رسمی: بر اساس قوانین جدید اتحادیه اروپا طراحی تمامی گوشی‌های هوشمند از سال 2027 تغییر خواهد کرد!

اتحادیه اروپا قوانین جدیدی را در رابطه با باتری‌ها تصویب نموده است. این قوانین می‌توانند طول عمر گجت‌ها را افزایش داده و میزان تولید زباله‌های الکترونیکی را کاهش دهند. بنابراین قوانین جدید عموما دوستدار محیط زیست قلمداد می‌شوند.

این قوانین در مورد انواع باتری‌ها اعمال شده و مواردی مانند جمع‌آوری ضایعات و استفاده از مواد بازیافتی را تحت پوشش قرار می‌دهند. با این‌حال گوشی‌های موبایل از جمله محصولاتی هستند که توجهات زیادی را به سوی خود جلب می‌کنند. بر این اساس گوشی‌های هوشمند و سایر گجت‌ها تا سال 2027 بایستی از باتری‌های قابل جابه‌جایی یا تعویض استفاده کنند.

بسیاری از کاربران روزهایی را به یاد می‌آورند که اکثر گوشی‌های هوشمند از باتری‌های قابل تعویض توسط آنها بهره‌برداری می‌کردند. بدین منظور کاربران بایستی به آسانی (و بدون هرگونه مشکل نظیر لحیم‌کاری) پنل پشتی گوشی را جدا کرده و پس از خارج نمودن باتری، آن‌را با یک نمونه جدید یا باتری با وضعیت شارژ بهتر جایگزین می‌کردند. اما اکنون تعداد بسیار محدودی از گوشی‌های هوشمند موجود در بازار دارای چنین قابلیتی هستند.

قوانین جدید فقط برای اتحادیه اروپا اعمال می‌شوند و تولیدکنندگان می‌توانند به عرضه گوشی‌های هوشمند متعارف در سایر مناطق جهان ادامه دهند. امروزه تعویض باتری گوشی‌های موبایل حتی در مراکز ارائه‌دهنده خدمات تعمیرات نیز بعضا مشکل‌ساز خواهد بود.

به هرحال کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که قوانین جدید اتحادیه اروپا حداقل در آینده نه‌چندان دور، وضعیت بازار را به شکل قابل‌توجهی تغییر نخواهند داد.

در این میان اپل به احتمال فراوان تلاش خواهد کرد تا مطابقت طراحی فعلی آیفون با قوانین جدید را به اثبات برساند. بدین منظور غول کوپرتینویی به برنامه از پیش اجرا شده تعمیر سلف سرویس (Self Service Repair) اشاره خواهد کرد. از سوی دیگر سایر تولیدکنندگان مانند سامسونگ و گوگل نیز به تدریج از برنامه‌های مشابهی رونمایی خواهند کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH