گلکسی a34

نقد و بررسی جامع گوشی سامسونگ گلکسی A34

اگر به دنبال خرید یک گوشی میان‌رده با کیفیت هستید، بهتر است ابتدا نقد و بررسی گوشی گلکسی A34 را مطالعه کنید.


داستان برای سری گلکسی A سامسونگ تکراریست. این سری عرضه می‌شود، وارد بازار می‌شود، همه از آن‌ها خوششان می‌آید، تبدیل به یکی از مدل‌های پرفروش می‌شوند، یک سال می‌گذرد و مدل‌های سال بعد وارد بازار می‌شوند و تکرار داستان!

سری گلکسی A سامسونگ را در رده‌های مختلف در بازار می‌بینیم ولی یک مشخصه برای همه مدل‌های این سری صادق است، این مدل‌ها برای همه مناسب هستند. درواقع سامسونگ تلاش کرده تا گوشی‌های خود را صرفا برای بخش خاصی از مشتریان تولید نکند و مدل‌های میان‌رده این شرکت در همه بخش‌ها، کیفیت بالایی ارائه می‌دهند.

به این ترتیب فرقی ندارد شما گیمر هستید یا اهل فیلم و سریال یا علاقه‌مند به عکاسی! میان‌رده‌های سامسونگ در تمامی بخش‌ها به شکل مساوی کیفیتی مناسب را عرضه می‌کنند. به این ترتیب به یاد فیلم‌های سینمایی باید این میان‌رده‌ها را مناسب برای تمام فصول نامید!

اما هر سال از این سری گلکسی A معمولا یک یا دو مدل گل سرسبد می‌شوند. در سال 2021 مدل گلکسی A52 و A52s واقعا عالی بودند. سال گذشته مدل گلکسی A73 خیلی مورد توجه قرار گرفت و مدل گلکسی A13 هم با توجه به این که گوشی ارزان قیمتی بود ولی در رده خودش طرفداران زیادی پیدا کرد.

حال به نظر می‌رسد امسال نوبت درخشش گلکسی A34 است. یک گوشی با کیفیت بسیار عالی، مشخصات خوب که حتی می‌تواند گلکسی A45 را به چالش بکشد، همراه با قیمت مناسب و ارزش خرید بالا.

بررسی گلکسی A24 سامسونگ

گلکسی A34 همان مدلی است که در مقدمه آن را توصیف کردیم، برای همه مناسب است و کار همه را راه می‌اندازد، در تمامی بخش‌ها هم کیفیت بالایی دارد. اما خب کیفیت به حرف زدن نیست، به این ترتیب با ما همراه باشید تا با یک بررسی دقیق و جامع، تمامی قسمت‌های این گوشی را مورد بررسی قرار دهیم.

با نقد و بررسی گلکسی A34 همراه آی‌تی‌رسان باشید:

مشخصات گلکسی A34

ابعاد
  161.3 در 78.1 در 8.2 میلی‌متر
وزن
 199 گرم
نمایشگر
 6.6 اینچ سوپرامولد با رزولوشن 1080 در 2340 و نرخ تازه‌سازی 120 هرتز
پردازنده 
 تراشه 6 نانومتری مدیاتک دیمنسیتی 1080
پردازنده گرافیکی
Mali-G68 MC4
رم
 6 گیگابایت
حافظه داخلی
 128 گیگابایت
سیستم عامل
 اندروید 13 با رابط کاربری One UI 5.1
دوربین اصلی
 48 مگاپیکسل واید + 8 مگاپیکسل اولتراواید + 5 مگاپیکسل ماکرو
دوربین سلفی
 13 مگاپیکسل
باتری
 5000 میلی‌آمپرساعت بدون شارژر!

قیمت، نسخه‌ها و رقبای گلکسی A34

در ابتدا بهتر است به سراغ اصل مطلب برویم. این گوشی در بازار فعلی در تاریخ 1402/06/06 در سه نسخه مختلف به فروش می‌رسد. قیمت این گوشی را در ادامه مشاهده خواهید کرد:

گلکسی A34 نسخه 6/128: حدود 11 میلیون تومان

گلکسی A34 نسخه 8/128: حدود 12 میلیون و 200 هزار تومان

گلکسی A34 نسخه 8/256: حدود 13 میلیون و 600 هزار تومان

اما چرا می‌گوییم این گوشی خوش قیمت است؟ زیرا در همین بازار، قیمتی برابر یا حتی ارزان‌تر از گلکسی A33 و گلکسی A32 دارد. درواقع مدل 2023 از این سری، قیمتی برابر با مدل‌های 2022 و 2021 این سری دارد. به این ترتیب تا همینجای کار می‌توان گفت که ارزش خرید این مدل بیشتر از دیگر مدل‌های سری گلکسی A3X سامسونگ است.

رقبای اصلی این مدل را می‌توان شیائومی ردمی نوت 12 پرو 4G و پوکو X5 نامید. مدل‌هایی که در همین رده عرضه می‌شوند و کیفیت بسیار بالایی دارند.

اقلام داخل جعبه گلکسی A34

همانطور که می‌دانید سامسونگ سیاست حذف شارژر از جعبه گوشی‌های خود را به سری میان‌رده این شرکت آورده و طبیعتا گلکسی A34 بدون شارژر عرضه می‌شود. در عین حال خبری از هیچ آیتم اضافه یا آپشن دیگری نیست.

درون جعبه تنها اتفاق هیجان انگیز خود گوشی است. به جز آن کابل USB-C به USB-C و یک سوزن سیمکارت دیده می‌شود. طبق معمول چند برگه و بروشور هم قرار دارد.

خود جعبه نسبت به قبل بسیار باریک شده زیرا تنها گوشی درون آن حجم زیادی دارد و دیگر آیتم‌ها فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند. به طور کل سامسونگ با این جعبه‌ها لذت آنباکس کردن محصول را کاملا از بین برده است.

طراحی و کیفیت ساخت بدنه گلکسی A34

در مورد طراحی با یک زبان تکراری طرف هستیم. سامسونگ تقریبا تمام گوشی‌های مهم خود در سال 2023 را با یک طراحی مشابه وارد بازار کرد و صرفا انداره و جنس بدنه آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. به جز گلکسی S23 اولترا که داستانش متفاوت است، گوشی‌های گلکسی S23 پلاس، گلکسی S23، گلکسی A54، گلکسی A34، گلکسی A24 و گلکسی A14 سامسونگ طراحی مشابه دارند.

درواقع شما شاید در نگاه اول متوجه تفاوت بین گوشی 5 میلیون تومانی با گوشی 50 میلیون تومانی سامسونگ نشوید. حال اینکه این اتفاق خوب است یا بد، برعهده خودتان ولی شخصا از این طراحی تکراری در میان تمامی گوشی‌های مورد اهمیت سامسونگ حمایت نمی‌کنم.

گلکسی a34

به این ترتیب در بخش طراحی باید به نکاتی تکراری که در دیگر بررسی‌های گوشی‌های سامسونگ در سال جاری اشاره کردیم، بپردازیم.

از نظر کیفیت طراحی، تفاوت خاصی میان دو مدل گلکسی A14 و گلکسی A24 با گلکسی A34 و گلکسی A54 وجود دارد. وقتی این مدل‌ها را در دست می‌گیرید، متوجه می‌شوید که جنس پلاستیک به کار رفته در دو مدل ارزان‌تر نسبت به دو مدل گران‌تر یعنی گلکسی A34 و گلکسی A54 متفاوت است.

همه این مدل‌ها از پلاستیک ساخته شده‌اند ولی پلاستیک گلکسی A34 مانند گلکسی A54 کیفیت به مراتب بهتری دارد و وایب گلکسی S23 یا S23 پلاس را می‌دهد.

شاید در نگاه اول متوجه نشوید بدنه پلاستیکی است، همچنین رنگ و جزئیات به کار رفته در طراحی، بسیار شبیه مدل‌های پرچمدار سامسونگ است و واقعا تفاوت کمی میان این مدل‌ها وجود دارد.

رنگ‌ها

بدنه پشتی رنگی مات دارد که لک و کثیفی را به خود جذب می‌کند ولی نه زیاد! مدلی که ما در اختیار داشتیم رنگی مشکی داشت که هرچند براق نیست ولی نور خودش را در آن نشان می‌دهد و طیف رنگی جذابی را تولید می‌کند. رنگ این مدل سربی نامیده شده که در واقع خیلی هم مشکی نیست، به رنگ نوک مدادی بیشتر شباهت دارد.

این رنگ واقعا جذاب است و وقار خاصی به گوشی داده، همچنین باعث شده این مدل به گوشی‌های پرچمدار سامسونگ شباهت بیشتری پیدا کند. این گوشی در رنگ‌های نقره‌ای، یاسی، لیمویی و سربی (مشکی) روانه بازار می‌شود.

طراحی

طراحی کلی گوشی مانند دیگر مدل‌های سامسونگ است. یک طراحی ساده و مینیمال ولی زیبا، در پشت گوشی سه دوربین گوشی از بدنه بیرون زدگی دارند که باعث لق خوردن گوشی نمی‌شوند، البته گوشی یک مقدار خیلی کم لق می‌خورد ولی آنقدری نیست که بتوان به آن اشاره کرد.

در کنار دوربین‌ها یک فلاش LED وجود دارد که حتی جای این فلاش در مدل‌های مختلف 2023 سامسونگ تغییر نکرده است. یکی از مشکلات این طراحی آن است که گرد و غبار لای ماژول‌های دوربین جمع می‌شود و تمیز کردن آن هم خیلی راحت نیست.

گلکسی a34

بدنه پشتی کاملا تخت است و با زاویه تیز به فریم متصل می‌شود، حتی لبه فریم نسبت به بدنه پشتی یک مقدار برجستگی هم دارد. خود فریم تخت نیست و خمیده است ولی خمیدگی آن آنچنان زیاد نیست. همین اتفاق باعث شده تا حس کنید گوشی ضخیم است.

با وجود آنکه ضخامت گوشی کاملا معقول است ولی به دلیل خمیدگی کم آن، احساس می‌کنید که با یک گوشی ضخیم طرف هستید و گوشی فرم مکعبی در دستان شما دارد.

دو عنصر مهمی که باعث تفاوت این مدل با گلکسی S23 پلاس شده در بخش نمایشگر قابل مشاهده هستند. حاشیه زیادی دور نمایشگر وجود دارد که برای یک گوشی میان‌رده طبیعی است ولی گوشی‌های پرچمدار این حاشیه را ندارند. همچنین در بالای نمایشگر ناچ قطره‌ای شکل میزبان دوربین سلفی است که کاملا یک نشانه از میان‌رده بودن گوشی به شمار می‌رود.

شاید از طراحی پشت گوشی متوجه نشوید که این مدل گلکسی A34 است یا گلکسی S23 پلاس! اما طراحی جلوی گوشی و حاشیه نمایشگر کاملا ماهیت میان‌رده گلکسی A34 را لو می‌دهد.

ابعاد

لازم به ذکر است که میان‌رده‌های سامسونگ و پرچمدارانش تفاوت‌های زیادی از نظر کیفیت ساخت و ابعاد دارند، این که ما می‌گوییم این مدل‌ها با هم اشتباه گرفته نشوند منظورمان این است که شاید وقتی تصاویر این مدل‌ها را ببینید یا آن‌ها را در دست کسی ببینید به علت شباهت‌شان نتوانید تشخیص دهید کدام پرچمدار است و کدام میان‌رده ولی اگر هر کدام را در دست بگیرید به طور کامل متوجه تفاوت‌‌های مدل پرچمدار با میان‌رده خواهید شد.

گلکسی A34 نزدیک 200 گرم وزن دارد که نسبت به مدل سال گذشته 13 گرم سنگین‌تر شده است. این مدل 161.3 میلی‌متر طول، 78.1 میلی‌متر عرض و 8.2 میلی‌متر ضخامت دارد که از تمامی جوانب نسبت به مدل گلکسی A33 بزرگ‌تر شده است.

در فریم سمت راست گوشی دکمه ولوم و پاور دیده می‌شود، در سمت چپ هیچ چیزی نیست. در فریم بالایی یک میکروفون و درگاه سیم‌کارت قرار دارد. فریم پایینی نیز میزبان میکروفن، اسپیکر و درگاه USB-C است.

استحکام و مقاومت

همانطور که گفتیم، بدنه این گوشی از پلاستیک ساخته شده است. بدنه و فریم تمام پلاستیکی هستند ولی اصلا حس چیپ بودن ندارند و کیفیت ساخت آن بالاست. با در دست گرفتن گوشی احساس می‌کنید که یک گوشی پریمیوم در دست دارید و هم طراحی و هم کیفیت ساخت گلکسی A34 فراتر از یک مدل میان‌رده معمولی است.

نمایشگر این مدل با گوریلا گلس 5 محافظت می‌شود و همین امر باعث شده تا حد زیادی خیالتان از مقاومت صفحه نمایش در برابر خط و خش و ضربه راحت باشد.

طبق انتظار این مدل توانسته گواهی IP67 را کسب کند. این گواهی تایید می‌کند که گوشی ضدآب بوده و به مدت 30 دقیقه در عمق یک متری آب دوام می‌آورد. همچنین در برابر گرد و خاک هم مقاومت دارد.

گلکسی a34

این ویژگی نقطه برتری گلکسی A34 نسبت به تمامی رقبا محسوب می‌شود زیرا میان‌رده‌های شرکت‌های دیگر ضدآب نیستند.

به طور کلی هرچند طراحی گلکسی A34 تکراری است و ویژگی هیجان انگیزی ندارد ولی این طراحی نمره بالایی را دریافت می‌کند. استحکام بالا، طراحی ساده و شکیل و حس متفاوتی که این گوشی به شما می‌دهد جزو مواردی است که باعث می‌شود تا به آن امتیاز بالایی دهیم.

از طرفی طراحی مکعبی گوشی در این ابعاد و لبه‌های تیز آن در استفاده طولانی مدت جذاب نیست و می‌تواند آزاردهنده باشد. به ویژه زمانی که دارید با یک دست از گوشی استفاده می‌کنید، احساس می‌کنید که اگر طراحی مکعبی نبود یا فریم باریک‌تر بود، احساس راحت‌تری در کنترل گوشی داشتید.

با در نظر گرفتن تمامی این موارد، گلکسی A34 هرچند بهترین طراحی را ندارد ولی همچنان از بسیاری از میان‌رده‌های هم سطح خود بهتر و جذاب‌تر است.

صفحه نمایش گلکسی A34

در بخش نمایشگر نیز قرار نیست با ویژگی جدید و خاصی سورپرایز شویم، بلکه می‌توانیم از کیفیت صفحه نمایش تکراری سامسونگ هیجان‌زده بشویم و از استفاده از آن لذت ببریم.

سامسونگ در این مدل مانند دیگر میان‌رده‌های خود از پنل سوپرامولد استفاده کرده است. این صفحه برعکس نمایشگر 90 هرتزی سال گذشته به 120 هرتز ارتقا پیدا کرده و کار کردن با آن جذابیت بالایی دارد.

مشخصات

اگر بخواهیم بر روی کاغذ به مشخصات صفحه نمایش گلکسی A34 بپردازیم باید بگوییم که سامسونگ در این مدل از یک نمایشگر 6.6 اینچی سوپر امولد استفاده کرده، همانطور که گفتیم این نمایشگر از رفرش‌ریت 120 هرتز بهره می‌برد و تا هزار نیت هم روشنایی دارد که برای یک مدل میان‌رده بسیار خوب است.

این نمایشگر 84.9 درصد از پنل جلویی گوشی را پوشانده که باعث شده تا حاشیه نسبتا قابل توجهی در اطراف آن باشد ولی با توجه به میان‌رده بودن این گوشی، این امر کاملا طبیعی است.

صفحه نمایش گلکسی A34 از رزولوشن 1080 در 2340 بهره می‌برد و با تراکم پیکسلی مناسب 390 باید بگوییم که با نمایشگری با کیفیت طرف هستیم.

البته نمایشگر گلکسی A34 می‌توانست بهتر باشد، این صفحه نمایش قابلیت‌هایی مانند HDR10 را پشتیبانی نمی‌کند و نمایشگرش با گلکسی A24 تفاوت چندانی ندارد.

اما فراموش نکنیم که این یک گوشی میان‌رده است و قیمت مناسبی دارد و باید در همین حد از آن انتظار داشته باشیم.

رنگ‌ها

نقطه قوت نمایشگر گلکسی A34 نمایش صحیح رنگ‌هاست، البته این موضوع نقطه قوت اکثر صفحه نمایش‌های سامسونگ محسوب می‌شود.

تماشای فیلم‌ها و سریال‌ها در نمایشگر سوپرامولد گلکسی A34 جذابیت فراوانی دارد، فیلم‌ها در این صفحه نمایشگر با دقت رنگ بالا و طبیعی به نمایش گذاشته می‌شوند و جزئیات در نقاط تیره به خوبی مشخص است.

گلکسی a34

البته شما می‌توانید در منو تنظیمات نوع نمایش رنگ‌ها و سردی و گرمی آن‌ها را به دلخواه خود تغییر دهید ولی تراکم پیکسلی بالا و رنگ‌های شاداب و طبیعی صفحه نمایش سامسونگ از جمله مواردی است که هنگام کار با گوشی میان‌رده سامسونگ به چشم‌ می‌آید.

رفرش‌ریت

رفرش‌ریت 120 هرتزی نیز کیفیت این نمایشگر را دوچندان کرده و انیمیشن رابط کاربری و فعل و انفعالات روی صفحه بسیار روان و سیال نشان داده می‌شود. در این گوشی خبری از رفرش‌ریت متناوب نیست و اگر نرخ‌ تازه‌سازی را بر روی 60 یا 120 بگذارید، همواره رفرش‌ریت صفحه 60 یا 120 خواهد بود.

در منو تنظیمات گلکسی A34 می‌توانید تنظیمات مختلف مربوط به نمایشگر را اعمال کنید. یکی از این گزینه‌‌ها Accidental Touch Protection نام دارد که با فعال کردن آن در محیط‌های تاریک مانند جیب یا کیف، تاچ‌های اتفاقی نمایشگر عمل نخواهد کرد.

همچنین قابلیتی به نام Touch sensitivity وجود دارد که با فعال کردن آن، میزان حساسیت لمس گوشی افزایش پیدا می‌کند، این قابلیت برای مواقعی که از محافظ صفحه استفاده می‌کنید کاربرد دارد.

البته قابلیت دارک مود هم قابل انتخاب شدن است. با توجه به نمایشگر با کیفیت سوپرامولد سامسونگ، استفاده از حالت دارک مود پیشنهاد می‌شود. این حالت می‌تواند مصرف باتری شما را کاهش دهد و در هنگام استفاده از گوشی در شب، از چشمانتان محافظت کند.

نمایشگر گلکسی A34 یکی از بهترین‌ها در این رده است، البته گوشی‌های رقیب گلکسی A34 هم اغلب با نمایشگرهای امولد و کیفیت بالا عرضه‌ شده‌اند اما این گوشی در نمایش رنگ‌ها به ویژه در نقاط تاریک برتری دارد.

قفل‌های بیومتریک

حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر یکی دیگر از برتری‌های گلکسی A34 نسبت به رقبای خودش است. اکثر مدل‌های شیائومی در این رده با حسگر اثر انگشت در فریم کناری عرضه می‌شوند ولی گوشی گلکسی A34 مانند مدل‌های قبلی این سری با حسگر اپتیکال زیر صفحه نمایش عرضه شده است.

این حسگر سرعت بالایی در تعریف اثر انگشت دارد و اصلا شما را برای ایجاد قفل اثر انگشت معطل نمی‌کند. همچنین سرعت آن برای خواندن اثر انگشت بالاست و دقت بسیار خوبی دارد. اگر بخواهیم مقایسه کنیم دقت حسگر اثرانگست گلکسی A34 بالاتر از سرعت آن است و شاید حسگر با مکثی یک ثانیه‌ای باز شود.

گلکسی a34

اما همین امر موجب افزایش دقت آن شده و معمولا با پیام خطا برای باز شدن گوشی مواجه نمی‌شوید. محل قرار گیری حسگر اثرانگشت هم بسیار خوب است و با چند بار کار کردن با این حسگر، جای آن را به خوبی یاد خواهید گرفت.

قفل تشخیص چهره

در این مدل می‌توانید از قفل تشخیص چهره نیز استفاده کنید. قفل چهره نیز دقت و سرعت قابل قبولی دارد. معمولا میزان خطا در قفل تشخیص چهره بیشتر از حسگر اثر انگشت است و این مورد در استفاده روزانه از گلکسی A34 هم دیده می‌شود.

اگر گوشی مقابل صورت باشد قفل به زودی باز می‌شود اما در شرایطی که زاویه دوربین خیلی خوب نیست، شاید با پیام خطا مواجه شوید. البته این قفل برخی از زاویه‌ها را به خوبی تشخیص می‌دهد. به عنوان مثال زمانی که گوشی روی میز قرار دارد و زاویه دوربین از پایین چانه است، معمولا گوشی باز می‌شود ولی اگر زاویه گوشی از کنار صورت باشد، قفل چهره باز نمی‌شود.

همچنین قابلیت جدیدی اضافه شده که می‌توانید تنظیم کنید که قفل تشخیص چهره با وجود بسته بودن چشمان شما نیز کار کند.

رابط کاربری سامسونگ گلکسی A34

سامسونگ در میان‌رده جدید خود از رابط کاربری One UI 5.1 مبتنی بر اندروید 13 استفاده کرده است. این آخرین نسخه رابط کاربری سامسونگ است و تا چندی دیگر اندروید 14 برای دستگاه‌های سامسونگ عرضه می‌شود. رابط کاربری سامسونگ تغییرات زیادی نسبت به نسخه قبلی ندارد و بدنه اصلی رابط کاربری حفظ شده و صرفا برخی از ویژگی‌های جدید به آن اضافه شده است.

گلکسی a34

البته تاکنون در نقد و بررسی‌های مختلف در خصوص این رابط کاربری صحبت کرده‌ایم، One UI 5.1 در گلکسی A34 تجربه جدیدی را نسبت به دیگر گوشی‌های میان‌رده سامسونگ عرضه نمی‌کند اما به هر شکل ما بخش‌هایی کاربردی از رابط کاربری سامسونگ را برای شما شرح خواهیم داد.

محیط کاربری

به طور کلی باید بگوییم که رابط کاربری مانند گذشته بسیار سبک و روان اجرا می‌شود و هیچ کندی و لگی در آن وجود ندارد، اپلیکیشن‌های پیشفرض تعداد بسیار کمتری نسبت به گلکسی A24 دارند.

خبری از برنامه‌های تجاری مانند اسپاتیفای و نتفلیکس نیست و تنها برنامه فیسبوک به طور پیشفرض بر روی گوشی نصب شده است، همچنین برنامه‌‌هایی مانند سامسونگ موزیک و ماشین حساب را نیز باید جداگانه دانلود کنید. محیط رابط کاربری در ظاهر تغییرات چندانی نداشته و با محیطی آشنا مواجه هستید.

هوم اسکرین و ویجت

با نگه داشتن انگشت خود بر روی صفحه خانه می‌توانید منوی تنظیمات هوم اسکرین را مشاهده کنید، قسمت‌هایی شامل ویجت، تم و والپیپیر از این بخش در دسترس هستند. شما می‌توانید تنها در بخش تم و والپیپیر هزاران تم، آیکون و والپیپیر جذاب برای گوشی خود انتخاب و دانلود کنید. این بخش از زبان فارسی نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین در بخش ویجت شاهد ویجت‌های جدیدی هستیم.

پالت رنگ

پالت رنگ‌ها همچنان یکی از جذاب‌ترین بخش‌های رابط کاربری سامسونگ است. در منوی Wallpaper and Style بخشی به نام Color Pallete قرار دارد که در آن رنگ‌های هم طیف و مشابه با رنگ‌های به‌کار رفته در والپیپر به شما پیشنهاد می‌شود و شما می‌توانید یکی از این دسته رنگ‌ها را انتخاب کنید تا این رنگ‌ها در منو، نوار نوتیفیکیشن و اجزای مختلف رابط کاربری اعمال شود.

به این ترتیب همچون یک تم جدید، کل رابط کاربری در یک طیف رنگی مشابه با والپیپر شما خواهند بود. در این بخش حتی می‌توانید رنگ آیکون‌ها و پوشه‌ها را نیز تغییر دهید.

پنل اج و مالتی تسکینگ

یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های رابط کاربری سامسونگ، پنل اج است. این پنل به صورت پیشفرض فعال است که با کشیدن انگشت از سمت راست صفحه به سمت مرکز، نمایان می‌شود. البته گاهی ممکن است به جای باز شدن پنل اج، به صفحه سمت راست بروید ولی اگر از این منو یا پنل استفاده کنید، قلق کار با آن دستتان می‌آید.

این پنل یکی از آسان‌ترین مسیرها برای اجرای مالتی‌تسکینگ در رابط کاربری سامسونگ است، برای اینکار کافیست آیکون برنامه مورد نظر خود را در پنل اج لمس و به بخش بالایی یا پایین صفحه اصلی درگ کنید، در این حالت برنامه در نیمه بالایی یا پایینی باز می‌شود. حال منویی دیگر در نیمه دیگر صفحه، نمایش داده می‌شود که از آن می‌توانید یک برنامه دیگر را انتخاب کنید.

به این ترتیب دو برنامه در نیمه بالایی و پایین صفحه دارید و این روش متداول‌ترین روند استفاده از دو برنامه در گوشی‌های سامسونگ است.

گالری

سامسونگ در زمان معرفی رابط کاربری جدید خود اعلام کرد که در بخش گالری تغییرات جدید صورت خواهد گرفت. البته اکثر این تغییرات در لایه‌های داخلی این برنامه هستند که موجب می‌شوند بخش‌های ادیت و ویرایش تصویر بهبود پیدا کند.

تست‌های ویژه ITResan

در بخش تست‌های ویژه به برخی قابلیت‌ها و ویژگی‌های گوشی‌هایی که برای ما در آی‌تی‌رسان و بسیاری از کاربران اهمیت دارد، می‌پردازیم. این موارد شامل بخش‌های مختلف گوشی می‌شود و عموما در استفاده عادی روزانه با آن‌ها مواجه می‌شویم، به همین دلیل بهتر است بدانیم آیا گوشی گلکسی A34 می‌توانند تست‌های ویژه ما را رد کند یا خیر؟

 تست

نتیجه

بدنه کثیف می‌شود؟

کم

کار کردن روی سطح صاف آسان است؟

بله

کار کردن با یک دست آسان است؟

تقریبا

کار کردن زیر نور آفتاب آسان است؟

بله

یک اثر انگشت را می‌توان دو بار تعریف کرد؟

بله!

قفل چهره در تاریکی باز می‌شود؟

بله

حسگر اثر انگشت با دست خیس باز می‌شود؟

خیر

قفل چهره با ماسک باز می‌شود؟

خیر

کیفیت عکس سلفی پرتره چند نفره به چه شکل است؟

خوب

نشر صدا هنگام مکالمه چقدر است؟

کم

سخت افزار گلکسی A34

با مشاهده مشخصات گلکسی A34 می‌توان به این نتیجه رسید که این مدل در بخش سخت‌افزار رقیبی جدی برای دیگر مدل‌هاست و حرف‌هایی برای گفتن دارد. سامسونگ در این مدل از تراشه مدیاتک استفاده کرده و این روزها بر روی بسیاری از گوشی‌ها تراشه این شرکت را مشاهده می‌کنیم.

اکثر میان‌رده‌های سامسونگ و شیائومی با تراشه‌های شرکت چینی مدیاتک وارد بازار می‌شوند و همگی از نظر کیفیت و قدرت سخت‌افزاری مشکلی ندارند. تراشه‌های مدیاتک کاملا امتحان خود را پس داده‌اند و حتی شاید به زودی جای اسنپدراگون و اگزینوس را در بازار بگیرند.

به هر شکل در این مدل از تراشه 6 نانومتری دیمنسیتی 1080 استفاده شده که سال 2021 معرفی شده و نه جدید است و نه آنقدر قدیمی که نتوان از آن استفاده کرد.

تراشه

تراشه دیمنسیتی 1080 نسبت به نسل قبلی خود از سرعت و قدرت پردازشی بالاتری بهره می‌برد و تا حد زیادی می‌تواند دما را مدیریت کند. این تراشه از دوربین 200 مگاپیکسلی، فیلم‌برداری 4K با HDR و البته 5G پشتیبانی می‌کند.

گلکسی a34

دیمنسیتی 1080 دارای 8 هسته پردازشی (دو پردازنده 2.6 گیگاهرتزی، شش پردازنده 2.00 گیگاهرتزی) میان‌رده است که از پس اجرای تمامی اپلیکیشن‌ها و بازی‌های روز دنیا بر می‌آید.

این تراشه در تست‌های مختلف امتیازاتی برابر یا بسیار نزدیک به اگزینوس 1380 که در گوشی گلکسی A54 استفاده شده، به دست آورده است. از نظر عملکرد هم اختلاف زیادی بین دو گوشی نیست و قدرت پردازنده در هر دو مدل تا حد زیادی نزدیک است، هر چند در نهایت گلکسی A54 پردازنده بهتری دارد.

رم و حافظه

گلکسی A34 در دو نسخه با 6 و 8 گیگابایت رم عرضه شده و برخلاف سال گذشته، رم 4 گیگابایت از این نسخه حذف شده است. همچنین ظرفیت حافظه 128 و 256 گیگابایت برای این مدل در دسترس است. ما نسخه رم 6 و حافظه 128 گیگابایت گلکسی A34 را در اختیار داشتیم.

بازدهی و گیمینگ

این سخت افزار مناسب موجب شده تا گلکسی A34 مشکلی از نظر پردازشی نداشته باشد و به راحتی بتواند تمامی اپلیکیشن‌ها و بازی‌های روز دنیا را با کیفیت بالا اجرا کند. هنگام کار با گوشی و حتی بازی هیچ مورد لگ یا پرشی در عملکرد گوشی دیده نمی‌شود و همه‌چیز کاملا روان اجرا و پردازش می‌شود.

در بحث گیمینگ، ما بازی کالاف دیوتی موبایل را بر روی گلکسی A34 تست کردیم و هیچ مشکلی در اجرای این بازی دیده نشد. با اجرای چند دست بازی به صورت مداوم پردازنده مشکلی نداشت و بازی با کیفیت High و بدون لگ اجرا شد.

گلکسی a34

بخش مالتی تسکینگ را هم چند باری تست کردیم که با مشکلی مواجه نشدیم. به طور کلی می‌توانیم بگوییم که سخت افزار گلکسی A34 قدرت و بازدهی بالایی دارد و از این نظر مشکلی هنگام کار با میان‌رده سامسونگ نداشتیم.

در هنگام اجرای بازی سنگین حتی پس از یک ساعت گوشی داغ نمی‌شود، البته فضای دور دوربین کمی گرم خواهد شد. همچنین در حالتی که از گوشی به طور طولانی استفاده می‌کنید یا آن را به شارژ زده‌اید، کمی گرما احساس می‌شود که خیلی آزاردهنده نیست.

بنچمارک

گوشی گلکسی A34 توانست در بنچمارک انتوتو امتیاز 536910 را به دست بیاورد که امتیاز قابل احترام و قابل توجهی است. در ادامه می‌توانید جدول امتیازات بنچمارک گلکسی A34 را با دیگر مدل‌های بازار مقایسه کنید:

نام مدل

امتیاز Antutu

امتیاز GFXBench

امتیاز Geekbench

تک هسته‌ای / چند هسته‌ای

Galaxy A34

536910

26fps

2513/1037

Galaxy A24

383219

14fp

1907/560

Poco M5s

360681

18fps

1831/516

Redmi Note 11s

349651

12fp

1873/526

Redmi Note 12

321092

15fp

1995/588

ارتباطات

گوشی گلکسی A34 دو سیمکارته است، این مدل از کارت حافظه هم پشتیبانی می‌کند ولی کارت حافظه را باید جای سیمکارت دوم قرار دهید.

این گوشی از 5G پشتیبانی می‌کند و به بلوتوث 5.3 مجهز شده اما رادیو ندارد. از نظر سنسورها می‌توان گفت که این مدل از مجموعه کاملی از حسگرها شامل شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب‌نما و فشارسنج پشتیبانی می‌کند.

دوربین گلکسی A34

سامسونگ گوشی گلکسی A34 را مانند دیگر میان‌رده‌های سال با سه دوربین اصلی و یک دوربین سلفی روانه بازار کرده است. سنسور اصلی 48 مگاپیکسلی آن دوربینی است که در بیشتر مواقع با آن کار دارید، دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی هم برای تصاویر سلفی و ارتباطات ویدیویی به کار گرفته می‌شود ولی دو دوربین دیگر هیجان انگیز نیستند و حتی شاید در آینده نزدیک شاهد حذف این دوربین‌ها نیز باشیم.

گلکسی a34

ابتدا با مشخصات سه دوربین اصلی سامسونگ آشنا شویم:

  • دوربین 48 مگاپیکسلی واید، دیافراگم f/1.8، فوکوس دوال پیکسل با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال
  • دوربین 8 مگاپیکسل اولتراواید، دیافراگم f/2.2، زاویه دید 123 درجه
  • دوربین 5 مگاپیکسل ماکرو، دیافراگم f/2.4

نمونه تصاویر در روز

دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی از سنسور سونی IMX582 استفاده می‌کند که برای یک گوشی در این رده کاملا مناسب است. این دوربین قابلیت‌های مناسبی برای عکاسی و فیلم‌برداری در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با این دوربین در طول روز و با وجود نور مناسب می‌توانید تصاویر بسیار با کیفیت و مناسبی را ثبت کنید. تصاویری که در طول روز با این گوشی می‌گیرید نویز بسیار کمی دارند و جزئیات در آن‌ها واضح است. طبق معمول این گوشی از HDR پشتیبانی می‌کند و به لطف پشتیبانی از HDR، داینامیک رنج تصاویر مناسب است.

البته کیفیت دوربین همانطور که گفتیم در حد یک گوشی میان‌رده مناسب است. با زوم بر روی تصویر شاهد نویز خواهیم بود که طبیعی است ولی کیفیت عکس‌های گلکسی A34 اگر از رقبایش بهتر نباشد، بدتر هم نیست.

نمونه تصاویر در شب

در شب می‌توانید به صورت معمولی و یا با حالت نایت مود عکس‌برداری کنید اما کیفیت بالای تصاویر در حالت نایت مود باعث می‌شود تا در شب انتخاب اولتان حالت نایت باشد. البته خود دوربین در شب تشخیص می‌دهد که نور محیط کافی نیست و تصاویر به صورت خودکار در حالت نایت ثبت می‌شوند. اگر نور در محیط زیاد باشد، باید حالت نایت مود را به صورت دستی انتخاب کنید.

تصاویر در شب در حالت عادی شفاف، با جزئیات مناسب و نور طبیعی هستند. طبیعتا قابلیت زوم در شب خیلی خوب کار نمی‌کند و تصاویر نویز زیادی در حالت زوم دارند ولی به طور کلی عکس‌های شب گلکسی A34 بسیار خوب و قابل قبول است.

نمونه تصاویر با زوم

به طور کلی گوشی‌های میان‌رده برای زوم کردن ساخته نشده‌اند و با زوم دیجیتالی آنها شاهد افت کیفیت شدید تصویر هستیم. در گلکسی A34 هم این داستان صادق است ولی تا زوم 2 برابر با این مدل کیفیت مناسبی دارد و قابل استفاده است. زوم 2 برابر برای گرفتن عکس‌های با عمق مناسب از فرد یا اشیا بسیار خوب است ولی زوم بیشتر از آن کیفیت تصویر را کاهش می‌دهد.

نمونه تصاویر اولتراواید

دوربین اولتراواید 8 مگاپیکسلی تنها در طول روز می‌تواند عکس‌های خوبی بگیرد. گستره زاویه تصویر در این حالت واقعا قابل قبول است ولی تصاویر با کنتراست اغراق شده و سایه‌های شدید ثبت می‌شوند. طبیعتا حالت اولتراواید برای عکاسی معمولی مناسب نیست ولی در برخی از اوقات می‌توانید با این دوربین عکس‌های خوبی بگیرید. کیفیت تصاویر شب دوربین اولتراواید اصلا خوب نیست.

دوربین ماکرو

کیفیت دوربین ماکرو هم بد نیست، دوربین ماکرو این مدل شما را شگفت‌زده نمی‌کند ولی ناامید هم نخواهید شد! با نگه داشتن لنز دوربین ماکرو از سوژه به فاصله 4 سانتی‌متر می‌توانید عکس‌های ماکرو بسیار خوب با وضوح و جزئیات بالا بگیرید.

پرتره

در گوشی‌های جدید خبری از دوربین تشخیص عمق نیست و دوربین گوشی با هوش مصنوعی می‌‌تواند سوژه را از تصویر پس‌زمینه جدا کند. در تصاویر گلکسی A34 مرز میان سوژه و پس‌زمینه در هنگام عکس گرفتن از سوژه‌های ساده و حتی سخت به خوبی تشخیص داده می‌شود و معمولا در تصویر نهایی خطای کمی از این نظر وجود دارد.

سلفی

به طور کلی عملکرد دوربین گلکسی A34 کاملا رضایت بخش است ولی دوربین سلفی این گوشی رضایت ما را یک پله بیشتر به دست آورد. با توجه به رده قیمتی گلکسی A34 باید اعتراف کرد که عملکرد دوربین سلفی مخصوصا در روز بسیار خوب است و تصاویری کاملا شفاف، با نویز کم و کیفیت خوب ثبت می‌کند.

نور و رنگ و تقریبا همه عناصر در تصاویر سلفی به خوبی نمایش پیدا می‌کنند و شما تصویری در حد دوربین‌های بالارده از خود می‌گیرید.

عملکرد دوربین در شب هم خوب است ولی با توجه به نور کم محیط، نویز در تصویر بالاست و شفافیت تصویر تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در شب می‌توانید از حالت نایت مود برای عکس گرفتن استفاده کنید که با وجود آن نور سفید شدید از صفحه به صورت شما پرتاب می‌شود که هم برای چشم‌ها آزار دهنده است و هم رنگ پوست شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، یعنی کاملا مشخص است که یک نور سفید شدید به صورت شما تابیده می‌شود.

با خاموش کردن این حالت، کیفیت عکس‌ها کاهش پیدا می‌کند ولی نور و رنگ محیط طبیعی‌تر هستند.

فیلم‌برداری

با این گوشی می‌توانید به صورت 4K و 30 فریم فیلم‌برداری کنید، حالت 60 فریم تنها برای فیلم‌برداری 1080 با دوربین اصلی قابل انتخاب است. با دوربین سلفی هم به شکل 4K و 30 فریم می‌توان فیلم‌برداری کرد.

قابلیت لرزشگیر دوربین گلکسی A34 به‌طور پیشفرض در منوی تنظیمات برنامه دوربین فعال است اما تاثیر چندانی بر پایداری تصویر در زمان فیلم‌برداری ندارد. قابلیت Super Steady که در منوی اصلی خود دوربین قراردارد بیشتر می‌تواند لرزش‌های دوربین هنگام فیلم‌برداری را دفع کند. با فعال کردن این گزینه شاهد خواهید بود که لرزش دوربین به خوبی مدیریت شده و ویدیو کاملا با ثبات ضبط خواهد شد.

اسپیکر

سامسونگ در این مدل از اسپیکر استریو استفاده کرده که یک خروجی آن در فریم پایینی و یک خروجی دیگر آن همان اسپیکر مکالمه است که در مرز میان نمایشگر و فریم بالایی قرار دارد.

کیفیت اسپیکر بسیار خوب است، اسپیکر استریو سامسونگ صدا را بلند، شفاف با تفکیک صدای بسیار خوب و با وضوح منتشر می‌کند. زمانی که صدای اسپیکر تا آخرین مرحله بالا می‌برید، همچنان صدا کیفیت بالایی دارد و اجزای موسیقی با تفکیک و واضح شنیده می‌شوند.

حجم صدای خروجی گلکسی A34 بسیار مناسب است و در یک فضای نسبتا بزرگ می‌توانید از این مدل به عنوان یک اسپیکر استفاده کنید اما باس صدا راضی کننده نیست و از شنیدن آهنگ‌های شلوغ راک، رپ یا متال با اسپیکر این گوشی خیلی لذت نخواهید برد.

باتری و شارژدهی

مانند هر میان‌رده دیگری در این مدل نیز از باتری 5 هزار میلی‌آمپرساعتی استفاده شده که درواقع یک استاندارد در میان گوشی‌های هوشمند است. باتری 5 هزار میلی‌آمپرساعتی گلکسی A34 شارژدهی مناسبی دارد. مدت زمان استفاده از این گوشی با رفرش‌ریت 120 هرتز حدود یک روز است. اگر استفاده شما از حالت معمول کمتر باشد تا بیش از یک روز هم می‌توانید از گوشی استفاده کنید.

اما اگر رفرش‌ریت نمایشگر روی 60 هرتز باشد شارژدهی گوشی یک روز و نیم تا دو روز خواهد بود. درواقع آن دسته از افرادی که به شارژدهی بیشتر نیاز دارند بهتر است قید رفرش‌ریت 120 هرتز را بزنند.

در منو تنظیمات گوشی گزینه‌ها و نکاتی برای افزایش شارژدهی نوشته شده که با انتخاب آن‌ها می‌توانید تاثیر کمی بر روی افزایش شارژدهی باتری داشته باشید.

گلکسی a34

همانطور که می‌دانید در جعبه گوشی خبری از شارژر نیست و شما باید یک شارژر جداگانه برای گوشی تهیه کنید. گلکسی A34 از شارژ 25 واتی پشتیبانی می‌کند، در بازار فعلی با وجود شارژرهای 33 واتی و 67 واتی شیائومی این مقدار شارژ کم به نظر می‌رسد ولی شارژرهایی که سرعت خیلی بالایی دارند باعث افزایش دمای باتری می‌شوند و این دما بر روی طول عمر آن تاثیر می‌گذارد.

به هر شکل در حال حاضر در میان‌رده‌های سامسونگ تنها سرعت شارژ 25 واتی دیده می‌شود که شما باید این نوع شارژر را جداگانه خریداری کنید.

جمع‌بندی گلکسی A34 سامسونگ

همانطور که در ابتدا گفتیم گوشی گلکسی A34 یک تلفن همراه برای تمام فصول است. این گوشی در تمامی بخش‌ها کیفیت بالایی را ارائه می‌دهد و یک گوشی همه‌کاره و همه‌چیز تمام است. اگر به دنبال مدلی هستید که نمایشگر، سخت افزار، باتری، دوربین و رابط کاربری خوبی داشته باشد، حتما گلکسی A34 را مد نظر داشته باشید.

البته باید توجه داشت که این مدل نسبت به گوشی گلکسی A33 سال قبل تغییرات کمی از لحاظ ساختاری و بازدهی داشته ولی از آنجایی که قیمت گلکسی A33 و A34 در بازار ایران تفاوت خاصی ندارد، خرید گلکسی A34 توصیه می‌شود.

گلکسی a34

طراحی متفاوت است ولی قابلیت ضد آب بودن در گلکسی A33 و A34 یکسان است، نمایشگر کمی بزرگ‌تر شده ولی کیفیت کلی همان است، حسگرهای بیومتریک، اسپیکر و دوربین همان چیزی است که سال پیش در A33 وجود داشت، تنها دو تغییر قابل اشاره وجود دارد که نمایشگر از 90 هرتز به 120 هرتز تبدیل شده و دوربین 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق هم حذف شده است. به جز این موارد یا تغییر دیگری وجود ندارد یا تغییرات نامحسوس هستند.

گروه‌های مختلف

میزان مناسب بودن گوشی

والدین 
بله
پسر‌ها
بله
دختر‌ها
بله
طرفداران گیم
خیر
طرفداران عکاسی
خیر
طرفدارن شبکه‌های اجتماعی
بله
طرفداران فیلم و سریال
بله
طرفداران موسیقی
بله
طرفداران سفر و گردش
بله
کارمندان
بله
مدیران
بله
مشاغل آزاد
بله
رانندگان
بله
کارگران
بله
معلمین
بله
دانش‌آموزان
بله
دانشجویان
بله
اینفلوئنسرها
بله
فریلنسرها
خیر

اما مهم‌ترین بخش سخت‌افزار است که نسبت به سال گذشته بهبود پیدا کرده، تراشه دیمنسیتی 1080 در هنگام کار روزانه و بازی عملکرد بهتری نسبت به مدل سال گذشته دارد و یک پیشرفت خوب محسوب می‌شود.

البته از ویژگی نرم‌افزاری جدید در One UI 5.1 هم نباید بگذریم هرچند گلکسی A33 به این نسخه آپدیت می‌شود.

سامسونگ نشان داده نگاه ویژه‌ای نسبت به بازار میان‌رده دارد و سال به سال در حال افزایش جذابیت سری میان‌رده گلکسی A است، این رشد و پیشرفت در گلکسی A34 هم دیده می‌شود.

نقاط ضعف و قوت گلکسی A34

نقاط قوت نقاط ضعف
طراحی بالارده

ضد آب

نمایشگر عالی

سخت افزار خیلی خوب

دوربین‌های مناسب

اسپیکر خوب

باتری با شارژدهی مناسب

نبود شارژر درون جعبه

3 در مورد “نقد و بررسی جامع گوشی سامسونگ گلکسی A34”

  1. فقط تو رو به خدا از دیجی کالا نخرید
    همین مدل گوشی غیر پلمپ و کارگرده و داغون به اسم نو برام‌فرستاده و کد ریجستری هم اشتباه هست.. مرجوع کردم ولی زیر بار نمیرن..چند هفته هست هرروز زنگ میزنم ولی هیچکس جوابگو نیست
    الانم به پلیس فتا شکایت کردم
    دیجی کالا سر و صاحب نداره.. چهارده و چهارصد و نود رو ریختم سطل زباله!!!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH