سامسونگ و TSMC تولید انبوه تراشه‌های 2 نانومتری را در سال 2025 آغاز خواهند کرد

از زمان تجربه ناموفق تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1، کوالکام تولید اکثر تراشه‌های جدید خود را به کمپانی TSMC واگذار نموده است. بدین‌ترتیب از زمان معرفی تراشه اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1، کمپانی آمریکایی تقریبا از Samsung Foundry فاصله گرفته و به سوی رقیب تایوانی آن یعنی TSMC گرایش پیدا کرده است.

اما کوالکام در آینده می‌تواند بار دیگر با Samsung Foundry همکاری نموده و تولید تراشه‌های پرچمدار اسنپدراگون خود را به این شرکت کره‌ای واگذار نماید. بنابراین تراشه اسنپدراگون 8 نسل 5 احتمالا با استفاده از فناوری فرآیند 2 نانومتری شرکت سامسونگ تولید خواهد شد.

یک گزارش جدید ادعا می‌کند که کوالکام برای تولید پردازنده‌های پرچمدار اسنپدراگون آینده خود احتمالا از فناوری 2 نانومتری Samsung Foundry موسوم به (SF2) بهره‌برداری خواهد کرد. TSMC رهبر بلامنازع در بخش تولید تراشه‌های نیمه‌هادی خصوصا تراشه‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند رده بالا، کامپیوترهای شخصی و دستگاه‌های سرور به‌شمار می‌رود. با این‌حال شرکت‌های اینتل (IFS) و Samsung Foundry در تلاش برای کاهش این شکاف هستند.

هر 3 شرکت تولیدکننده تراشه در تلاش هستند تا طی چند سال آینده، گره‌های فرآیندی کلاس 2 نانومتری خود را راه‌اندازی نمایند. از آنجا که سامسونگ نخستین شرکت تولیدکننده تراشه‌های 3 نانومتری بود و برای نخستین بار از طراحی جدیدی موسوم به MBCFET (Multi-Bridge-Channel FET) استفاده کرد؛ لذا کمپانی کره‌ای معتقد است که گذار به گره فرآیندی 2 نانومتری در مقایسه با رقبا آسان‌تر خواهد بود.

بخش تولید تراشه‌های نیمه‌هادی جهان در سال میلادی گذشته بیش از 500 میلیارد دلار درآمد داشت و هر شرکتی به‌دنبال کسب سهم بیش‌تر از این بازار بود. در حالی‌که اصطلاحات 2 نانومتری، 3 نانومتری و مواردی از این دست نشان‌دهنده اندازه واقعی ترانزیستورها نیستند؛ اما هر شرکتی که برای نخستین بار فناوری جدیدی را روانه بازار نماید؛ برای دریافت سفارش از مشتریان تراشه مانند AMD، انویدیا، اپل، مدیاتک و کوالکام در موقعیت مناسبی قرار می‌گیرد.

از زمان آغاز انقلاب هوش مصنوعی در سال گذشته، تعداد بیش‌تری از شرکت‌ها تلاش می‌کنند که تا حد ممکن تراشه‌های بیش‌تری را خریداری نموده و از میدان رقابت عقب نمانند. همچنین آنها با توجه به ظرفیت تولید، زنجیره تامین و تنش‌های ژئوپولتیکی بین چین و آمریکا مایل نیستند تا تنها به یک شرکت تولیدکننده تراشه‌های نیمه‌هادی تکیه کنند. بنابراین شرکت‌هایی نظیر AMD، انویدیا و کوالکام در تلاش جهت یافتن جایگزین‌هایی برای TSMC هستند.

واحد تولید نیمه‌هادی سامسونگ جهت تبدیل شدن به دومین منبع سازنده تراشه‌ برای مشتریان از موقعیت مناسبی برخوردار است. بر اساس گزارش‌ نشریه فایننشیال تایمز، کمپانی TSMC پیش از این فناوری فرآیندی 2 نانومتری خود را به شرکت‌های اپل، AMD و انویدیا ارائه نموده است؛ اما از سوی دیگر Samsung Foundry نیز نسخه‌های ارزان‌قیمتی از فناوری 2 نانومتری خود را به مشتریان مشابهی از جمله انویدیا عرضه کرده تا بخشی از سفارش‌ها را جذب نماید.

اگرچه سامسونگ ادعا می‌کند که در زمینه فناوری‌های 2 و 3 نانومتری نسبت به رقبای خود برتری دارد؛ اما برخی مشتریان کماکان در خصوص توانایی این شرکت برای تولید تراشه‌های بسیار پیچیده با استفاده از فرآیندهای دارای بازدهی بالا دچار تردید هستند. بازدهی فرآیند تولید با توجه به درصد ویفرهایی که تست‌های کیفی را با موفقیت پشت سر می‌گذارند؛ تعیین می‌شود.

شرکت‌های اینتل، سامسونگ و TSMC ادعا می‌کنند که تا سال 2025 برای تولید انبوه تراشه‌های 2 نانومتری آماده خواهند شد. TSMC مدعی شده که این شرکت تا سال 2025 می‌تواند تولید تراشه‌های 2 نانومتری را آغاز نماید. واحد تولید نیمه‌هادی اینتل ادعا می‌کند که تولید انبوه تراشه‌های 18A (کلاس 1.8 نانومتری) را تا پایان سال 2024 آغاز خواهد کرد. با این‌حال تردیدها در خصوص عملکرد تراشه‌های تولید شده با استفاده از فناوری اینتل کماکان به قوت خود باقی هستند.

کارشناسان بر این باورند که اگرچه رقابت برای ساخت تراشه‌های کوچک‌تر تشدید شده است؛ اما در عین‌حال بازده عملکرد نیز بالاتر رفته و فناوری‌های جدیدتر احتمالا دیگر برای مشتریان جذابیت نخواهند داشت. به باور Samsung Foundry تولید تراشه‌های 2 و 3 نانومتری فرصت مناسبی است تا این شرکت فاصله خود با بزرگ‌ترین رقیب یعنی TSMC را کاهش دهد.

اگرچه Samsung Foundry اصرار دارد که نرخ بازدهی خود را بهبود داده است؛ اما دست‌اندرکاران حوزه صنعت ادعا می‌کنند که بازدهی تراشه‌های ساده‌تر 3 نانومتری تولید شده با ارفاق به 60 درصد رسیده است. این موضوع بدان معناست که استفاده از فرآیند مذکور برای تولید تراشه‌های پیچیده‌تر مانند تراشه‌های انویدیا، AMD و کوالکام احتمالا موجب کاهش هرچه بیش‌تر بازدهی خواهد شد.

لی جونگ هوان؛ استاد مهندسی سیستم‌های نیمه‌هادی در دانشگاه سانگ‌میونگ سئول می‌گوید که مشتریان در رابطه با نشت طراحی از واحد Samsung Foundry به واحد طراحی تراشه (Samsung LSI) نگران هستند. با این‌حال علاقه‌مندی مشتریان نسبت به تنوع‌بخشی به زنجیره تامین خود در سال‌های آینده می‌تواند به نفع Samsung Foundry تمام شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH