Snapdragon S4 Pro، پادشاه 4 هسته‌ای‌ها

جدید‌ترین پردازنده 4هسته‌ای کوالکام چندی پیش با نام Snapdragon S4 Pro معرفی شد و اکنون نتایج بنچمارک‌ها و تست‌های سخت‌افزاری آن قابل مشاهده می‌باشد.

قطعا این پردازنده جدید پادشاه بلامنازع چیپ‌های 4 هسته‌ای کنونی می‌باشد اما در حقیقت شگفتی ساز نیست! چرا؟ چون قبلا مشاهده کرده بودیم که مدل 2 هسته‌ای Snapdragon MSM8960) S4) نیز که در دستگاه‌هایی همچون HTC One S  و یا نسخه آمریکایی Galaxy SIII استفاده شده بود در برخی موارد نتایج مشابه یا حتی شاید بهتری از 4 هسته‌ای‌های معمول بازار به دست آورده بودند! و حالا با دیدن این نتایج فقط برتری بی‌چون و چرایی را می‌بینیم و البته نه قدرتی در حد پردازنده‌های 8 هسته‌ای! (خیلی که پرتوقع نیستیم؟!)

Snapdragon S4 Pro 4 هسته پردازشی Krait دارد و چیپ گرافیکی آن Adreno 320 می‌باشد. لازم به ذکر است که معماری Krait جدیدتر از Cortex A9 می‌باشد (Cortex A9 همان مدل استفاده شده در چیپ Tegra 3 و Exynos 4 است) . برای اینکه نتیجه تست‌ها ملموس‌تر باشد، تست‌های مشابه بر روی سخت‌افزارهای قدرتمند روز را نیز وارد کردیم (به عبارتی خواستیم معنی برتری بی‌چون و چرا را براتون واضح بگیم!).

نرم‌افزار Quadrant برنامه‌ای همه کاره برای تست می‌باشد که CPU و GPU را تست می‌کند. در این تست S4 Pro با امتیاز 7698 مقام اول را کسب کرده و بعد از آن Galaxy SIII  با پردازنده MSM8960 با امتیاز 5084 مقام دوم را به دست آورده است.

نتیجه تست GLBenchmark نشان از برتری Adreno 320  بر بهترین رقیبش Mali 400 می‌باشد. Mali 400 که چیپ گرافیکی نسخه بین‌المللی Galaxy SIII می‌باشد توانسته تست را با 99 فریم بر ثانیه اجرا کند در حالی که Adreno 320 این تست را با 132 فریم بر ثانیه اجرا کرده است . پس در اینجا نیز S4 Pro با اقتدار بر جایگاه اول تکیه می‌زند.

همچنین تست SunSpider نیز نشان از بهبود عمکلرد جاوا اسکریپت‌ها دارد ( این تست آنچنان وابسته به تعداد هسته‌ها نیست بلکه بهینه سازی‌های صورت گرفته بر موتور جاوا اسکریپت‌ها در این تست نقش عمده‌ای را ایفا می‌کند) و نکته دیگر این‌ است که در این آزمون زمان کمتر نشان ار برتری دارد. باز هم S4 Pro با 1227 میلی‌ثانیه مقام اول را کسب کرده و One X با 1453 میلی‌ثانیه به جایگاه دوم رضایت داده است.

همانطور که مشاهده کردید S4 Pro در حال حاضر غول 4 هسته‌ای‌ها می‌باشد. اما نکته‌ای نه چندان کوچک نیز باقی می‌ماند و آن مصرف باتری این پردازنده است. همانطور که مطلع هستید هر چه پردازنده‌ها قوی‌تر می‌شوند، مصرف باتری بیشتری دارند مگر اینکه نوع معماری و تکنولوژی ساختشان تغییر کند. با توجه به قدرتی که این پردازنده از خود نشان داده است انتظار می‌رود مصرف باتری زیادی داشته باشد اما صحبت‌هایی نیز مربوط به بهینه سازی‌های بیشتر شده است تا در عمل مصرف باتری را بدون افت کارایی کاهش دهند. فعلا باید منتظر ماند تا گوشی/تبلتی با این چیپ به بازار عرضه گردد تا بتوان دقیق‌تر در این مورد نظر داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH