بررسی دوربین فوجی فیلم X-S20: دست‌پخت ژاپنی اصیل!

در روزگاری که گوشی‌های موبایل تبدیل به ابزار اصلی در عکاسی و فیلم‌برداری اکثر قریب به اتفاق افراد شده است، هنوز کسانی که خودشان را کمی حرفه‌ای‌تر می‌دانند و یا به‌دنبال تجربه‌های جذاب‌تری از عکاسی و فیلم‌برداری هستند، به سراغ دستگاه‌هایی می‌روند که ما آن‌ها را دوربین می‌نامیم!

چرا گفتم ما؟ چون شاید واژه دوربین برای کسانی که در دهه پنجاه و شصت شمسی به‌دنیا آمده‌اند، خیلی ملموس‌تر باشد و برای جوان‌ترها کلمه دوربین، مساوی با همان حسگرهای چندگانه در پشت گوشی‌های موبایل خلاصه می‌شود که به‌قدری ارقام مگاپیکسل را جابجا کرده‌اند تا مثل سن برخی از خانم‌ها، فقط یک عدد ساده به‌نظر برسد!

حالا اگر شما به دوربین عکاسی به معنای واقعی کلمه علاقه دارید، بررسی یکی از جدیدترین محصولات از سری تقریبا اقتصادی را برای‌تان آماده کرده‌ایم! حالا چرا گفتم تقریبا اقتصادی؟ خب قاعدتا محصولی که ۱۳۰۰ دلار قیمت دارد، حتی در خارجه هم ارزان محسوب نمی‌شود ولی اگر سری به دنیای دوربین‌های حرفه‌ای با لنزهای گران قیمتش بزنید، متوجه می‌شوید که این بها، آش دهان سوزی هم نیست!

برای درست کردن این آش خوشمزه و پر ملات اما داغ و پر هزینه، جدیدترین دوربین از برند قدیمی و دوست داشتنی فوجی فیلم انتخاب شد که محصولی از سری X-S آن با عنوان X-S20 است.

این دوربین که جانشین مدل قبلی‌اش یعنی X-S10 است، با اینکه در بسیاری از منابع به عنوان یک دوربین Entry Level یا همان پایین رده خودمان دسته بندی می‌شود، ولی تگ قیمتی ۱۳۰۰ دلاری برای بدنه و البته انبوهی از امکانات جالب درونش، نشان می‌دهد که چسباندن چنین تگی بر روی آن، مانند زدن آرم تویوتا بر روی محصولات سایپا است! درست است که یک تویوتا ارج و قرب بنز و فراری را ندارد اما برای خودش برندی بوده و در حد یک نشان خوش نام و به‌خصوص ارزشمند در مقابل بهای پرداختی، بایستی همیشه کلاه را از سر برایش برداشت.

پس بدون حرفی بیشتر، به سراغ بررسی این تویوتای آش نشان برویم که قصد دارد تا توانایی خودش را به بنز و بی‌ام‌وهای زمانه‌اش نشان دهد!

طراحی فوجی فیلم X-S20: آشی که می‌خواست حلیم باشد!

در مقایسه با برندی چون سونی که محصولات رده آلفا ۶۶۰۰ و ۶۷۰۰ را در برابر سری X-S فوجی می‌زند، بایستی دوربین فوجی را بسیار خوش قد و بالا با جنس بدنه عالی توصیف کرد.

دوربین با اینکه تنها ۴۹۱ گرم وزن دارد (همچین سبک هم نیستا!) ولی کیفیت فلز در بخش بالایی و چرم مصنوعی در پایین، ترکیبی دوست داشتنی ساخته که اگر مانند سری X-T فوجی، از رنگ نقره‌ای هم استفاده می‌شد، مطمئنا ظاهری جذاب‌تر هم پیدا می‌کرد.

به لطف گریپ برآمده، دست راست خیلی خوب بدنه دوربین را در بر گرفته و حتی با لنزهایی نسبتا بزرگ همچون ۸۰-۱۶ فوجی‌نون، باز هم تعادلش را به‌خوبی حفظ می‌کند. البته همچون اکثر (و شاید تمام!) دوربین‌های بازار، اگر چپ دست باشید، قاعدتا بایستی تنها یک دشنام را نثار سازنده کرده و خوش دستی زیادش را به نمک زیاد برای آشی تشبیه کنید که به مذاق شما خوش نیامده است!

از نظر قرار گرفتن کلیدها، هرچقدر نمای بالایی شلوغ است، در کنار نمایشگر برهوت بوده و تنها یک نشانگر خیلی نرم، در وسط میدان جولان می‌دهد!

از آنجایی که گشت و گذار زیاد در منوهای یک دوربین با انبوهی از آپشن‌ها می‌تواند خیلی سریع شما را تبدیل به آلیس در سرزمین عجایب کند، پس فوجی تلاش زیادی به خرج داده تا بتواند با استفاده از کلیدهای فیزیکی، سرعت عمل‌تان را برای تغییر تنظیمات مورد نیاز پوشش دهد.

بایستی گفت تا حد زیادی هم در این امر موفق بوده و اگر در ابتدای امر گیج بزنید و در جاده خاکی بروید، ولی با کمی تمرین و تمرکز، قطعا آشپز خوبی از آب در خواهید آمد.

کلید پاور به همراه شاتر، در بخش جلویی قرار گرفته و همیشه به‌راحتی پیدایش خواهید کرد. تک دکمه کوچک قرمز رنگ برای فیلم‌برداری با آنکه می‌توانست در کنار نمایشگر هم باشد، ولی یافتنش چندان سخت نیست.

دو کلید یکی برای دسترسی به تنظیمات سریع و دیگری برای ایزو هم در یک باکس مستطیلی شکل قرار گرفته‌اند و در پشت آن‌ها، کلید چرخان مشکی رنگی حضور دارد که به‌صورت پیش‌فرض، روشنایی و سرعت شاتر را برای شما تنظیم می‌کند تا مبادا در مواجهه با خورشید و یا تاریکی شب، غافل‌گیر شوید!

در نزدیکی‌های دیافراگم، همان کلید گرد مشهور برای اکثر دوربین‌ها را می‌توان دید که ۱۲ حالت مختلف را پوشش داده و حتی یک عنوان با نام ولاگ برایش تعبیه شده تا بدانید که اگر قصد همنشینی بیشتر با X-S20 را هم دارید، این دوربین همه آنچه خوبان دارد، برای شما یک‌جا به ارمغان می‌آورد!

یک کلید گرد و مشکی رنگ دیگر هم در سمت چپ تعبیه شده که فیلترهای مختلف را برای شما به‌سرعت نمایش می‌دهد و ضامنی کوچک در کنارش در نقش شلیک برای آزاد کردن فلش را بازی می‌کند!

یک دکمه چرخان کوچک هم در جلوی گریپ تعبیه شده تا با چرخاندن آن مودهای مختلف عکاسی مانند پرتره، منظره و… فعال شود و خلاصه آنکه فقط از همین نمای بالایی فوجی کاری کرده که قبل از چشیدن طعم این آش، محو چیدمان خیلی خوب آشپز شوید.

البته اگر به نمایشگر نگاهی بیندازید، شاید از خلوتی اطراف آن کمی تعجب کرده و حتی دلگیر شوید! در واقع در کنار ظرف آش، مخلفات به اندازه طراحی خود غذا نیست، وجود چهار دکمه کوچک در بالا و دو کلید کوچک دیگر در پایین آن‌هم در شرایطی که فضا برای مانور دادن بیشتر وجود داشت، کمی عجیب به‌نظر می‌رسد! آخه یکی نیست بگوید فوجی جان، شما که این همه در زمین جای بازی کردن داری، چرا کلیدها را اندازه نخود انتخاب کردی!

در بخش پورت‌ها، بایستی فوجی را باهوش دانست که با آنکه دست و دلبازی گسترده‌ای به خرج نداده اما کاربر را به وصال بهترین‌ها می‌رساند! یک اتصال تایپ سی، ورودی میکروفن و البته هدفون در کنار مینی HDMI تمام آن‌چیزی است که شما دارید و البته برای اکثریت هم کافی خواهد بود.

شاید تنها وجود یک اسلات برای کارت حافظه کمی مذاق‌تان را ترش کند که قیمت پایین‌تر دوربین در مقایسه با نمونه‌های اکثرا فول فریم، در نقش آلوئه‌ورا عمل کرده و این ترشی را جبران می‌کند!

نمایشگر فوجی فیلم X-S20: مرا شله زرد صدا کن!

محصول جدید فوجی از یک نمایشگر ۳ اینچی با رزولوشن 1840K نقطه بهره می‌گیرد که نسبت به نسل قبلی خودش رشدی ۷۶ درصدی در تعداد پیکسل‌ها را می‌بیند که البته این آپدیت در بحث سایز، بر روی رقم صفر درصد می‌ایستد و ایکاش فوجی حداقل برای دلخوشی هم که شده، در حد یکی دو دهم اینچ، آن را بزرگ‌تر می‌ساخت (این همه فضا دور و برش هست، بیابون رو تبدیل به دشت می‌کرد!).

یکی از مزایای اصلی این نمایشگر، قابلیت چرخان بودن آن است که باعث می‌شود برای ولاگرها و کسانی که عادت به تنهایی کار کردن دارند، یک گزینه مطلوب به‌حساب بیاید. برای کسانی هم که چنین عادتی ندارند، باز این قابلیت هیچ ضرری ایجاد نمی‌کند و به‌خاطر آنکه شما می‌توانید حتی پشت نمایشگر را به سمت خودتان برگردانید (یاد جمله معروفی افتادم که در مجلس می‌گفت: اون آقای نماینده‌ای که پشتش رو به ما کردی!)، جلوی خط و خش احتمالی را هم گرفته و به نوعی یک محافظ خوب برای آن خواهد بود.

هنگام ضبط ویدیو، مانند محصولی چون سونی ZV-E10 یک کادر قرمز رنگ با حاشیه نسبتا زیاد روشن می‌شود تا به‌راحتی متوجه فعال شدن حالت فیلم‌برداری هم شوید.

این نمایشگر قاعدتا در سال ۲۰۲۳ به‌صورت لمسی عرضه شده که البته همه جا هم به لمس شما واکنش نشان نمی‌دهد، امری که جلوی خطاهای ناخواسته را هم گرفته و برای تنظیمات در منوها، شما را مجبور به استفاده از جوی‌استیک کوچک کناری می‌کند.

خوشبختانه این آش خوشمزه فوجی، از ویو فایندر هم بهره می‌برد و با آنکه الکترونیکی است ولی واکنش خوب و اطلاعات بسیار مفیدی می‌دهد. قاعدتا یک ویو فایندر برای عکاسی آن هم وقتی که می‌خواهید بر روی سوژه به دقت زوم کنید، یک گزینه عالی است.

کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری فوجی X-S20: آشی که گاهی تند می‌شود!

این دستپخت فوجی، بیشترین تمرکز خودش را بر بالا بردن توانایی فیلم‌برداری گذاشته و از این جهت از دوربینی با سنسور کراپ یا همان APS-C خودمان نبایستی انتظار تصاویری در حد یک نمونه فول فریم حتی محصولاتی قدیمی‌تر داشت. سنسور، همان نمونه ۲۶ مگاپیکسلی است که بر روی محصول گذشته یعنی X-S10 و سال ۲۰۲۰ عرضه شده بود.

در واقع فوجی در این بخش کمی بدسلیقگی کرده است. حداقل انتظار کاربر برای کالایی که جدیدتر عرضه شده و از طرفی ادعای زیادی در برتری خودش دارد، استفاده از سنسور به‌روزتری بود اما از آنجایی که فوجی چندان به عکاسی اهمیت نداده، پس انرژی و مواد آشپزی خودش را بر روی استفاده از پروسسور جدید هزینه کرده تا شاهد عملکردی عالی در بخش‌هایی چون هوش مصنوعی و سرعت باشیم.

به لطف همین پردازنده قوی، کیفیت فیلم‌برداری محصول فوجی تا رزولوشن فوق‌العاده 6.2K بالا می‌رود که حتی با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه هم در چنین وضوحی برای شما فیلم‌های عالی می‌گیرد. نکته دوست داشتنی دیگر درباره این کالا، عدم کراپ کردن تصویر هنگام ضبط ویدیوی 4K است، موردی که در محصولات بسیاری از کمپانی‌های دیگر دیده می‌شود و به‌همین خاطر فضای وایدتری برای فیلم‌برداری در اختیارتان قرار می‌گیرد.

از طرفی هیچ محدودیتی برای مدت زمان فیلم‌برداری هم وجود ندارد و تا جایی که ظرفیت کارت حافظه یاری بدهد، X-S20 برای‌تان فیلم خواهد گرفت. البته از آنجایی که فوجی فیلم، شعله را برای ساختن این دوربین بالا برده، احتمال زیاد دوربین به‌قدری داغ خواهد کرد که همان وسط‌های کار شما را مجبور به توقف می‌کند، مگر آنکه از یک فن خارجی برای خنک کردن این شعله افکن استفاده کنید!

سیستم اتوفوکوس هم در حالتی عالی قرار داشته و با ۴۲۵ نقطه فوکوس با آنکه برترین نیست، ولی همیشه درک بالایی از یافتن سریع سوژه دارد و با تنظیمات رنگارنگی که در منوها وجود دارد، قادر به تربیت این دوربین برای بهترین مدل از فوکوس خواهید بود.

از سوی دیگر اگر به عکاسی هم علاقه‌مند باشید، با انتخاب یک لنز خوب، همچنان تصاویری عالی ضبط می‌کنید و به لطف سرعت بسیار عالی شاتر که قادر است تا ۲۰ فریم بر ثانیه هم برای‌تان عکس‌برداری کند، رسما هیچ صحنه‌ای را از دست نخواهید داد. در ادامه، نمونه تصاویری که با این دوربین و لنز ۸۰-۱۶ با F-4.0 شکار کرده‌ایم، مشاهده می‌کنید.

چه زمانی این آش شور می‌شود؟

بایستی گفت همه چیز درباره X-S20 خوب نیست! در استفاده‌ای تقریبا بیست روزه که از این دوربین داشتم، برخی موارد آن برایم آزار دهنده بود.

مثلا فوجی می‌گوید که از یک استبلایزر ۷ محوره بر روی دوربینش استفاده کرده و از آنجایی که من هم لنز فوجی‌نون ۸۰-۱۶ که آن هم یک استبلایزر درون خودش دارد، برای دوربین انتخاب کرده بودم، انتظار داشتم حتی اگر ظرف آش پر هم باشد، هیچ چیزی از آن بیرون نریزد، ولی دریغا که حتی با ظرف نصفه هم امکانش است آش را سالم به مقصد نرسانید!

در واقع این لرزش‌گیر که به‌صورت اپتیکال هم است، عملکرد چندان دلچسبی برای من نداشت و حتی با فعال کردن حالت دیجیتال با آن که تصویر را هم کمی کراپ می‌کند، ولی لرزش‌های دست به‌خوبی در فیلم نمایان بوده که چاره کار تنها یک گیمبال برای آن خواهد بود.

بایستی گفت این لرزش‌گیر، شاید در عکس‌برداری و ضبط فیلم در حالتی که نیاز به حرکت چندانی ندارید، به یاری شما بیاید ولی برای ضبط تصاویر سریع‌تر، کمک چندانی نکرده و همچنان لرزش‌های ویدیو همچون زلزله، بر اندام‌تان لزره می‌اندازد!

در پایین، یک نمونه از فیلمی که با همین دوربین در نمایشگاه گرفتم، مشاهده می‌کنید! تازه تمام تلاش بر این بوده که کمترین لرزش هنگام حرکت را به دوربین منتقل کنم اما ظاهرا محصول فوجی، به موج مکزیکی و حتی رقص بندری در تصاویر، علاقه زیادی دارد!

از سوی دیگر، این دوربین خیلی به حرارت علاقه دارد و اگر فراموش کنید که در استفاده کردن، آن را مدام خاموش و روشن کنید، تبدیل به آش نخورده و دهان سوخته خواهد شد! پیغام اخطار زرد برای کم کردن شعله گاز در ابتدای امر و پس از آن قرمز رنگ برای توقف کارتان، مطمئنا خیلی زیاد پیش خواهد آمد و با آنکه صدای یک فن را هم درون دوربین می‌شنوید، ظاهرا تنها در حد یک پنکه کهنه عمل کرده و برای خلاص شدن از این وضع، نیاز به کولر گازی دارید که بایستی به‌صورت مجزا آن را برای دوربین‌تان بخرید!

اگر فکر می‌کنید شوری کار تمام شده، بایستی بگویم در اشتباه هستید چرا که حجم فیلم‌های گرفته شده با دوربین بسیار زیاد است و نکته عجیب اینجاست که اگر وضوح فیلم‌برداری را بین فول اچ‌دی و 4K تغییر دهید، حجم ویدیوی ضبط شده تغییری نمی‌کند!

از آنجایی که در فیلم‌برداری نیاز داشتم تا فایل‌های ضبط شده را ارسال کنم، برای همین دوربین را در پایین‌ترین حالت مورد نیاز برای فیلم‌برداری یعنی فول اچ‌دی و کیفیت ۵۰ مگابیت بر ثانیه گذاشتم. با این حال باز تقریبا هر ثانیه، ۱۰ مگابایت برایم تمام می‌شد، یعنی یک کلیپ یک دقیقه‌ای، حجمی بالغ بر ۶۰۰ مگابایت داشته و حال اگر به‌دنبال ضبط کلیپی ۱۰ دقیقه‌ای باشید، ۶ گیگابایت را به شما تحویل می‌دهد! انگار که فیلم آواتار ۳ ساعته با کیفیت 4K گرفته‌اید!

جالب اینجاست فرمت ضبط می‌تواند H265 هم باشد اما هرچقدر ضجه و التماس هم کنید، حجم ویدیو از این کمتر نمی‌شود. از طرفی اگر کیفیت را بالاتر ببرید، دیگر بایستی خودتان را به هارد متصل کنید چون ضبط ویدیوهایی با کیفیت ۳۰۰ مگابیت و وضوح مثلا 6K حتی نفس هارد چند ترابایتی را هم می‌تواند در سینه‌اش حبس کند!

چه زمانی این آش دلچسب می‌شود؟

یک نگرانی برای همه کسانی که مشغول ضبط فیلم در خارج از استودیو و فضای باز هستند، تمام شدن باتری است، چیزی که در X-S20 با ظرفیت فوق‌العاده باتری آن، رسما تبدیل به یک کابوس دور دست خواهد شد!

با دوربین با آنکه من کار نمایشگاهی انجام دادم و البته باتری زاپاس هم به‌همراه داشتم، اما تقریبا هیچ‌وقت نیاز به باتری دوم برایم پیدا نشد! محصول فوجی مثل مرد کار می‌کند و هیچوقت نفس شما را برای نگرانی از باتری، به شماره نمی‌اندازد.

از سوی دیگر سایز دوربین یکی از بهترین‌هاست، سبک، خوش دست و از نظر چیدمان کلیدها به‌صورتی است که پس از مدت کوتاهی، همه چیز را به خوبی فرا می‌گیرید. درست مانند راننده‌ای که سال‌هاست مشغول رانندگی است، بدون فکر کردن می‌دانید که پدال گاز کجاست و چه زمانی بایستی برای تعویض دنده اقدام کنید!

در هنگام کار با X-S20 روی هوش دوربین هم می‌توانید حساب ویژه‌ای باز کنید. البته به اندازه چت جی‌پی‌تی هوشمند نیست اما در تشخیص چهره‌ها، تفکیک انسان از حیوان، فوکوس روی سوژه و موارد این چنینی، برای خودش انیشتین زمانه است!

فوجی به همراه این دوربین، یک اپلیکیشن جدید به نام X-App را هم منتشر کرد که سرعت اتصال آن به دوربین بسیار عالی‌ست! امکاناتی چون کنترل کردن دوربین از راه دور را هم به خوبی انجام داده و فایل‌های تصویری و ویدیویی را به راحتی به گوشی موبایل‌تان انتقال می‌دهد.

آش را بخوریم یا پس بدیم؟

اول از همه بایستی یک نیاز سنجی از اشتهای خودتان در خرید این محصول جدید فوجی فیلم داشته باشید! در مارکت، دوربین‌های بسیار زیادی وجود دارد که در این محدوده قیمتی، محصولات سری ۶۰۰۰ از سونی، سری پایین‌تر R از کنون و حتی Z از نیکون نیز قابل خریداری خواهند بود. اگر هم خیلی فیلم‌بردار هستید، به سری G پاناسونیک (کمی قدیمی‌ترهایش) هم می‌توانید فکر کنید.

در مقابل اگر به سراغ گزینه‌های دست دوم هم بخواهید بروید، منوی سرآشپز از آش تبدیل به رستوران بین‌المللی خواهد شد که در انتخاب بهترین خوراکی برای اشتهای خودتان قطعا سردرگم خواهید ماند.

ولی اگر به دنبال یک دوربین جدید در سال ۲۰۲۳ هستید، هدف‌تان داشتن یک دستگاه با هوشمندی مناسب، توانایی فیلم‌برداری تحسین برانگیز و کیفیت عکاسی خوب با جنس بدنه دوست داشتنی است، مطمئنا فلش‌ها به سمت محصول فوجی تا حد زیادی تغییر جهت می‌دهند.

همان طور که بالاتر گفتم، این دوربین ضعف‌هایی هم دارد که شاید آش را کمی شور و تند برای‌تان کند ولی اگر به غذای خوش نمک عادت دارید، فوجی با X-S20 شما را ناامید نخواهد کرد.

1 در مورد “بررسی دوربین فوجی فیلم X-S20: دست‌پخت ژاپنی اصیل!”

  1. من خیلی سوال دارم کاش یکی که واقعا از این دوربین سر در میاره بهم کمک کنه اگر میتونین بهم کمک کنید لطفاً به واتساپ من پیام بدین ممنون چون ک تازه کارم و جدیدا این دوربین رو گرفتم و خیلی وارد نیستم *****

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH