هر چند وقت یکبار باید به سراغ خرید یا تعویض گوشی اندرویدی برویم؟

با پیشرفت تکنولوژی، گوشی‌های هوشمند به وسیله‌ای جدایی‌ناپذیر زندگی تبدیل شده‌اند. چرا که امروزه انجام بسیاری از کارها با گوشی‌های هوشمند انجام می‌شوند. سازندگان مختلف نیز سعی می‌کنند تا با افزایش قابلیت‌ها و ویژگی‌های گوشی توجه افراد بیشتری را به محصولات خود جلب کنند. از گوشی‌های آیفون گرفته تا اندرویدی همگی می‌توانند نیازهای روزمره شما را فراهم کنند.

البته هر چقدر بودجه بیشتری را برای خریداری یک گوشی کنار گذاشته باشید مسلما می‌توانید با توجه به نیازها و اولویت‌های خود محصولی بسیار خوب و کاربردی را خریداری کنید. این موضوع کاملا مشخص است که هر چقدر یک وسیله بیشتر استفاده شود از عمر آن کاسته می‌شود و زودتر خراب خواهد شد. همچنین میزان مراقبت از وسیله و موارد دیگر در فرسودگی دستگاه تاثیر می‌گذارند.

گوشی‌های هوشمند نیز مانند هر وسیله‌ای نیاز به تعویض و یا خریداری مجدد دارند. اما از کجا باید بفهمیم که هر چند وقت یکبار باید گوشی هوشمند اندرویدی خود را تعویض کنیم و یا به سراغ یک گوشی جدیدتر برویم؟

اصلا نگران نباشید چرا که ما در این مطلب قصد داریم تمام اطلاعاتی که درباره خریداری و یا تعویض گوشی‌های اندرویدی به آنها نیاز دارید را برای شما بیان کنیم. بنابراین اگر در این زمینه سوالاتی دارید و می‌خواهید بدانید که هر چند وقت یکبار باید به سراغ یک گوشی جدید اندرویدی بروید حتما این مطلب را تا انتها بخوانید.

طول عمر گوشی‌های اندرویدی

تلفن‌های هوشمند اندرویدی مقرون به‌صرفه 2 تا 3 سال و مدل‌های پرچمدار مانند سامسونگ گلکسی S23 پلاس 3 تا 5 سال دوام می‌آورند. عوامل مختلفی از جمله برند دستگاه، مدل و نحوه استفاده از آن روی عمر دستگاه تاثیرگذار هستند.

این مطلب را نیز بخوانید: برای محافظت از باتری آیفون چه اقداماتی انجام دهیم؟ + معرفی جدیدترین راهکارها

این مطلب را نیز بخوانید: آموزش حذف برنامه از پیش نصب شده در اندروید

مدل‌های پرچمدار معمولا با مواد باکیفیت‌تر، پردازنده‌های قدرتمند و کیفیت ساخت بهبودیافته ساخته می‌شوند، همه این عوامل در افزایش عمر دستگاه نقش دارند‌. ولی بیایید برای درک بهتر دوام دستگاه‌های هوشمند از جمله تلفن‌های اندرویدی برخی از عوامل موثر در این راه را با هم بررسی کنیم.

عوامل موثر بر طول عمر گوشی‌های اندرویدی

همانطوری که در بخش بالا نیز به آن اشاره کردیم عوامل زیادی در طول عمر گوشی‌های هوشمند اندرویدی تاثیرگذارند که در این بخش به آنها خواهیم پرداخت:

دوام ‌سخت‌افزاری

  • کیفیت ساخت: ساختار فیزیکی و مواد استفاده شده در گوشی هوشمند می‌توانند در دوام گوشی نقش بسزایی داشته باشند. تمامی این موارد در افزایش طول عمر دستگاه تاثیر دارند.
  • مقاومت در برابر آب و گرد و غبار: معمولا گوشی‌های هوشمندی که در برابر آب و گرد و غبار دوام بیشتری داشته باشند می‌توانند در محیط‌های حساس نیز طول عمر بالاتری داشته و کمتر آسیب ببینند.
  • مقاومت در برابر افتادن و سقوط: همیشه بهتر است که قبل از خریداری گوشی به این نکته توجه کنید که نمایشگر گوشی دستگاه شما توسط گوریلا گلاس و سایر مواد با دوام محافظت شود. چون در صورتی که دستگاه شما روی سطحی سقوط کند می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری را برای دستگاه به بار بیاورد.

باتری و اثرات آن

  • ترکیب باتری: باتری‌های لیتیوم یونی که معمولا در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شوند، با گذشت زمان فرسوده می‌شوند. ترکیب باتری می‌تواند در طول عمر آن نقش مهمی داشته باشد.
  • عادت‌های شارژ کردن دستگاه: هرچه بیشتر از یک دستگاه استفاده کنید، آن وسیله زودتر فرسوده خواهد شد. البته عوامل زیادی در اینجا تاثیرگذار هستند که از جمله آنها می‌توانیم به شارژ سریع، دمای بالای دستگاه در حین شارژ و تخلیه مداوم باتری تا زیر 20 درصد اشاره کنیم. پس سعی کنید که با رعایت کردن این موارد از کاهش سریع‌تر عمر باتری جلوگیری کنید.
  • ظرفیت باتری: هرچه زمان بیشتری از خریداری یک محصول بگذرد، از حداکثر ظرفیت باتری نیز کاسته خواهد شد. با کاهش ظرفیت، عمر باتری و زمان استفاده کلی گوشی هوشمند نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

ساپورت نرم‌افزاری

  • به‌روزرسانی‌های سیستم عامل: توسعه‌دهندگان دستگاه‌های هوشمند همیشه سعی می‌کنند که با ارسال به موقع آپدیت‌های نرم‌افزاری سیستم، باگ‌های کلی را رفع کرده و عملکرد محصول را ارتقا بخشند. به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری منظم، از جمله پچ‌های امنیتی و آپدیت‌های اصلی سیستم عامل در افزایش عملکرد، امنیت و ویژگی‌های دستگاه نقش دارند. سازندگانی که به‌روزرسانی‌های سیستم را به صورت مرتب ارائه می‌کنند، می‌توانند در عمر دستگاه نقش مفیدی داشته باشند.
  • سازگاری برنامه: هرچه اکوسیستم گوشی‌های اندرویدی تکامل پیدا می‌کنند، دستگاه‌های قدیمی‌تری که در این میان وجود دارند ممکن است با برخی از جدیدترین برنامه‌ها و سرویس‌ها سازگار نباشند. بنابراین ممکن است در هنگام کار کردن با برخی از این برنامه‌ها دچار مشکل شوید و تجربه کاربری بدی داشته باشید.
  • از رده خارج شدن: هر چقدر هم توسعه دهنده یک محصولی اعلام کرده باشد که تا چندین سال بروزرسانی نرم‌افزاری را برای آن دستگاه ارائه می‌کند اما در هر صورت پس از گذشت چند سال دیگر بروزرسانی نرم‌افزاری جدیدی برای دستگاه‌های قدیمی‌تر ارسال نخواهد شد. همین امر می‌تواند منجر به خسارت بسیاری بر دستگاه شود، همچنین تهدیدات امنیتی افزایش می‌یابد، در نتیجه عمر دستگاه کمتر می‌شود.

عوامل تعیین‌کننده در خرید یک گوشی جدید

عوامل زیادی در خرید یک گوشی جدید تاثیرگذارند و می‌توانند در ارتقای دستگاه عامل کاربردی باشند. بیایید آنها را با هم بررسی کنیم:

عملکرد نه چندان خوب و از کار افتادگی

هر چقدر جلوتر می‌رویم، تکنولوژی پیشرفت می‌کند و سازندگان گوشی‌های هوشمند سعی می‌کنند که در محصولات خود از پردازنده‌های قوی‌تر و گرافیک بهتر استفاده کنند تا عملکرد دستگاه افزایش یابد. برای اینکه بتوانیم از آخرین و جدیدترین قابلیت‌های برنامه‌های مختلف گوشی استفاده کنید و شاهد عملکرد خوب دستگاه باشید، بهتر است که گوشی قبلی خود را کنار گذاشته و به سراغ خریداری گوشی اندرویدی جدید بروید.

آپدیت‌های نرم‌افزاری و امنیت

همانطوری که در بالا نیز به آن اشاره کردیم سازندگان گوشی‌های هوشمند سعی می‌کنند که به صورت مرتب آپدیت‌های نرم‌افزاری را برای محصولات خود ارسال کنند تا علاوه بر افزایش امنیت عملکرد دستگاه نیز بهبود یابد. بنابراین تعجبی ندارد که دستگاه‌های قدیمی‌تر عملکرد پایینی دارند و از نسخه‌های جدید نرم‌افزاری برنامه‌های مختلف نیز پشتیبانی نمی‌کنند.

نیاز و اولویت

عوامل زیادی موجب می‌شوند که یک کاربر گوشی اندرویدی قدیمی خود را کنار گذاشته و به سراغ گوشی جدید برود. از تغییر در شیوه زندگی گرفته تا نیاز، اولویت و یا نوع کار همگی در خریداری یک گوشی جدید نقش دارند. مثلا اگر یک عکاس هستید و در نوشتن اخبار فناوری هم فعالیت دارید حتما باید گوشی خوبی در اختیار داشته باشید تا بتوانید علاوه بر تهیه اخبار جدید، عکس‌های با کیفیتی نیز تهیه کنید.

پیشرفت‌های فناوری

اگر از جمله افرادی هستید که دوست دارید همراه با پیشرفت تکنولوژی توسعه یافته و یک گام به جلو بردارید به شما توصیه می‌کنیم که گوشی اندرویدی جدیدی را خریداری کنید. چرا که معمولا با عرضه محصولات جدید به بازار، قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدیدی با هر نسل از گوشی معرفی می‌شوند و هر عاشق تکنولوژی را به ارتقای گوشی خود وسوسه خواهند کرد! از ارتقای کیفیت دوربین و افزوده شدن هوش مصنوعی گرفته تا شبکه اتصال 5G همگی می‌توانند در خریداری یک گوشی جدید نقش داشته باشند.

عدم استفاده از جدیدترین شبکه‌ها

با رشد تکنولوژی و افزایش سرعت تکامل شبکه‌های تلفن همراه، شبکه‌های اتصال اینترنت نیز بهبود یافته‌اند، در نتیجه تعجبی ندارد که دستگاه‌های اندرویدی قدیمی‌تر خیلی سخت‌تر به آنها متصل شوند. پس برای دسترسی آسان به سرعت داده بالاتر و بهبود اتصال اینترنت خود باید به سراغ گوشی جدیدی بروید!

داغ شدن دستگاه

با افزایش کارکرد دستگاه، اجزای سخت‌افزاری نیز زودتر داغ می‌شوند. این امر می‌تواند بر عملکرد و تجربه کاربری دستگاه تأثیر بگذارد.

میزان بودجه اختصاص داده شده برای خرید گوشی

میزان پولی که برای خرید گوشی کنار می‌گذارید، تاثیر زیادی در مدل گوشی خواهد داشت. خیلی وقت‌ها به دنبال مدل مقرون به‌صرفه‌ای هستید، همین امر عامل مهمی در دسترسی آسان‌تر به یک گوشی اندرویدی است.

چه زمانی به سراغ خریداری یک گوشی اندرویدی جدید برویم؟

اینکه باید هر چند وقت یک‌بار گوشی اندرویدی جدیدی بخرید، به عوامل زیادی بستگی خواهد داشت، بیایید باهم آنها را بررسی کنیم:

  • عملکرد نه چندان روان و لگ داشتن: اگر دستگاه اندرویدی شما بیشتر وقت‌ها هنگ می‌کند و یا کمی در انجام کارها تاخیر دارد، باید بدانید که دیگر وقت آن است که به سراغ گوشی جدید بروید. چرا که سخت افزار دستگاه به سختی در تلاش است تا با برنامه‌های جدید سازگار شده و نیازتان را پاسخ دهد. ولی یک دستگاه قدرتمندتر تجربه روان‌تری را به ارمغان خواهد آورد.
  • فضای ذخیره سازی محدود: اگر حس می‌کنید که نیاز به فضای ذخیره‌سازی خارجی جدیدی دارید و دیگر فضای ذخیره‌سازی دستگاه جوابگوی نیازهای شما نیست، در نتیجه بهتر است که به فکر ارتقای گوشی خود و یا خریداری یک کارت حافظه برای دستگاه باشید. چون با مشکلات اینچنینی، امکان نصب یا آپدیت برنامه‌ها کم می‌شود.
  • تخلیه سریع‌تر باتری: اگر عمر باتری دستگاه اندرویدی شما خیلی سریع‌تر از قبل کاهش می‌یابد و باید هرچه زودتر شارژر را به آن متصل کنید، پس یعنی باتری دستگاه دیگر حسابی کار کرده است و بهتر است که به فکر جایگزینی دستگاه خود باشید.
  • قدیمی شدن نرم‌افزار و مشکلات آپدیت‌های امنیتی: هرچقدر نرم‌افزار دستگاه شما قدیمی‌تر باشد، مشکلات امنیتی بیشتری برای آن رخ خواهد داد. چرا که بدون آپدیت‌های امنیتی، گوشی در معرض تهدیدات مختلفی قرار دارد که موجب می‌شود در رسیدن به ویژگی‌های جدید محدودیت داشته باشد. پس اگر سازنده دیگر هیچ آپدیتی را برای دستگاه نمی‌فرستد، بهتر است که برای امنیت بیشتر به فکر ارتقای دستگاه باشید.
  • نمایشگر شکسته و بدنه ضربه خورده: ضربه‌هایی که به بدنه یا نمایشگر دستگاه وارد می‌شود، می‌تواند در اجزای سخت‌افزاری نیز تاثیر گذاشته و عملکرد آن را با مشکل روبرو کند. پس اگر نمایشگر و بدنه ترک خورده‌اند، بهتر است که به فکر خریداری یک گوشی اندرویدی جدیدتر باشید.

هر چند وقت یکبار به فکر ارتقای گوشی اندرویدی خود باشیم؟

فرقی نمی‌کند که گوشی اندرویدی معمولی داشته باشید و یا پرچمدار، چرا که تا زمانی که این دستگاه‌ها نیاز شما را پاسخ دهند می‌توانید از گوشی هوشمند خود استفاده کنید، ولی اگر به دنبال تنوع و محصولات جدیدی هستید و مایل هستید تا هر سال از فناوری‌های جدید، کیفیت بهتر در عکاسی و سایر موارد استفاده کنید، می‌‌توانید گوشی جدیدی را خریداری کنید.

هر سه سال یکبار: اگر به دنبال ویژگی‌های جدید هستید و بودجه خوبی نیز در اختیار دارید، می‌توانید هر 3 سال یکبار، به سراغ گوشی جدید اندرویدی بروید، در این بازه زمانی، قابلیت دوربین، قدرت پردازش و عمر باتری بهبود خوبی به خود می‌بینند و با جدیدترین نسخه عرضه خواهند شد. سعی کنید بدون اینکه به مصرف‌گرایی غیرضروری بپردازید، از گوشی خود لذت ببرید.

هر پنج سال یکبار: ارتقای گوشی پس از گذشت پنج سال امری منطقی‌تر بنظر می‌آید. چرا که اکنون سازندگان محصولات خود را طوری طراحی می‌کنند تا عمر بیشتری داشته و از آپدیت‌های امنیتی بیشتری نیز پشتیبانی کنند. پس ارتقای گوشی پس از گذشت پنج سال را جدی بگیرید.

هر هفت سال یا بیشتر: در حال حاضر سازندگان دستگاه‌های هوشمند خوشبختانه سعی می‌کنند تا با افزایش قابلیت‌ها، عمر دستگاه‌های خود را افزایش دهند و زمان بیشتری بتوان از آنها استفاده کرد. برای مثال، گوگل چندی پیش اعلام کرده بود که قصد دارد برای سری پیکسل 8 خود هفت سال آپدیت نرم افزاری ارائه کند. تعویض گوشی پس از هفت سال فکر خوبی است و می‌توانید با توجه به بودجه خود، از آخرین ویژگی‌ها بهره‌مند شوید. در نهایت باید به این امر اشاره کنیم که ارتقا به یک گوشی جدیدتر باید برای شما یک امر ضروری باشد، نه بر اساس یک چارچوب زمانی، چرا که دیگر هر دستگاهی پس از این مدت، کند می‌شود و احتمالا آپدیت دریافت نکند.

گوشی‌های آینده بازار

اگر تصمیم به خرید یا تعویض گوشی اندرویدی قدیمی خود دارید، به شما توصیه می‌کنیم که ادامه این مطلب را بخوانید:

پرچمداران

  • سری سامسونگ گلکسی S24: سامسونگ گفته بود که می‌خواهد در سری S24 خود از تراشه‌های سریع اسنپدراگون 8 نسل 2 استفاده کند. علاوه بر آن، لنز 200 مگاپیکسلی در مدل اولترا وجود خواهد داشت، همچنین قلم S pen نیز در پرچمدار 2024 قرار خواهد گرفت.
  • سری گوگل پیکسل 9: گوگل از دو گوشی جدید پیکسل 9 و 9 پرو رونمایی کرده که با نرم‌افزار، دوربین، ارتقا در هوش مصنوعی به بازار می‌آیند.
  • وان‌پلاس 12: سری جدید گوشی‌های وان‌پلاس در سال 2024 رونمایی می‌شوند که علاوه بر طراحی شیک، دارای صفحه نمایشی با رفرش ریت 165 هرتزی، تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 پلاس هستند.

گوشی‌های تاشو

  • سامسونگ گلکسی Z فولد 6 و Z فلیپ 6: سامسونگ در بخش تاشو نیز پیشرفت کرده و احتمالا در گوشی‌های تاشوی آینده خود از نمایشگر بزرگ‌تر و باریک‌تر به همراه پوشش صفحه استفاده کند.
  • اوپو فایند N4 و N4 فلیپ: اوپو نیز چندی است که در جمع سازندگان گوشی‌های هوشمند تاشو حضور دارد و سعی می‌کند که روی بهبود اوپو فایند N4 و N4 فلیپ تمرکز کند.

نوآوران جدید

  • ناتینک فون 3: هنگامی که اولین نسخه از ناتینگ فون به بازار آمد، انقلابی در این صنعت به پا گشت. حالا این کمپانی می‌خواهد به زودی از نسخه ناتینگ فون 3 خود با طراحی شفاف رونمایی کند.
  • سونی اکسپریا 1 VI: دوربین و نمایشگر در گوشی‌های سونی حرف اول را می‌زنند. شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه سری جدید گوشی‌های سونی به سیستم دوربین قدرتمند با دیافراگم متغیر و صفحه نمایش خیره‌کننده 4K اولد با رفرش ریت 120 هرتزی مجهز می‌شوند.

امیدواریم که حالا توانسته باشید با استفاده از اطلاعات بالا و با در نظر گرفتن نیاز و اولویت خود، پس از گذشت چند سال به سراغ خریداری گوشی جدید اندرویدی بروید. اگر در این باره سوالی دارید، حتما سعی کنید که پاسخ آنها را از کارشناسان بپرسید.

2 در مورد “هر چند وقت یکبار باید به سراغ خرید یا تعویض گوشی اندرویدی برویم؟”

  1. لطفا هرکی وارده میتونه جواب بده، میخوام گوشیمو با سیم به تلویزیون وصل کنم چه کار کنم راهنمایی کنید

    1. مجتبی مسکینی

      متناسب با گوشی تون کابل مورد نظر رو بخرید و به تلویزیون وصل کنید به راحتی انجام میشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH