نقد بازی Halo: Combat Evolved Anniversary

تپانچه قدرتمند، کتابخانه تو در تو، نقشه‌کش بی‌صدا و موارد بسیار دیگر از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد بازی Halo است که برای Xbox ساخته شده و کم‌تر محصولی می‌توانست از نظر اثرگذاری به پای آن برسد. از این رو انتظار می‌رود که نسخه بازسازی شده آن (به مناسبت دهمین سالروز انتشار نسخه اورجینال عرضه شده است) نیز تا همین اندازه تأثیرگذار باشد و اگر هم این‌گونه نباشد امید می‌رود که این انتظار در آینده‌ نزدیک به حقیقت بپیوندد.
CEA (Combat Evolved Anniversary) یک تفاوت عمده با نسخه اصلی دارد؛ اینکه سازنده دقت و توجه زیادی را صرف ساخت آن کرده است. تقریبا حدود 18 ماه از اتمام پروژه باز‌سازی Halo می‌گذرد و این زمان برای به روز کردن شخصیت افسانه‌ای داستان یعنی Master Chief بیش از اندازه زیاد بوده و سازندگان می‌توانستند در این فاصله یک مرحله دیگر به آن بیفزایند.
در تیزرهای تبلیغاتی به نمایش در آمده از نسخه جدید، تمام محیط‌ها از نو طراحی شده‌اند؛ به عنوان نمونه زمین‌های باتلاقی تیره و تاریک در مرحله موسوم به Guilty Spark، اینک سرشار از روشنایی و زندگی شده‌ است. نسخه قبلی این بازی بدون ایراد نبود، از جمله آنکه بازیکن به سختی می‌توانست مسیر بعدی خود را بیابد، اما در نسخه جدید خبری از مشکلات یاد شده نیست و گیمر به واسطه رنگ‌های شاد و پرطراوت موجود که به شکل زیرکانه‌ای مورد استفاده قرار گرفته‌اند، سمت هدف بعدی خود هدایت می‌شود و هر یک از قسمت‌ها با مشخصات منحصر به فرد خود به تصویر کشیده شده‌اند.
موسیقی متن هم با همکاری کمپانی Skywalker Sound مجددا از نو ساخته شده که همراه با تصاویر سه‌بعدی، فضایی بسیار تأثیرگذاری را ایجاد نموده است.
علیرغم افزودن تمامی این امکانات، سبک Halo همچون سابق بوده و باید سپاس‌گزار کمپانی 343 باشیم که در ساخت این نسخه توجه زیادی به این امر داشته است. این شرکت برای طراحی این بازی از دو نوع موتور مجزا استفاده نموده تا جای هیچ‌ گله و شکایتی برای مخاطبان نباشد. به این ترتیب کدهای منبع اصلی با یک انجین (engine) صوتی و تصویری همراه شده‌اند تا به محض آنکه گیمرها در فضای بازی قرار می‌گیرند متوجه تغییرات اعمال شده در آن شوند.
در واقع به موجب همین راهکار است که این نسخه در قیاس با نمونه‌های قبلی از رنگ و لعاب بهتری برخوردار است. گیمرها همچنین می‌توانند با فشار یک دکمه، بازی را از نسخه 2011 به نمونه اورجینال سال 2001 تغییر داده و بر حسب علاقه با نسخه مورد نظر خود بازی کنند. این ویژگی نخستین بار در R-Type Dimensions که برای Xbox Live Arcade عرضه شده بود مورد استفاده قرار گرفت و کمتر پیش می‌آمد که مدل‌های کنسولی با چنین ویژگی وارد بازار شوند. با مقایسه‌ای ساده میان بازی‌های سه‌بعدی گذشته و انواع امروزی می‌توان متوجه پیشرفت‌های عظیم صورت گرفته در این بازی‌ شد و در عین حال به زحمات کمپانی 343 در ساخت این اثر هنری خارق‌العاده پی برد.
دیگر آپدیت‌های ارائه شده برای آن بیش از یک تغییر ظاهری هستند. اعمال صورت گرفته در این نسخه انگیزه لازم را به گیمرها می‌دهد تا بار دیگر پای Halo بنشینند و خاطرات گذشته خود را مرور نمایند. علاوه بر این بازیکنان قدیمی‌تر (که به گفته مقامات کمپانی سازنده برخی از آن‌ها در زمان انتشار نسخه اورجینال تنها 5 سال داشتند) می‌توانند به واسطه فرصتی که سرویس Xbox Live برایشان فراهم می‌کند با یکدیگر تعاون و همکاری داشته و راه و رسم بازی را به تازه‌واردها بیاموزند. در پایان برای آن‌ها که علاقمند هستند بدانند در نسخه‌های قبلی چه اتفاقاتی رخ داده تعدادی ترمینال مخفی (Hidden Terminals) در نظر گرفته شده است که از طریق گرافیک‌های حرکتی، اطلاعاتی را در مورد داستان Halo 4 می‌دهد.
این بازی در 15 نوامبر سال 2011، درست 10 سال پس از انتشار نسخه اصلی به همراه کنسول بازی مایکروسافت عرضه گردید. کمپانی سازنده Halo آن را حاصل عشق و علاقه و همچنین هدیه‌ای برای طرفدارانش می‌داند که با قیمتی نسبتا پایین در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. برای ما نیز فرصتی به وجود آمد تا بار دیگر یکی از بازی‌های تیراندازی اول شخص (FPS) تأثیرگذار را از نظر بگذرانیم و این نقطه آغاز دیگری برای یکی از بازی‌های موفق بازار است که از جهات بسیاری همچنان در اوج قرار دارد.
لمس ستاره‌ها
نسخه چند نفره Halo بیشتر به خاطر محیط‌ها و صحنه‌های فوق‌العاده‌اش در یادها مانده است و زمانی به موجب همین ویژگی‌ها، گیمرها را دور هم جمع می‌کرد تا با یک ارتباط LAN به صورت دسته‌ جمعی پای یکی از مهیج‌ترین بازی‌های تیراندازی ساخته شده آن دوران بنشینند. در نسخه بازسازی شده نیز برای ساخت حالت چندنفره، از Reach Engine و همچنین تمامی ابزارها و عدوات جنگی موجود در حالت تک‌نفره بهره گرفته شده است. با این حال امکان استفاده از بخش‌های اضافی، برای آن‌ها که ترجیح می‌دهند با مود کلاسیک کار کنند وجود نخواهد داشت. اما در حالت موسوم به Firefight گروه‌های عظیمی از مهاجمان در برابر دیدگان گیمرها ظاهر شده و غلبه کردن بر آن‌ها جز با اتحاد بازیکنان امکانپذیر نخواهد بود.

1 در مورد “نقد بازی Halo: Combat Evolved Anniversary”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH