بررسی تخصصی سونی اکسپریا تی ۳ (Xperia T3): من را ظریف صدا کن!

Xperia T3 Review (3)

بر هیچ کس پوشیده نیست که سلیقه افراد با یکدیگر متفاوت است! برخی مدل‌های قدرتمند ولی با نمایشگر کوچک را می‌پسندند و برخی دیگر نیز به دنبال اسمارت فون‌های غول پیکر هستند و قدرت بالا چندان برای‌شان مهم نیست. سونی یکی از آن دست کمپانی‌هایی است که همیشه سعی کرده تا اکثر سلایق را پوشش دهد تا جایی که امروزه شما هنگام خرید اگر به سراغ سونی بیایید، بدون شک مدلی که باب میل‌تان باشد را خواهید یافت! به عنوان مثال اگر به دنبال مدلی قدرت‌مند ولی کوچک هستید، می‌توانید زد وان کامپکت را برگزینید ویا اگر مدلی با سایز بزرگ نمایشگر و در عین حال قدرتمند را می‌پسندید، زد اولترا در خدمت شما خواهد بود، حتی اگر چیزی میان این دو را می‌خواهید، باز هم می‌توانید به سراغ سونی بیایید و مدلی چون اکسپریا زد ۲ و یا حتی زد وان را انتخاب کنید. این کمپانی خوش ذوق ژاپنی چندی پیش نیز اسمارت فون جدیدی را با نام اکسپریا تی ۳ (Xperia T3) معرفی کرد تا آن دسته از افرادی را که به دنبال محصولی میان رده با سایز نمایشگر بزرگ هستند، به خرید محصولش دعوت کند. اگر می‌خواهید بدانید که این محصول میان رده از سونی چه حرفی برای گفتن دارد، با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

باریک و سبک!

هنگامی که برای نخستین بار به رخسار این مدل می‌نگرید، چیز عجیب و یا متفاوتی را نخواهید دید! در واقع سونی باز هم به سراغ همان سبک قدیمی خود موسوم به Omni Balance رفته و در نتیجه T3 مورد خیلی عجیب و یا منحصر به فردی را برای گفتن ندارد. مطابق معمول بیشتر نمای جلویی دستگاه را نمایشگر آن فرا گرفته و در بالای همین نمایشگر و درست در مرکز، با لوگوی سونی مواجه می‌شوید که در کنار خود دوربین ثانویه را جای داده است. در بالای این لوگو نیز یک تو رفتگی دیده می‌شود که همان خروجی صدا هنگام صحبت با گوشی است و در دل خود نیز چراغ LED نوتیفیکیشن‌ها را گنجانده است.

 

Xperia T3 Review (13)

چیزی که بیش از همه آزار دهنده است، فضای اضافی نسبتا زیاد در اطراف نمایشگر است، تا جایی که T3 با نمایشگر کوچکتر از ال‌جی جی 3، سایز بزرگ‌تری دارد.

Xperia T3 Review (12)

اگر دستگاه را به پشت بچرخانیم، باز هم چیز متفاوتی را مشاهده نمی‌کنیم! در مرکز لوگوی سونی قرار گرفته و درست در بالا و گوشه سمت چپ دستگاه دوربین به همراه تک فلاش LED آن جا خوش کرده‌اند. اگر کمی پایین تر بیاییم، به اکسپریایی بودن این مدل پی می‌بریم و تک اسپیکر نسبتا عریض این مدل را هم در میانه راه خواهیم دید.

Xperia T3 Review (20)

بگذارید سری هم به سمت راست گوشی بزنیم. در این قسمت و درست در میانه میدان، کلید پاور معروف محصولات سونی به چشم می‌خورد. در بالای این کلید نیز دو درگاه سیم کارت و کارت حافظه در زیر یک در پوش جای خوش کرده‌اند. اگر به بخش زیرین کلید پاور نگاهی بیندازیم، با کلیدهای یکپارچه صدا و کلید اختصاصی شاتر دوربین رو به رو می‌شویم که می‌تواند خبری خوش برای علاقه‌مندان به عکاسی باشد. اما با توجه به ضخامت بسیار کم این مدل (در حدود 7 میلی متر) این کلیدها کمی بیش از اندازه نازک هستند. خصوصا کلید شاتر که تقریبا به سختی عمل می‌کند و هنگام استفاده از آن گاهی اوقات گمان می‌کنید عکس ثبت شده، اما پس از ورود به گالری چیزی را نمی‌یابید!

Xperia T3 Review (18)

Xperia T3 Review (14)

بر خلاف برخی از مدل‌های امروزی، پورت میکرو یو اس بی به جای آنکه در زیر دستگاه باشد، در سمت چپ آن قرار گرفته است و همچون اکثر مدل‌ها، جک 3.5 میلی متری هدفون در بالای دستگاه دیده می‌شود.

Xperia T3 Review (16)

سطح جلویی دستگاه تماما شیشه بوده و اطراف آن را نواری فلزی فرا گرفته که بیش از هر چیز، به زیبایی محصول سونی کمک شایانی کرده است. البته کمی هم لبه‌های تیزی داشته و در لحظات اول ممکن است آزار دهنده باشد اما به مرور زمان برای‌تان عادی خواهد شد. ناگفته نماند که این مدل با توجه به ابعادش، در مقابلش عدد 148 گرمی را ببیند که در نوع خود جالب بوده و می‌توان T3 را در دسته سبک وزن‌ها قرار داد.

Xperia T3 Review (15)


Xperia T3 Review (17)

از روبه رو بازنده، از زاویه برنده

سونی برای این محصولش از یک نمایشگر 5.3 اینچی مجهز به پنل IPS استفاده کرده است. همان طور که می‌دانید IPSها رنگ سفید را خوب و مشکی را در حد قابل قبولی نمایش می‌دهند و T3 قصه ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. این نمایشگر با وضوح اچ‌دی همراه است که با توجه به سایز آن، کمی در ذوق‌تان خواهد زد و همین امر (یعنی نسبت پیکسل‌ها به سایز) موجب شده تا چگالی پیکسلی این مدل پا را از 277 در هر اینچ فراتر ننهد. با توجه به میزان نور بالای نمایشگر، در زیر نور مستقیم آفتاب نیز مشکلی نخواهید داشت و همه چیز به خوبی به نمایش در خواهد آمد.

Xperia T3 Review (5)

برای اینکه بدانید تعریف و تمجیدهای ما از این مدل بی‌مورد نیست، آن‌را در کنار پرچمدار سابق سونی یعنی اکسپریا Z1 قرار دادیم تا به شما نشان دهیم که T3 با اینکه در نگاه از رو به رو بازنده‌ است، اما در نگاه از زوایا برنده بی چون و چرای میدان لقب خواهد گرفت! (نمایشگر سمت راست مربوط به اکسپریا T3 است.)

Xperia T3 Review (29) Xperia T3 Review (30) Xperia T3 Review (31) Xperia T3 Review (32)

در میانه‌های راه

بدون شک سخت افزار یک مدل بار سنگینی را به دوش می‌کشد چرا که با کمی قدرتمندتر شدن آن می‌توان گوشی را در رده پرچمدارها قرار داد و با دیدن مشخصات نسبتا خوب یک مدل بدون نگاه به دیگر بخش‌ها، آن را میان‌رده نامید؛ پس اگر شما نیز بدانید که T3 به یک پردازنده چهار هسته‌ای اسنپدراگون 400 با فرکانس کاری 1.4 گیگاهرتز برای هر هسته، مجهز شده و تنها یک گیگابایت رم را در تن و بدنش گنجانده است، آن را یک میان‌رده می‌نامید. البته برای اینکه این میان‌رده را نیز از اجرای بازی‌ها بی‌نصیب نگذارد، از واحد گرافیکی آدرنو 305 استفاده کرده است. به منظور شنجیدن عیار این مدل، آن را وارد آزمایشگاه خود کردیم.

در گام نخست از بنچ مارک پی استفاده کردیم، بنچ‌مارکی که گویا با محصولات سونی سر ناسازگاری داشته و هرگاه با آن‌ها رو به رو می‌شود اعداد عجیب و غریبی را نشان می‌دهد. T3 نیز چنگی به دل نمی‌زد و هرچه تلاش کردیم رقمی کمتر از 369 برای این مدل بدست نیاوردیم!

Xperia T3 Review (26)

سپس به سراغ بنچمارک AnTuTu‌ رفتیم تا پس از کلی بالا و پایین رفتن، بخش‌های مختلف گوشی مورد ارزیابی قرار بگیرد و امتیازی به نقش اول قصه امروز ما بدهد.

Xperia T3 Review (27)

Xperia T3 Review Bench (1)

پس از آن برای اینکه بخش‌های مختلف این مدل را به صورت مجزا نیز سنجیده باشیم، از Quadrant Professional استفاده کردیم که حاصل تلاش T3 را در زیر مشاهده می‌کنید.

Xperia T3 Review Bench (2)


Xperia T3 Review Bench (3)


Xperia T3 Review Bench (4)

در گام آخر نیز به سراغ Bonsai‌ رفتیم تا عملکرد واحد گرافیکی را در این مدل به طور مجزا اندازه‌گیری کنیم.

Xperia T3 Review (28)

بعد از اینکه T3 توانست نفس راحتی از دستمان بکشد، تصمیم گرفتیم تا عنوانی همچون NFS:Most Wanted‌ را بر روی آن به اجرا درآوریم. حقیقتش را بخواهید دستگاه در بالای خود و در اطراف لنز کمی بیش از اندازه داغ می‌شود و با بالا رفتن هیجان بازی، با افت فریم هم مواجه می‌شویم و این افت فریمش همچون آب سردی بر سرو تنمان بود (T3 هم مارو به چالش سطل آب یخ دعوت کرد!!).

یک 8 مگاپیکسلی با کیفیت!

اکسپریا T3 به یک دوربین 8 مگاپیکسلی باکیفیت مجهز شده است. تک فلاش LED نیز یار و یاور این دوربین در تاریکی خواهد بود. رابط کاربری دوربین خیلی ساده و در عین حال کاربردیست و قابلیت جالب واقعیت افزوده معروف سونی نیز در این گوشی یافت می‌شود. با توجه به کلید شاتر دوربین، می‌توانید راحت‌تر از گذشته مشغول عکس‌برداری شوید. کیفیت عکس‌های گرفته شده با این مدل در حد قابل قبولی است و بدون شک انتظارات شما را برآورده خواهد نمود. از دیگر قابلیت‌هایی که سونی برای این مدل در نظر گرفته می‌توان به تشخیص چهره، عکاسی پانوراما و افکت‌های متنوع تصویری اشاره داشت و تنها موردی که هنگام کار با این مدل برای‌مان جالب بود، این است که هیچ تنظیم خاصی برای تغییر وضوح عکس در رابط کاربری دوربین نیست و شما همیشه با بالاترین وضوح مشغول استفاده از دوربین خواهید شد. برای آنکه با کیفیت عکس‌های گرفته شده با این گوشی بیشتر آشنا شوید، آن را در دست گرفته و مشغول عکاسی در شرایط مختلف شدیم که حاصل کارمان را در زیر مشاهده می‌کنید.

Xperia T3 Review (6)


Xperia T3 Review (7)


Xperia T3 Review (8)


Xperia T3 Review (9)
در تاریکی مطلق با فلاش
Xperia T3 Review (10)
در نور اتاق بدون فلاش

Xperia T3 Review (11)

این مدل قادر است تا به صورت فول اچ‌دی با نرخ 30 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند و حجم کلیپ یک دقیقه‌ای که با آن گرفتیم، در حدود 150 مگابایت شد که نشان از ثبت تصاویر با جزئیات بالا دارد.

با توجه به حال و هوای این روزهای بازار اسمارت فون‌ها و تب داغ عکس‌های سلفی، دیدن یک دوربین 1.1 مگاپیکسلی در جلو چندان به مذاق‌مان خوش نیامد اما هنگام عکاسی با آن، اگر خیلی سخت نگیرید از کیفیت عکس‌ها راضی خواهید شد. همچنین می‌تواند به صورت اچ‌دی نیز فیلم‌ برداری کند که خبر خوبی برای علاقه مندان به چت‌های تصویری است.

اسپیکری فراتر از انتظارها!

وقتی با مدلی با سایز 5.3 اینچی صفحه نمایش رو به رو می‌شوید، بیش از هر چیزی به تماشای محتوای چند رسانه‌ای علاقه مند خواهید شد. برای رسیدن به شرایط مطلوب به یک نمایشگر با کیفیت نیاز دارید که T3 بیش از آنچه که فکرش را می‌کنید، در این بخش خوب و با کیفیت ظاهر شده است. پس از نمایشگر به یک پلیر خوب نیازمندید که T3 تقریبا بهترین آن را برای‌تان فراهم کرده و از پس اجرای تمامی کدک‌ها به راحتی بر خواهد آمد. از طرفی با توجه به مجهز بودن به سیستم عامل اندروید، اگر به هر دلیلی پلیر موجود در این مدل را نپسندیدید، می‌توانید پلیر محبوب خودتان را جایگزین کنید و در آخر به یک اسپیکر خوب جهت شنیدن صدا نیازمندید که T3 یک نمونه بی نظیر را در پشت بدنه خود قرار داده که علاوه بر کیفیت خوب، صدای نسبتا بلندی هم دارد. حتی اگر از علاقه‌مندان به گوش دادن به موسیقی با هدفون هستید، T3 گرچه به پای سری وان از اچ‌تی‌سی نمی‌رسد اما راضی‌تان خواهد کرد، البته اگر قید هدفون عرضه شده با آن را بزنید، زیرا اصلا در حد و اندازه‌های یک محصول خوب و با کیفیت نیست. همه این‌ها را گفتیم که بدانید اگر به محتوای چند رسانه‌ای علاقه مند هستید، T3 یکی از بهترین‌ها در این زمینه است.

Xperia T3 Review (1)

باتری با دوام بالا!

در بخش مهمی چون باتری، با توجه به ابعاد گوشی، انتظارمان چیزی بیش از 2500 میلی آمپر بود اما گویا سونی به این مقدار اکتفا کرده است. شما توسط این مدل می‌توانید تا در حدود 20 ساعت در شبکه 3G صحبت کنید. در تست‌هایی که ما از T3 گرفتیم، در یک استفاده معمولی در صورتی که در حدود یک ساعت در روز را صحبت کنید و به صورت مداوم از طریق وای‌فای به اینترنت متصل باشید، می‌توانید تا 24 ساعت از قابلیت‌های T3 بهره مند شوید. در ضمن زمانی که شارژ آن به انتها رسید، به 2 ساعت زمان برای پر کردن آن نیاز دارید که سرعت شارژ نسبتا خوب آن را به رخ می‌کشد!

Xperia T3 Review (24)

امکانات و قابلیت‌های خاص

T3 با اندروید نسخه 4.4.2 مجهز به رابط شخصی سازی شده سونی وارد میدان شده است. اگر پیش‌تر با رابط کاربری سونی کار کرده‌اید، شاهد هیچ تغییر خاصی نخواهید بود و همه چیز همچون گذشته است. بر خلاف برخی مدل‌های معرفی شده از سوی سونی، این مدل ضد آب و گرد و غبار نیست و از خانواده اکسپریا تنها طراحی آن‌ها را به ارث برده است. حافظه داخلی این مدل از نوع 8 گیگابایتی بوده که تنها 5 گیگابایت آن در دسترس است و می‌توانید تا 32 گیگابایت دیگر از طریق کارت حافظه به آن اضافه کنید. نکته جالب اینکه در حالت عادی قادر نیستید تا برنامه‌ها را بر روی حافظه جانبی نصب کنید! بلوتوث نسخه چهارم، NFC و قابلیت اتصال به GPS نیز از دیگر مشخصات این مدل است و خبری هم از شارژر بی‌سیم و یا سنسور اثر انگشت در این مدل نیست. اکسپریا T3 در سه رنگ مشکی، سفید و بنفش در بازار یافت می‌شود که می‌تواند قدرت انتخاب شما را بالا ببرد.

Xperia T3 Review

کلام آخر

در کل اگر اهل تماشای فیلم در اسمارت فون‌ها هستید و قصد اجرای بازی‌های سنگین و گرافیکی را بر روی T3 ندارید، این مدل می‌تواند جواب‌گوی شما باشد. هم اکنون نیز می‌توانید سونی اکسپریا T3 را با قیمتی در حدود یک میلیون و صد هزار تومان از بازار بخرید.

Xperia T3 Review (2)

لبخند

طراحی شیک، باریک و بسیار سبک
دوربین 8 مگاپیکسلی با کیفیت
نمایشگر با زاویه دید خوب
باتری با دوام بالا

اشک

قیمت نسبتا بالا (درحال حاضر)
سخت افزار ضعیف‌تر از حد انتظار

21 در مورد “بررسی تخصصی سونی اکسپریا تی ۳ (Xperia T3): من را ظریف صدا کن!”

  1. اگه با سایز بزرگ T2 ULTRA مشکلی نداشه باشین به نظرم میتونه انتخاب بهتری باشه.

    هم 6 اینچیه و هم دوربینش رزولوشن بالاتری داره.

    الانم که دارم کامنت میذارم قیمت هردو با گارانتی حدود 930 تومنه…

  2. من سری لومیا را به این ترجیح میدم منظورم لومیا 830 است اما امان از بازار بی منطق ایران! لومیا 830 را زدن 1400000!

  3. من به نظرم جالب نبود تو این قیمت آدم میره نوت 3 نئو میگیره یا وان مکس میگیره که خیلی هم بهترن تو همه چی وان مکس نوش هست اگه تولید نمیشه فقط گارانتی نداره و هنوز نمونه عالی محسوب میشه(بهترین فبلت اچ تی سی تا امروز ) البته نوت 2 و جی پرو هم تو این قیمت خیلی خوبن ولی این نه

  4. یک میلیون و صد هزار تومن؟ منصفانه فکر کنیم:800بیشتر نمی ارزه.فقط کافیه 200 تومن بذاریم روش و الجی جی2 بخریم!!این بازار ایران هم تنها چیزی که نداره نظارته.

  5. لطفا notr 3 neo رو هم بررسی نمایید.چون هم خیلی قویتره هم حافظه داخلیش بیشتره هم صفحش به نظر من بهتر!!!!!

    1. زد دیگه خیلی قدیمی شده! این تازه اومده و مسلما قیمتش پایین تر هم میاد و خریدش خیلی منطقی تر هست تا خرید زد!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH