بررسی تخصصی ایسوس زنفون ۴ (Zenfone 4): یک رویای زیبا!

Asus Zenfone 4 Review Cover

به طور حتم با شنیدن نام “ایسوس” لپ‌تاپ‌های خوب و باکیفیت آن در ذهن‌تان تداعی می‌شود و یا اگر کمی حرفه‌ای‌تر باشید، شاید مادربوردهای آن را نیز به یاد بیاورید، اما کمتر کسی با شنیدن نام این کمپانی تایوانی، شکل یک اسمارت فون در ذهنش نقش می‌بندد. ایسوس در سال‌های نه چندان دور با معرفی مدلی خیلی خاص با نام پدفون، راه را برای ورودش به دنیای اسمارت‌فون‌ها هموار کرد و اکنون با معرفی سری زنفون خود رسما به جمع تولید کنندگان تلفن‌های همراه پیوسته است. چندی پیش فرصتی دست داد تا با مدلی زیبا، کوچک و ارزان قیمت با نام زنفون 4 ملاقات کنیم و تصمیم گرفتیم تا یک بررسی لایت از نخستین حرف ایسوس در بازار اسمارت فون‌ها برای شما همراهان همیشگی آی‌تی‌رسان انجام دهیم. پس با ما همراه باشید.

طراحی و ظاهر

در روزگاری زندگی می‌کنیم که رابطه‌ای میان سایز نمایشگر اسمارت فون‌ها و سنمان بوجود آمده و هرچه ما بزرگ‌تر می‌شویم، آنها نیز رو به افزایش گام برمی‌دارند و طبق یک منطق خیلی ساده هرچه اینچ نمایشگر بیش، میلی‌متر بدنه بیشتر! پس در دنیایی این چنینی دیدن مدلی با نمایشگر 4 اینچی کمی عجیب به نظر می‌رسد. زنفون قصه ما در مقابل اکثر مدل‌های امروزی خیلی کوچک‌تر و جمع و جورتر بوده و اگر بدانید که نازک هم هست، پس با خوش دست بودن آن نیز موافقت خواهید کرد. در نگاه از رو به رو با 3 دکمه سخت افزاری در زیر نمایشگر مواجه می‌شوید که لبخند را بر روی لبانتان خواهد آورد چرا که دیگر مجبور نیستید بخشی از نمایشگر را فدای کلیدها کنید. البته در زیر همین کلیدها فضای اضافی‌ای نیز وجود دارد که به نوعی هم زشت است و هم زیبا! حال می پرسید چرا؟ چون بخشی اضافی و بدون استفاده در زیر کلیدهای سخت افزاری گوشی خود می‌بینید که کمی در ذوق‌تان می‌زند اما با همه این‌ها ممکن است با طرح زیبایی که در آن قسمت نقش بسته شاد شوید و گوشی خود را زیباتر بپندارید. نمی‌دانم چرا، ولی این قسمت شباهت بسیار زیادی به محصولی ساده اما هوشمند با نام ال‌جی جی 3 دارد! خصوصا اگر برادران بزرگ‌تر زنفون را در کنار جی 3 قرار دهید. البته به کسی بر نخورد اما بیش از آنکه این شبیه آن باشد، آن شبیه این است! (زمان معرفی زن‌فون قبل از G3 بود)

 

Asus Zenfone 4 Review (6)


 

Asus Zenfone 4 Review (2)


Asus Zenfone 4 Review (2)


Asus Zenfone 4 Review (5)

 

در سمت راست دستگاه در بالایی‌ترین قسمت، شاهد کلید پاور بوده و درست در زیر آن با کلیدهای یکپارچه صدا رو به رو می‌شوید که با توجه به سایز کلی دستگاه، هر 2 در بهترین جای ممکن قرار گرفته‌اند.

Asus Zenfone 4 Review (1)

 

بر خلاف گذشته در سمت چپ، پورت میکرویو اس بی قرار گرفته تا بخش زیرین دستگاه عاری از پستی و بلندی باشد. همه جا را گفتیم جز بخش بالایی که جک 3.5 میلی متری هدفون را در خود گنجانده است.

Asus Zenfone 4 Review (3)


Asus Zenfone 4 Review (4)

 

اگر دستگاه را به پشت برگردانید، باز هم به لوگوی ایسوس بر می‌خورید که در بالای خود دوربینی بدون فلاش را به همراه تک اسپیکر این مدل قرار داده است. اگر کمی پایین بیایید با نامی از اینتل و زنفون نیز آشنا می‌شوید که خبر از سر درون می‌دهند.

Asus Zenfone 4 Review (8)

نمایشگر

همانطور که از اسم زنفون 4 پیداست، این مدل اسمارت فونی با صفحه نمایش 4 اینچی است که رزولوشن آن به اچ‌دی هم نمی‌رسد. پس می‌شود اینطور برداشت کرد که دقیقا به همان میزان که پول می‌دهید آش می‌خورید چرا که گرچه کیفیت آن چنگی به دل نمی‌زند اما اگر شما نیز از دید من به موضوع نگاه کنید و قیمت را چاشنی کار کنید (!) از کیفیت آن راضی خواهید شد. با توجه به استفاده از پنل TFT در این مدل، چندان امیدی هم به نگاه از زوایا نداشته باشید چرا که تقریبا چیزی را نخواهید دید. البته در کنار همه این‌ها، استفاده از نسخه سوم گوریلا گلس بر روی این تلفن همراه موجب می‌شود تا امید به اردوی‌تان باز گردد. برای اثبات حرف‌هایمان این مدل را در کنار لومیا 920 نوکیا قرار دادیم (فقط به سبب نزدیک بودن سایز نمایشگر) و پس از به اجرا درآوردن تصاویری مشابه در هر دو، مشغول عکاسی از آنها شدیم که حاصل کار را در زیر مشاهده می‌کنید (نمایشگر سمت راست مربوط به زنفون ۴ است).

Asus Zenfone 4 Review (14) Asus Zenfone 4 Review (15) Asus Zenfone 4 Review (16)

سخت افزار

هنگامی که نگاهی به سخت افزار این مدل می‌اندازید با نامی بزرگ در دنیای لپ‌تاپ‌ها و نه چندان مطرح در بازار تلفن‌های همراه رو به رو می شوید. Intel Atom Z2520 نام پردازنده نسبتا قدتمند و دو هسته‌ای این مدل است. فرکانس هر یک از هسته‌ها نیز بر روی 1.2 گیگاهرتز تنظیم شده که چندان چنگی به دل نمی‌زند. البته قرار دادن رمی یک گیگابایتی حاشیه امنیتی برای ایسوس ایجاد کرده و موجب شده تا چندان به آن خرده نگیریم. با وجود واحد گرافیکی PowerVR چندان امیدی هم به اجرای بازی‌های تاپ بازار نداشته باشید و به همان گیم‌های سرگرم کننده و سبک قانع شوید چرا که اگر لی لی به لا لای زنفون بگذارید خیلی زود از کوره در می‌رود و چیزی جز هنگ و لگ نصیبتان نخواهد کرد. ما نیز برای اینکه عیار این مدل را بسنجیم آن را وارد آزمایشگاه خود کردیم.

در گام نخست، از بنچمارک پی استفاده کردیم و بعد از کلی بالا و پایین، رقمی بهتر از 474 به زنفون تعلق نگرفت.

Asus Zenfone 4 Review (12)

 

سپس به سراغ یکی از محبوب‌ترین بنچمارک‌ها با نام AnTuTu رفتیم تا در پایان امتیاز 14452 به این ته تغاری ایسوس تعلق گیرد.

Asus Zenfone 4 Review (11)


Asus Zenfone 4 review (2)

 

از آنجایی که کلا به کم قانع نیستیم، تصمیم گرفتیم تا از quadrant نیز استفاده کنیم و 4 بخش این مدل را به صورت مجزا مورد بررسی قرار دهیم که حاصل تلاش زنفون 4 را در مقایسه با رقبا در زیر مشاهده می‌کنید.

Asus Zenfone 4 review (1)


Asus Zenfone 4 review (3)


Asus Zenfone 4 review (4)

 

در آخر نیز از Bonsai استفاده کردیم تا نگاهی اختصاصی به واحد گرافیکی آن داشته باشیم.

Asus Zenfone 4 Review (10)

دوربین

ایسوس برای این مدل از یک دوربین ۵ مگاپیکسلی به همراه فوکوس اتوماتیک بهره گرفته که مسلما نمی‌توان به طور حرفه‌ای از آن استفاده کرد. حتی یک فلاش خشک و خالی هم برای آن قرار نداده در نتیجه در مکان‌های تاریک و کم نور هم نمی‌توانید مشغول عکس برداری شوید. خبری هم از قابلیت‌های خاص و یا متفاوت نیست و تنها می‌توانید از عکاسی پانوراما لذت ببرید البته اگر نویزهای فراوان موجود در تصویر اجازه چنین کاری را بدهند. برای اینکه با کیفیت دوربین این مدل بیش از پیش آشنا شوید، تصمیم گرفتیم تا چند عکس یادگاری را با این مدل بی‌اندازیم که حاصل تلاشمان را در زیر مشاهده می‌کنید.

 

Asus Zenfone 4 Review (17)


Asus Zenfone 4 Review (18)


Asus Zenfone 4 Review (19)


Asus Zenfone 4 Review (20)
زیر نور اتاق

زنفون ۴ می‌تواند به صورت فول اچ‌دی با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کند و حجم کلیپ یک دقیقه‌ای که با این مدل گرفتیم در حدود ۸۴ مگابایت شد و میزان نویز در تصاویر نیز سر به فلک می‌کشید. حتی صدا نیز آن گونه که انتظارش را داشتیم ضبط نشد.

اگر از علاقه مندان به عکس های سلفی هستید، زنفون تنها برای اینکه روی‌تان را زمین نیندازد و به شما “نه” نگوید یک دوربین ثانویه در خود جای داده، اما خود دوربین اصلی هم مناسب عکاسی نیست چه رسد به دوربین ثانویه‌اش! پس کلا قید عکس برداری سلفی را هم بزنید و فقط برای تماس تصویری از آن استفاده کنید.

رابط کاربری

از آنجایی که اندروید اجازه می‌دهد تا هر کمپانی دست در چهره‌اش ببرد، ایسوس نیز تصمیم گرفت تا دستی به سر و روی اندروید بکشد و رابط کاربری اختصاصی خودش را بر روی زنفون قرار دهد. این رابط کاربری می‌تواند به نوعی تجربه‌ای متفاوت‌تر از سایر رابط‌‌ها باشد. در صفحه اصلی قادر هستید تعداد نسبتا زیادی صفحه جدید را ایجاد کنید. شکل و شمایل آیکون‌ها متفاوت‌تر از بقیه به نظر می‌رسد و آنچه که بیش از همه جلب توجه می‌کند، لاک اسکرین آن است که امکانات خوب و قابل قبولی را با نمایی شیک در اختیارتان قرار می‌دهد. البته می‌توان اینگونه گفت که به جز تغییرات ظاهری، مورد خاص و ویژه‌ای در این رابط کاربری حداقل بر روی زنفون ۴ مشاهده نخواهید کرد.

Asus Zenfone 4 Review (21) 

پخش چندرسانه‌ای

ایسوس تک اسپیکری نه چندان قدرتمند را بر روی این مدل قرار داده که کیفیت صدایش راضی کننده است اما بلندی آن نه! در واقع در محیط های شلوغ و پر سر و صدا شاید هیچ گاه فریاد های زنفون را نشنوید! از طرفی با توجه به سایز کوچک نمایشگر و کیفیت نه چندان مطلوبش، آنقدرها هم که فکرش را می‌کنید برای تماشای محتوای چند رسانه‌ای مناسب نیست. یک پلیر ساده و بی آلایش هم بر رویش قرار گرفته که فرمت‌های رایج بازار را به خوبی اجرا می‌کند اگر چه با توجه سیستم عامل اندروید و پلیرهای محبوبش، جای هیچ نگرانی از این بابت نیست.

Asus Zenfone 4 Review (13)

سایر امکانات

وقتی به مدل‌های میان رده نگاه می‌کنید، شاید قابلیتی خاص را بیابید، اما مدل‌های سطح پایین و آن‌هایی که در کف بازار جای خوش کرده‌اند مورد خاصی را برای نمایش ندارند. زنفون قصه ما هم جز همین دسته است و با یک حافظه ۴ و در برخی نسخه‌ها ۸ گیگابایتی عرضه می‌شود که البته با توجه به قابلیت ارتقا تا ۶۴ گیگابایت از طریق کارت حافظه، هیچگاه با کمبود فضای ذخیره سازی مواجه نخواهید شد. این مدل دو سیم کارته است و از شبکه 3G نیز پشتیبانی می‌کند. GPS و  نسخه چهارم از بلوتوث از دیگر امکانات آن به شمار می‌روند. باتری زنفون یک نمونه 1200 میلی آمپری است و در تست‌هایی که ما از آن گرفتیم نهایتا تا 1 روز همراه‌تان خواهد بود، شاید به همین خاطر باشد که ایسوس همراه با این مدل، یک باتری جداگانه نیز عرضه کرده است. واقعا دلیل قرار ندادن بک لایت بر روی دکمه‌های سخت افزاری زیر نمایشگر را نمی‌دانم، اما اخیرا کمپانی‌ها تنها زورشان به این قسمت می‌رسد و نور و روشنایی را از دکمه‌های سخت افزاری محصولات‌شان می‌گیرند تا در تاریکی با مشکل مواجه شوید! زنفون گرچه اسپیکری قدرتمند را در اختیار ندارد اما از لحاظ ویبره، به قدری خوب است که تمام تن و بدنتان را می‌لرزاند و اگر در مکانی شلوغ صدای زنگ خوردن گوشی به گوشتان نرسید، مطمئن باشید که ویبره خوبش توجه شما را به خود جلب می‌کند. ایسوس زنفون 4 را در رنگ‌های متنوع وارد بازار کرده تا طیف وسیعی از سلیقه‌ها را نیز پوشش داده باشد.

Asus Zenfone 4 Review (9)

سخن پایانی

زنفون 4 یک مدل پایین رده است و به راحتی می‌تواند پاسخگوی نیازهای روزانه شما باشد، حتی اگر یک گوشی پرچمدار بازار را نیز پیش‌تر خریده باشید، کوچک‌ترین عضو خانواده بزرگ ایسوس، می‌تواند مکمل بسیار خوبی برای آن باشد و به عنوان گوشی دوم همیشه همراه‌تان باشد، به خصوص اگر بدانید که تنها در حدود 350 هزار تومان قیمت دارد.

Asus Zenfone 4 Review (1)

 

 

لبخند

طراحی خوب در رنگ بندی متنوع
دو سیم کارته با پشتیبانی از 3G
امکانات خوب نسبت به قیمت
قابلت ارتقا حافظه تا 64 گیگابایت

اشک

نداشتن بک لایت!
نمایشگر با زاویه دید ضعیف

17 در مورد “بررسی تخصصی ایسوس زنفون ۴ (Zenfone 4): یک رویای زیبا!”

  1. نقد و بررسی کاملا مغرضانه بود و با گوشی های رده متوسط و رده بالایی که قیمتشون حداقل دو برابر این گوشی هست مقایسه شده که کم لطفیه

  2. امیررضا اقبالدوست

    خیلی خوب بود ولی خداییش در مورد سخت افزار زیاد ازش تعریف نکردید!کدوم یکی از گوشی های تا 500 هزار تومن غیر از زنفون5 میتونن bonsai رو با 58 فریم اجرا کنن؟!اصلا غیر از زنفون5 همچین گوشی ای هست؟نیست!اینجاست که به قدرت این گوشی پی میبریم!البته زنفون4 بین این سری حکم یه گوشی مریض رو داشت و حتی مجبور شدن باتریش رو ارتقا بدن.ولی بقیشون مخصوصا 5 فوق العادن!من خودم هر وقت با گارانتی اومد یه 5 میخرم!اقا مجتبی موفق باشین!

  3. این گوشی قدیمی شده کلا در 10 کشور توزیع شد که شامل ایران نبود قرار است سری دوم و ارتقا یافته این سری گوشی زنفون4 و5 و6 در ژانویه 2015 توزیع شود

  4. مرسی از بررسی خوبتون
    میگم بچه ها به نظرتون خرید این به صرفه تره یا سونی ای وان ؟ البته ال ۴۰ ال جی هم هست! این گوشی های ارزون هم چه رقابتی دارن باهم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH