هدست انقلابی اپل ویژن پرو به عنوان اولین کامپیوتر فضایی چه ویژگی‌هایی دارد؟

پس از سال‌ها شایعه و گمانه‌زنی بالاخره شب گذشته شرکت اپل از اولین هدست واقعیت مجازی/ واقعیت افزوده خود با نام اپل ویژن پرو رسما رونمایی کرد. با این‌حال اپل محصول جدید خود را یک هدست AR/VR نامگذاری نکرده و در عوض از آن تحت عنوان اولین کامپیوتر فضایی (Spatial Computer) یاد کرده است.

این دستگاه از یک سیستم‌عامل‌ کاملا جدید موسوم به VisionOS استفاده می‌کند. سیستم نمایشی این هدست مجهز به 23 میلیون پیکسل (بیش از یک تلویزیون 4K برای هر چشم) بوده و از 2 نمایشگر میکرو اولد استفاده می‌کند. اندازه هر کدام از این نمایشگرها مشابه با یک تمبر پستی است.

این محصول از لنزهای کاتادیوپتری سفارشی نیز بهره گرفته و امکان دستیابی به شارپنس و شفافیت باورنکردنی برای خلق تجارب خیره‌کننده‌ با رنگ‌آمیزی گسترده و دامنه دینامیکی بالا را فراهم می‌کند. همچنین به منظور اطمینان از صحت بصری و دقت ردیابی چشم در کاربران نیازمند تصحیح بینایی از المان‌های اپتیکی شرکت زایس استفاده شده است.

توان پردازشی هدست ویژن پرو از طریق نسخه سفارشی 2 هسته‌ای تراشه M2 اپل تامین می‌شود. همچنین تراشه کاملا جدید R1 اطلاعات ورودی از 12 دوربین، 5 حسگر و 6 عدد میکروفون را پردازش نموده و نمایش همواره مطلوب محتوا در مقابل دیدگان کاربران را تضمین می‌کند. تراشه R1 طی مدت 12 میلی‌ثانیه، تصاویر جدید را به نمایشگر ارسال می‌کند. این فرآیند ظاهرا 8 برابر سریع‌تر از یک چشم برهم زدن انجام می‌شود.

این هدست از یک بسته باتری قابل حمل سفارشی و خارجی با کارآیی بالا و قابلیت شارژدهی 2 ساعته بهره می‌گیرد. همچنین کاربران با اتصال هدست به برق می‌توانند برای تمام مدت روز از آن استفاده کنند. کاربران با استفاده از شبکیه چشم خود و یک سیستم جدید موسوم به اپتیک آی‌دی قادر به بازگشایی قفل هدست اپل ویژن پرو خواهند بود. اپتیک آی‌دی یک سیستم احراز هویت امن و جدید برای تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به عنبیه چشم است.

رابط کاربری VisionOS توسط چشم‌ها، دست‌ها و صدای کاربر کنترل می‌شود. این محصول فاقد هرگونه کنترلر فیزیکی است. کاربران با نگاه کردن به برنامه‌ها، ضربه زدن به انگشتان جهت انتخاب، تکان دادن مچ دست جهت پیمایش یا استفاده از صدا برای صدور فرامین صوتی قادر به پیمایش در میان برنامه‌ها خواهند بود.

ویژگی EyeSight اپل موجب می‌شود تا با نزدیک شدن یک فرد به کاربر حین استفاده از هدست، دستگاه ظاهر شفافی پیدا کرده و مخاطب، تصویری از چشمان کاربر را مشاهده کند. همچنین کاربر نیز قادر به مشاهده مخاطب خواهد بود. هنگام غوطه‌ور شدن کاربر در یک محیط یا استفاده وی از یک برنامه، EyeSight با ارائه علائم بصری موضوع را به مخاطب اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

همچنین VisionOS دارای یک اپ استور جدید بوده ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و کاربران با مراجعه به آن می‌توانند به صدها هزار برنامه آیفون و آیپد دسترسی داشته باشند. این برنامه‌ها به‌صورت خودکار با سیستم ورودی جدید ویژن پرو کار می‌کنند. این هدست به کاربران امکان می‌دهد تا با کلیه افراد حاضر در تماس که در قالب کاشی‌هایی با اندازه واقعی نمایش داده می‌شوند؛ تماس فیس تایم برقرار نمایند. بعلاوه مشخصه صدای فضایی (Spatial Audio) نیز قابل دسترس است؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که تمامی افراد از همان نقطه‌ای که در آن قرار دارند؛ مشغول صحبت کردن هستند.

کاربرانی که حین برقراری تماس از هدست ویژن پرو استفاده می‌کنند؛ به‌عنوان شخصیتی منعکس می‌شوند که در واقع نمایی دیجیتالی از خود آنها محسوب می‌شود. این الگو با استفاده از پیشرفته‌ترین تکنیک‌های یادگیری ماشینی اپل که حرکات صورت و دست را به‌طور آنی منعکس می‌کند؛ ایجاد شده است. در چنین وضعیتی کاربران قادر به تماشای یک فیلم، مرور کردن عکس‌ها یا حضور در یک رویداد ارائه خواهند بود.

 

رابط سه‌بعدی VisionOS به برنامه‌ها امکان می‌دهد تا با هر مقیاسی در کنار یکدیگر ظاهر شوند. بعلاوه از مجیک کیبورد و مجیک ترک‌پد نیز پشتیبانی می‌شود. بنابراین کاربران می‌توانند یک ورک‌اسپیس را راه‌اندازی نموده و قابلیت‌های کامپیوتر مک خود را به‌صورت بی‌سیم به ویژن پرو منتقل نمایند. بدین‌ترتیب یک نمایشگر بزرگ، خصوصی و قابل حمل 4K با متون فوق‌العاده واضح ایجاد خواهد شد.

ویژن پرو می‌تواند هر فضایی را به یک سینمای شخصی با عرض 100 فوت و سیستم صوتی فضایی پیشرفته تبدیل کند. همچنین کاربران می‌توانند از بالغ بر 100 بازی اپل آرکید روی نمایشگری با اندازه دلخواه خود، قابلیت پشتیبانی از صدای فراگیر و کنترلرهای محبوب بازی لذت ببرند.

کاربران با چرخاندن تاج دیجیتالی روی هدست می‌توانند میزان حضور یا غوطه‌ور شدن خود را کنترل نمایند. ویژن پرو مجهز به نخستین دوربین سه‌بعدی اپل است که به کاربران امکان می‌دهد تا با کمک قابلیت Spatial Audio خاطرات مورد علاقه خود را ثبت یا احیاء نموده و از غوطه‌ور شدن در آنها لذت ببرند. کاربران می‌توانند به کل کتابخانه عکس‌های خود در آیکلاد دسترسی پیدا کرده و عکس‌ها و فیلم‌ها را در مقیاسی واقعی مشاهده کنند. تصاویر پانوراما ثبت شده توسط آیفون گسترش پیدا کرده و با فرا گرفتن فضای اطراف کاربر، احساس حضور در همان مکان ثبت عکس را به وی منتقل می‌کنند.

گلس اپل ویژن پرو به‌طور یکپارچه در سراسر قاب سفارشی تولید شده از آلیاژ آلومینیوم کشیده می‌شود. همچنین وجود یک سیستم ماژولار امکان قرارگیری صحیح هدست روی سر را فراهم می‌کند. قسمت Light Seal با طراحی نرم و در طیف وسیعی از اشکال و اندازه‌ها ساخته شده است. این موضوع موجب تناسب دقیق هدست با صورت کاربر می‌شود. تسمه‌های منعطف، پخش صدا در فاصله نزدیک به گوش‌های کاربر را تضمین می‌کنند.

بند سر با یک مکانیسم ساده ایمن‌سازی شده و این موضوع امکان تغییر آسان به سبک یا اندازه‌ای متفاوت را فراهم می‌کند. بند پیش‌فرض یک نمونه سه‌بعدی به‌صورت بافتنی تکه به تکه است و حس یک بالش قابل تنفس و قابل کشش را تداعی می‌کند.

اپل ویژن پرو در اوایل سال آینده میلادی با برچسب قیمتی 3499 دلاری صرفا در ایالات‌متحده عرضه خواهد شد. سپس در اواخر سال 2024 شاهد عرضه این محصول در بازارهای سایر کشورهای جهان خواهیم بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH