خداحافظی با آیپاد دوست‌داشتنی در هیاهوی آیفون 6

2001-ipod

شرکت اپل در مراسم دیشب برای رونمایی آیفون 6 سنگ تمام گذاشت و این شب برای همگان با نام آیفون 6 و ساعت هوشمند اپل همراه شد ولی هیچ‌کس متوجه نشده که باید شاهد خداحافظی با آیپاد دوست‌داشتنی در هیاهوی آیفون 6 باشد.

مدل استاندارد آیپاد برای همیشه از رده خارج شد و پس از 13 سال این محصول دوست‌داشتنی از عرصه محصولات تولیدی اپل خارج گردید. در سال 2001 بود که اپل برای نخستین بار MP3 پلیر ویژه خود را به جهانیان معرفی کرد و این دستگاه دوست‌داشتنی در کمال سادگی توانست کارایی‌های ویژه خود را به دل همه رده‌های حاضر در بازار مصرف بنشاند و به همین دلیل نیز در دنیای رشد دیوانه‌وار محصولات و فناوری‌های همراه نیز توانست تا در طول این همه سال کارایی خود را حفظ کند و در طول قرن جاری همراه و یار بسیار خوبی برای اپل بود.

نخستین نشانه‌های ضعف این محصول با عرضه شدن پخش‌کننده‌‌های موسیقی دارای نمایشگر لمسی آغاز شد ولی آیپاد استاندارد توانست بازار خود را در این شرایط حفظ کند ولی این موضوع با پیشرفت این محصول نیز همراه بود و در سال 2009 میلادی بود که مدل 160 گیگابایتی آیپاد استاندارد برای مشتریان عرضه شد و البته مطابق معمول نیز قیمت بسیار بالایی داشت و به 250 دلار برای خرید آن نیاز بود.

بر اساس این شرایط و نیاز اپل به عرضه کردن محصولات جدید، حذف شدن این محصول چندان خارج از ذهن نبود ولی اینکه این خداحافظی به این نحو و در هیاهوی رسانه‌ای عرضه غول‌های امروزی محو شود نیز چندان برای این محصول مطلوب نبود. اپل می‌توانست برای این محصول یک گزینه جایگزین را معرفی نموده و به‌صورت رسمی به تولید این ابزار دوست‌داشتنی خاتمه بدهد ولی با تمام این تفاسیر تنها یک موضوع برای ما باقی خواهد ماند، نسلی که سال‌ها با این محصول کار کرده است نخواهد توانست خاطرات این محصول را فراموش کند.

جالب است بدانید که شرکت سامسونگ نیز تلاش‌هایی برای عرضه یک MP3 پلیر بر پایه سیستم‌عامل اندروید داشته است که نتیجه آن محصولاتی از سری گلکسی بوده است ولی درنهایت این محصولات نتوانستند حتی به نیمی از محبوبیت آیپاد استاندارد نزدیک شوند و به نظر می‌رسد که هیچ محصولی در تاریخ نتواند برای مدت 13 سال به عرضه مداوم و در بالاترین سطح ادامه بدهد.

به نظر می‌رسد که یکی از دلایل اپل برای حذف این محصول از رده فناوری‌های فعال برای عرضه خود این بوده است و بتواند به فروش آی‌واچ کمک کرده و محصولات رقیب را کنار بزند، حتی اگر این رقیب، یک پدربزرگ نوستالژیک از جنس خود اپل باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH