شرکت اپل در جریان رونمایی از سری آیفون 15 طی هفته گذشته بر قابلیتهای گیمینگ تراشه جدید خود موسوم به A17 Pro تاکید زیادی کرد. 3 نفر از مدیران برجسته اپل طی یک مصاحبه جدید، جزئیات مربوط به برنامههای کمپانی برای تبدیل نمودن آیفون 15 به بهترین کنسول بازی در جهان را فاش کردند.
رسانه IGN در جریان این مصاحبه با جرمی سندمل؛ مدیر ارشد نرمافزار GPU در شرکت اپل، تیم میلت؛ معاون ارشد معماری پلتفرم و کایان درنس؛ معاون ارشد بازاریابی محصولات آیفون در سراسر جهان گفتگو کرد. آقای میلت تاکید کرد که هدف اپل لزوما رقابت مستقیم با کنسولهای خاصی مانند پلیاستیشن 5 یا ایکسباکس سری S نیست. در عوض کمپانی بر روی ایجاد یک پلتفرم و ابزارهایی متمرکز شده که مستقیما برای توسعهدهندگان بازیها جذاب هستند.
تیم میلت در ادامه خاطرنشان کرد: “من تصور میکنم که اپل روی توسعهدهندگان و عناوین بازیها تمرکز نموده و برای رقابت با کنسولها تلاش کمتری دارد. به باور من، کنسول صرفا یک روش آسان برای صحبت کردن پیرامون بازیهای کلاسیک و انواع بازیهایی است که توسعهدهندگان مد نظر قرار میدهند. در واقع این توسعهدهندگان همان شرکتهایی هستند که موفق به عرضه یک بازی برای کنسول خاصی میشوند. ما با تمام توان خود تلاش کردهایم تا مجموعهای از ابزارها را در اختیار توسعهدهندگان قرار داده و به شکلی جدی با آنها همکاری کنیم.”
کایان درنس در پاسخ به احتمال داغ شدن بیش از اندازه آیفون 15 پرو و ناتوانی این گوشی در حفظ عملکرد خود حین اجرای بازیهای سنگین اعلام کرد: “طراحی یک مدل خاص از آیفون در واقع بخشی از نقاط قوت ما قلمداد میشود. بنابراین ما به منظور درک عملکرد مورد نیاز، چگونگی خلق تجربه گیم پلی واقعی، دستیابی به نرخ پردازش فریم شگفتانگیز و پشتیبانی از سرعت و عملکرد پردازشی و گرافیکی مطلوب میتوانیم با تیمهای مختلف در سطح سیستم همکاری کنیم. به باور من، اپل در بخش تراشه کارهای زیادی انجام داده است. از طرفی به منظور اطمینان از خلق تجربه کاربری فوقالعاده، در بخش نرمافزاری نیز کارهای زیادی انجام میشود.”
به گفته آقای میلت بخشی از چالش ایجاد تعادل میان عملکرد، کیفیت و سایر موارد بر دوش توسعهدهندگان است. وی در ادامه افزود: “فناوری مقیاسبندی به شکل واقعا شگفتانگیزی در خود نمایشگر تعبیه شده است. فرآیند مقیاسگذاری توسط GPU قابل انجام بوده و در نتیجه با وجود ویژگیهایی مانند ردیابی پرتوی و سایهزنی مش در کنار معماری محاسباتی واقعا پیشرفته، توسعهدهنده به کلیه الگوریتمهای مورد نیاز برای درک بهترین نقطه تعادل میان کیفیت، عملکرد، نرخ فریم و رزولوشن دسترسی دارد. در ادامه تمامی موارد اشاره شده در نرمافزار و سطح سیستم گردآوری میشوند. بیتردید قابلیت اطمینانپذیری، عملکرد بالا، شارژدهی طولانی و امکان ذخیرهسازی آسان بابت اجرای بینقص بازیهای شگفتانگیز به کاربران اطمینان خواهند داد. بنابراین ما به منظور اجرای هرچه آسانتر بازیها کلیه المانهای ضروری از جمله تضمین عملکرد پایدار و شارژدهی مطلوب باتری را ارائه کردهایم. به باور من اپل در این مسیر، موفق ظاهر شده است.”
جرمی سندمل نیز به مخاطبان یادآوری کرد که بهترین کنسول بازی همانی است که آنها همواره با خود به همراه دارند. با اینحال هدف اپل عرضه یک کنسول بازی نبوده است. در عوض آقای سندمل معتقد است که آیفون 15 پرو به سادگی میتواند بهعنوان یک کنسول بازی بهتر مورد استفاده قرار گیرد.