استعلام پلاک خودرو + هر چیزی که باید برای استعلام پلاک فعال بدانید

با پیشرفت تکنولوژی و گسترش وسایل نقلیه در شهرها و کشورها، همه افراد سعی می‌کنند تا با انجام ترفندهایی در انجام کارها سرعت ببخشند و قوانین مربوط به آن را در حوزه وسایل نقلیه یاد بگیرند. استعلام پلاک خودرو یکی از این کارهاست.

شما باید برای استفاده از یک خودرو حتما نحوه استفاده از اصول فنی آن را بدانید و از قوانین و مقررات موجود در این حوزه نیز باخبر باشید تا درگیر مشکلات نشوید. یکی از مهمترین مشکلاتی که برخی از رانندگان با آن در حوزه وسایل نقلیه دست و پنجه نرم می‌کنند عدم انتقال پلاک خودرو است.

گاهی وقت‌ها اتفاق می‌افتد که پس از انتقال یک خودرو، پلاک همچنان به نام صاحب قبلی باقی می‌ماند و مالک جدید کاری برای انتقال پلاک انجام نمی‌دهد. این امر موجب می‌شود تا در هنگام بروز جرمی با پلاک تعویض نشده، نام دارنده اصلی پلاک، در استعلامات قضایی، نمایش داده شود.

بنابراین ضروری است که نسبت به استعلام پلاک خودرو اقدام کنید. ما نیز قصد داریم در این مطلب نحوه استعلام پلاک خودرو را برای شما معرفی کنیم و تمام ترفندهایی را که برای انجام این کار وجود دارند، بررسی کنیم. پس اگر در این حوزه سوالاتی دارید بهتر است که تا انتها ما را همراهی کنید.

دلایل استعلام پلاک خودرو

همانطور که در مقدمه نیز به آن اشاره کردیم، استعلام پلاک خودرو یکی از مهم‌ترین کارهایی است که تمام رانندگان پس از انتقال خودرو به فرد دیگر باید انجام دهند. چرا که گاهی اوقات پیش می‌آید فردی پس از انتقال یک خودرو پلاک آن را تعویض نمی‌کند. همین امر موجب می‌شود تا در آینده خسارت‌های زیادی برای دارنده اصلی پلاک به بار آید.

معرفی روش‌های استعلام خلافی خودرو + توضیح کامل ترفندهای استعلام خلافی

پس اگر جرمی صورت بگیرد، مالک اصلی پلاک در استعلامات قضایی مجرم شناخته خواهد شد. اما برای جلوگیری از این اتفاق چه اقداماتی باید انجام دهیم؟ آیا استعلام پلاک خودرو امری ضروری است؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت که بله حتما باید پس از انتقال خودرو، دارنده جدید آن نسبت به انتقال پلاک یا تعویض آن که به صورت فک پلاک نیز شناخته می‌شود اقدام کند. همانطوری که به همراه داشتن گواهینامه رانندگی برای رانندگان امری واجب و ضروری است، فک پلاک نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات در این حوزه به شمار می‌رود.

استعلام پلاک خودرو

شما می‌توانید برای استعلام پلاک خودرو از روش‌های متفاوتی اقدام کنید. ما در این مقاله به سراغ معرفی برخی از آنها رفتیم و قصد داریم چند تا از مفیدترین این ترفندها را برای شما ارائه کنیم.

مراجعه حضوری به مراکز پلیس 10+ برای استعلام پلاک فعال

بسیاری از افراد همچنان ترجیح می‌دهند از روش‌های قدیمی استفاده کنند، مراجعه حضوری به مراکز پلیس بعلاوه 10 ممکن است علاوه بر زمان‌بر بودن هزینه‌ای نیز در بر داشته باشد. برای انجام این کار نیاز به اینترنت ندارید و باید اطلاعاتی همچون گواهینامه، مدارک و سایر موارد را همراه خود داشته باشید.

استعلام پلاک خودرو با کد ملی

این روش برای افرادی است که خودرو انتقال داده‌اند و می‌خواهند ببینند که چند پلاک خودرو فعال در سراسر کشور به نام آنها همچنان فعالیت دارند. این کار باعث می‌شود که از هویت فرد صاحب پلاک در آینده سوء استفاده نشود.

خیلی از افراد به دنبال استعلام پلاک خودرو نیستند اما زمانی که متوجه می‌شوند جرمی با پلاک وسیله نقلیه قدیمی آنها صورت گرفته است، به سوی انجام این کار می‌روند. در نتیجه می‌توان گفت که دارنده جدید تعویض پلاک انجام نداده است و پلاک همچنان به نام دارنده قبلی ثبت شده است.

در گذشته مردم برای استعلام گرفتن از پلاک خودروی خود به مراجع ذی‌ربط مراجعه می‌کردند. ولی با پیشرفت تکنولوژی انجام این کار نیز تغییر کرده و شما می‌توانید برای استعلام پلاک خودروی خود از طریق کد ملی از روش زیر اقدام کنید:

در ابتدا از طریق مرورگر خود وارد سامانه Service.rahvar120.ir شوید یا عبارت درگاه خدمات اینترنتی نیروی انتظامی را جستجو کنید.

همانطوری که می‌بینید در این سامانه علاوه بر استعلام پلاک خودرو، مواردی مانند پیگیری مرسولات پستی، کارت سوخت، وضعیت نظام وظیفه، صدور مجوز خروج موقت از کشور و غیره نیز وجود دارند.

حالا گزینه راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی ج.ا.ا را انتخاب کرده و پس از وارد شدن به صفحه جدید، کمی به پایین اسکرول کنید و در منوی جدید به سمت چپ بکشانید تا خدمت استعلام پلاک‌های فک شده ظاهر شود. روی آن بزنید.

در مرحله بعد به صفحه جدیدی وارد می‌شوید، پس از وارد کردن کد ملی و کد امنیتی نسبت به استعلام پلاک وسیله نقلیه خود اقدام کنید.

استعلام پلاک خودرو

در انتها می‌بینید که تمام پلاک‌های فعال شما به نمایش در خواهد آمد بنابراین اگر پلاک خودرویی مطابق با اطلاعات شما نبود و خودرو را در گذشته انتقال داده بودید می‌توانید با مراجعه به پلیس 110 این اقدام را پیگیری کنید.

روش کوتاه‌تر برای استعلام پلاک

شما می‌توانید به جای طی کردن تمام مراحل بالا از این آدرس مستقیما به سایت خدمات فراجا وارد شوید.

سپس کد ملی و کد امنیتی را وارد کنید تا بتوانید نسبت به استعلام پلاک اقدام کنید.

می‌بینید که تعداد پلاک‌های شما ظاهر می‌شوند. هر راننده تنها می‌تواند ۵ عدد پلاک را تحت مالکیت داشته باشد بنابراین اگر می‌خواهید بیشتر از این تعداد پلاک فعال داشته باشید باید در ابتدا تمام خلافی‌های پلاک‌های قبلی خود را بپردازید.

استعلام پلاک خودرو با سایر سامانه‌ها

همانطوری که در بالا نیز به آن اشاره کردیم استعلام گرفتن از پلاک خودروها کار ضروری است و تمام دارندگان وسیله نقلیه باید آن را انجام دهند.

معرفی دو روش استعلام گواهینامه به صورت آنلاین

برای انجام این کار روش‌های مختلفی وجود دارد که ما در بالا دو مورد از آنها را ذکر کردیم و در ادامه نیز می‌خواهیم سایر سایت‌هایی که برای انجام این کار وجود دارند را به شما معرفی کنیم.

استفاده از قبضینو

با مراجعه به سایت قبضینو، نسبت به استعلام پلاک فعال خودرو خود اقدام کنید. برای انجام این کار به آدرس پایین مراجعه کنید:

پس از ثبت نام، کد ملی و شماره موبایل خود را وارد کنید تا از پلاک فعال شما استعلام گرفته شود. در اینجا باید دقت کنید که شماره موبایل شما متعلق به دارنده کد ملی که در سایت وارد کردید، باشد.

استعلام پلاک خودرو

استفاده از iToll

سامانه آیتول نیز مانند چند سامانه دیگری که تا به حال آنها را معرفی کرده‌ایم برای استعلام پلاک‌های فعال کاربرد دارد. شما باید برای انجام این کار در ابتدا وارد آدرس آیتول شوید. سپس کد ملی خود را وارد کنید و روی تایید و ادامه بزنید.

استعلام پلاک خودرو

توجه کنید که هزینه نمایش جزییات استعلام پلاک فعال خودرو در این روش 5200 تومان است.

استعلام پلاک خودرو با نصب اپلیکیشن

چندین اپلیکیشن برای اطلاع از وضعیت پلاک خودروها طراحی شدند. بنابراین شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن پلیس من و اپ استعلام وضعیت پلاک، این کار را انجام دهید. در نهایت با مراجعه به سایت‌های مختلف، این برنامه‌ها را دانلود کنید و از سرعت در پیگیری وضعیت پلاک خودروی خود لذت ببرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH