برای محافظت از باتری آیفون چه اقداماتی انجام دهیم؟ + معرفی جدیدترین راهکارها

کمپانی اپل که در حوزه تولید گوشی‌های آیفون فعالیت می‌کند، چندین راهکار ارائه کرده تا کاربران بتوانند با استفاده از آنها سلامت باتری خود را افزایش دهند. از روشن کردن حالت هواپیما گرفته تا low-power mode همگی در بخش روش‌هایی برای حفظ عمر باتری قرار دارند.

ولی آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که علاوه بر این‌ها، چه راهکارهای جامع‌تری برای حفاظت از باتری آیفون وجود دارد؟ باتری آیفون نیز مانند هر دستگاه الکترونیکی، به مرور زمان تمام می‌شود. بنابراین با گذشت زمان، عمر باتری کمتر می‌شود. پس اگر سال‌ها از آیفون استفاده می‌کنید، باید آن را تعویض کنید.

با این حال، برخی از ترفندها وجود دارند که موجب می‌شوند سلامت باتری آیفون خود را افزایش داده و از آن محافظت کنید. بنابراین اگر یکی از کاربران آیفون هستید و می‌خواهید عمر باتری آیفون را حفظ کنید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

چرا که ما قصد داریم ترفندهای جالبی برای حفاظت از عمر باتری آیفون را به شما ارائه کنیم تا دیگر نگران سلامت باتری خود نباشید. با ما همراه باشید.

دانلود جدیدترین نسخه نرم‌افزاری

اپل همیشه سعی کرده است که با ارائه بروزرسانی‌های جدید در بخش نرم‌افزاری، مشکلات نسخه قبلی را برطرف کند و همیشه به کاربران توصیه کرده است که از جدیدترین آپدیت‌ها بهره ببرند. البته دلایل زیادی برای این امر وجود دارد. جدیدترین نسخه نرم‌افزاری، که در حال حاضر به عنوان iOS 17 شناخته می‌شود، دارای پچ‌های امنیتی مختلف است و می‌تواند علاوه بر افزایش عملکرد و امنیت تلفن، عمر باتری را نیز افزایش دهد.

حالا این که این امر چگونه انجام می‌شود نیز بسیار حائز اهمیت خواهد بود، چرا که جدیدترین نسخه نرم‌افزاری آیفون می‌تواند برخی از اشکالات تخلیه باتری را نیز برطرف کند. در نتیجه با دانلود نسخه جدید به راحتی می‌توانید از بروز هر یک از این مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

این مطلب را نیز بخوانید: دیدن فیلم با زیرنویس در آیفون

استفاده از ویژگی Optimize Battery Charging

همیشه گفته شده که گوشی هوشمند خود را تنها تا 80 درصد شارژ کنید، ولی خیلی وقت‌ها می‌بینیم که برخی از کاربران آیفون خود را تا 100 درصد شارژ می‌کنند. این امر یکی از دلایل مهم برای کاهش عمر باتری آیفون است!

آیفون 15 پرو مکس و دیگر دستگاه‌های اپل از ویژگی خاصی بهره می‌برند که به Optimize Battery Charging معروف است. با این قابلیت شما می‌توانید حداکثر درصد شارژ را تنظیم کنید و وقتی گوشی به این درصد خاص رسید، بدون توجه به اینکه همچنان به منبع برق متصل است، شارژ متوقف خواهد شد.

این ویژگی در همه آیفون‌های دارای iOS 13 یا بالاتر موجود است. این ویژگی استاندارد به طور کامل پروسه شارژ را متوقف نمی‌کند، ولی وقتی که گوشی به 80 درصد برسد، شارژ آن را به تاخیر می‌اندازد.

پس دیگر نیازی نیست که نگران شارژ شدن گوشی خود در شب باشید، این ویژگی نمی‌گذارد که شارژ دستگاه به 100 درصد برسد، در نتیجه می‌‌تواند عمر باتری را حفظ کند و سلامت باتری را افزایش دهد. با این حال، همچنان توصیه می‌شود که پس از شارژ کامل یا رسیدن به حداکثر درصد مورد نظر، گوشی را برای مدت طولانی به منبع برق وصل نکنید.

کم کردن نور صفحه یا بهره بردن از ویژگی نور خودکار

یک راه ساده برای حفظ سلامت و افزایش عمر باتری در هر بار استفاده از آیفون، کم کردن نور صفحه نمایش است. یعنی با کم بودن نور یا استفاده از روشنایی خودکار (که بر اساس نور محیطی تنظیم می‌شود)، سلامت باتری افزایش پیدا می‌کند.

برای تنظیم روشنایی خودکار آیفون خود، از مسیر پایین اقدام کنید:

  1. در ابتدا به تنظیمات گوشی آیفون بروید و سپس روی Accessibility بزنید.
  2. در اینجا گزینه Display & Text Size را انتخاب کنید و در نهایت روی Auto Brightness کلیک کنید.
  3. با این کار روشنایی گوشی به صورت خودکار تنظیم می‌شود ولی اگر ترجیح می‌دهید که روشنایی صفحه نمایش را به صورت دستی تنظیم کنید اصلاً از اول به مسیر بالا مراجعه نکنید چرا که می‌توانید با استفاده از انگشتان خود صفحه را از بالا به پایین بکشانید تا کنترل سنتر ظاهر شود.
  4. در نهایت در این بخش میزان روشنایی را بر اساس میل خود تنظیم کنید.

استفاده از وای‌فای به جای اینترنت همراه

استفاده از وای فای به جای اینترنت همراه به کاربر امکان می‌دهد تا باتری آیفون خود را بهینه سازی کند چرا که وای فای می‌تواند انرژی کمتری نسبت به اینترنت همراه مصرف کند. بنابراین شما باید علاوه بر صرفه‌جویی در داده خود برای صرفه‌جویی در باتری و افزایش سلامت آن از وای فای استفاده کنید.

حتی می‌توانید به صورت طولانی مدت وای فای خود را روشن نگه دارید. البته بهتر است که برای جلوگیری از تخلیه زود هنگام باتری، وای فای و یا اینترنت همراه را خاموش کنید و تنها در صورت نیاز آن را روشن کنید. با این روش، علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف داده به محافظت از باتری نیز خواهید پرداخت.

فعال‌سازی Low Power Mode

جدیدترین آیفون‌هایی که از سیستم عامل iOS 9 و نسخه‌های جدیدتر استفاده می‌کنند، به ویژگی Low Power Mode مجهز شده‌اند تا به افزایش عمر باتری کمک کنند. بر این اساس، هنگامی که باتری گوشی به 10 درصد می‌رسد، این ویژگی به طور خودکار فعال می‌شود.  با این کار، روشنایی صفحه به طور خودکار کم می‌شود و عملکرد گوشی را برای صرفه جویی در عمر باتری بهینه می‌کند.

بنابراین تنها امکان استفاده از برخی از برنامه‌ها وجود دارد، پس نمی‌توانید از ویژگی‌هایی مانند ایردراپ یا آیکلود سینک استفاده کنید. اما امکان مشاهده ایمیل‌ها و پیام‌ها وجود دارد همچنین می‌توانید تماس تلفنی برقرار کنید و حتی به اینترنت دسترسی داشته باشید.

زمانی که گوشی شما به عمر باتری کافی برسد، این حالت به طور خودکار خاموش می‌شود. برای روشن کردن آن کافی است که از مراحل پایین استفاده کنید:

  1. در ابتدا وارد تنظیمات شوید و سپس به بخش Battery بروید.
  2. سپس روی Low Power Mode بزنید تا این ویژگی برایتان روشن شود.

خاموش کردن رفرش برنامه‌های پس زمینه

به‌روزرسانی برنامه‌ها در پس‌زمینه ویژگی کاربردی است، ولی احتمالا برای هر برنامه‌ای که از آن استفاده می‌کنید ضروری نباشد. تنها سعی کنید که این کار را حداقل برای برخی از برنامه‌ها انجام دهید.

  1. برای انجام این کار، به تنظیمات بروید و سپس روی General بزنید.
  2. حالا Background App Refresh را انتخاب کنید، دکمه غیرفعال کردن آن را بفشارید. شما می‌توانید در هنگامی که به وای فای دسترسی دارید آن را روشن کنید در غیر این صورت امکان دارد که عمر باتری آیفون شما کاهش یابد.

برنامه Mail یکی از اپ‌هایی است که می‌تواند به سرعت باتری را تخلیه کند. بنابراین بهتر است که به صورت دستی ایمیل‌های خود را چک کنید.

  1. برای شروع، به تنظیمات بروید و سپس وارد Accounts & Passwords شوید.
  2. حالا گزینه Fetch New Data را انتخاب کنید و تنظیمات دلخواه خود را برای برنامه Mail تعیین کنید. همچنین بهتر است که برنامه‌هایی را که خیلی از آنها استفاده نمی‌کنید حذف کنید تا از سلامت باتری محافظت شود.

خاموش کردن موقعیت مکانی برنامه‌هایی که به آن نیاز ندارید

خیلی از برنامه‌ها وجود دارند که بدون نیاز به موقعیت مکانی شما به لوکیشن دستگاه دسترسی دارند. روشن بودن موقعیت مکانی برنامه‌ها می‌تواند باتری آیفون را به سرعت تخلیه کند. بنابراین بهتر است که لوکیشن برنامه‌هایی که هیچ نیازی به استفاده از سرویس موقعیت‌یابی ندارند را خاموش کنید.

برای انجام این کار به مراحل پایین بروید:

  1. در ابتدا وارد تنظیمات گوشی آیفون خود شوید.
  2. سپس روی Privacy & Security ضربه بزنید.
  3. با کلیک روی Location Services، به پایین اسکرول کنید تا تمام برنامه‌هایی که از سرویس‌های لوکیشن استفاده می‌کنند را مشاهده کنید.

بسیاری از این موارد تنها در شرایط ضروری از موقعیت مکانی شما استفاده می‌کنند ولی برخی از برنامه‌ها هستند که هیچ نیازی به موقعیت مکانی ندارند ولی همچنان به طور طولانی از آن استفاده می‌کنند. بنابراین بهتر است که سرویس موقعیت‌یابی برخی از این برنامه‌ها را غیرفعال کنید تا با استفاده از انرژی کمتر به افزایش عمر باتری آیفون خود کمک کرده باشید.

خاموش کردن اعلان‌ برنامه‌هایی که به آنها نیاز ندارید

بدون شک خیلی از برنامه‌ها هستند که اعلان‌های متعددی را برای شما ارسال می‌کنند ولی شما اصلاً به آن برنامه خاص نیازی ندارید پس بهتر است که با مراجعه به تنظیمات اعلان برنامه مورد نظر را خاموش کنید.

چرا که با هر بار ارسال نوتیفیکیشن صفحه نمایش آیفون روشن می‌شود همین امر موجب می‌شود تا باتری گوشی استفاده شود در نتیجه سلامت باتری به خطر می‌افتد.

بنابراین برای خاموش کردن اعلان برنامه‌هایی که به آنها نیازی ندارید از مسیر پایین اقدام کنید:

  1. برای شروع به تنظیمات بروید و روی Notifications بزنید.
  2. برنامه‌های مورد نظر خود را انتخاب کنید و در نهایت روی دکمه خاموش کردن Allow Notifications بزنید تا نوتیفیکیشن این برنامه‌ها برایتان غیرفعال شود.

اتصال آیفون به لپ‌تاپ روشن

خیلی از افراد به جای شارژ کردن گوشی و اتصال آن به پریز برق، آیفون خود را به لپ‌تاپ وصل می‌کنند تا باتری گوشی به طور کامل شارژ شود.

اگر شما نیز از جمله این افراد هستید که این کار را انجام می‌دهید بهتر است که حداقل آیفون خود را در زمانی که لپ‌تاپتان روشن است به آن متصل کنید. چرا که اتصال آیفون به لپ تاپ خاموش یا در حال اسلیپ باعث می‌شود که باتری آیفون بیشتر از قبل تخلیه شود و سلامت کلی باتری به خطر بیفتد.

از قرار دادن گوشی در معرض دمای بسیار گرم یا سرد خودداری کنید

قرار دادن آیفون در معرض دمای شدید نیز می‌تواند بر سلامت باتری تأثیر بگذارد. چرا که محدوده دمای مجاز محیط برای نگهداری آیفون‌ از 62 درجه تا 72 درجه فارنهایت (16 تا 22 درجه سانتی‌گراد) است، بنابراین همیشه به یاد داشته باشید تا در هوای بسیار سرد یا گرم از آیفون خود خیلی استفاده نکنید و آن را در جیب یا کیف خود نگه دارید.

استفاده از آیفون در دمای بالاتر از 95 درجه فارنهایت (35 درجه سانتیگراد) می‌تواند به سلامت باتری آسیب برساند. (حتی ممکن است پیام هشداری برای دما دریافت کنید). در چنین شرایطی بسیاری از عملکردهای دستگاه با مشکل مواجه می‌شوند.

هرگز به طور کامل دستگاه را شارژ یا تخلیه نکنید

اگه قصد دارید به سفر بروید، سعی کنید که باتری گوشی را به طور کامل تخلیه یا شارژ نکنید. چرا که باید آن را تا حدود 50 درصد شارژ کنید و کمی پس از اتمام شارژ آن را به شارژ بزنید. شارژ باتری تا 50 درصد یا بیشتر می‌تواند از تخلیه کامل گوشی جلوگیری کند.

محدودسازی استفاده از شارژرهای بی‌سیم

در این روزها کمپانی‌های مختلف از انواع متفاوتی از شارژرهای بی‌سیم رونمایی کرده‌اند. این محصولات بسیار وسوسه انگیز هستند و می‌توانند توجه تمام کاربران را به خود جلب کنند. استفاده از شارژر بی‌سیم مانند مگ‌سیف مزیت‌های زیادی دارد، که برای مثال می‌توانیم به آسیب کمتر به سوکت‌ها اشاره کنیم.

این مطلب را نیز بخوانید: بهترین تقویم فارسی برای آیفون؛ کاربران آیفون کدام تقویم را دانلود کنند؟

ولی این شارژرها معمولاً بسیار کندتر از شارژرهای سیمی دستگاه را شارژ می‌کنند و می‌توانند در دراز مدت روی سلامت باتری آیفون تاثیر منفی بگذارند.

البته استفاده از این نوع شارژرها هر از چند گاهی اشکالی ندارد ولی بهتر است که برای همیشه استفاده نشود. بهره‌گیری از یک شارژ سیمی باعث می‌شود دستگاه سریعتر شارژ شود و سلامت باتری نیز حفظ خواهد شد.

از کابل‌ شارژ رسمی اپل استفاده کنید

همیشه سعی کنید از کابل شارژر رسمی اپل برای دستگاه آیفون خود استفاده کنید چرا که معمولاً کابل‌های ارزان قیمت می‌توانند آسیب زیادی به دستگاه‌ها برسانند و باتری گوشی را نیز تخلیه کنند.

همچنین مطمئن شوید که کابل شارژر شما دارای گواهی MFi باشد. این گواهی تایید می‌کند که کابل شما ایمن بوده و به استانداردهای اپل مجهز شده است.

اگرچه این کابل‌ها قیمت بیشتری دارند، ولی می‌توانند به طرز صحیح‌تری از سلامت کلی باتری گوشی محافظت کنند. انجام تمام این اقدامات برای حفظ سلامت باتری توصیه می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH