گلکسی A24 یا ردمی نوت 12 4G؟ برای استفاده روزمره کدام را بخریم؟

گلکسی A24 یا ردمی نوت 12 فور جی دو گوشی محبوب و خوش‌قیمت در بازار ایران هستند. در این مقاله می‌خواهیم نگاهی به این دو بیندازیم و ببینیم که برای استفاده روزمره کدام‌یک مناسب‌تر است و ارزش خرید بیشتری دارد؟

رقابت در بازار گوشی‌های میان‌رده سال به سال نزدیک‌تر و جذاب‌تر می‌شود. بخش اعظمی از مردم دنیا در کشورهای مختلف ترجیح می‌دهند به جای خرید گوشی‌های پرچمدار، تلفن‌های همراه میان‌رده را خریداری کنند.

گوشی‌های میان‌رده در بازار کشورهایی که دچار مشکلات مالی مختلف هستند از جمله چین، هند و ایران طرفداران بسیاری دارند و شرکت‌هایی مانند سامسونگ و شیائومی هم با علم به این موضوع در تلاش هستند برای جمعیت بالای این کشورها، گوشی‌های میان‌رده مناسبی تولید کنند.

در این رقابت سخت هر دو شرکت سعی می‌کنند با ارائه امکانات بیشتر محصولات خود، طرفداران بیشتری در بازار پیدا کنند.

در ایران و در رنج قیمتی 7-8 میلیون تومانی کاربران زیادی میان دو مدل گلکسی A24 و ردمی نوت 12 مردد می‌شوند و دقیق نمی‌دانند که کدام مدل برای آن‌ها مناسب‌تر است. در این مقاله قصد داریم تا تمامی بخش‌های این دو مدل را با یکدیگر مقایسه و بررسی کنیم، بنابراین اگر قصد خرید یک گوشی در بازه 7 تا 8 میلیون تومان دارید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید:

طراحی و کیفیت ساخت

در خصوص بخش طراحی، نظرات می‌تواند تا حدودی بر اساس سلیقه هر شخص باشد و خیلی نمی‌توان در رابطه با زیبایی و طراحی ظاهری این دو گوشی نظر داد. از لحاظ المان‌های طراحی تا حد بسیار زیادی دو گوشی به هم نزدیک هستند و شاید از لحاظ ابعاد و ضخامت در حد چند دهم میلی‌متر تفاوت داشته باشند که اصلا به چشم نمی‌آید و شاید حتی متوجه آن نشوید! از لحاظ وزن نیز تفاوت این دو مدل در حد ۷-۸ گرم است که باز هم موردی نیست که بتوان به آن اشاره کرد.

جنس هر دو گوشی از پلاستیک است و از این نظر تفاوت خاصی وجود ندارد. فریم‌ها و درگاه‌ها نیز مشابه هستند و مباحث مربوط به رنگ‌هم کاملا سلیقه‌ایست

تنها نکته مهمی که می‌توان به آن اشاره کرد بحث جزیره‌ای بودن طراحی دوربین گلکسی A24 است که در این حالت معمولا گرد و غبار زیادی لای لنز دوربین‌ها جمع می‌شود و پاک کردن آن کمی برای شما چالش خواهد داشت اما بیرون زدگی دوربین‌ها بسیار کم است و می‌توان روی یک سطح صاف مانند میز بدون مشکل با این گوشی کار کرد.

ولی ردمی نوت 12 از یک ماژول یکپارچه بهره می‌برد که در آن دو لنز بزرگ و یک لنز کوچک قرار دارد، علاوه بر آن که ماژول دوربین از بدنه بیرون زده، خود لنز دوربین‌ها نیز از ماژول بیرون زده‌‌اند. به این ترتیب بیرون‌زدگی دوربین ردمی نوت بیشتر از گلکسی A24 است و همین موضوع باعث می‌شود این گوشی در یک سطح صاف لق بخورد و نتوانید مثلا روی میز با آن کار کنید.

نکته مهم دیگر این که ردمی نوت 12 گواهی مقاومت در برابر پاشش آب و گرد و غبار را دریافت کرده و نمایشگر آن نیز با گوریلا گلس 3 محافظت می‌شود مواردی که گلکسی A24 از آن بی‌بهره است.

صفحه نمایش

سامسونگ در میان‌رده خود از نمایشگر 6.5 اینچی سوپرامولد 90 هرتزی استفاده کرده در حالی که ردمی نوت 12 با نمایشگر 6.67 اینچی امولد 120 هرتزی روانه بازار شده است.

بر اساس مشخصاتی که از دو مدل می‌بینیم، رزولوشن، تراکم پیکسلی و حاشیه دور نمایشگر در هر دو مدل تقریبا یکسان است. اما دو تفاوت بزرگ در این صفحه نمایش وجود دارد.

تفاوت اول در خصوص پنل صفحه نمایش است، به طور کلی نمایشگر گوشی‌های سامسونگ معمولا یک پنل بهتر از مدل‌های رقیب است و کیفیت به مراتب بالاتری دارد، این مورد در خصوص دو گوشی ردمی نوت 12 و گلکسی A24 هم صدق می‌کند. با مقایسه این دو مدل در کنار هم متوجه می‌شویم که نمایشگر سامسونگ نور و رنگ‌ها را بسیار واقعی‌تر و غنی‌تر به نمایش می‌گذارد.

صفحه نمایش ردمی نوت 12 رنگ‌ها را با کنتراست بالا و اغراق شده نشان می‌دهد و این باعث می‌شود که رنگ‌ها به وضوح و شادابی صفحه نمایش سامسونگ نباشند. نمایشگر سوپرامولد سامسونگ به ویژه در نمایش طیف‌های مختلف رنگ مشکی عالی عمل می‌کند و شما می‌توانید جزئیات ریز در نقاط تاریک تصاویر یا ویدیوها را مشاهده کنید ولی در خصوص نمایشگر شیائومی این گونه نیست و بخش‌های تیره معمولا کاملا مشکی هستند.

صفحه نمایش هر دو مدل را می‌توان از نظر رنگ تنظیم کرد ولی در نهایت باز هم گلکسی A24 نمایشگر بهتری دارد.

تفاوت دوم آن است که صفحه نمایش شیائومی از رفرش 120 هرتز پشتیبانی می‌کند ولی نمایشگر سامسونگ از رفرش‌ریت 90 هرتزی که در عمل تفاوت خیلی زیادی بین این دو حالت نیست اما با دقت بسیار زیاد متوجه خواهید شد که نمایشگر شیائومی کمی روان‌تر است و شما انیمیشن‌های رابط کاربری و رفت و آمدهای درون صفحه را کمی با ارفاق روان‌تر می‌بینید.

این به معنی کند بودن صفحه گلکسی A24 نیست و میزان رفرش‌ریت 90 هرتزی کاملا شما را راضی خواهد کرد. از طرفی مصرف باتری کمتری دارد، همانطور که می‌دانید هرچه رفرش‌ریت بالاتر باشد، مصرف باتری افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل در گلکسی A24 علاوه‌بر روان بودن صفحه، از مصرف بالای باتری گوشی نیز جلوگیری شده است.

دوربین

در بخش دوربین هم با مشخصاتی مشابه و نزدیک به هم طرف هستیم و این کیفیت پردازشگر گرافیکی و ادیت نرم‌افزاری بر روی عکس‌هاست که می‌تواند تفاوت را رقم بزند.

هر دو گوشی از دوربین‌های اصلی سه‌گانه واید، اولتراواید و ماکرو بهره‌ می‌برند، همچنین دوربین اصلی هر دو مدل 50 مگاپیکسلی و دوربین سلفی هم 13 مگاپیکسلی است. یکی از تفاوت‌ها در مگاپیکسل دوربین اولتراواید است و دیگری در دیافراگم دوربین سلفی ردمی نوت 12 که نور کمتری را نسبت به گلکسی A24 دریافت می‌کند و این مورد می‌تواند بر روی کیفیت عکس‌های سلفی این گوشی تاثیر منفی بگذارد.

نمونه تصاویر گرفته شده با ردمی نوت ۱۲ در حالت‌های مختلف

به طور کلی گلکسی A24 می‌تواند نور بیشتری در تصاویر جذب کند و عکس‌های روشن‌‎تری بگیرد. رنگ عکس‌های این گوشی گرم‌تر است و جزئیات هم تا حد خوبی مشخص است. از طرفی ردمی نوت 12 عکس‌هایی با رنگ‌های ادیت شده ولی شاداب‌تر می‌گیرد. شیائومی عکس‌ها را ادیت گرافیکی بیشتری می‌کند و به همین دلیل عکس‌های سامسونگ به واقعیت نزدیک‌تر است ولی شیائومی سعی می‌کند با رنگ و لعاب دادن به عکس، به جذابیت آن بیفزاید. در مجموع تصاویر ثبت شده با هر دو گوشی در روز کیفیت بالایی دارند و تفاوت آن‌ها زیاد نیست.

در شب اما گوشی سامسونگ عملکرد درخشان‌تری دارد. به طور کلی حالت نایت مود سامسونگ در همه گوشی‌های این شرکت از میان‌رده تا پرچمدار عالی است و می‌توان گفت در میان گوشی‌های اندرویدی رقیب ندارد.

نمونه تصاویر گرفته شده با گلکسی A24 در حالت‌های مختلف

تصاویر شب ردمی نوت 12 پر از نویز و رنگ‌های غیر واقعی است، وضوح تصاویر پایین و جزئیات از دست رفته، دیگر مشکلات عکس‌های میان‌رده شیائومی است. اما سامسونگ در شب کیفیت بسیار خوبی را ارائه می‌دهد، نور در تصاویر گلکسی A24 مناسب است و رنگ‌ها واقعی هستند، جزئیات زیادی در تصاویر مشخص است و نویز به شکل قابل توجه از مدل شیائومی کمتر است که بخش زیادی از این موارد با خاطر استفاده از لرزش‌گیر اپتیکال در دوربین این گوشی بوده که نماینده شیائومی از آن بی‌بهره است.

به همین دلیل گلکسی A24 در ثبت عکس‌های شفاف و هم تصاویر روشن و با کیفیت، بهتر عمل می‌کند. این عامل باعث می‌شود تصاویر با زوم 2 یا 3 برابر سامسونگ هم بهتر باشند.

در بخش اولتراواید و پرتره، کیفیت عکس‌ها مشابه است، اما در عکس سلفی گوشی سامسونگ به علت گشودگی دیافراگم بیشتر، نور بهتری جذب می‌کند و می‌تواند جزئیات را به خوبی نشان دهد، در حالی که گوشی شیائومی جزئیات را محو و نامشخص نشان می‌دهد.

به طور کلی باید گفت کیفیت عکاسی هر دو گوشی خوب است و شما می‌توانید با هر دو مدل عکس‌های خوبی ثبت کنید ولی روشنایی تصویر در تاریکی، رنگ‌ها و کیفیت کلی در عکس‌های سامسونگ بهتر بوده و عکس‌ها کمتر تار می‌شوند.

رابط کاربری

رابط کاربری شاید بخشی باشد که بیشترین ارتباط را با سلیقه افراد دارد. به این ترتیب در این بخش نظر کلی را به سلیقه شما واگذار می‌کنیم اما برخی از مطالب باید گفته شود.

در مدل شیائومی با رابط کاربری MIUI 14 بر اساس اندروید 13 کار خواهید کرد، در گوشی سامسونگ نیز One UI 5.1 بر پایه اندروید 13 تولید شده و به این ترتیب در هر دو مدل از اندروید 13 استفاده خواهید کرد.

نکته بسیار مهم و وجه برتری سامسونگ در این بخش آن است که این شرکت کره‌ای برای گلکسی A24 آپدیت اندروید 17 را هم در نظر گرفته، یعنی مدل سامسونگ تا 4 سال آپدیت خواهد شد و همچنین 5 سال آپدیت‌های امنیتی را دریافت خواهد کرد.

اما شیائومی برای ردمی نوت 12 تنها 2 سال آپدیت اندروید را در نظر گرفته و تا 4 سال آپدیت امنیتی را عرضه خواهد کرد. بنابراین در هنگام انتخاب این دو مدل به تعداد آپدیت‌های دریافتی آن‌ها دقت داشته باشید.

رابط کاربری سامسونگ به طور کلی مینیمال‌تر و ساده‌تر طراحی شده ولی رابط کاربری شیائومی شلوغ‌تر و با امکانات بیشتر است. این مورد به نوع استفاده شما بستگی دارد، چه کاربر عادی باشید و چه حرفه‌ای، می‌توانید از هر دو رابط کاربری به خوبی استفاده کنید.

هر دو رابط کاربری کاملا نرم و روان و بدون مشکل اجرا می‌شوند و باگ یا کندی در آن‌ها ندیدیم. رابط کاربری شیائومی برنامه‌های پیشفرض بیشتری دارد، البته تعدادی از آن‌ها برنامه‌های تجاری هستند که می‌توانید پاک کنید. تعداد برنامه‌های پیشفرض سامسونگ کمتر است و حتی برنامه موسیقی را هم باید خودتان دانلود کنید.

شیائومی در رابط کاربری خود از تبلیغات استفاده می‌کند و به ادعای خود بخشی از هزینه‌های گوشی را با این تبلیغات جبران می‌کند، البته این تبلیغات را می‌توان با برخی ترفندها کاهش داد. اما رابط کاربری سامسونگ تبلیغات ندارد و با رابط کاربری اصیل‌تری طرف هستید.

سخت افزار

بخش سخت‌افزار از بخش‌های تخصصی بررسی ماست. سامسونگ در میان‌رده خود از پردازنده مدیاتک هلیو G99 استفاده کرده و شیائومی به سراغ اسنپدراگون 685 رفته است. هر دو تراشه 6 نانو متری هستند و 8 هسته پردازشی دارند. اگر بخواهیم صاف و پوست کنده به سراغ اصل مطلب برویم باید گفت که این دو تراشه تا حد زیادی عملکردی مشابه دارند و نمی‌توان یکی از آن‌ها را برتر نامید.

هلیو G99 در برخی از تست‌ها مانند گیمینگ توانسته بهتر باشد، اما عملکرد اسنپدراگون 685 در بهبود عملکرد باتری و مصرف کمتر بهتر است، دربازدهی هم نتایج تقریبا برابر هستند.

در بنچمارک‌های مختلف عموما هلیو G99 توانسته با کمی امتیاز بالاتر جایگاه بهتری داشته باشد ولی همه این موارد بر اساس عدد و ارقام است. در واقعیت تفاوت خاصی در عملکرد هر دو پردازنده دیده نمی‌شود.

هر دو گوشی بسیار خوب و روان کار می‌کنند و می‌توانند بازی‌های سنگین مانند کالاف دیوتی را با کیفیت مطلوب اجرا کنند. هر دو گوشی در کنترل دما عملکرد خوبی دارند و حتی در هنگام بازی و عکس‌برداری شاهد داغ شدن گوشی‌ها نیستیم و تنها پشت آن‌ها کمی گرم می‌شود که طبیعی است.

رم و حافظه هر دو مدل مشابه است و در این بخش هم تفاوت خاصی وجود ندارد.

باتری

در بخش باتری هم شباهت‌ها بسیار است، هر دو مدل از باتری 5 هزار میلی‌آمپرساعتی لیتیوم پلیمری استفاده می‌کنند، بنابراین از نظر ظرفیت تفاوتی نیست. به همین دلیل در بخش شارژدهی نیز نتایج بسیار مشابه هستند.

اما یک نکته مهم آن است که گلکسی A24 از نمایشگر 90 هرتزی بهره می‌برد وبه طور کلی رابط کاربری سامسونگ مصرف بهینه‌تری نسبت به MIUI شیائومی دارد، به همین دلیل شارژدهی در گوشی سامسونگ بهتر است. با هر دو مدل در صورت استفاده نیمه سنگین می‌توانید تا یک روز بدون نیاز به شارژر سر کنید. اگر استفاده شما کمتر باشد شارژدهی هر دو مدل بیشتر از یک روز خواهد بود. اما در طول استفاده متوجه خواهید شد که گوشی سامسونگ چند ساعتی بیشتر شارژ نگه می‌دارد.

از طرفی گلکسی A24 از شارژ سریع 25 واتی پشتیبانی می‌کند و شارژری هم درون جعبه آن نیست، به این ترتیب باید شارژر را جداگانه تهیه کنید اما مدل شیائومی درون جعبه شارژر دارد و نیازی به خرید شارژر نیست ضمن این که این مدل از شارژ 33 واتی پشتیبانی می‌کند و حدود ۲۰ دقیقه زودتر شارژ می‌شود.

سخن نهایی

واقعیت آن است که هر دو گوشی تا حد زیادی مشابه به هم هستند و قابلیت‌هایی مشابه دارند ولی اگر بخواهیم در هر بخشی نگاهی دقیق‌تر داشته باشیم، می‌توانیم تفاوت‌هایی پیدا کنیم. با این وجود شما بر اساس نیاز خود باید مدل مناسب را انتخاب کنید.

در بخش طراحی و خوش دست بودن گوشی، همچنین گواهی مقاومتی و لایه محافظ نمایشگر می‌توانیم رای به برتری شیائومی دهیم. ولی در بخش نمایشگر به جز رفرش‌ریت بالاتر گوشی ردمی نوت 12 در بقیه موارد باید بگوییم که پنل سوپرامولد گوشی سامسونگ کیفیت به مراتب بهتری دارد و برتری با این مدل است.

دربخش دوربین هم نتایج تا حد زیادی مشابه هستند ولی عملکرد دوربین سامسونگ در جذب نور و دفع لرزش بهتر است، به ویژه گلکسی A24 در شب‌ها چه با دوربین اصلی و چه سلفی، عکس‌های کاملا برتری می‌گیرد.

در بخش رابط کاربری پشتیبانی 4 ساله سامسونگ نکته‌ایست که نمی‌توان چشم پوشی کرد ضمن آنکه رابط کاربری سامسونگ تبلیغات ندارد، به جز این دو مورد هر دو رابط کاربری با امکانات متنوعی که در اختیار کاربر می‌گذارند، عملکرد مناسبی دارند.

در بخش سخت‌افزار هر دو گوشی عملکردی یکسانی در بازدهی کلی و گیمینگ دارند، فقط بر روی کاغذ برتری پردازند سامسونگ در تست‌ها کمی بیشتر است.

اما در بخش باتری هم هر دو مدل از یک نوع باتری یا ظرفیت برابر استفاده می‌کنند ولی گوشی سامسونگ شارژدهی بهتری دارد، هرچند سرعت شارژ گوشی شیائومی بالاتر است.

به طور کلی هر دو گوشی کیفیت بالایی دارند و اگر به دنبال خرید یک میان‌رده توانمند هستید که از پس کارهای مختلف بر بیاید می‌توانید یکی از این دو مدل را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH