آیا گوشی‌های هوشمند صحبت‌های کاربران را شنود می‌کنند؟

آیا گوشی‌های هوشمند به قابلیت ضبط مخفیانه صحبت کاربران مجهز شده‌اند؟ این سوالی است که خیلی وقت‌ها بسیاری از کاربران از یکدیگر می‌پرسند. چراکه در بعضی از مواقع داریم درباره محصول جدیدی صحبت می‌کنیم یا با خانواده برنامه چیده‌ایم تا به سفر هیجان‌انگیزی برویم ولی در همان زمان، هنگامی که وارد پلتفرم‌های اجتماعی مختلفی می‌شویم، با تبلیغاتی مرتبط با همان موضوع بحث مواجه می شویم.

اینجاست که شک می‌کنیم مبادا گوشی‌های هوشمند صحبت‌های کاربران را شنود کنند. ممکن است برایتان پیش آمده باشد که پس از نصب یک برنامه جدید، با اجازه دسترسی به میکروفون روبرو شده باشید.

به همین دلایل است که کاربران از این موضوع شاکی شده‌اند؛ چراکه حفظ حریم خصوصی جزو یکی از مهم‌ترین حقوق کاربران در فضای مجازی به شمار می‌رود. دستیارهای هوشمند مانند سیری، گوگل اسیستنت، کورتانا و غیره همگی در همان ابتدا به اجازه دسترسی به میکروفون نیاز دارند تا بتوانند بسیاری از خواسته‌های کاربران را انجام دهند.

با این تفاسیر، آیا می‌توان متوجه شد که گوشی‌ها به‌طور مخفیانه به صحبت‌های کاربران گوش می‌دهند؟ چه زمانی می‌توانیم آنها را غیرفعال کنیم؟ برای پاسخ به تمام این سوالات، بهتر است که تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

شنود مکالمات کاربران توسط گوشی‌های هوشمند

جیک مور، یکی از بهترین کارشناسان در حوزه امنیت سایبری، درباره این سوال که “آیا گوشی‌های هوشمند صحبت‌های کاربران را شنود می‌کنند؟” اینچنین پاسخ داد:

این سوال خیلی وقت‌ها از من پرسیده می‌شود؛ ولی باید بگویم که خیر! گوشی‌های هوشمند نمی‌توانند به هیچ وجه به صحبت‌های کاربران گوش فرا داده و حریم خصوصی آنها را نقض کنند. فیس بوک، متا، اینستاگرام و غیره از نظر قانونی مجاز به شنود مکالمات کاربران نیستند. چرا که در صورت انجام این کار، با جریمه‌های سختی روبرو می‌شوند!

با این وجود، پس چرا بعد از ورود به یک برنامه با همان محصولی مواجه می‌شویم که چند دقیقه قبل داشتیم درباره آن صحبت می‌کردیم؟ قبل از اینکه به سراغ ادامه مطلب برویم، باید اشاره کنیم که تلفن‌های هوشمند در واقع توانایی فنی برای گوش دادن دارند. چرا که بسیاری از دستیارهای صوتی این‌گونه کار می‌کنند.

اگر اجازه به میکروفون صادر شود، آنها می‌توانند با ذکر عباراتی همچون «Hey Siri» و «Okay Google» به کاربر گوش داده و کارهای درخواستی را انجام دهند. این قابلیت به طور فعال در گوشی‌های هوشمند حضور دارد.

اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که تلفن‌های هوشمند نمی‌توانند به‌طور فعال و مخفیانه به شنود کردن مکالمات کاربران اقدام کرده و با استفاده از میکروفون گوشی، نتایج بحث‌هایمان را در برنامه‌های اجتماعی مختلف به ما نشان دهند. اما حتی بدون این توانایی، بیش از آن چیزی که تصورش را کنید، متا و گوگل چیزهای زیادی در مورد ما می‌دانند!

این شرکت‌ها معمولا اطلاعات زیادی درباره سن، جنسیت و وضعیت خانوادگی کاربران در اختیار دارند، آنها محل زندگی شما و اینکه می‌خواهید به کجا سفر کنید را نیز می‌دانند. حتی این برنامه‌ها می‌توانند دوستان صمیمی شما را تشخیص داده و یا طبق علاقه‌تان به محصولات و موضوعات مختلف، تبلیغات مرتبط به آنها را به شما نشان دهند.

برای همین است که معمولا در پلتفرم‌های اجتماعی با تبلیغاتی با موضوعاتی آشنا روبرو می‌شویم. از سویی دیگر، شرکت‌های معتبر موظفند در اینچنین مواردی بسیار شفاف عمل کنند، چرا که کمیسیون تجارت فدرال و دیگر سازمان‌های دولتی اقدامات آنها را زیر نظر دارند و در صورت انجام کار اشتباهی، جریمه سختی را برایشان در نظر خواهند گرفت.

مغزمان ما را فریب می‌دهد!

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا پس از خریداری یک محصول، هنگامی که در بازار راه می‌روید، اجناسی مشابه همان مدل را می‌بینید؟ شاید فکر کنید که این امر اتفاقی است! ولی باید بگوییم که مغز ما ویژگی‌های زیادی دارد و می‌تواند به طور خودکار این بازی ذهنی را طراحی کرده تا ما را فریب دهد.

این موضوع چه تاثیری بر تبلیغات برنامه‌ها می‌گذارد؟

مطالعات نشان می‌دهد که مردم روزانه هزاران کلمه را بیان می‌کنند. بدون شک در این میزان از کلمات، به یک محصول، خدمات یا کسب‌وکار تبلیغاتی آنلاین نیز اشاره خواهند کرد. در عین حال، آمار تعداد تبلیغاتی که روزانه می‌بینیم، بسیار بالاست. بنابراین، اگر تلفن‌ها مکالمات روزمره‌مان را شنود کنند، باید به دفعات بیشتر تبلیغات مشابه‌ای را در برنامه‌ها ببینیم.

اما مسئله این است که تبلیغات بسیاری با موضوعات غیرمرتبط وجود دارند که اصلا مغز ما به آنها توجه‌ای نمی‌کند. چرا که کاربران بیشتر متوجه تشابه‌ها می‌شوند. شاید این امر به این دلیل رخ می‌دهد که این موضوع در گذشته در ذهنمان وجود داشته است.

گاهی اوقات نیز این اتفاق کاملا تصادفی رخ می‌دهد! در نهایت، به یاد داشته باشید که گوگل و متا در حال حاضر بیشتر از آنچه تصورش را کنید، درباره شما می‌دانند ولی دلیل نمی‌شود که گوشی‌های هوشمند مکالماتتان را شنود کنند. اگر در این مورد نظر و یا سوالی دارید، می‌توانید آنها را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید. برای اخبار بیشتر در این حوزه نیز با ما همراه باشید.

1 در مورد “آیا گوشی‌های هوشمند صحبت‌های کاربران را شنود می‌کنند؟”

  1. من فکر میکنم کلماتی کلیدی تعیین شده اند که اگر کاربر آنها را تلفظ کند گوشی او شروع به شنود می‌کند ولی نمی‌دانم آن کلمات چه هستند و چرا مهم هستند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH