معرفی 10 راز مهم زندگی از زبان استیو جابز

نحوه زندگی افراد بزرگ می‌تواند مانند شمعی در تاریکی باشد و به افراد کمک کند تا رمز و رازهای زندگی بزرگان را بیاموزند و برای رسیدن به خواسته‌ها و اهداف خود از این نکات استفاده کنند. همیشه افرادی که به جایی رسیده‌اند، با چالش‌ها و سختی‌های زیادی روبرو بوده‌اند و با تلاش و کوشش فراوان موفق شده‌اند تا از مشکلات رهایی یابند.

یکی از این افراد موفق که امروز می‌خواهیم به سراغ معرفی شخصیت او برویم، استیو جابز نام دارد. حتما استیو جابز را می‌شناسید، او که برای به موفقیت رساندن اپل با سختی‌های فراوانی روبرو بود، با تلاش زیاد کسب و کارش را سراپا نگه داشت و امروزه می‌بینیم که تا چه میزان کمپانی اپل در بین کاربران معروف شده و از محبوبیت برخوردار است.

استیو جابز که به عنوان یک کارآفرین، مخترع، بنیان‌گذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت رایانه‌ای اپل شناخته می‌شود، در سال 1976، شرکت اپل را تأسیس کرد. او در سال‌های دیگر از آی‌پاد، آی‌تونز استور، آیفون و آیپد نیز رونمایی کرد.

اکنون ما در این مقاله قصد داریم بیشتر به شخصیت استیو جابز بپردازیم و سپس به سراغ 10 راز مهم زندگی از زبان استیو جابز برویم؛ پس اگر در این زمینه سوالاتی دارید، بهتر است که تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

استیو جابز که بود و چه کرد؟

استیون پائول جابز که به استیو جابز معروف شده، در سال 1955 در سانفرانسیسکوی کالیفرنیا به دنیا آمد. پدر خوانده‌اش قبل از مدرسه رفتن به او یاد داد که چطور قطعات وسایل الکتریکی را از هم جدا و دوباره به هم وصل کند!

او با اینکه از سال‌های مدرسه خسته و دلسرد شده بود ولی کمی بعد به جوانی بسیار متفکر و باهوش تبدیل شد. او و وازنیک در همان سال‌ها به ساخت سیستم‌های کوچک‌، ارزان‌ و قابل‌دسترس پرداختند و موفق شدند در صنعت کامپیوتر و تکنولوژی انقلابی ایجاد کنند.

آنها اپل 1 را توسعه بخشیدند و به درآمد تقریبی 774 هزار دلار رسیدند. او و وارنیک حتی به دنبال توسعه اپل 2 نیز رفتند و باز هم انقلابی در بازار کامیپوتر به پا کردند!

او در سال‌های دیگر به توسعه مکینتاش، نکست و پیکسار، اپل، آی‌مک، آی‌پاد و آیفون پرداخت و در آخر در سن 56 سالگی توسط سرطان لوزالمعده از پای درآمد. به این جمله از استیو جابز نیز توجه کنید:

همین که به این فکر کنیم به زودی می‌میریم، مهم‌ترین ابزاری است که موجب می‌شود بهترین گزینه‌ها را از بین انتخاب‌های موجود انتخاب کنیم.

در پایان این بخش، یکی از تاثیرگذارترین جملات استیو جابز را برایتان ارائه کرده‌ایم:

در 33 سال اخیر، هر روز صبح به آینه خیره شدم و از خودم پرسیدم که اگر امروز آخرین روز زندگی‌ام باشد، همان کاری را که تا الان می‌خواستم انجام دهم، ادامه خواهم داد؟ هر زمان که پاسخ این سؤال منفی می‌شد، می‌دانستم که باید چیزی را تغییر دهم.

پویایی و فعالیت خوب او موجب شد که شرکت اپل حتی پس از مرگ او نیز یکی از ثروتمندترین شرکت‌ها به حساب بیاید و درآمد بالایی داشته باشد. حالا بیایید به 10 راز مهم زندگی از زبان استیو جابز بپردازیم و نکاتی که منجر به موفقیت او شدند را باهم بررسی کنیم.

10 راز مهم زندگی از زبان استیو جابز

استیو جابز در این شرایط چه می‌کرد؟

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که استیو دوست دارد همگان از او به یاد داشته باشند، این است که در رویارویی با یک مشکل، با خود بگویید، اگر استیو جابز در این شرایط قرار داشت، چه کار می‌کرد؟ خیلی وقت‌ها پیش آمده بود که در زمان غیبت او، هر زمان که در اپل مشکلی به وجود می‌آمد، کارکنان به این سوال فکر می‌کردند که اگر او در این شرایط قرار داشت، به این موضوع چه واکنشی نشان می‌داد؟

این مقاله را هم بخوانید: نگاهی به تماشاخانه استیو جابز، محل رونمایی از آی‌فون‌های جدید اپل

او عقیده داشت نباید هر مشکلی را با راه‌حل‌های قبلی حل کنیم، چرا که برای مشکلات جدید باید به دنبال راه‌‌حل‌های جدیدی باشیم. همین امر موجب شد تا شرکت اپل حتی پس از نبود او نیز با موفقیت روزافزون زیادی همراه باشد!

عظمت در سادگی است

استیو جابز باور داشت که تنها از طریق پیچیدگی می‌توان به سادگی دست یافت. همانطوری که انیشتین نیز گفته بود اگر نمی‌توانید چیزی را توضیح دهید، به این دلیل است که هنوز آن را به خوبی درک نکرده‌اید! بنابراین تنها پس از عبور از مراحل سخت می‌توان به سادگی دست یافت.

رویاها را بفروشید نه محصولاتتان را!

یکی از نکات مهمی که استیو جابز همیشه به آن اشاره می‌کرد این بود که هرکسی باید سعی کند در کسب و کار خود، به جای فروش محصولات خود، رویاهای مردم را به آنها بفروشد. او فکر می‌کرد مردم باید دیوانه یک برند باشند و برای محقق شدن رویاهای خود، مشتاقانه برای خرید محصولات مختلف یک برند منتظر بمانند. دقیقا همین چیزی که از سال‌ها پیش برای اپل رخ داده و هنوز هم شاهد آن هستیم!

هر روزه مردم زیادی برای خریداری محصولات این شرکت اقدام می‌کنند و یا از اندروید به سوی آیفون می‌روند؛ اپل تمام این‌ها را مدیون استیو جابز است. نکته جالب‌تر این است که او هرگز از ما نخواست که محصولات اپل را بخریم، بلکه کاری کرد که دیدگاه کسب و کارها تغییر کند و افراد برای تحقق رویاهایشان به سمت خریداری محصولات مختلف این کمپانی علاقه نشان دهند.

مینیمالیسم: نکته اساسی

آیا تا به حال توجه کرده‌اید که در بسته تمام محصولات اپل اعم از دفترچه راهنما و غیره کمترین پیچیدگی وجود دارد و همه چیز ساده و مینیمال ساخته شده است؟ این کار به دلیل عقیده استیو جابز برای مینیمالیسم ایجاد شده؛ او دوست داشت همه چیز حداقل باشد و جذابیت را در مینیمال بودن می‌دید.

خوب است که به این سخن استیو جابز نیز توجه کنید: راز خوشبختی در بیشتر داشتن نیست؛ بلکه لذت بردن از کمترین‌ها انتهای خوشبختی است!

اعتبار دادن به افراد اهمیت زیادی دارد

همانطوری که مردم از پول برای خرید محصولات مختلف استفاده می‌کنند، با اعتبار و جایگاه اجتماعی خوب نیز می‌توانند در جامعه مفید واقع شده و نقش مثبتی داشته باشند. این امر موجب می‌شود در میان خانواده، دوستان و همکاران به تاثیرات مثبت مطلوبی برسید و پویایی کافی برای انجام کارهای متفاوت را داشته باشید.

استیو جابز درباره این امر اینچنین گفته بود که به مردم احساس خوبی بدهید، پس از آن می‌بینید که آنها دنباله‌روی شما خواهند بود.

به بدیهیات توجه نکنید

«برای هر بله هزاران نه وجود دارد. ما کارها را ساده‌ می‌کنیم، همه چیز را منحصر به فرد انجام می‌دهیم، از ابتدا شروع می‌کنیم تا زمانی که به هر چیزی دست بزنیم نتیجه کاملا درستی بگیریم!

او یک کمالگرا بوده است و عقیده دارد که نادیده گرفتن بدیهیات، کلید موفقیت اپل است. موسس اپل همیشه خواستار بهترین تجربه ممکن برای مشتریان اپل بوده و دوست دارد آنها ار بهترین محصولات و با کیفیت بالا استفاده کنند.

انتخاب‌های تصادفی خیلی وقتگیر نیستند و به سادگی انجام می‌شوند، ولی این انتخاب‌های کامل و درست هستند که نتیجه‌بخش خواهند بود و می‌توانند سرنوشت یک کسب و کار را رقم بزنند. بنابراین پس از کنار گذاشتن بسیاری از انتخاب‌های خود، می‌توانید به انتخاب اصلی دست پیدا کنید!

او درباره این موضوع اینچنین گفته بود که برای هر بله، یک نه بگویید تا زمانی که به نتیجه دلخواه خود برسید. با این کار، از مرحله متوسط بالاتر می‌روید و می‌توانید پیشرفت کنید.

ارزشمندی مداوم

افراد می‌توانند با خرید و فروش یا مبادله اجناس مختلف به پول برسند! ولی نکته اساسی در تداوم ارزش آن وسیله یا خدمات است. چون اگر چیزی ارزش مستمری داشته باشد، خریدار هیچوقت از خرید خود پشیمان نشده و می‌تواند در طول سالیان متمادی از آن استفاده کند. او عقیده داشته است که ارزشمندی باید مداوم و مستمر باشد. شما باید تا زمانی آن را انجام دهید که به یک عادت تبدیل شده باشد نه یک اقدام ضروری! اینچنین مردم به دنبال شما و محصولاتتان راه می‌افتند.

به فراتر از اکنون نگاه کنید

استیو جابز در سال 1991، راه‌حل و چشم‌انداز‌های زیادی برای توسعه برنامه‌ها و رایانه‌های شخصی داشت؛ او در آن زمان 20 سال از دیگر افراد جلوتر بود و نگاهی آینده‌نگرانه به همه چیز داشت.

شاید همین امر موجب توانمندتر شدن اپل و محصولات آن شده است. تنها با نگاهی فراتر و داشتن تصورات بزرگ می‌توانید به خواسته‌ها و اهداف خود دست یابید.

زندگی را آسان کنید

استیو جابز همه چیز را برای مصرف‌کنندگان آسان کرد. یکی از این کارها، از قبل شارژ کردن تمام محصولات این شرکت است. بنابراین افراد می‌توانند پس از خریداری یک محصول بدون اینکه منتظر شارژ شدن آن باشند، از استفاده با آن لذت ببرند. این فقط یک نمونه است. او باور دارد که باید به مردم خدمت کرده و در این راه زندگی آنها را آسان کنیم.

به طراحی و زیبایی‌شناسی توجه کنید

طراحی و زیبایی‌شناسی یک محصول اهمیت فراوانی در آمار فروش آن دارد و اغلب می‌توانند کیفیت زندگی را نیز تعیین کند. استیو جابز به این امر اعتقاد داشت و مدام اشاره می‌کرد که «طراحی فقط آن چیزی نیست که به نظر می‌رسد بلکه طراحی چیزی است که یک وسیله چگونه کار می‌کند.»

زیبایی نوید خوبی است و موجب استقبال از یک وسیله یا سرویس می‌شود. طراحی خوب به ما کمک می‌کند تا بهترین نسخه از خود باشیم. پس بهتر است که برای رسیدن به آن تلاش کافی کنیم.

جمع‌بندی

ما در این مقاله به سراغ 10 راز مهم زندگی از زبان استیو جابز رفتیم و به شخصیت و زندگی او نیز پرداختیم. استیو جابز به عنوان یک کارآفرین، مخترع، بنیان‌گذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت رایانه‌ای اپل شناخته می‌شود و از آی‌پاد، آی‌تونز استور، آیفون، آیپد و غیره نیز رونمایی کرد.

او که بیشتر به عنوان موسس شرکت اپل معروف است، در دنیای فناوری انقلابی ایجاد کرد و زندگی پرفراز و نشیبی داشت. او همواره هر روز موفق‌تر از روز قبل بود و با اینکه گاهی از کار خسته می‌شد ولی باز هم به صنعت تکنولوژی بازگشت.

بدون شک استیو جابز یکی از تأثیرگذارترین و الهام‌بخش‌ترین افرادی است که در جامعه مدرن و در زمینه نوآوری ظهور کرده و می‌توان برای او از صفاتی همچون رهبر، پیشگام،  نابغه، الهام بخش، مبتکر و کمال‌گرا استفاده کرد. او در ساخت و توسعه رایانه‌های شخصی، تلفن‌های هوشمند، ابزارهای موسیقی، فیلم‌های انیمیشن و غیره موفق بوده است.

ما همچنین به 10 راز مهم و موفقیت‌آمیز زندگی از زبان او نیز پرداختیم؛ پس برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله مراجعه کنید. امیدواریم که از این مطلب خوشتان آمده باشد. نظر شما درباره این نکات مثبت چیست؟ آیا شما نیز استیو جابز را الهام‌بخش خود می‌دانید؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH