بررسی گلکسی S24 پلاس سامسونگ: پرچمداری با هوش مصنوعی

مدت زیادی از زمان معرفی سری گلکسی S24 نمی‌گذرد. خانواده جدید و قدرتمند پرچمداران سامسونگ که از نظر ظاهری تفاوت زیادی با نسل قبلی ندارند ولی سامسونگ مانور زیادی بر روی بخش نرم‌افزاری و ادغام آن با هوش مصنوعی داده و همین موضوع باعث جذابیت این خانواده پرچمدار می‌شود.

خانواده جدید سامسونگ گلکسی S24 عناصر زیادی را از نسل قبلی خود به ارث برده‌اند، سامسونگ در چند سال اخیر روند تولید پرچمدار متفاوت در هر سال را تغییر داده و مانند اپل، پرچمدارانی با طراحی ثابت را روانه بازار می‌کند.

سال گذشته شاهد افزایش قدرت پردازشی و تمرکز بر سخت‌افزار گوشی‌های جدید سامسونگ بودیم ولی امسال علاوه بر حفظ قدرت سخت‌افزاری پرچمداران، ویژگی‌های نرم‌افزاری هم آپدیت گسترده‌ای داشته و شاهد حضور هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف رابط کاربری سامسونگ هستیم.

البته این موارد در گوشی گلکسی S24 اولترا به عناون پرچمدار اصلی سامسونگ در سال 2024 بیشتر به چشم می‌خورد ولی گلکسی S24 پلاس و معمولی هم تغییرات زیادی در بخش نرم‌افزاری به خود دیده‌اند.

در این مقاله قصد داریم نگاهی جامع و گسترده به تمامی بخش‌های گوشی گلکسی S24 پلاس به عنوان پرچمدار میانی سری گلکسی S24 داشته باشیم و آن را به صورت کامل بررسی کنیم.

مشخصات سامسونگ گلکسی S24 پلاس

ابعاد
158.5 در 75.9 در 7.7 میلی‌متر
وزن
196 گرم
نمایشگر
6.7 اینچ LTPO داینامیک امولد 2X با رزولوشن 1440 در 3120
پردازنده
اگزینوس 2400
پردازنده گرافیکی
Xclipse 940
رم
12 گیگابایت
حافظه داخلی
256 گیگابایت
سیستم عامل
اندروید 14 با رابط کاربری One UI 6.1 مجهز به هوش مصنوعی
دوربین اصلی
50 مگاپیکسل واید + 12 مگاپیکسل التراواید + 10 مگاپیکسل تله‌فوتو
دوربین سلفی
12 مگاپیکسلی
باتری
4900 میلی‌آمپرساعت با پشتیبانی از شارژ سریع 45 واتی

قیمت سامسونگ گلکسی S24 پلاس

گلکسی S24 پلاس از مدل‌های خیلی پرطرفدار سری گلکسی S24 نیست. معمولا مدل اولیه که قیمت ارزان‌تری دارد و نسخه پریمیوم که پسوند اولترا دارد فروش بیبشتری دارند ولی گوشی وسطی مانند فرزند وسط خانواده توجه کمتری به آن می‌شود.

البته این دیدگاه اشتباهی است زیرا مدل‌های اولترا با ابعاد بزرگ و قیمت بالایی که دارند برای افرادی که به طور کامل از تمام بخش‌های گوشی استفاده می‌کنند یا با گوشی خود کار می‌کنند ارزش خرید دارد ولی کاربر معمولی می‌تواند مدل پلاس را خریداری کند که هم برای استفاده روزانه طراحی بهتری دارد و هم در تمامی بخش‌ها بهتر از مدل معمولی است.

گلکسی +S24

به هر ترتیب فروشگاه‌‌های زیادی این مدل را موجود ندارند، البته این مدل به تازگی وارد بازار شده و طبیعتا موجودی آن در بازار ایران بیشتر خواهد شد. اما در حال حاضر تنها نسخه رم 12 گیگابایت و حافظه 256 گیگابایت آن در بازار ایران موجود است.

  • گلکسی S24 پلاس رم 12 حافظه 256 گیگابایت: 58 تا 59 میلیون تومان

این گوشی به دلیل آن که تازه عرضه شده قیمت بالایی دارد، البته افزایش قیمت دلار در این روزها هم بی‌تاثیر نبوده، ولی انتظار می‌رود با کاهش قیمت دلار تا پایان سال، قیمت این مدل کاهش پیدا کند.

اقلام درون جعبه گلکسی S24 پلاس

جعبه به رسم چند سال اخیر پرچمداران و حتی میان‌رده‌های سامسونگ خالی و بدون جذابیت است. ابعاد جعبه کوچک و باریک است ولی طرح چرمی شکل جذابی دارد. خرید محصولی گران ‌قیمت در این ابعاد کوچک کمی توی ذوق می‌زند ولی به این موضوع عادت کرده‌ایم.

درون جعبه به جز گوشی، یک کابل USB-C به USB-C و سوزن درگاه سیمکارت هم دیده می‌شود.

طراحی و کیفیت ساخت گلکسی اس 24 پلاس

در طراحی گوشی به جز تغییر برخی عناصر، موارد زیادی نیستند که بتوانند ما را شگفت‌زده کنند، در واقع هیچ بخشی در طراحی قدرت سورپرایز کردن ما را ندارد و طرفداران سامسونگ همانند طرفداران آیفون هر سال باید به گوشی‌های جدید ولی با طراحی ثابت نسبت به گذشته عادت کنند.

گوشی‌های سامسونگ مانند گذشته از طراحی یونیک و متفاوتی بهره نمی‌برند، بلکه این شرکت یک طراحی ساده ولی شیک و استاندارد را برای گوشی‌های پرچمدار خود در نظر گرفته که میزان علاقه شما به این طراحی تا حد زیادی به سلیقه شما بستگی دارد ولی شخصا در نقد و بررسی مدل‌های قبلی سامسونگ هم اعلام کردم که طرفدار این مدل طراحی نیستم.

طراحی

گوشی سامسونگ گلکسی S24 پلاس یک گوشی تخت است که هر دو قسمت نمایشگر و بدنه پشتی با زاویه 90 درجه به فریم کناری متصل شده است.

احساس می‌شود که لبه فریم مانند سال گذشته تیز نیست و این قسمت کمی کروی‌شکل‌تر شده که کمتر دست را اذیت کند. وقتی گوشی را در دست می‌گیرید زاویه تیزی ندارد و تمام قسمت‌ها کاملا سیقلی هستند ولی با این وجود زاویه 90 درجه اتصال فریم و بدنه حس می‌شود.

گلکسی +S24

بر روی فریم سمت راست دو دکمه پاور و ولوم دیده می‌شود که بسیار نرم فشرده می‌شوند و حس اصطلاحا کلیک فوق‌العاده جذابی دارند.

در پشت گوشی سه دوربین با طراحی جزیره‌ای از بدنه بیرون زده‌اند و طراحی کاملا ساده‌ای دارند. بدنه و فریم تک رنگ است و رنگ مات دارند. در مدل سال گذشته فریم براق بود ولی این حالت در گلکسی S24 پلاس از بین رفته و فریم هم‌شکل بدنه شده است.

مانند سال گذشته دور فریم دوربین‌ها یک حلقه نقره‌ای وجود دارد که جلوه دوربین را برجسته‌تر می‌کند، در کنار دوربین‌ها یک فلاش LED هم قرار دارد.

بیرون زدگی دوربین کم است ولی وقتی گوشی را بر روی سطح صاف قرار می‌دهید و با آن کار می‌کنید، کمی لق می‌زند.

گلکسی +S24

چهار گوشه بالا و پایین گوشی کاملا گرد هستند که زبان طراحی آشنایی برای طرفداران سامسونگ است. مدل‌های آیفون هم سال‌هاست که با این نوع طراحی وارد بازار می‌شوند و این مدل طراحی باعث شده تا حس در دست داشتن آیفون و پرچمداران سامسونگ نزدیک شود.

رنگ

مدلی که ما در اختیار داشتیم رنگ بنفش کبالت را داشت که رنگی سنگین و بسیار شیک و لاکچری بود، ولی این مدل در رنگ‌های مشکی اونیکس، خاکستری مرمر، زردکهربایی، سبز یشمی، نارنجی سنگ ماسه‌ای و آبی یاقوت کبود نیز عرضه می‌شود.

رنگ آبی، نارنجی و سبز را تنها می‌توانید از سایت سامسونگ سفارش دهید ولی بقیه رنگ‌ها در بازار وجود دارد. همانطور که می‌بینید تنوع رنگ‌ها افزایش پیدا کرده و رنگ‌ها شاداب‌تر و روشن‌تر از گذشته شده‌اند.

رنگ مات بدنه این مدل باعث شده تا کمتر کثیفی و لک را به خود جذب کند و تنها در صورتی که دست شما خیس یا چرب باشد اثر آن را روی بدنه خواهید دید.

نوع رنگ و بدنه شیشه‌ای گوشی‌های سامسونگ به گونه‌ای است که لک کمی جذب می‌کند ولی گرد و غبار دور فریم دوربین‌ها جمع می‌شود که باید مدام آن‌ها را پاک کنید.

 ابعاد

گلکسی S24 پلاس هم‌وزن مدل سال گذشته است و 196 گرم مدل گلکسی S23 پلاس، در سال جدید هیچ تغییری نکرده است. ابعاد هم تقریبا یکی است ولی چند میلی‌متر تفاوت دیده می‌‌شود.

پرچمدار جدید سامسونگ 158.5 میلی‌متر طول، 75.9 میلی‌متر عرض و 7.7 میلی‌متر ضخامت دارد. از نظر ابعاد طول و ضخامت افزایش ولی عرض کمتر شده است، البته تمامی تغییرات زیر یک میلیمتر هستند.

درگاه‌ها

در فریم سمت چپ گوشی هیچ چیزی دیده نمی‌شود ولی در فریم سمت راست همانطور که گفتیم دکمه‌های پاور و ولوم قرار دارد. در فریم بالایی میکروفن قرار دارد و در فریم پایینی، اسپیکر، درگاه USB-C و درگاه سیمکارت دیده می‌شود.

گلکسی +S24

طراحی اسپیکر نسبت به سال گذشته تغییر کرده و به جای طراحی چند حفره‌ای یا توری شکل، یک خط صاف که بیشتر شبیه درگاه کارت میکرو SD است، قسمت خروجی اسپیکر را تشکیل داده، همچنین طراحی دکمه‌ها با گوشه‌های گرد‌تر از گذشته باعث شده تا همین طراحی ساده و تکراری سامسونگ، عناصر جدیدی داشته باشد تا تجربه کار با پرچمدار این شرکت را جذاب‌تر می‌کنند.

کیفیت ساخت

سامسونگ مانند همیشه از متریال بسیار مستحکم و باکیفیتی در پرچمدار خود استفاده کرده است. بدنه آلومینیومی و شیشه‌ای همان حس و حال همیشگی را می‌دهد. از زمانی که گوشی را در دست می‌گیرید کیفیت ساخت آن شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شیشه مات بدنه پشتی، فریم آلومینیوم، دکمه‌های نرم و تمام لبه‌های پرداخته شده و گرد حس فوق‌العاده‌ای به شما تزریق می‌کند. بدنه کاملا مستحکم و مقاوم است و مشخصا با ضربات ساده بلایی سر آن نخواهد آمد.

گلکسی +S24

فریم گوشی از نوع آرمور آلومینیوم 2 است که نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده و مقاومت بالایی در برابر خش و ضربه دارد. کیفیت این فریم آلومینیومی و سطح صیقلی که دارد باعث می‌شود زمانی که گوشی را در دست می‌گیرید، حس بسیار خوبی داشته باشید.

استانداردها

سامسونگ گلکسی S24 پلاس گواهی IP68 را دریافت کرده و به مدت 30 دقیقه در عمق یک و نیم متری آب دوام می‌آورد. این گواهی چندین سال است که در خانواده پرچمدار سامسونگ وحتی میان‌رده‌های این شرکت به ارث می‌رسد و اتفاق جدیدی را در این بخش شاهد نیستیم.

نمایشگر و بدنه شیشه‌ای پشت گوشی با روکش گوریلا گلس ویکتوس 2 محافظت می‌شوند که همان روکش سال گذشته است. این روکش آخرین فناوری شرکت کورنینگ در تولید شیشه محافظ نمایشگر است و فناوری جدیدتری در بازار وجود ندارد.

این روکش نسبت به نسل قبل خود مقاومت بسیار بیشتری در برابر خط و خش و ضربات دارد، در آزمایش‌های کورنینگ با افتادن گوشی از فاصله یک متری روی سطح بتنی مشکلی برای نمایشگر به وجود نیامد ولی باید بدانید که این نمایشگر گارانتی خاصی در این مورد ندارد.

نمایشگر گلکسی S24 پلاس

نمایشگر مدل‌هاس سامسونگ به ویژه پرچمداران این برند همواره از بهترین‌های بازار هستند و نمی‌توان ایرادی به این صفحه نمایش‌های فوق‌العاده با کیفیت گرفت ولی سامسونگ بعد از چند سال تغییرات بسیار خوبی در این نمایشگر ایجاد کرده که حتی بهتر از گذشته شده است.

نمایشگر گلکسی S24 پلاس از پنل داینامیک LTPO امولد 2X بهره می‌برد. پنل LTPO هم حاشیه‌های باریک‌تری دارد و هم با رفرش‌ریت پویا تاثیر بسزایی در افزایش مصرف باتری می‌گذارد.

گلکسی +S24

اولین تفاوت این پنل نسبت به سال گذشته حاشیه باریک‌تر آن است. به دلیل استفاده از نمایشگر LTPO نمایشگر از 6.6 اینچی به 6.7 اینچی تغییر کرده ولی اندازه گوشی مانند سال قبل است، در واقع حالا حاشیه دور گوشی باریک‌تر شده و نسبت نمایشگر به بدنه از 87.6 به 91.6 تغییر پیدا کرده که یک پیشرفت محسوس محسوب می‌شود.

رزولوشن

تغییر دوم افزایش رزولوشن تصویر است، در گلکسی S23 پلاس می‌توانستید با رزولوشن 1080 در 2340 کار کنید که یک رزولوشن بالا و فوق‌العاده با کیفیت است ولی این رزولوشن تغییر کرده و حالا به QHD+ یا 1440 در 3120 رسیده است.

البته زمانی که با گوشی کار می‌کنید در تنظیمات به طور پیشفرض رزولوشن FHD+ یعنی 1080 در 2340 انتخاب شده و باید به صورت دستی آن را افزایش دهید. اگر شارزدهی باتری برای شما اهمیت دارد بهتر است رزولوشن را بر روی +FHD قرار دهید زیرا تمام انتظارات شما از نظر کیفیت تصویر برآورده خواهد شد.

گلکسی +S24

ولی اگر خیلی به کیفیت تصویر اهمیت می‌دهید می‌توانید رزولوشن را به QHD+ تغییر دهید، البته در این حالت مصرف باتری کمی بیشتر خواهد بود.

رفرش‌ریت

تغییر سوم یا بهتر بگوییم آپدیت سوم مربوط به رفرش‌ریت پویا است که در مواقع مختلف مانند حالت سکون صفحه، رفرش‌ریت را پایین می‌آورد تا مصرف باتری کاهش پیدا کند.

در این مدل دو حالت رفرش‌ریت 60 و 120 هرتز قابل انتخاب هستند ولی رفرش‌ریت در حالت 120 هرتز پویا بوده و همیشه در حالت ماگزیمم قرار ندارد.

در این حالت زمانی که یک تصویر ثابت را تماشا می‌کنید یا هیچ گزینه‌ای در صفحه در حال حرکت نباشد، رفرش‌ریت متناسب با حالت نمایشگر به گزینه‌های 80، 70، 50 و 24 هرتز کاهش پیدا می‌کند.

گلکسی +S24

همچنین در حالت نمایش ویدیو، نمایشگر با فریم‌ریت ویدیو مطابق می‌شود، یعنی اگر شما ویدیویی با 30 فریم در ثانیه تماشا می‌کنید، رفرش‌ریت هم 30 خواهد شد. همچنین حالت Always in Display هم همواره بر روی 24 هرتز خواهد بود و این کمترین مقدار رفرش‌ریت نمایشگر گوشی است.

روشنایی نمایشگر

دیگر آپدیت جذاب نمایشگر گوشی گلکسی S23 پلاس میزان روشنایی گوشی است که به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا کرده است و می‌توانید به راحتی در روز و زیر تابش آفتاب با آن کار کنید.

حداکثر میزان روشنایی از 1750 نیت که عدد بزرگی محسوب می‌شد به 2600 نیت تبدیل شده که فوق‌العاده است. میزان روشنایی 2600 نیت بسیار زیاد است و اگر زیر تابش مستقیم خورشید هم باشید باز به خوبی می‌توانید تمامی اجرای صفحه را مشاهده کنید.

Always on Display

گزینه AOD در نسخه جدید پرچمدار سامسونگ تغییراتی زیادی داشته و از نظر ظاهری بهبود پیدا کرده است. همچنین عناصر جدیدی به آن اضافه شده‌اند و شما می‌توانید نوتیفیکیشن‌های بیشتری را در صفحه قفل خود مشاهده کنید، البته همچنان از اطلاعات شما محافظت می‌شود ولی گرافیک و انیمیشن‌های صفحه قفل بهبود پیدا کرده‌اند و با این وجود خیلی دشوار است که از این قابلیت استفاده نکنید.

کیفیت کلی صفحه نمایش بسیار بالاست، با وجود +HDR10 تمامی رنگ‌ها واقعی و غنی به نمایش در می‌آیند، تفاوت رنگ تیره و روشن کاملا طبیعی است و شما هیچکدام از جزئیات فیلم یا تصویر را از دست نمی‌دهید.

همانطور که می‌دانید دست شما برای انجام هر نوع تنظیمی بر روی رنگ صفحه باز است و می‌توانید رنگ نمایشگر را به سمت گرمی یا سردی سوق دهید. همچنین قابلیت دارک مود هم در مصرف شارژ باتری صرفه‌جویی خواهد کرد و هم هنگام استفاده از گوشی در شب، از چشم شما محافظت خواهد شد. البته قابلیت دارک مود اینقدر محبوب شده که خیلی از کاربران گوشی را خود را به صورت مداوم بر روی این حالت قرار می‌دهند.

امنیت و قفل‌های بیومتریک

در بخش امنیت مانند همیشه شاهد استفاده از دو ویژگی حسگر اثرانگشت اولتراسونیک و قابلیت تشخیص چهره هستیم. دو قابلیت یا ویژگی که در گوشی‌های قبلی سامسونگ هم دیده می‌شود و سرعت و دقت بسیار بالایی دارند.

اثرانگشت اولتراسونیک

عملکرد اثرانگشت اولتراسونیک مانند گذشته عالی است. این حسگر با سرعت و دقت بسیار بالایی می‌تواند اثرانگشت را تشخیص داده و قفل گوشی را باز کند.

در هنگام تعریف اثرانگشت هم سرعت بسیار بالاست و مشخص است که عملکرد حسگر نسبت به گذشته بهتر شده است، البته این می‌تواند به دلیل قدرت پردازشی بهتر تراشه اصلی باشد.

گلکسی +S24

به هر شکل سرعت و دقت حسگر بسیار بالاست و حتی اگر در حالت عادی اثرانگشت را بر روی حسگر نگذارید باز هم قفل باز می‌شود.

اگر دست شما کمی خیس باشد هم قفل باز می‌شود و اگر دست شما کاملا خیس باشد، آب مانع رسیدن اثرانگشت به حسگر می‌شود و حسگر نمی‌تواند به خوبی کار کند.

دوربین تشخیص چهره

سرعت دوربین تشخیص چهره هم نسبت به گذشته بسیار افزایش پیدا کرده و سریعا قفل را باز می‌کند. حتی تعریف قفل چهره هم بسیار سریع شده و در یک ثانیه 70 درصد پروسه تمام می‌شود.

گلکسی +S24

زمانی که دوربین را با زاویه جلوی صورت خود بگیرید قفل باز می‌شود و نیازی نیست دوربین حتما جلوی صورت شما باشد. همچنین به جز زمانی که ماسک بر روی صورت داشته باشید، در حالتی که کلاه و عینک آفتابی داشته باشید قفل باز می‌شود.

هیچ نقصی نمی‌توان به دوربین تشخیص چهره و حسگر اثرانگشت این مدل گرفت و دقت و سرعت آن‌ها دقیقا همان چیزی است که از یک گوشی پرچمدار انتظار می‌رود.

تست‌های ویژه ITResan

در بخش تست‌های ویژه به برخی قابلیت‌ها و ویژگی‌های گوشی‌هایی که برای ما در آی‌تی‌رسان و بسیاری از کاربران اهمیت دارد، می‌پردازیم. این موارد شامل بخش‌های مختلف گوشی می‌شود و عموما در استفاده عادی روزانه با آن‌ها مواجه می‌شویم، به همین دلیل بهتر است بدانیم آیا گوشی گلکسی اس 24 پلاس می‌تواند تست‌های ویژه ما را رد کند یا خیر؟

 تست

نتیجه

بدنه کثیف می‌شود؟

خیر

کار کردن روی سطح صاف آسان است؟

اصلا

کار کردن با یک دست آسان است؟

تقریبا

کار کردن زیر نور آفتاب آسان است؟

بله

یک اثر انگشت را می‌توان دو بار تعریف کرد؟

بله!

قفل چهره در تاریکی باز می‌شود؟

بله

حسگر اثر انگشت با دست خیس باز می‌شود؟

خیر

قفل چهره با ماسک باز می‌شود؟

خیر

کیفیت عکس سلفی پرتره چند نفره به چه شکل است؟

عالی

نشر صدا هنگام مکالمه چقدر است؟

کم

نرم‌افزار گلکسی S24 پلاس

مهم‌ترین تغییرات گلکسی +S24 مربوط به بخش نرم‌افزاری است. در دیگر بخش‌ها شامل بهبود عملکرد نسبت به سال گذشته هستیم ولی در بخش نرم‌افزاری و رابط کاربری نشانه‌هایی از آغاز یک انقلاب عظیم دیده می‌شود.

سامسونگ در رابط کاربری One UI 6.1 که برای سری گلکسی S خود در نظر گرفته است، قابلیت‌‌های مختلفی را با تکیه بر هوش مصنوعی جای داده که استفاده از آن‌ها برای همه می‌تواند جذاب باشد.

رابط کاربری One UI 6.1 بر پایه اندروید 14 عرضه شده و با وجود آنکه ظاهری شبیه به نسخه‌های قبلی این رابط کاربری دارد ولی حس و طعم استفاده از آن متفاوت است.

تعداد آپدیت نرم‌افزاری

سامسونگ با عرضه گلکسی S24 پلاس یک دوران جدید از گوشی‌های پرچمدارش را آغاز کرده است. دورانی که در آن شما با خرید یک گوشی پرچمدار سامسونگ، تمامی امکانات و قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز از یک دیوایس هوشمند را دریافت خواهید کرد.

اما یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای آغاز این دوران پشتیبانی طولانی مدت نرم‌افزاری است، وقتی یک شرکت گوشی خود را به مدت طولانی آپدیت می‌کند یعنی آن شرکت از تولید خود اطمینان کافی دارد و آن محصول به تعداد سال‌های پشتیبانی نرم‌افزاری و حتی بیش از این تعداد برای شما کار خواهد کرد.

طبق اعلام سامسونگ سری گلکسی S24 تا 7 سال آپدیت نرم‌افزاری و 7 سال آپدیت امنیتی دریافت خواهند کرد. این یعنی این گوشی‌ها تا اندروید 21 آپدیت می‌شوند که یک قابلیت منحصربه‌فرد و بی‌نظیر است.

با این خط و نشانی که سامسونگ در بازار پرچمداران اندرویدی برای رقبای خود کشیده به نظر نمی‌رسد محصولی بتواند به پای آن برسد. 7 سال آپدیت دقیقا با تعداد آپدیت سری آیفون 15 برابری می‌کند و شاید سامسونگ می‌خواهد یکی از ویژگی‌های برتری آیفون یعنی طول عمر بالا و دریافت آپدیت‌های متعدد را نیز به چالش بکشد.

نوار نوتیفیکیشن جدید

اولین تغییری که در ظاهر رابط کاربری به چشم می‌آید، ظاهر جدید نوار نوتیفیکیشن است. نوار نوتیفیکیشن از حالت یکپارچه به یک محیط با چند منو و پنجره تبدیل شده که تمامی بخش‌ها به صورت دسته‌بندی شده در آن قرار گرفته‌اند.

این منو شبیه کنترل سنتر شیائومی یا نوتیفیکیشن سنتر آیفون است اما طراحی متفاوتی دارد و نمی‌توان آن را یک کپی نامید ولی به هر حال سامسونگ به این نتیجه رسیده که طراحی این منو به این شکل می‌تواند کاربردی‌تر باشد.

در این منو شما در بالای صفحه گزینه وای‌فای و بلوتوث را در دو باکس جداگانه مشاهده می‌کنید، یک پنجره بزرگ برای انتخاب گزینه‌هایی مانند صدا، اینترنت موبایل، لوکیشن و دیگر گزینه‌های این بخش وجود دارد. در پایین این منو یک باکس دیگر برای تنظیم نور صفحه و گزینه‌های مربوط به آن است. در پایین هم دو باکس جداگانه برای اسمارت ویو و اسمارت کنترل بخش اسمارت تینگز قرار دارد.

در واقع همین منو در نسخه قبلی وجود داشت ولی حالا هر بخش یک طراحی باکسی شکل جداگانه دارد.

رابط کاربری با حس متفاوت

رابط کاربری از نظر طراحی تغییرات زیادی ندارد، منو و دیگر گزینه‌ها مانند سابق است، برنامه‌های تجاری مانند فیسبوک، اسپاتیفای و نتفلیکس بر روی گوشی نصب هستند که اگر نخواستید می‌توانید پاک کنید.

برنامه‌های تجاری مایکروسافت هم در فولدر جداگانه نصب شده‌اند. لینکدین، وان درایو، مایکروسافت 365 و اوت‌لوک در پوشه مایکروسافت دیده می‌شوند. در عین حال همچنان باید برنامه موسیقی را نصب کنید!

اما خود رابط کاربری به شکلی نرم‌تر و گرافیک‌های آن جذاب‌تر شده‌اند. دقیق نمی‌توان گفت کدام بخش‌ها تغییر کرده‌اند ولی حس کار با رابط کاربری بسیار جذاب‌تر شده‌ است.

گرافیک روان منوی‌های مختلف گوشی و کیفیت بالای نمایشگر باعث شده تا با محیطی آشنا سر و کار داشته باشید ولی در عین حال لذت بیشتری از این محیط کاربری ببرید و حس متفاوتی داشته باشید.

در گذشته هم نمی‌شد ایراد خاصی به رابط کاربری سامسونگ گرفت ولی نسخه جدید این رابط کاربری با تغییرات ملموسی مواجه شده که کار با آن را جذاب‌تر و انتقاد از آن را دشوارتر کرده است.

هوش مصنوعی

اما می‌رسیم به نقطه آغازین انقلاب هوش مصنوعی! سامسونگ در بخش‌های مختلف رابط کاربری خود ابزارهای و قابلیت‌های جذابی با استفاده از هوش مصنوعی قرارداده که کاربران می‌توانند از آن استفاده کنند.

البته تاثیر هوش مصنوعی در رابط کاربری گلکسی S24 پلاس مشهود نیست، همه این قابلیت‌ها نیز کاربری نیستند به همین دلیل هم تاکید داریم که این یک نقطه آغازین است ولی اگر با افرادی با زبان دیگر در ارتباط هستید، کار ویرایش عکس انجام می‌دهید یا از بخش ضبط صدا زیاد استفاده می‌کنید، قابلیت‌های هوش مصنوعی خیلی به کارتان می‌آید. به این موضوع هم باید اشاره کنم که قابلیت‌های هوش مصنوعی گوشی فعلا رایگان هستند و به‌زودی (سال آینده) برای استفاده از آن‌ها باید اشتراک داشته باشید.

ترجمه زنده

اولین بخشی که می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم لایو ترنسلیت یا ترجمه زنده است. این گزینه در بخش مکالمه در دسترس قرار گرفته و با آن می‌توانید با یک خارجی به زبان خود صحبت کنید، گوشی به صورت همزمان صحبت‌های هر دو طرف را گوش داده و ترجمه می‌کند.

در این بخش فعلا زبان فارسی پشتیبانی نشده و ما نمی‌توانیم توانایی ترجمه زنده این گوشی را به زبان فارسی ببینیم ولی از زبان‌های زنده دنیا مانند انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، پرتغالی و غیره پشتیبانی می‌کند.

این قابلیت به گونه‌ای است که شما حرف می‌زنید، حرف‌های شما در صفحه نوشته شده تا بفهمید چه متنی برای طرف مقابل ترجمه می‌شود، با این کار اگر یک کلمه اشتباها ترجمه شود خواهید فهمید. این متن به سرعت ترجمه شده و با صدای انتخابی برای طرف مقابل به زبان انتخابی خودش گفته می‌شود.

در ادامه طرف مقابل می‌تواند به زبان خودش حرف بزند و شما حرف‌های ترجمه شده آن را بشنوید. این رفت و برگشت حدودا 3 تا 4 ثانیه طول می‌کشد، همچنین گوشی در فهم حرف‌های شما گاها دچار مشکل می‌شود و شاید دو کلمه شبیه به هم را اشتباه متوجه شود. اما ترجمه کیفیت بالایی دارد و اگر هوش مصنوعی در فهم حرف‌های شما به مشکل نخورد، در ترجمه و بازگو کردن آن برای طرف مقابل هم مشکلی نخواهد داشت.

طبیعتا کار با چنین قابلیتی کمی زمان مکالمه را زیاد می‌کند ولی اگر شما واضح و با استفاده از اصطلاحات رایج زبان خودتان حرف بزنید، کیفیت ترجمه بسیار بالا می‌رود. این قابلیت بی‌نقص نیست ولی می‌تواند خیلی از کارهای شما را آسان کند.

تبدیل صوت به متن

شما می‌توانید در این مدل صداهای مختلف را ضبط کنید و بعد با یک دکمه متن آن صوت را استخراج کنید. این قابلیت به شدت برای خبرنگاران یا افرادی که تولید محتوای متنی دارند کارآمد است ولی باز هم باید بگوییم که از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند.

این قابلیت افراد مختلف را تفکیک می‌کند و اگر مکالمه‌ای را ضبط کرده باشید، صحبت‌های افراد مختلف با تفکیک نفر اول، نفر دوم، نفر سوم و… به شما نشان داده می‌شود.

این قابلیت هم مانند ترجمه زنده گاها در فهم کلمات مشکل دارد، اگر صدا واضح نباشد یا کلمه به خوبی ادا نشود ممکن است کلمه اشتباهی به شما نشان داده شود ولی به طور کلی در یک مکالمه عادی و استاندارد حداقل بیش از 90 درصد مکالمه به صورت صحیح به متن تبدیل می‌شود و گوشی در شناسایی آدم‌های متفاوت و حرف‌های آن‌ها به مشکل بر نمی‌خورد.

ویرایش متن

در بخش نوت گزینه‌های زیادی با استفاده از هوش مصنوعی در نظر گرفته شده، مانند مرتب کردن متن و خلاصه متن که ویژگی بسیار پرکاربردی است. بخش خلاصه کردن متن به طور کامل نکات مهم را دسته بندی و با تیترهای مربوط به شما نشان می‌دهد. البته این قابلیت هم نتوانستیم با زبان فارسی بررسی کنیم ولی در بررسی‌های خارجی، رضایت از این بخش در متون انگلیسی بالا بود.

دستیار چت

یکی دیگر از قابلیت‌های متنی که فعلا زبان فارسی را پشتیبانی نمی‌کند، دستیار چت است که در هر اپلیکیشنی که بتوانید از کیبورد استفاده کنید قابل استفاده است.

دستیار سه بخش اصلی ترجمه، استایل نوشتن و املا و گرامر دارد. بخش املا و گرامر که اشکالات املایی و گرامری‌ نوشته شده توسط شما را در لحظه اصلاح می‌کند. بخش ترجمه هم چت شما را ترجمه و به زبان خودتان برمی‌گرداند.

بخش استایل نوشتن هم بر اساس متنی که شما نوشته‌اید استایل‌های مودبانه، صمیمی، رسمی، مناسب شبکه‌های اجتماعی (با هشتگ) و با ایموجی همان متن را به شما می‌دهد و شما می‌توانید در لحظه هرکدام را که خواستید استفاده کنید.

وجود چنین بخشی در پیام‌رسان‌ها و بخش SMS خیلی کار شما را راحت می‌کند و نیازی نیست متن‌ها را جداگانه ترجمه کنید. البته تمامی این قابلیت‌ها برای مواقعی است که شما با یک فرد خارجی در ارتباط هستید و به زبان انگلیسی یا زبان خارجی آن فرد تسلط ندارید. واگرنه این بخش کاربرد خاص دیگری ندارد.

جستجوی سریع

یکی دیگر از قابلیت‌ها آن است که هر موقع خواستید در مورد یک شخص یا یک شی در عکس سرچ کنید، نوار پایین صفحه را نگهدارید و بعد دور آن شی یا فرد خط بکشید، با این کار مستقیما وارد جستجوی تصویری گوگل‌لنز می‌شوید.

اگر از کاربران گوگل لنز باشید می‌دانید که برای جستجوی تصویری باید عکس خود آن شی یا فرد را جستجو کنید. مثلا در ویدیو فردی را دیده‌اید که نمی‌شناسید، باید از ویدیو اسکرین شات بگیرید و بعد آن اسکرین شات را کات کنید تا تنها آن فرد در عکس باقی بماند و سپس وارد گوگل لنز شده و آن عکس را جستجو کنید.

حالا این مسیر بسیار راحت‌تر شده، با نگه داشتن نوار پایین صفحه، صفحه ثابت می‌شود و شما دور آن شخص یک دایره می‌کشید و سپس مستقیما آن فرد در گوگل لنز جستجو می‌شود.

ویرایشگر تصویر

ویرایش تصویر با هوش مصنوعی خود دو بخش دارد. ویرایش‌های اتوماتیکی که رابط کاربری به شما پیشنهاد می‌دهد و شما نمی‌توانید آن‌ها را دستکاری کنید، صرفا می‌توانید نتیجه را تایید یا رد کنید. مرحله دوم ویرایش‌هایی است که خود شما در آن نقش داشته و می‌توانید بخش‌های مختلف آن را تنظیم کنید.

اما بخش اول یعنی تغییرات اتوماتیک! هر عکسی را که در بخش گالری باز کنید در پایین آن یک گزینه Info وجود دارد. با زدن این گزینه اطلاعات عکس باز می‌شود و شما می‌توانید در سمت چپ پایین تصویر گزینه‌هایی را ببینید.

یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها ریمستر است که بر اساس هوش مصنوعی تصویر را به بهترین شکل بهینه می‌کند، یعنی رنگ، سایه‌ها، جزئیات و دیگر موارد بر اساس خود عکس بهینه شده و عکس بهتری را می‌توانید دریافت کنید. با این قابلیت می‌توانید قبل و بعد از ریمستر عکس را ببینید و اگر خواستید نسخه ریمستر را ذخیره کنید.

قابلیت دیگر اضافه کردن بلر در پس‌زمینه است. مهم نیست که عکس پرتره گرفته باشید یا نه ولی با این قابلیت می‌توانید حالت‌های مختلف پس زمینه تار را به عکس اضافه و عکس پرتره جذابی تولید کنید.

حالت دیگر رفع رفلکس اجسام یا افراد در عکس است. مثلا فرض کنید گلدانی روی میز دارید که عکس آن روی سطح براق میز رفلکس پیدا کرده، با این قابلیت عکس کمی تیره‌تر شده تا رفلکس روی میز برطرف شود. این قابلیت شاید کمتر استفاده شود و هنوز هم به بلوغ کافی نرسیده ولی در برخی از موارد ممکن است کاربردی باشد.

اما بخش دوم ویرایش‌های دستی است که به اراده شما انجام می‌شود. زمانی که شما وارد بخش ویرایش تصویر در گالری شوید، گزینه‌ای سبز رنگ با لوگو ستاره‌ای AI سامسونگ خواهید دید.

با زدن این گزینه وارد بخش ویرایش هوش مصنوعی می‌شوید. در این بخش می‌توانید کارهای مختلفی کنید. مثلا عکس را گسترش دهید و هوش مصنوعی اطراف عکس را به روش خود گسترش دهد و بسازد.

مورد بعدی آن است که دور یک فرد یا شی با انگشت خط بکشید تا هوش مصنوعی سامسونگ آن شی یا فرد را به صورت دقیق انتخاب کند، حالا شما می‌توانید آن فرد یا شی را در تصویر جابه‌جا کنید، یا بزرگ و کوچکتر کنید و یا آن که پاک کنید.

با همین قابلیت‌ها می‌توانید تغییرات متعددی به تصویر خود دهید و مثلا خانه یا کوچه خود را به شکلی تغییر دهید که برای بقیه مشخص نباشد.

اما عملکرد هوش مصنوعی در تمامی این بخش‌ها بسیار عالی است و نقص بسیار کمی دارد. همچنین عکس‌های ساخته شده واقعا طبیعی هستند. مثلا اگر فردی را در تصویر جابه‌‌جا کنید، فضایی که آن فرد قبلا حضور داشته به صورت خودکار پر می‌شود که کاملا طبیعی است.

اما گاهی که یک بخش بزرگ از تصویر را می‌خواهید جابه‌جا یا حذف کنید، شاید تصویر نهایی خیلی طبیعی نباشد. در تست خود ما با جابه‌جایی یک دیوار باز هم تصویر نهایی طبیعی بود و برای دیگران قابل تشخیص نبود ولی در برخی از موارد هم عکس‌های ساخته شده با هوش مصنوعی سامسونگ خیلی طبیعی نبودند.

نکته قابل توجه آن است که بعد از ویرایش عکس یک لوگوی ستاره کم‌رنگ که نماد هوش مصنوعی سامسونگ است بر روی گوشه پایین سمت چپ تصویر قرار می‌گیرد که البته با خود ابزارهای گالری سامسونگ یا کلی اپلیکیشن دیگر همچنین قابلیت برش عکس می‌توان آن را از بین برد.

این قابلیت‌ها برای افرادی که در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند بسیار کاربرد دارد، همچنین افرادی که کار خبرنگاری یا تولید محتوا انجام می‌دهند به شدت می‌‌توانند از مزایای این قابلیت‌ها بهره‌مند شوند. اما اگر استفاده معمولی از گوشی دارید شاید ماهی یک بار هم از این قابلیت‌ها استفاده نکنید.

کیفیت نهایی عکس‌ها هم واقعا خوب است و با آپدیت‌های بعدی بهتر هم خواهد شد، همچنین برخی از تغییرات کمی قلق دارند که به مرور زمان دستتان می‌آید و می‌توانید نتایج بهتری بگیرید.

اسلوموشن در لحظه

دیگر قابلیت هوش مصنوعی سامسونگ اسلوموشن در لحظه است که در حین پخش ویدیو در گالری است. شما حین پخش ویدیو در گالری با گذاشتن و نگه‌داشتن انگشت خود بر روی صفحه، ویدیو را به صورت اسلوموشن خواهید دید.

این حالت خیلی جذاب است و می‌توانید لحظات مختلف ویدیو را به صورت اسلوموشن ببینید. با نگهداشتن انگشت خود بر روی صفحه ویدیو به صورت 120 فریم پخش می‌شود که برای این تبدیل سریع ویدیو به اسلوموشن نرخ کاملا قابل قبولی است.

ساخت والپیپر

در تنظیمات نمایشگر و والپیپر قابلیتی به نام ایجاد والپیپر به صورت هوش مصنوعی وجود دارد که با نوشتن صحنه‌های مختلف می‌توانید یک تصویر گرافیکی منحصر به فرد را خلق کنید. البته امکان نوشتن ندارید بلکه باید از میان گزینه‌های موجود موارد مورد نظر را انتخاب کرده و نتیجه را ببینید.

تصاویر تولید شده جذاب هستند ولی کیفیت تصویر آن‌ها مانند دیگر والپیپیر‌ها بالا نیست و کمی نویز در آن‌ها دیده می‌شود.

سخت‌افزار گلکسی S24 پلاس

برخلاف سال گذشته که تمامی گوشی‌های پرچمدار سامسونگ با تراشه کوالکام به بازار آمدند، امسال سامسونگ تصمیم گرفته به رویه سابق خود بازگردد و گوشی‌هایش را با تو تراشه اگزینوس و کوالکام تولید کند.

پردازنده

گلکسی S24 پلاس برخلاف مدل اولترا، هم از پردازنده کوالکام و هم اگزینوس استفاده کرده که مدل پردازنده اگزینوس آن وارد بازار ایران شده است.

تراشه اگزینوس 2400 جدیدترین تراشه پرچمدار سامسونگ است که در این مدل هم مورد استفاده قرار گرفته شده و از نظر قدرت پردازشی هیچ کمی و کاستی ندارد.

اگر بخواهیم بیشتر در مورد تراشه اگزینوس 2400 توضیح دهیم باید بگوییم که این تراشه برخلاف کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 3 که در نسخه‌های بازار آمریکای این گوشی استفاده شده، 10 هسته‌ای است در حالی که مدل کوالکام از 8 هسته پردازشی بهره می‌برد.

گلکسی +S24

این تراشه مجهز به یک هسته پردازشی 3.2 گیگاهرتزی کورتکس X4، دو هسته 2.9 گیگاهرتزی کورتکس A720، سه هسته 2.6 گیگاهرتزی کورتکس A720 و چهار هسته پردازشی 1.9 گیگاهرتزی کورتکس A520 است.

اگزینوس 2400 یک هیولای قدرتمند است، در این مدل با استفاده از هوش مصنوعی تمام عملکرد دستگاه یک قدم رو به جلو برداشته و گاها فراتر از انتظار است. در بخش گیمینگ می‌توان به قابلیت ری‌تریسینگ اشاره کرد که سطح بصری و پردازشی بازی را افزایش می‌دهد.

این تراشه از دوربین 320 مگاپیکسلی هم پشتیبانی می‌کند و سرعت دانلود آن بر روی شبکه 5G تا 12 گیگابیت بر ثانیه هم می‌رسد.

عملکرد تراشه به ویژه هوش مصنوعی آن بر روی کل گوشی دیده می‌شود و سرعت اجرای تمامی بخش‌ها افزایش پیدا کرده است.

گلکسی +S24

در کنار این تراشه، پردازنده گرافیکی Xclipse 940 قرار دارد که بر پایه معماری AMD RDNA 3 تولید شده و همانطور که گفتیم از ری‌تریسینگ پشتیبانی می‌کند.

قدرت پردازشی

پردازنده آنقدر قدرتمند است که در هنگام استفاده کم نیاورد و بتوانید با سرعت بالا بدون لحظه‌ای توقف، به تمامی کارهای خود برسید. با این گوشی می‌توانید تمامی بازی‌ها و نرم‌افزارهای سنگین را به آسانی اجرا کنید.

گلکسی +S24

همانطور که گفتیم قابلیت‌های هوش مصنوعی رابط کاربری هم با سرعت بالایی اجرا می‌شوند و شما را معطل نخواهند کرد. تنها چند ثانیه برای ادیت تصاویر یا تبدیل صوت به متن لازم است و بعد تمام.

در هنگام کار با رابط کاربری، اپلیکیشن دوربین و گرفتن عکس‌ها و فیلم‌های پیاپی شاهد تاخیر در اجرا نخواهید بود و همه چیز به سرعت اجرا می‌شود. گلکسی S24 پلاس در تمام بخش‌های سخت‌افزاری مانند یک پرچمدار واقعی عمل کرده و نقصی ندارد.

گیمینگ

در بخش اجرای بازی هم هیچ ایرادی در گلکسی S24 پلاس وجود ندارد. پردازنده قدرتمند این گوشی می‌تواند بازی‌های سنگین را در بالاترین کیفیت اجرا کند.

ما بازی کالاف دیوتی موبایل را در این مدل تست کردیم که گرافیک بازی در حالت Very High و فریم ریت در حالت Max اجرا شد. برای اجرای فریم‌ریت در حالت Ultra باید گرافیک را بر روی High قرار دهید.

نام مدل

امتیاز 10 Antutu

امتیاز 9 Antutu

امتیاز GFXBench

Car Chase ES 3.1 (offscreen 1080p)

امتیاز Geekbench

تک هسته‌ای / چند هسته‌ای

 Galaxy S24 Ultra
1814945
 
****
6807/2234
 +Galaxy S24
1651044
****
140fps
6004/1808
Xiaomi 13 Pro
**** 
1281666
127fps
5087/1490
Xiaomi 13 Ultra
**** 
1268538
110fps
5556/2000
Galaxy Z Fold 5
1492816
1250358
83fps
5020/1957
Xiaomi 13
**** 
1248260
127fps
5129/1492
Xiaomi Mi Mix Fold 3
1527952
1235547
74fps
5269/2096
Galaxy S23 FE
1115831
****
73fps
3810/1574
Galaxy Z Flip 5
1053068
1200783
49fps
4968/1927
 +Galaxy S23
**** 
1206479
129fps
4836/1528
Galaxy S23 Ultra
**** 
1152678
126fps
4428/1330
 Oneplus 11
**** 
1140661
126fps
4899/1150
Galaxy S23
**** 
1101778
109fps
4407/1229
Galaxy Z Fold 4
**** 
1012360
102fps
4028/1337

رم و حافظه

این مدل سال گذشته تنها در نسخه رم 8 گیگابایت عرضه شد ولی امسال با رم 12 گیگابایت عرضه شده و دارای دو نسخه حافظه 256 و 512 گیگابایت است.

به این ترتیب تنها دو نسخه رم 12 و حافظه 256 و رم 12 و حافظه 512 گیگابایت این گوشی به بازار عرضه می‌شود.

نسخه‌ای که ما در اختیار داشتیم دارای رم 12 و حافظه 256 گیگابایت بود. سامسونگ برای گوشی پرچمدار خود همانند سال گذشته از نسخه حافظه UFS 4.0 استفاده کرده که از جدیدترین و پرسرعت‌ترین نوع حافظه استفاده شده برای تلفن‌های همراه است.

گرما و داغ کردن

یکی از دلایلی که باعث می‌شود کاربران به جای خرید گوشی‌هایی با تراشه اگزینوس، به خرید مدل‌های اسنپدراگون روی بیاورند، داغ کردن پردازنده است. این مشکل در گوشی‌های اسنپدراگون کمتر دیده می‌شود ولی امکان این که شما گوشی اگزینوس داشته باشید و گوشی شما داغ شود، بالاست.

این گوشی در هنگام کارهای سنگین مانند بازی کردن، شارژ، فیلم‌برداری طولانی مدت و اجرای برنامه‌های سنگین داغ می‌کند. البته واقعا باید گوشی را به چالش بکشید تا گرمای آن را حس کنید ولی مقدار گرم شدن بدنه زیاد است.

گلکسی +S24

شاید فیلم‌برداری طولانی یا اجرای بازی سنگین مورد نیاز همه نباشد ولی هرکسی که یک گوشی گران قیمت می‌خرد قطعا چند برنامه سنگین را با آن اجرا می‌کند. همچنین داغ کردن هنگام شارژ اصلا تجربه جالبی نیست و باعث کم شدن عمر باتری می‌شود.

البته مدلی که ما در اختیار داشتیم یک گوشی آزمایشی بود و شاید مدل‌هایی که به بازار راه پیدا می‌کنند چنین مشکلی نداشته باشد ولی تجربه ما از داغ شدن گوشی واقعا جذاب نبود.

ارتباطات

گوشی گلکسی S24 پلاس دو سیمکارته است اما از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند. این گوشی از 5G پشتیبانی می‌کند و به بلوتوث 5.3 مجهز شده اما رادیو ندارد. از نظر سنسورها می‌توان گفت که این مدل از مجموعه کاملی از حسگرها شامل شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب‌نما و فشارسنج پشتیبانی می‌کند.

دوربین

گلکسی +S24 مانند سنت اکثر گوشی‌های چند سال اخیر سامسونگ با چهار دوربین روانه بازار شده است. سه دوربین اصلی در پشت گوشی و یک دوربین سلفی که در بالای نمایشگر جای دارد.

تفاوت این چهار دوربین بسیار است و هر کدام کارهای متفاوتی انجام می‌دهند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت اما ابتدا با مشخصات دوربین‌های اصلی گلکسی S24 پلاس آشنا شویم:

دوربین 50 مگاپیکسلی، لنز واید 24 میلی‌متری، دیافراگم f/1.8، فوکوس دوال پیکسل با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال

دوربین 10 مگاپیکسلی، لنز تله‌فوتو 67 میلی‌متر، دیافراگم f/2.4، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال، زوم اپتیکال 3 برابر

دوربین 12 مگاپیکسل، لنز اولتراواید 13 میلی‌متر، دیافراگم f/2.2، زاویه دید 120 درجه، لرزشگیر ویدیو Super Steady

در پنل پشتی، چیدمان سه تایی دوربین حضور دارد و در دوربین اصلی از همان سنسور مدل قبلی استفاده شده است و 50 مگاپیکسل کیفیت دارد. بنابراین می‌تواند تصاویری 50 مگاپیکسلی یا 12مگاپیکسلی بگیرد. از جمله ویژگی‌های این حسگر می‌توانیم به زوم 5 برابری، قدرت تثبیت اپتیکال و دیافراگم f/1.8 اشاره کنیم.

گلکسی +S24

این حسگر نسبت به نسل قبل یعنی سامسونگ گلکسی S23 پلاس پیشرفت واضحی داشته است. طبق گفته سامسونگ، این حسگر قدرتمند قادر است تصاویری با زوم 5 برابر بگیرد که نسبت به گذشته جزئیات بیشتری در زوم مشخص خواهد شد. حسگر مذکور به ویژگی‌هایی نظیر فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز، لرزش‌گیر اپتیکال تصویر و غیره مجهز شده است.

حسگرهای بعدی شامل دوربین تله‌فوتوی 10 مگاپیکسلی Samsung ISOCELL با گشودگی دیافراگم f/2.4 با لنز 67 میلی‌متری و دوربین اولتراواید 12 مگاپیکسلی Sony IMX564 (با گشودگی دیافراگم f/2.2 با لنز 13 میلی‌متری همراه با قابلیت فوکوس خودکار) هستند.

گلکسی +S24

میدان دید 120 درجه‌ای دوربین اولترا واید عملکرد خوبی دارد که موجب می‌شود رنگ تصاویر شبیه به دوربین اصلی باشند. این دوربین به ویژگیSuper Steady یا ضبط بدون لرزش ویدیو مجهز می‌شود.

عکس‌برداری در روز

تصاویر در نور روز کیفیت خوبی دارند و حتی در نور کم و بدون فعال بودن نایت مود، جزییات تصاویر به خوبی ثبت می‌شود. تصاویر کاملا با کیفیت، با جزئیات زیاد، با رنگ‌های طبیعی و غنی ثبت می‌شوند.

اگر از منظره، حیوانات یا هر چیز غیر ساکن عکس‌برداری می‌کنید، گلکسی +S24 می‌تواند تصاویر زیبایی را خلق کند. سامسونگ از قابلیت تنظیم رنگ استفاده کرده تا رنگ موجود در‌ تصاویر دقیق‌تر و طبیعی‌تر بنظر برسد. به همین دلیل عکس‌ها نسبت به گذشته طبیعی‌تر ثبت می‌شوند.

همچنین ویژگی Super HDR قادر است قبل از عکس گرفتن، پیش‌نمایش HDR تصویر را در منظره یاب برنامه دوربین به کاربر نشان دهد. در نتیجه، عکس و فیلم‌ها به صورت HDR در گالری به نمایش گذاشته خواهند شد.

عکس‌برداری در شب

البته با بهبود عملکرد نایت مود، تصاویر خوبی در شب ثبت می‌شود. به وضوح ردپای هوش مصنوعی در جای سیستم دوربین این دستگاه به چشم می‌خورد. فناوری ISP Block یک مورد از آنهاست!

اکنون لرزش دست هنگام عکس‌برداری در تصاویر مشکلی ایجاد نمی‌کند و با فناوری ISP Block می‌توان برای کاهش لرزش و خطای دوربین در دوربین جلو و عقب استفاده کرد.

حالت نایتوگرافی همانند گذشته عملکرد خوبی دارد و عکس‌ها در تاریکی با نور مناسب، جزئیات بسیار زیاد و رنگ‌های نسبتا طبیعی ثبت می‌شوند.

مانند همیشه باید گفت اگر قصد دارید در تاریکی عکس بگیرید، گوشی‌های پرچمدار سامسونگ باید انتخاب اصلی شما باشند.

زوم

دوربین تله فوتو به زوم اپتیکال 3 برابری مجهز شده، که البته این مورد برای سال 2024 خیلی هم جذاب و تماشایی نیست. از دیگر مشخصات این لنز می‌توانیم به فوکوس خودکار با تشخیص فاز، لرزش‌گیر اپتیکال تصویر و غیره اشاره کنیم. هر دو دوربین تصاویری با 12 مگاپیکسل کیفیت را ثبت خواهند کرد.

این دوربین نمی‌تواند مانند گلکسی S23 یا S24 اولترا زوم کند ولی برای یک استفاده عادی زوم کاملا با کیفیتی دارد و زوم تا 5 برابر آن فوق‌العاده است. زوم بیش از آن کمی بی‌کیفیت می‌شود و تا 20 برابر هم می‌توان زوم کرد.

فیلم‌برداری

همانند گذشته با این گوشی می‌توانید در دو حالت 8K با 24 و 30 فریم فیلم‌بردرای کنید. همچنین امکان فیلم‌برداری 4K با 60 فریم و اسلوموشن 1080 با 240 فریم هم فراهم است. از این نظر تغییراتی نسبت به سال قبل دیده نمی‌شود.

گلکسی +S24

سامسونگ اکنون به کاربران امکان می‌دهد تا از فیلم‌برداری Ultra HDR استفاده کنند، ویدیو‌های خود را ادیت کرده و سپس با دوستان به اشتراک بگذارند.

سلفی

دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی Samsung ISOCELL با گشودگی دیافراگم f/2.2 و لنز 26 میلی‌متری در پانچ هول قرار گرفته و کیفیت خوبی دارد. تصاویری که با دوربین سلفی گرفته می‌شوند دارای رنگ‌های دقیقی هستند.

گرفتن پرتره با دوربین سلفی بسیار لذت‌بخش است زیرا نمی‌توان ایرادات زیادی در عکس‌های پرتره پیدا کرد و سوزه و پس‌زمین هبه خوبی از هم جدا می‌شوند.

همچنین حالت نایت مود در تاریکی هم به خوبی کار می‌کند و عکس‌ای بسیار خوبی ثبت می‌کند.

اسپیکر گلکسی S24 پلاس

سامسونگ گلکسی S24 پلاس مانند سال گذشته از اسپیکر استریو بهره برده که یکی از آنها اسپیکر مکالمه است و دیگری زیر فریم قرار دارد. در این بخش نیز مانند دیگر بخش‌ها، عملکرد اسپیکر افزایش یافته و شاهد بلندی و کیفیت صدا هستیم.

گلکسی +S24

افزایش صدا بدون افزایش اندازه درایورها یکی از دستاوردهای قابل توجه سامسونگ محسوب می‌شود و حسابی سروصدا کرده است. هیچ تفاوتی در عملکرد اسپیکر مدل معمولی و پلاس وجود ندارد، جداسازی صدا در هنگام گوش دادن به موسیقی با هدفون نیز به خوبی صورت می‌گیرد. شدت بلندی صدا افزایش یافته و اسپیکر دستگاه قادر است فرکانس میانه را به خوبی پخش کند.

از ویژگی‌های صوتی اسپیکر این گوشی می‌توانیم به صدای 32 بیت، 384 کیلوهرتز، توسعه داده شده توسط AKG اشاره کنیم.

باتری گلکسی S24 پلاس

عمر باتری یکی از قابل توجه‌ترین پیشرفت‌های گلکسی S24 پلاس است. سامسونگ در این دستگاه از یک باتری 4900 میلی آمپر ساعتی از نوع لیتیوم یونی استفاده کرده که از باتری نسل قبل 200 میلی آمپر ساعت بیشتر خواهد بود.

این رقم 100 میلی آمپر از نسخه اولترا کمتر و 900 میلی آمپر از نسخه معمولی بیشتر است. البته به لطف تراشه اگزینوس و رفرش ریت عالی است که اکنون شاهد بهبود عملکرد باتری هستیم. این باتری از OTG، فناوری شارژ بی‌سیم Qi و PMA، و فناوری Power Delivery 3 پشتیبانی می‌کند.

اگرچه این دستگاه به نمایشگر +QHD و قابلیت همیشه روشن مجهز شده، ولی باز هم تغییری در عملکرد باتری به وجود نیامده است. شما با یک بار شارژ کردن گوشی می‌توانید با استفاده متوسط، حدودا دو روز از آن برای کارهای مختلف استفاده کنید. البته با فعال‌سازی +FHD برای رزولوشن صفحه و AOD حتی تا سه روز نیز می‌توانید از این عمر باتری درجه یک گوشی لذت ببرید. پورت شارژ از نوع تایپ سی USB 3.2 نسل اول است.

مهمتر از همه، نسخه گلکسی پلاس امسال از سرعت شارژ سریعتر بهره می‌برد. گلکسی +S24 به صورت سیمی و وایرلس شارژ می‌شود که در مورد اولی سرعت شارژ به 45 وات و شارژ بی‌سیم به 15 وات می‌رسد. شما می‌توانید در عرض 20 دقیقه با شارژر سیمی به 40 درصد شارژ دست پیدا کنید، در حالی که این عدد در یک ساعت به 100 درصد می‌رسد.

گلکسی +S24

این تکنولوژی آنقدر سریع نیست ولی در هر صورت از گوشی‌هایی مانند گوگل پیکسل  8 پرو و اپل آیفون 15 پرو  مکس نیز سریع‌تر است و عملکرد بسیار بهتری دارد. کاربران می‌توانند از شارژ بی‌سیم معکوس 4.5 واتی سامسونگ نیز در گلکسی S24 پلاس بهره‌مند شوند.

جمع‌بندی

ما با مدلی طرف هستیم که در طراحی به جز چند تغییر جزئی، تفاوت خاصی نسبت به مدل سال قبل ندارد. طراحی این دو مدل یکسان است ولی نسبت به سال گذشته بهبود پیدا کرده است، گوشه‌های گرد و زاویه تیز محل اتصال فریم به نمایشگر و بدنه پشتی از سال گذشته بهتر شده و لبه‌ها گرد‌تر شده‌اند. به همین دلیل در دست گرفتن گوشی حس بسیار بهتری دارد.

گوشی از نظر استحکام و مقاومت امتیاز بالایی دریافت می‌کند و رنگ‌های ارائه شده گوشی هم بسیار جذاب است. شخصا طرفدار این مدل طراحی پرچمداران جدید سامسونگ نیستم ولی باید اغراق کرد که با دیدن گوشی‌ها کاملا مشخص است که یک گوشی پرچمدار و قدرتمند و باکیفیت را مشاهده می‌کنید.

نمایشگر مانند همیشه عالی و بی‌نقص است و از نظر نمایش رنگ، نور و کنتراست تصاویر نمی‌توان ایرادی به آن وارد کرد. البته شدت نور بیشتر شده و حالا این مدل از رفرش‌ریت پویا بهره می‌برد. حسگر اثر انگشت و دوربین تشخیص چهره هر دو بی‌نقص هستند و با دقت و سرعت فراوان قفل را باز می‌کنند.

از نظر نرم‌افزاری رابط کاربری بسیار نرم‌تر و جذاب‌تر شده و حس کار با آن واقعا فوق‌العاده است. افزوده شدن ویژگی‌های هوش مصنوعی هرچند برای همه کاربردی نیست و خیلی از ویژگی‌های متنی آن از زبان فارسی پیشتیبانی نمی‌کند اما افرادی که کار تولید محتوای تصویری و متنی می‌کنند می‌توانند از این ویژگی‌‌ها استفاده کنند و سرعت کار خود را افزایش دهند.

گلکسی +S24

در بخش سخت افزار با یک مدل فوق‌العاده قدرتمند طرف هستیم که در هیچ بخشی کم نمی‌آورد، شما می‌توانید تمام بازی‌ها و برنامه‌های سنگین را بدون مشکل در این دو مدل اجرا کنید ولی باید بدانید میزان داغ شدن در گلکسی +S24 کمی بیش از حد انتظار از یک مدل پرچمدار است.

در بخش دوربین آپدیت آنچنانی نسبت به سال گذشته دیده نمی‌شود و دوربین این مدل با کیفیت بالا می‌تواند در روز، شب، حالت پرتره، ماکرو و اولتراواید عکس‌برداری کند. همچنین قابلیت زوم و نایت مود هم کارایی خوبی دارند و می‌توان گفت هرچند دوریین از نظر سخت‌افزاری تغییری نکرده ولی از نظر نرم‌افزاری خروجی عکس‌ها بهتر شده است.

در بخش اسپیکر مانند گذشته صدای پرچمداران سامسونگ بسیار بلند، واضح و باکیفیت است.

در خصوص باتری هم می‌توانیم اعلام کنیم که شارژدهی گلکسی S24 پلاس بسیار خوب و مناسب است و در استفاده معمولی بیش از یک روز شارژ نگه می‌دارد ظرفیت آن هم نسبت به مدل سال گذشته بیشتر شده و نفاوت زیادی با دیگر پرچمداران بازار ندارد.

نقاط ضعف و قوت گلکسی +S24

نقاط قوت نقاط ضعف
کیفیت ساخت بسیار بالا و پریمیوم

نمایشگر‌ عالی با روشنایی بی‌نظیر

حسگر اثر انگشت دقیق و سریع

سخت افزار قدرتمند

دوربین‌های مناسب

رابط کاربری روان و بهینه

رابط کاربری با هوش مصنوعی

اسپیکر بسیار خوب

شارژدهی مناسب

7 سال آپدیت نرم‌افزاری

طراحی تکراری

گرم شدن بدنه گوشی

قابلیت‌های هوش مصنوعی به‌زودی پولی می‌شوند

3 در مورد “بررسی گلکسی S24 پلاس سامسونگ: پرچمداری با هوش مصنوعی”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH