آیا گوشی‌های تاشو می‌توانند جایگزین تبلت‌ها شوند؟

در عصر کنونی شاهد عرضه گوشی‌های تاشوی جدید و قدرتمندی هستیم که توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده‌اند. این محصولات که توسط کمپانی‌های بزرگ تولید می‌شوند، به امکانات خوبی مجهز شده‌اند و می‌توانند جایگزین تبلت‌ها شوند. برای همین است که بسیاری از خریداران تبلت‌ها این سوال را می‌پرسند که آیا منطقی است به جای خریداری یک تبلت، به سراغ گوشی‌های تاشو بروند؟

گوشی‌های تاشو معمولا صفحه‌های بزرگی دارند و تا می‌شوند؛ یعنی شما با خریداری یک گوشی تاشو، می‌توانید یک نمایشگر بزرگ هم سایز با تبلت‌ها نیز در اختیار داشته باشید. اما کارایی و عملکرد این دو باهم متفاوت خواهد بود؟

ما در این مطلب به سراغ بررسی پاسخ پرسش‌های اینچنینی رفتیم و قصد داریم مزایا و معایب تبلت و گوشی‌های هوشمند را به شما شرح دهیم. پس اگر در این باره سوالاتی دارید، بهتر است که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

یکی از دلایلی که کاربران زیادی به سراغ خریداری تبلت‌ها می‌روند، قیمت پایین‌تر آنهاست! چرا که گوشی‌های تاشو از امکانات فوق‌العاده‌ای برخوردارند و به راحتی حمل می‌شوند. همین امر موجب می‌شود تا قیمت آنها به شدت گران‌تر از تبلت‌ها باشد! برای اطلاعات بیشتر در ادامه همراه ما باشید.

گوشی‌ تاشو یا تبلت‌ مسئله این است!

همانطوری که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، کاربران زیادی وجود دارند که به جای خریداری تبلت‌های هوشمند، به سراغ گوشی‌های تاشوی جدیدتر می‌روند! تبلت‌ها نمایشگرهای بزرگتری دارند و می‌توانند برای فیلم دیدن، طرح کشیدن و کتاب خواندن مفیدتر باشند.

ولی یکی از مزایای گوشی‌های تاشو اندازه کوچکتر آنها نسبت به تبلت است! چرا که کاربران می‌توانند پس از کار با آن، گوشی را تا کرده، در نتیجه مشکلات کمتری برای حمل آن خواهند داشت. در هر صورت، در بخش پایین به صورت مفصل‌تری دلایل استفاده از تبلت یا گوشی‌های تاشو را برای شما شرح خواهیم داد.

قیمت کمتر تبلت‌ها

گوشی‌های تاشو مانند سامسونگ گلکسی Z فولد 5 یا گوگل پیکسل فولد قیمت بالایی دارند که معمولا از 1799 دلار شروع می‌شود. بنابراین، از همان ابتدا، باید بودجه زیادی در اختیار داشته باشید تا بتوانید به سراغ یکی از این دستگاه‌ها بروید. در واقع، اصلا نمی‌توان گوشی تاشویی با قیمتی کمتر از 1500 دلار پیدا کرد.

در مقابل، تبلت‌های اندرویدی هستند که محدوده قیمتی گسترده‌تری دارند و به راحتی می‌توان با بودجه نسبتا خوبی یکی از آنها در رده مدل پایه، میان‌رده و یا پرچم‌دار را خریداری کرد. برای مثال، اگر تنها نیاز شما برای داشتن یک تبلت فیلم و سریال دیدن است، می‌توانید مدل ارزان‌تری را انتخاب کنید. چون اصلا در این صورت، ارزش ندارد که بیشتر هزینه کنید.

ولی اگر با تبلت طراحی می‌کنید و نقاشی‌های دیجیتال می‌کشید بهتر است که مدل گران‌تر با پردازنده بهتری را خریداری کنید. به همین دلیل است که ما در این زمینه، تبلت‌ها را به شما توصیه می‌کنیم.

حمل راحت‌تر گوشی تاشو

گوشی‌های تاشو علی‌رغم قیمت بالایی که دارند، به راحتی تا می‌شوند و می‌توان آنها را در هر جایی با خود حمل کرد. هنگامی که بخواهید با این نوع از محصولات کارهای مهمی مانند تماس، ارسال پیامک، جستجو در رسانه‌های اجتماعی و غیره را انجام دهید، همان صفحه بیرونی گوشی مناسب انجام این کارها خواهد بود. ولی برای کتاب خواندن و یا انجام چندین کار می‌توانید از صفحه درونی آن استفاده کنید.

به این مطلب نیز توجه کنید: لطفا این گوشی‌ها را از بازار نخرید؛ معرفی مدل‌های پرطرفداری که ارزش خرید ندارند!

کاربر به راحتی قادر است پس از اتمام کار خود، گوشی را تا کرده و در جیب لباس خود قرار دهد. برخلاف آن، تبلت‌ها با نمایشگرهای بزرگترشان، معمولا در خانه استفاده می‌شوند و جیبی نیستند! همچنین باید برای حمل آنها از یک کوله پشتی استفاده کرد. بنابراین در این بخش، گوشی‌های تاشو برتری پیدا می‌کنند!

بهینه سازی ضعیف برنامه‌ها

گوشی‌های تاشو چند سالی است که وارد بازار کشورهای مختلف شده‌اند. با این وجود، هنوز هم می‌بینیم که در بخش برنامه‌ها بهینه‌سازی کمی وجود دارد! چون به نظر می‌رسد توافق بر روی نسبت ابعاد استاندارد برای کمپانی‌های این صنعت کار آسانی نباشد. به عنوان مثال، سری گلکسی Z فولد سامسونگ از نسبت تصویر 23.1:9 استفاده می‌کند، اما پیکسل فولد نسبت تصویری برابر با 17.4:9 دارد.

این امر به این دلیل رخ داده که توسعه‌دهندگان برنامه‌های شخص ثالث نمی‌توانند برنامه‌های خود را برای هر دستگاهی بهینه کنند. خوب است بدانید که این مشکل برای تبلت‌ها نیز وجود دارد.

تا همین اواخر، بیشتر کاربران به سراغ خریداری آیپد به جای تبلت‌های اندرویدی می‌رفتند. تقاضای کم تبلت‌های اندرویدی موجب می‌شد تا دیگر توسعه‌دهندگان هیچ انگیزه‌ای برای توسعه برنامه‌های خود نداشته باشند.

خوشبختانه، گوگل در تلاش است تا این مشکل را برطرف کرده و برنامه‌های بهینه‌سازی شده بیشتری را برای صفحه‌ نمایش‌های بزرگتر در فروشگاه گوگل پلی استور قرار دهد. این کار باعث می‌شود تا توسعه‌دهندگان برای قرار گرفتن در رتبه‌بندی بالاتر با هم رقابت کنند.

با این حال، در حال حاضر، مهم نیست که به سراغ کدام دستگاه می‌روید، برنامه‌های گوشی‌های تاشو و تبلت‌ها بسیار ضعیف چیده شده‌اند و خیلی خوب به نظر نمی‌رسند.

تبلت‌ها: گزینه بهتری برای بهره‌وری و سرگرمی

تماشای ویدیوها به وسیله نمایشگر داخلی گوشی‌ها کار سخت و خسته‌کننده‌ای خواهد بود. چرا که حاشیه نمایشگر در این نوع از دستگاه‌ها بیشتر است و چین خوردگی در وسط صفحه به چشم می‌خورد!

بنابراین در اینجا، استفاده از تبلت‌ها در اولویت قرار می‌گیرد! چرا که هم نمایشگرهای بزرگتری دارند و هم نسبت ابعاد معمولی‌تری خواهند داشت. علاوه بر آنها، بهره‌وری بهتری را نیز می‌توان با تبلت‌ها تجربه کرد.

این مطالب را نیز بخوانید: بهترین گوشی ۷ تا ۸ میلیون تومان در بازار ایران (پاییز 1402)

 این مطالب را نیز بخوانید: گوشی تاشو شیائومی میکس فلیپ در راه است + تصاویر طرح مفهومی

تبلت‌ها به قلم مجهز شده‌اند و تجربه بهتری را ارائه می‌دهند. در واقع تبلت‌های پرچم‌دار مانند لنوو تب اکستریم با صفحه‌ کلید عرضه می‌شوند که به راحتی پس از اتصال، تجربه کار با لپ‌تاپ را شبیه‌سازی می‌کند.

همچنین، توجه داشته باشید که گوشی‌های تاشو تا یک حدی بزرگتر نمی‌شوند. تنها نقطه قوت آنها در سایز جیبی آنهاست! اما از آنجایی که تبلت‌های اندرویدی این محدودیت را ندارند، می‌توانید مدل‌هایی با صفحه‌نمایش بسیار بزرگ‌تر خریداری کنید تا جایگزین لپ‌تاپ‌ها نیز شوند.

گوشی‌ تاشو و صفحه نمایش داخلی شکننده!

هر چقدر یک گوشی تاشو مزایای زیادی داشته باشد، ولی باز هم ممکن است شکننده بودن نمایشگر داخلی مانع از خرید آن شود. شرکت‌های تولید گوشی‌های تاشوی هوشمند در طول این سال‌ها سعی کرده‌اند که در عرصه دوام این گوشی‌ها پیشرفت زیادی کنند. اگرچه بدنه بیرونی و لولا بسیار قدرتمند هستند، ولی صفحه داخلی همچنان شکننده است!

همچنین گرد و غبار زیادی ممکن است بین لولاها گیر کند و چین خوردگی روی نمایشگر نیز پس از گذشت ماها بیشتر نمایان می‌شود. اما با خریدن یک تبلت اصلا نیازی نیست که نگران این مسائل باشید. بنابراین، یک تبلت میان رده اندرویدی معمولی می‌تواند بیشتر از یک گوشی تاشو دوام آورد!

دوربین بهتر گوشی‌های تاشو

بسیار منطقی است که دوربین گوشی‌های تاشو از تبلت‌ها بهتر باشد، چون بیشتر مردم خیلی با تبلت عکس نمی‌گیرند ولی گوشی‌های تاشو به عنوان دستگاه روزمره کاربران استفاده می‌شود و طبیعی است که سیستم دوربین بهتری داشته باشند.

با این حال، تلفن‌های تاشو نسبت به دیگر گوشی‌های بازار از بهترین سیستم دوربین برخوردار نیستند و مانند یک گوشی پرچمدار دوربین خوبی ندارند. بنابراین اگر قصد دارید گوشی معمولی خود را کنار بگذارید و به جای آن از یک گوشی تاشو استفاده کنید، ممکن است در بخش دوربین کمی دلسرد شوید.

دوام بیشتر باتری تبلت

تبلت‌های پرچم‌دار اندرویدی از نظر عملکرد در حد تلفن‌های تاشو هستند، بنابراین می‌توانید به راحتی به انجام بازی، اجرای چند کار به صورت همزمان، رندر گرافیکی و سایر فعالیت‌های مشابه بپردازید.

با این حال، از آنجایی که طراحان گوشی‌های تاشو باید یک لولا در داخل بدنه قرار دهند، فضای زیادی برای باتری بزرگ باقی نمی‌ماند. این در حالی است که تبلت‌های اندرویدی با چنین مشکلی مواجه نیستند و در نتیجه باتری بهتری خواهند داشت.

جمع‌بندی

ما سعی کردیم در این مطلب به سراغ این موضوع برویم که آیا تلفن‌های تاشوی هوشمند می‌توانند جایگزین تبلت‌ها شوند؟ امیدواریم که با خواندن این مقاله به پاسخ این پرسش رسیده باشید.

همانطوری که در این مقاله نیز به آن اشاره کردیم، تبلت و گوشی‌های تاشو مزایای زیادی دارند؛ علاوه بر آن ممکن است معایبی نیز داشته باشند. تبلت‌ها برای فیلم و سریال دیدن، بهره‌وری و غیره مناسب هستند ولی گوشی‌ تاشو به دلیل قابل حمل بودن خود طرفداران بیشتری دارند.

از طرفی دیگر، نمایشگر داخلی گوشی‌های هوشمند تاشو بسیار شکننده هستند و باید مراقبت زیادی از آنها شود. این دستگاه‌ها معمولا باتری کوچکتری دارند؛ در نتیجه نمی‌توان انتظار بالایی از باتری آنها داشت. ولی این امر برای تبلت کاملا متفاوت بوده و عمر باتری بهتری دارند.

اگر از نظر قیمت نیز بخواهیم تبلت و گوشی تاشو را باهم مقایسه کنیم، باید گفت که برای خریداری دستگاه‌های تاشوی هوشمند باید بودجه زیادی در نظر گرفت، ولی تبلت‌ها معمولا در رده‌بندی‌های مختلفی ارائه می‌شوند و قیمت مناسب‌تری خواهند داشت. امیدواریم که توانسته باشید با خواندن این مقاله به پاسخ پرسش‌های خود برسید. شما کدام را ترجیح می‌دهید، تبلت یا گوشی تاشو؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH