شما نمی‌توانید با در دست داشتن مدارک شناسایی هم‌سفران خود برای آن‌ها ارز تهیه کنید.
  • تنها یک‌بار در طول سال به شما این کمک‌هزینه مسافرتی تعلق می‌گیرد و مبنای محاسبه این‌یک سال نیز با سال شمسی دنبال می‌شود.
  • به افراد ساکن در خارج از کشور ارز تعلق نمی‌گیرد.
  • برای کشورهای با ویزا ۲۰۰۰ یورو و کشورهای بدون ویزا ۳۰۰ یورو تعلق می‌گیرد.
  • ارز مسافرتی در پشت گیت فرودگاه به مسافران تحویل داده می‌شود.
  • برای مسافرت‌های زمینی ۳۰۰ یورو و مسافرت‌های هوایی ۵۰۰ یورو اختصاص داده‌شده است.

شرایط دریافت ارز مسافرتی

همان‌طور که اشاره شد ارز مسافرتی برای سفر به ترکیه در گیت‌های فرودگاه به مسافران تحویل داده می‌شود. بعد از تحویل دادن مدارکی نظیر بلیط مسافرت هوایی، گذرنامه، عوارض خروج می‌توانید. بر اساس قوانین وضع‌شده از سوی بانک مرکزی بعد از عبور از گیت از طریق خودپردازهای مستقر در فرودگاه می‌توانید اسکناس دلار دریافت کنید. مسافران که می‌خواند از طریق سفرهای زمینی، ریلی و دریایی اقدام به دریافت ارز مسافرتی کنند. باید بدانند که ۳۰۰ یورو ارز به آن تعلق می‌گیرد. برای این منظور نیز باید بلیط مسافرت دریایی و ریلی، گذرنامه معتبر با حداقل ۶ ماه اعتبار و ویزای کشور مقصد را به همراه عوارض خروج از کشور را به باجه‌های بانکی برای دریافت ارز ارائه دهند.

مدارک موردنیاز برای دریافت ارز مسافرتی

  • تکمیل فرم درخواست ارز مسافرتی با توجه به موارد درج‌شده با مشخصات مربوط به مسافر اولین گزینه برای دریافت ارز مسافرتی است.
  • اصل برگه بلیط هواپیما با مهر آژانس هواپیمایی به همراه کپی درصورتی‌که خرید بلیط به‌صورت آنلاین صورت گرفته است. نیاز است اطلاعات شرکت صادرکننده بلیط، تاریخ و زمان خرید و همچنین کد رهگیری بر روی آن در دسترس باشد.

  • اصل کارت ملی هوشمند به همراه کپی درصورتی‌که کارت ملی شما قدیمی است باید برگه رسید ثبت‌احوال یا اصل شناسنامه با کپ را به همراه داشته باشید.
  • اصل پاسپورت به همراه کپی و به‌شرط داشتن اعتباری حداقل ۶ ماه نیاز است.
  • اصل ویزا به همراه کپی درصورتی‌که به یک کشور بدون ویزا سفر می‌کنید برای دریافت ارز مسافرتی به این پارامتر نیازی نیست.
  • رسید عوارض خروج از کشور به همراه کپی برای دریافت ارز مسافرتی الزامی است.
  • سیم‌کارت و حساب بانکی به نام خریدار به همراه مقداری ارز ریالی برای پرداخت کارمزد صرافی آخرین گام برای دریافت کمک‌هزینه مسافرتی به استانبول است.

از کجا برای دریافت ارز مسافرتی باید تهیه کرد؟

  • صرافی‌های دولتی مجاز در سرتاسر کشور
  • صرافی‌های بانکی نظیر بانک ملت، ۵ بانک ملی ایران ، بانک سامان، بانک‌های تجارت و پارسیان.
  • صرافی‌های خصوصی به‌شرط داشتن مجوز رسمی از سوی بانک مرکزی

کلام آخر پیرامون دریافت ارز مسافرتی

همان‌طور که در طول مقاله پیش رو مطالعه کردید ارز مسافرتی با شرایط خاص به افراد خاص تعلق می‌گیرد. این ارز باقیمتی کمتر نسبت به عرف بازار به‌عنوان کمک‌هزینه مسافرتی سالی یک‌بار به افراد پرداخت می‌شود. ازآنجایی‌که سفر به ترکیه یکی از بولد ترین مسافرت‌های ایرانی‌ها به شمار می‌آید. نیاز است اشاره شود شما برای دریافت ارز مسافرتی می‌توانید با مراجعه به صرافی‌های دولتی و ارائه مدارک موردنیاز که تماماً در طول مقاله پیش رو اشاره‌شده است. اقدام به دریافت این کمک‌هزینه سفر کنید. از سوی دیگر برای سفر به استانبول با مراجعه به سایت علی‌بابا می‌توانید برای کمتر شدن هزینه‌های خود از بلیط لحظه آخری تهران به استانبول بهره بگیرید. امید است مطالب ارائه‌شده در راستای کم‌تر شدن هزینه‌های سفر شما موردتوجه‌تان واقع شده باشد.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH