افزایش بی‌سابقه هزینه گمرکی و رجیستری گوشی‌های مسافری!

گمرک به تازگی تصمیم گرفته تا حق ورودی گوشی‌های مسافری را افزایش دهد. البته هیچ اطلاع‌رسانی رسمی برای آگاهی بخشی به مسافران انجام نشده و این موضوع توسط مسافرینی که این چند روز وارد کشور شده‌اند و با رقم نجومی گمرک برای ثبت گوشی خود مواجه شدند، به گوش سایت‌های خبری رسیده است.

نتیجه عدم اطلاع‌رسانی این موضوع موجب شده تا در حال حاضر مشخص نباشد که هر مسافری برای ثبت گوشی‌های کمتر و بیشتر از 600 دلار باید چه هزینه‌ای پرداخت کند! اما کاربران سایت آی‌تی‌رسان قیمت‌هایی را به ما اعلام کرده‌اند که تا حدودی این موضوع را روشن می‌سازد.

همانطور که می‌د‌انید ما در مطلبی به توضیح روش محاسبه قیمت رجیستری پرداخته‌ایم و افرادی که به دنبال آوردن گوشی به کشور هستند به این مطلب سر زده و سوالات خود را از ما می‌پرسند.

همین موضوع موجب شده تا ما در سایت آی‌تی‌رسان به طور مداوم با افرادی که قصد ورود گوشی به کشور را دارند، در ارتباط باشیم. طی روزهای اخیر مسافرینی که گوشی به کشور وارد کرده‌‌اند با حضور در سایت به ما اعلام کردند که قیمت گمرکی گوشی به شکل نجومی افزایش پیدا کرده است.

تعرفه گمرکی گوشی مسافری چقدر شده است؟

یکی از مسافرین به ما اعلام کرده که برای ثبت گمرکی آیفون 13 پرومکس باید قیمتی معادل 21 میلیون تومان بپردازد، این درحالی است که قیمت آیفون 13 پرومکس در جدول گمرک 1200 دلار ثبت شده، که با محاسبه دلار 41300 تومانی در بازار؛ قیمت آن برابر با 49.5 میلیون تومان می‌شود. حال در موقعیتی قرار داریم که از یک گوشی با قیمت 49 میلیون و 500 هزار تومان، مبلغ 21 میلیون تومان هزینه گمرکی دریافت شده، به این ترتیب درصد گمرکی حدودا 42 درصد شده است!

یکی دیگر از کاربران به ما اعلام کرد که گوشی گلکسی زد فولد 4 به ارزش 1760 دلار را وارد کشور کرده و حالا باید مبلغ 30 میلیون تومان به عنوان رجیستری پرداخت کند. به این ترتیب ارزش گوشی با محاسبه دلار دولتی حدود 72 میلیون و 600 هزار تومان می‌شود. حال با محاسبه 42 درصد، قیمت گمرکی برابر با حدود 30 میلیون تومان خواهد شد.

نکته قابل تامل آن است که گمرک در این خصوص هیچ اطلاع‌رسانی انجام نداده و حالا پاسخگو نیست. خبرنگار آی‌تی‌رسان در چند مورد تلاش کرد تا با اپراتور و روابط عمومی گمرک تماس برقرار کند اما هیچکس پاسخگو نبود. در یکی از تلاش‌ها اپراتور سامانه تماس گمرک در پاسخ به سوال خبرنگار آی‌تی‌رسان مبنی بر نحوه محاسبه حقوق گمرکی برای واردات گوشی مسافری گفت: هر وقت گوشی وارد کردید تماس بگیرید! و سپس تماس را قطع کرد.

افزایش تعرفه بدون اطلاع‌رسانی و پاسخ‌گویی

مشخص نیست گمرک بر چه اساسی تصمیم گرفته تا خودسرانه و بدون اطلاع قبلی و شفاف‌سازی در این خصوص اقدام به افزایش حقوق گمرکی برای ثبت گوشی‌های مسافری کند. سوال دیگر آن است که چرا مسئولین گمرک پاسخگوی تماس کاربران و اطلاع‌رسانی در مورد نحوه محاسبه حقوق ورودی گمرک نیستند؟

این بی‌مسئولیتی و خودسری‌ها موجب شده تا مسافرین بسیاری با محاسبه قیمت‌های قبلی اقدام به وارد کردن گوشی کنند و حالا با قیمت‌های چند برابری مواجه شوند، آن هم در حالی که هیچ کس به آن‌ها پاسخگو نیست! کاش مسئولین گمرک قبل از تغییر قوانین و اقدامات جدید، کمی در راستای مسئولیت پذیری مطالعه داشته و نحوه برخورد با مردم را یاد بگیرند! متاسفانه عدم برخورد مناسب با اینگونه اقدامات باعث شده تا سازمانی مانند گمرک بی‌مسئولیت‌تر از گذشته به تغییر قوانین، عدم اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی و عدم پاسخ‌گویی روی بیاورد.

2 در مورد “افزایش بی‌سابقه هزینه گمرکی و رجیستری گوشی‌های مسافری!”

  1. گوشی آیفون ۱۱ پرو کار کرده ۲۵۶ تو فرودگاه امام ثبت کردم با چه تعرفه ای قیمت رجیسترش با پاسپورت و به صورت مسافری شده ۱۳ ملیون وپروسه پرداخت به مشکل میخوره لحظه واریز پول؟گمرک دیگه چی میخواد آیا

  2. وقتی قانون توسط دولت و منصوبینش برای رفاه مسئولین و اعوانو انصارشون ونه برای رفاه واسایش وامنیت مردم تصویب میشه نباید انتظار داشت حقوق مصرف کننده یا مردم تامین بشه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH