نقد و بررسی گلکسی S24 سامسونگ: برادر کوچک‌تر خانواده

با نقد و بررسی جامع و کامل گوشی سامسونگ گلکسی S24 و مقایسه آن با دیگر نسخه‌های این خانواده با ما در آی‌تی‌رسان همراه باشید.

برنامه‌های کلی سامسونگ برای هر نسل از سری گوشی‌های S به یک ثبات کلی رسیده است. نسخه الترا، سراغ بهترین قطعات و ویژگی‌های ممکن می‌رود و زبان طراحی منحصر به فرد خود را دارد. نسخه FE که با چند ماه تاخیر منتشر می‌شود، تلاش می‌کند تا ویژگی‌های نسل جدید را در رده قیمتی میان‌رده ارائه کند.

در نهایت نسخه عادی و پلاس باقی می‌مانند که شباهت‌های بسیاری به یکدیگر دارند. این دو نسخه بیشتر به نسخه الترا نزدیک هستند تا FE و همچنان جزو پرچم‌داران هر سال حساب می‌شوند.

نسخه عادی S24 امسال تغییرات بسیار زیادی را نسبت به نسل قبل خود به کاربران ارائه می‌دهد که باید با بررسی این تغییرات ببینیم که در مقایسه با برادران بزرگ‌تر خود در چه جایگاهی قرار می‌گیرد. آیا همچنان ارزش خرید بالای سری حفظ شده یا بهتر است هر طور شده با هزینه بیشتر، سراغ نسخه پلاس بروید؟

مشخصات

ابعاد
147 در 70.6 در 7.6 میلی‌متر
وزن
167 گرم
نمایشگر
6.2 اینچ LTPO داینامیک امولد 2X با رزولوشن 1080 در 2340، نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی و روشنایی حداکثری 2600 نیت
پردازنده
اگزینوس 2400 (با گزینه اسنپ‌دراگون 8 نسل 3)
پردازنده گرافیکی
Xclipse 940 (با گزینه Adreno 750)
رم
8 گیگابایت (با گزینه رم 12 گیگابایتی)
حافظه داخلی
128 گیگابایت (با گزینه‌های 256 و 512 گیگابایتی)
سیستم عامل
اندروید 14 با رابط کاربری One UI 6.1 مجهز به هوش مصنوعی
دوربین اصلی
50 مگاپیکسل واید + 12 مگاپیکسل التراواید + 10 مگاپیکسل تله‌فوتو 
دوربین سلفی
12 مگاپیکسلی
باتری
4000 میلی‌آمپرساعت با پشتیبانی از شارژ سریع 25 واتی

نقد و بررسی گلکسی S24 – قیمت

از چهار نسخه مختلفی که سامسونگ برای این گوشی در نظر گرفته تا کنون تنها دو نسخه در بازار ایران موجود هستند. دو نسخه دیگر یعنی حافظه‌های 512/8 و 256/12 گیگابایتی هنوز موجود نیستند. احتمالا با مرور زمان و بیشتر شدن فروشندگان، هم قیمت این دو نسخه مقداری تغییر کند و هم دو نسخه دیگر موجود شوند.

  • نسخه 128 گیگابایتی با 8 گیگابایت رم: 50 میلیون تومان با تعداد فروشنگان کم
  • نسخه 256 گیگابایتی با 8 گیگابایت رم: 54 میلیون تومان

این نسخه از نسل جدید پرجم‌دارهای S سامسونگ تا قبل از عرضه احتمالی S24 FE، ارزان‌ترین نسخه سری خواهد بود تا کاربران در صورت تمایل به این نسل، گزینه‌های قیمتی متعددی در اختیار داشته باشند.

اقلام درون جعبه

با حذف شدن تقریبا تمام عضوهای سابق جعبه‌ها، تنها کابل تایپ‌سی به تایپ‌سی و سوزن درگاه سیم‌کارت‌ها در کنار گوشی در جعبه حضور دارند. این ترندی است که در چند سال اخیر در تمام رده‌های گوشی‌ها دنبال می‌شود. فقط خدا می‌داند که سازندگان موبایل از چه زمانی نسبت به حذف همین دو محصول باقی مانده در جعبه‌ها اقدام خواهند کرد.

طراحی و کیفیت ساخت

خیلی وقت است که سامسونگ به قالب طراحی ایده‌آلی رسیده که طرفداران نیز ار آن رضایت دارند. به همین دلیل منطقی است که این شرکت علاقه خاصی جهت تغییر بنیادی این قالب طراحی از خود نشان نمی‌دهد. الان چند نسلی می‌شود که هر گوشی جدید سامسونگ از یک زبان طراحی استفاده می‌کنند و فقط به چند تغییر جزئی ظاهری بسنده می‌کند.

بررسی گلکسی S24

نکته‌ای که شاید کمی تو ذوق برخی از کاربران بزند این است که این قالب طراحی تنها مختص به پرچم‌داران سامسونگ نیست و شباهت‌های زیادی حتی با دیگر رده‌ گوشی‌های سامسونگ نیز دیده می‌شود. گوشی‌هایی مانند A54 و S23 FE هر دو از قالب طراح S24 استفاده می‌کنند. اگر یکی از این گوشی‌ها را از نزدیک دیده باشید، با طراحی S24 کاملا آشنا خواهید بود.

به شخصه این قالب طراحی را خیلی دوست دارم و ترکیب آن با سایز کوچک و جنس بدنه S24 را یکی از بهترین نمایش‌های این قالب می‌دانم. با این حال در دید من، با بهبودهای جزئی متعدد، این قالب طراحی دیگر به تکامل رسیده و چیز جدیدی برای ازائه در نسل‌های بعدی ندارد و سامسونگ باید کم کم به فکر قالب طراحی جدیدی باشد.

طراحی

صفحه نمایش گوشی طبیعتا در جلوی آن قرار گرفته که به لطف استفاده از پنل LTPO، حاشیه‌های بسیار باریکی را ایجاد کرده است. حاشیه‌های باریک باعث شده تا گوشی جلوه بسیار شیک و زیبایی را به خود بگیرد.

در بالای این صفحه، دوربین سلفی گوشی به صورت طراحی حبابی قرار گرفته که فضای بسیار کوچکی را اشغال می‌کند. بالای این دوربین و در محل برخورد صفحه نمایش به فریم بالایی گوشی، یک شکاف بسیار کوچکی قرار داده شده تا صدای اسپیکر دوم به بیرون منتقل شود.

بررسی گلکسی S24

پشت گوشی میزبان لنزهای مختلف دوربین و فلش گوشی است. همانند تفریبا تمام گوشی‌های سامسونگ که سه دوربین مختلف دارند، این دوربین‌ها به صورت یک خط عمودی در گوشه بالا سمت چپ چیده شده‌اند. فلش گوشی نیز میان لنز اول و دوم اما کمی راست‌تر از این چینش عمودی قرار گرفته است.

فریم آلمینیومی که دور تا دور گوشی کشیده، رنگ تفریبا مشابهی با بدنه گوشی دارد تا طاهر یکپارچه‌تری را خلق کند. خود فریم انحنای خاصی روی بدنه ندارد و زاویه‌ 90 درجه‌ای را در محل اتصال با صفحه نمایش انتخاب کرده، اما در محل اتصال به بدنه پشتی، انحنای بسیار جزئی دارد تا گوشی کمی خوش دست‌تر شود. گوشه‌های گوشی بسیار خمیده شکل طراحی شده‌اند که راحتی استفاده از گوشی مخصوصا به صورت یک دستی را به مراتب بهتر می‌کند.

فریم سمت راست گوشی، سه دکمه برای تنظیم صدا و خاموش و روشن کردن گوشی قرار گرفته‌اند. دسترسی انگشت شصت دست راست به این دکمه‌ها تفریبا ساده‌ست و فشردن آن‌ها به لطف صدای کلیکی بسیار لذت بخش است. فریم سمت چپ گوشی کاملا خالی از سکنه بوده و میزبان هیچ بخش خاصی نیست.

درگاه‌ها و اجزا مختلف بدنه

روی فریم پایینی، محل قرارگیری درگاه سیم‌کارت‌ها، میکروفن، درگاه تایپ‌سی و اسپیکری هست که ظاهر عجیب و تایپ‌سی مانندی به خود گرفته است. درگاه تایپ‌سی این گوشی از نسل 3.2 بوده که در نسل جدید گوشی‌های سامسونگ حتی می‌توان از آن به عنوان درگاه DisplayPort 1.2 برای اتصال به صفحه نمایش‌ها استفاده کرد.

 

در قسمت بالایی فریم گوشی تنها دو حفره کوچک دیده می‌شود. یکی از این حفره‌ها نقش میکروفن ثانوی را بر عهده دارد. حفره دوم، دریچه هوایی بوده که وجود آن باعث می‌شود که نویز ایجاد شده توسط صدای هوا کاهش یابد.

رنگ

مدلی که برای نقد و بررسی گلکسی S24 در اختیار ما قرار داشت رنگ بنفش را برای خود انتخاب کرده بود. گلکسی S24 در 4 رنگ اصلی بنفش (Cobalt Violet)، زرد (Amber Yellow)، مشکی (Onyx Black) و خاکستری (Marble Gray) طراحی و عرضه شده است. البته در صورت خرید از سایت رسمی سامسونگ سه رنگ دیگر آبی (Sapphire Blue)، سبز (Jade Green) و نارنجی (Sandstone Orange) نیز بین گزینه‌ها ارائه خواهند شد.

به نظر می‌رسد که عرضه 4 رنگ به صورت جهانی و عرضه سه رنگ به صورت انحصاری در فروشگاه‌های ساموسنگ، استراتژی جدید این شرکت برای عرضه گوشی‌هاست. به شخصه ترجیح می‌دادم که رنگ آبی که برای فروش انحصاری انتخاب شده جای خود را با زنگ زرد عوض می‌کرد.

وزن و ابعاد

با دیدن ابعاد 6.2 اینچی صفحه نمایش، شاید با خود فکر کنید که با یک گوشی نسبتا بزرگ طرف هستیم، اما سامسونگ ابعاد بزرگ صفحه نمایش را تنها با حاشیه‌های بسیار باریک به دست آورده و ابعاد خود گوشی را همچنان کوچک نگه داشته است.

این گوشی ابعادی برابر با 147 در 70.6 در 7.6 میلی‌متر دارد که آن را تبدیل به یک گوشی کوچک، جمع‌وجور و بسیار خوش دست تبدیل می‌کند. در عصری که گوشی‌ها برای عرضه مشخصات بهتر و باتری بزرگ‌تر، هر نسل بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند، S24 یکی از کوچک‌ترین پرچم‌دارانی هست که تا به حال از نزدیک دیده‌ام.

از نظر وزنی هم با در دست داشتن این گوشی تنها 167 گرم را احساس خواهید کرد که همانند ابعاد گوشی، پایین‌تر از دیگر رقیبان خود است تا بر راحتی استفاده گوشی بیافزاید.

به احتمال زیاد همه کاربران طرفدار گوشی‌های کوچک نباشند، اما آن دسته از کاربرانی که گوشی‌های کوچک را دوست دارند، S24 یکی بهترین گزینه‌ها برای آن‌ها خواهد بود. نه تنها گوشی توانسته ابعاد کوچکی را ارائه کند، بلکه این کار را به خوبی انجام داده است.

بررسی گلکسی S24

یکی از دلایل واضحی که کمپانی‌ها سراغ گوشی‌های بزرگ‌تر می‌روند، ارائه ویژگی‌ها و انتخاب قطعات بهتر برای گوشی‌هاست. وقتی گوشی کوچک باشد، طراحی و ساخت آن سخت‌تر می‌شود، چرا که برای مثال دیگر جای زیادی برای قرار دادن باتری بزرگ نیست. از طرفی دیگر، ابعاد کوچک باعث می‌شود تا کنترل دمای گوشی هم سخت‌تر شود.

به همین دلایل، گوشی‌های از یه حدی کوچک‌تر معمولا فاصله زیادی با گوشی‌های بزرگ دارند و افرادی که گوشی‌های کوچک را ترجیح می‌دادند، اجبارا باید قید برخی ویژگی‌ها و امکانات را می‌زدند. گوشی S24 اما توانسته این ابعاد کوچک را بدون هیچگونه فداکاری خاصی به‌دست آورد و در نهایت خود را یک گوشی کوچک پرچم‌دار معرفی کند.

کیفیت ساخت و استانداردها

عملکرد مقاومت این گوشی در مقابله با نفود آب و گرد و غبار توسط گواهینامه IP68 سنجیده شده است. این گواهینامه مقاومت گوشی تا عمق 1.5 متری در آب را به مدت 30 دقیقه تضمین می‌کند.

سامسونگ برای جنس فریم گوشی سراغ آلمینیوم نسخه دو خود رفته که مقاومت بیشتری را در قبال خط‌خوردگی و ضربات را به کاربر ارائه حواهد کرد.

نسخه‌های عادی و پلاس تفاوت‌های زیادی با نسخه الترا دارند، اما یکی از این تفاوت‌ها که در نگاه اول به چشم نمی‌آید اما اهمیت بسیار بالایی دارند، محافظ صفحه نمایش است. بر خلاف الترا که از گوریلا گلس آرمور استفاده می‌کند، این دو نسخه سراغ گوریلا گلس ویکتوس 2 رفته‌اند. محافظ ویکتوس 2، مقاومت بسیار بالایی در مقابله با ضربات و خط‌خوردگی‌ها دارد.

بررسی گلکسی S24

نسخه آرمور، جدیدترین محضول شرکت کورنینگ بوده و تا این لحظه تنها S24 Ultra از آن استفاده می‌کند. در بخش مقاومت آرمور کمی بهتر عمل می‌کند، اما این مقاومت در استفاده‌های روزمره اصلا به چشم نخواهد آمد. تفاوت بزرگی که بین دو محصول کورنینگ احساس خواهد شد، کاهش نور بازتاب شده از صفحه است. این کار باعث می‌شود تا رنگ‌های صفحه مخصوصا رنگ مشکی با جزئیات به مراتب بهتری به نمایش گذاشته شوند.

در حالت کلی، کیفیت ساخت S24 نسبت به نسل قبل، بهتر شده و جزو بهترین‌هاست، اما بعد از نقد و بررسی گلکسی S24 Ultra و دیدن تاثیر محافظ گوریلا گلس آرمور در کیفیت تصویر خروجی، جای خالی آن در S24 بیشتر احساس می‌شود.

نقد و بررسی گلکسی S24 – نمایشگر

سامسونگ بارها و بارها توانایی خود را در ساخت بهترین صفحه‌ نمایش‌ها به رخ کشیده، پس وقتی که درباره یک محصول پرچم‌دار این شرکت صحبت می‌کنیم، باید خیالمان از کیفیت بالای صفحه نمایش آن راحت باشد. گوشی S24 یک صفحه نمایش 6.2 اینچی از نوع داینمیک LTPO امولد 2 ایکس استفاده می‌کند.

بررسی گلکسی S24

رزولشن 1080 در 2340 پیکسل آن باعث شده تا شاهد تراکم پیکسلی 416 باشیم. به لطف پنل LTPO، حاشیه‌های صفحه بسیار کاهش یافته تا نسبت صفحه به بدنه گوشی به عدد فوق‌العاده 90.9 درصد برسد. این صفحه نمایش از استاندارد HDR10+ نیز پشتیبانی می‌کند تا دامنه رنگی بسیار گسترده‌تری را به تصویر بکشد.

نرخ به‌روزرسانی صفحه

صفحه نمایش گوشی S24 می‌تواند تصاویر را تا 120 فریم‌بر‌ثانیه پخش کند. انجام هر کاری در گوشی مخصوصا بازی و اسکرول کردن صفحات وب به دلیل روان‌تر بودن تصویر، لذت به مراتب بیشتری دارد. تنها مشکل 120 هرتزی بودن صفحه نمایش‌‌ها، مصرف باتری بسیار بالای آن‌هاست.

در تنظیمات گوشی دو گزینه 60 فریم و حالت خودکار دیده می‌شود. حالت خودکار قصد دارد تا فریم‌ریت صفحه را به لطف LTPO بودن پنل، بر حسب نیاز تغییر دهد. در این حالت، هنگام بازی کردن یا کارهای مهم، فریم‌ریت صفحه به 120 می‌رسد تا نهایت استفاده از صفحه را داشته باشید. از طرف دیگر در صورت تماشای محتوای ثابت و بدون حرکت مانند یک عکس یا Always On Display، این عدد تا 24 کاهش می‌یابد تا مصرف باتری به مراتب کاهش یابد.

همچنین هنگام تماشای فیلم‌ها، صفحه نمایش به صورت خودکار، نرخ به‌روزرسانی خود را با نرخ فیلم در حال پخش یکی می‌کند تا مصرف باتری بهینه‌تر شود.

روشنایی

هنگام بررسی روشنایی صفحه یک گوشی مانند گلکسی S24، دو مساله حداکثر و حداقل روشنایی مطرح می‌شود. حداکثر روشنایی زمانی به درد می‌خورد که در محیطی با شدت روشنایی بالا مانند زیر نور آفتاب قرار گرفته باشید، S24 در این شرایط می‌تواند نور صفحه خود را تا 2600 نیت افزایش دهد.

بررسی گلکسی S24

این کار باعث می‌شود که تقریبا گوشی زیر نور آفتاب هیچ نقص خاصی را از خود نشان ندهد و همچنان کیفیت بالای تصویر خروجی خود را حفظ کند.

از طرف دیگر، حداقل روشنایی صفحه معمولا در شب‌ها و مواقعی که نور محیط بسیار کم می‌شود، اهمیت بالایی پیدا می‌کند. در این شرایط اگر گوشی، حداقل روشنایی خوبی نداشته باشد، نور صفحه باعث اذیت شدن چشمان شما خواهد شد.

همانند قسمت قبلی، S24 در بخش حداقل روشنایی صفحه هم عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. در تاریک‌ترین محیط‌ها هم گوشی نور صفحه را به قدری کم می‌کند تا راحتی چشمان شما را تضمین کند.

امنیت و قفل‌های بیومتریک

با گذر زمان حضور دو قفل بیومتریک اثر انگشت زیر صفحه نمایش و تشخیص چهره، میان گوشی‌های امروزی به رسمی ثابت تبدیل شده و گوشی‌های جدید تنها به ارتقاهای جزئی در این فرمول ثابت بسنده می‌کنند.

حسگر اثر انگشت

سامسونگ یک حسگر اثر انگشت التراسونیک را زیر قسمت پایینی صفحه نمایش قرار داده که موقعیت مکانی و ابعاد بسیار خوبی دارد و دسترسی هر دو انگشت شصت به آن بسیار آسان است.

سرعت فوق‌العاده بالای این حسگر باعث شده تا برای تائید هویت، کوچکترین لمس پایین صفحه کافی باشد. حتی اگر بخواهید از عمد زمان لمس صفحه را کوتاه‌تر و کوتاه‌تر کنید تا حسگر زمان کافی را نداشته باشد، بازهم تنها دفعات اندکی موفق خواهید شد.

علاوه بر سرعت بالا، این حسگر دقت بسیار بالایی را نیز به ارمغان می‌آورد. اگر دست شما نم داشته باشد یا به طور کامل خیس باشد یا حتی اگر صفحه نمایش شما مقداری کثیف باشد هم، اختلالی در عملکرد حسگر رخ نخواهد داد.

تشخیص چهره

گزینه بیومتریک دوم ارائه شده برای شما جهت اهراز هویت، تشخیص چهره است. سامسونگ برای انجام این کار تنها به استفاده از دوربین سلفی بسنده کرده و سراغ سنسور اختصاصی نرفته است. شما می‌توانید تنها یک چهره و یک ظاهر متفاوت از چهره خود را ثبت کنید. در صورتی که گوشی روشن شود، فرآیند تشخیص چهره آغاز می‌شود.

این روند به قدری سریع است که به محض روشن شدن و نمایش صفحه قفل، گوشی آنلاک می‌شود. این سرعت بالا باعث شده تا جلوه ظاهری زیبایی شکل نگیرد و کمی شبیه یک باگ تصویری دیده شود. سامسونگ برای رفع این مشکل، به صورت پیش‌فرض پس از اهراز هویت، مستقیم گوشی را آنلاک نمی‌کند و برای این کار باید صفحه را به یک جهتی بکشید.

این حسگر در زوایای مخلتف عمکلرد خوب خود را حفظ می‌کند. تا زمانی که دوربین سلفی به چهره شما دید داشته باشد، تشخیص چهره به خوبی عمل خواهد کرد. در تجربه استفاده من از گوشی، هنگامی که گوشی در دست‌تان باشد تقریبا حالتی رخ نمی‌دهد که زاویه بین گوشی و شما نامناسب باشد.

شرایط نوری مختلف نیز مانع خاصی برای عملکرد تشخیص چهره نخواهد بود. برای مقابله با تاریکی شب، گوشی به صورت لحظه‌ای نور صفحه را زیاد می‌کند تا نور کافی را ایجاد کند. این کار باعث می‌شود که عملکرد قابل اطمینانی از تشخیص چهره را شاهد باشیم، اما این تغییر شدت نور صفحه، برای بسیاری آزاردهنده خواهد بود.

عدم انتخاب حسگر اختصاصی برای تشخیص چهره و تنها استفاده از دوربین سلفی باعث شده تا عملکرد این بخش محدود شود و نتوان آن را بی‌نقص اعلام کرد. برای مثال، داشتن ماسک کاملا عملکرد تشخیص چهره S24 را مختل می‌کند. برای دوری از این مشکل حتی نمی‌توان زدن ماسک را به عنوان ظاهر متفاوت در گوشی ثبت کرد.

تست‌های ویژه آی‌تی‌رسان

 تست

نتیجه

بدنه کثیف می‌شود؟

خیر

کار کردن روی سطح صاف آسان است؟

تا حدودی

کار کردن با یک دست آسان است؟

بله

کار کردن زیر نور آفتاب آسان است؟

بله

یک اثر انگشت را می‌توان دو بار تعریف کرد؟

بله

قفل چهره در تاریکی باز می‌شود؟

بله

حسگر اثر انگشت با دست خیس باز می‌شود؟

بله

قفل چهره با ماسک باز می‌شود؟

خیر

کیفیت عکس سلفی پرتره چند نفره به چه شکل است؟

عالی

نشر صدا هنگام مکالمه چقدر است؟

کم

نقد و بررسی گلکسی S24 – نرم‌افزار

گوشی S24 ار رابط کاربری One UI 6.1 بر پایه نسخه جهاردهم اندروید استفاده می‌کند. این رابط کاربری ویژگی‌های بسیار زیادی را در خود جا داده، سرعت بسیار بالایی داشته و توجه به جزئیات بسیار عمیق و زیادی دارد تا تجربه استفاده از خود را به مراتب لذت بخش‌تر کند.

تمام انیمیشن‌های به کار رفته گوشی، حس و حال تازه‌ای به خود گرفته‌اند تا جلوه زیباتر و روان‌تری را به رخ بکشند. خیلی طول نکشید که این نسخه از رابط کاربری One UI به محبوب‌ترین رابط کاربری اندرویدی من تبدیل شد.

پشتیبانی 

یکی از مهمترین تفاوت‌‌های این نسل گوشی‌ها با نسل قبلی خود، بخش نرم‌افزار است و یکی از مهمترین تغییرات نرم‌افزار در این نسل، مدت زمان پشتیبانی آن است. سامسونگ وعده پشتیبانی نرم‌افزاری و آپدیت‌های امنیتی به مدت هفت سال (تا سال 2031!) را به خریداران خود می‌دهد. این یعنی اگر گوگل سیستم نام‌گذاری خود را تغییر ندهد، این گوشی تا اندروید 21 را دریافت خواهد کرد.

این پشتیبانی بلندمدت یک مزیت آشکار و یک مزیت کمی پنهان‌تر را به نقاط مثبت گوشی می‌افزاید. نکته واضح عمر به مراتب‌ طولانی‌تر گوشی است. آپدیت‌های نرم‌افزاری نقش بسیار مهمی را در حفظ عملکرد گوشی در بلند مدت دارند. از طرفی وقتی سامسونگ وعده هفت سال پشتیبانی را می‌دهد، یعنی به قدری از گوشی و سخت‌افزار خود مطمئن است که می‌داند این گوشی‌ها می‌توانند تا حداقل هفت سال آینده به خوبی کار کنند.

مزیت پنهان‌تر فقط برای کسانی است که به هر دلیلی قصد فروش گوشی خود را گرفته‌اند. اگر فرضا شما بخواهید این گوشی را بعد از 3 یا 4 سال بفروشید، خریدار این گوشی 4 یا 3 سال پشتیبانی دیگر در اختیار خواهد داشت. این کار باعث حفظ ارزش گوشی در بلند مدت می‌شود.

حس و حال رابط کاربری

در نقد و بررسی گلکسی S24 Ultra نیز به این مساله اشاره کردیم. نسخه جدید رابط کاربری سامسونگ، بهترین عملکرد این غول موبایل‌سازی در ساخت نرم‌افزار اختصاصی برای گوشی‌هایش است. کوتاه‌ترین زمانی که با این رابط کاربری سپری کنید، متوجه خواهید شد که در جای‌جای طراحی و ساخت نرم‌افزار گوشی چه قدر تفکر شده است. هرچه زمان بیشتری صرف کنید، متوجه ریزه‌کاری‌های بیشتری خواهید شد.

نرم‌افزاری که سامسونگ برای این گوشی طراحی کرده از تمام پتانسیل‌های سخت‌افزار جدید و قدرتمند گوشی استفاده می‌کند. این کار باعث شده تا تجربه گوشی در انجام تمام امور، بسیار لذت‌بخش‌تر و روان‌تر شود. به شخصه از تغییرات اعمال شده در این نسخه از رابط کاربری سامسونگ بسیار راضی بودم و می‌توانم آن را به عنوان یک نرم‌افزار پرچم‌دار معرفی کنم.

برنامه‌های نصب شده

 یک نقطه ضعف ثابتی که امروزه، از یک گوشی سامسونگ به گوشی دیگری منتقل می‌شود، برنامه‌های نصب شده به صورت پیش فرض هستند. سامسونگ برنامه‌های بسیار زیادی را به صورت کامل روی گوشی نصب کرده که هیچ ضرورتی ندارند. برای این دسته از برنامه‌ها می‌توان به برنامه‌های نتفلیکس، اسپاتیفای و چند برنامه مختلف از مایکروسافت اشاره کرد.

از طرفی بسیاری از برنامه‌های حیاتی و مهم گوشی تنها به صورت اسمی نصب هستند. یعنی تنها آیکون و اسم آن‌ها توی رابط کاربری دیده می‌شود و بعد از راه‌اندازی گوشی باید به اینترنت متصل شوید تا آن‌ها را دانلود کنید.

و در نهایت با وجود این که برنامه ساموسنگ موزیک، برنامه بسیار خوب و پرطرفداری (با نمره 4.9 روی گوگل پلی!) است، روی گوشی نصب نیست. البته باید بگوییم که در اصل هیچ برنامه‌ای برای پخش موسیقی روی گوشی‌های سامسونگ نصب نیست و باید به صورت جداگانه به نصب آن‌ اقدام کنید.

نقد و بررسی گلکسی S24 – هوش مصنوعی

به بخش مورد علاقه سامسونگ رسیدیم، جایی که این شرکت تمام تمرکز کمپین‌های تبلیغاتی خود را روی آن متمرکز کرده است. فکر می‌کنم که بسیاری از افراد مانند من، از تمرکز انحصاری سامسونگ به این بخش ترس داشتیم. ترس این که شاید تنها تغییر این گوشی نسبت به نسل قبل، هوش مصنوعی باشد و این که قابلیت‌های اضافه شده محدود و ضعیف باشند.

بعد از چند روز استفاده از گوشی باید بگویم که هر دوی این ترس‌ها کاملا اشتباه بودند. هم گوشی تفاوت‌های بسیار زیادی با نسل قبل خود دارد و هم عملکرد هوش مصنوعی آن بسیار خوب بوده و می‌تواند کارایی بالایی برای بسیاری از افراد داشته باشد.

سامسونگ، قابلیت‌های هوش مصنوعی بسیار زیادی را در جای‌جای گوشی قرار داده که هر یک در زمینه خاصی به کاربر کمک می‌کنند. در دید من یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت این ویژگی‌ها این است که برای استفاده از آن‌ها نیازی نیست به برنامه خاصی بروید یا کار خاصی انجام دهید، بلکه این ویژگی‌ها به طور کامل با رابط کاربری بخش مورد نظر خود ادغام شده‌اند. تنها با یک یا دو بار لمس، می‌تواید به هوش مصنوعی مورد نظر خود برسید. باید بگویم که این ادغام‌ها به خوبی انجام شده‌اند. هم به قدر کافی در دسترس هستند و هم در معرفی و تبلیغ آن‌ها زیاده‌روی نشده است.

البته نکته بسیار مهم برخی از این ویژگی‌ها این است که سامسونگ تنها تا 2025 این قابلیت‌ها را رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد و بعد از این تاریخ، برخی از آن‌ها پولی خواهند شد. سامسونگ به طور دقیق اعلام نکرده که کدام یک از سرویس‌ها پولی خواهد شد و یا هزینه اشتراک آن‌ها چه قدر خواهد بود. اگر بخواهیم حدسی بزنیم، باید بگوییم مواردی که روی گوشی پردازش می‌شوند رایگان خواهند ماند ولی مواردی که برای پردازش نیاز به سرورهای سامسونگ دارند پولی خواهند شد چرا که فعال ماندن سرورها برای سامسونگ هزینه‌های زیادی دارد و برای تأمین این هزینه‌ها نیاز به دریافت هزینه‌های اشتراکی دارد.

این قابلیت‌ها به خوبی و با دقت توسط رابط کاربری گوشی، به کاربر معرفی شده و نحوه کار با آن‌ها آموزش داده می‌شود. در ادامه و به تفکیک، به معرفی و نقد این قابلیت‌ها می‌پردازیم.

Circle to Search

این قابلیت S24 که با همکاری با گوگل پیاده‌سازی شده، در نظر من پرکاربردترین قابلیت هوش مصنوعی گوشی بوده و برای همین به عنوان اولین ویژگی به معرفی آن می‌پردازم. شاید پیش از این اسم Google Lens را شنیده باشید. اگر نشنیده‌اید باید بگوییم که همان جست‌وجو عادی در گوگل است که به جای متن، یک عکس را به گوگل تحویل می‌دهید. سپس گوگل با پردازش این عکس، نتایج خود را نمایش می‌دهد.

در حالت عادی اما تجربه کار با گوگل لنز چندان هم راحت و ساده نیست. اول باید عکس موردنظر را در گوشی ذخیره کنید، وارد سایت شوید، عکس را آپلود کنید و منتظر بمانید. این گوشی راه کاملا جدیدی برای انجام این کار معرفی می‌کند که به نظر من باعث افزایش محبوبیت این سرویس خواهد شد.

در گوشی S24 برای دسترسی به این ویژگی تنها باید دکمه هوم را نگه دارید تا یک عکس از صفحه گرفته شود و روی سوژه موردنظر یک دایره بکشید. گوشی به طور خودکار آن سوژه را انتخاب و تحویل گوگل لنز می‌دهد و نتایج جست‌وجوی گوگل را در همان‌جا به شما نمایش می‌دهد. همانطور که در مقدمه هوش مصنوعی اشاره کردم، یکی از مهمترین نقطه قوت این بخش راحتی استفاده از آن است. برای استفاده از Circle to Search، نیازی نیست سراغ بخش خاص یا برنامه خاصی بروید، تنها با نگه داشتن یک دکمه به آن دسترسی دارید.

صحبت اضافه در این بخش، بیشتر تبدیل به بررسی Google Lens تبدیل خواهد شد و از نقد و بررسی گوشی گلکسی S24 خارج می‌شویم. برای همین تنها به دو مثال از کاربردهای این ویژگی اشاره می‌کنیم. شما اگر در اینستاگرام یک محصول ناشناخته‌ای مشاهده کنید، گوگل لنز کل مشخصات آن محصول را به شما شرح خواهد داد و در اکثر مواقع لینک خرید آن را نیز برای شما پیدا می‌کند. اگر یک گل در خانه خود دارید، گوگل لنز از روی عکس آن، پس از شناسایی نوع گل، شرایط نگهداری از آن را به طور کامل به شما آموزش خواهد داد.

انتخاب جسم از تصاویر

این قسمت به خودی خود یک قابلیت هوش مصنوعی را توصیف نمی‌کند، اما به دلیل این که در بسیاری از موارد جلوتر درباره انتخاب جسم از تصاویر صحبت خواهیم کرد، تصمیم گرفتم قبل از آن‌ها به نقد این بخش بپردازیم.

برای انتخاب یک جسم از تصاویر دو راه در اختیار دارید: انتخاب خودکار و انتخاب دستی. در حالت اول، شما تنها با لمس جسم موردنظر، خود گوشی کل جسم را از تصویر انتخاب خواهد کرد.

در تست‌های مختلف ما، انتخاب خودکار عملکرد بسیار خوبی داشت و در تصاویر مختلف به خوبی جسم مورد نظر را از تصویر انتخاب می‌کرد. صرفا در انتخاب بعضی از جسم‌ها که شکل بسیار پیچیده‌ای دارند، برخی از جاهای جسم را از قلم جا می‌انداخت که با لمس دوباره جسم، به خوبی برطرف می‌شدند.

هنگام انتخاب جسم‌ها من متوجه یک ایراد ریز از این بخش شدم که امیدوارم سامسونگ در آپدیت‌های نرم‌افزاری آن را برطرف کند. خطوطی که دور جسم کشیده می‌شود تا نمایش دهد چه منطقه‌ای انتخاب شده، بسیار ضخیم هستند و در بسیاری از مواقع مانع دید من می‌شدند و متوجه نمی‌شدم که آیا تمام جزئیات سوژه انتخاب شده است، یا خیر.

همچنین شما می‌توانید از انتخاب دستی استفاده کنید. با این کار همچون قلم، یک شکل روی تصویر خواهید کشید که کل آن شکل برای گوشی انتخاب خواهد شد. در حالت کلی بهتر است با انتخاب خودکار جسم خود را انتتخاب کنید و فقط در صورت بروز ایرادات ریز این انتخاب، به صورت دستی اقدام به اصلاح آن کنید.

حذف سایه در تصاویر 

این قابلیت گوشی، می‌تواند سایه‌های مختلف را از کل عکس حذف کند. توجه داشته باشید که اینکار را برای کل عکس انجام می‌دهد و نمی‌توانید سایه را تنها از روی یک جسم حذف کنید. شما تنها با زدن دکمه حذف سایه منتظر می‌مانید تا تصویر نهایی به دست شما برسد و کار خاص دیگری مانند انتخاب دستی سایه‌ها را در اختیار ندارید.

با این حال تنها نقطه ضعفی که از این قابلیت مشاهده کردم، عدم تشخیص بعضی از سایه‌های فرعی بود. در حالت کلی، سایه‌های اصلی و مدنظر به خوبی حذف می‌شوند ولی ممکن است برخی سایه‌های کوچک در گوشه‌های تصویر سرجای خود باقی بمانند. البته با در نظر گرفتن این که یک عکس بدون هیچگونه سایه شاید عکس خیلی طبیعی به نظر نرسد، در این صورت شاید این مساله خیلی هم نقطه ضعف حساب نیاید، ولی نبود گزینه‌ای برای انتخاب برخی سایه‌ها قطعا نقطه ضعف خواهد بود.

سایه‌هایی که توسط گوشی به عنوان سایه انتخاب می‌شوند به خوبی از عکس حذف می‌شوند و رد پای خاصی روی عکس‌های شما باقی نمی‌گذارند. در اکثر مواقع گوشی عملکرد بسیار خوبی دارد، مخصوصا این که در برخی از موارد، بعضی از سایه‌ها روی خود جسم نیز می‌افتند که گوشی آن‌ها را نیز به خوبی تشخیص داده و حذف می‌کند.

حذف اجسام از تصاویر

اولین ویژگی که قصد معرفی آن را داریم قابلیت حذف اجسام مختلف از عکس‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد که پردازش‌های آن روی خود گوشی انجام می‌شود. برای حذف جسم موردنظر ابتدا باید جسم را انتخاب کنید.

در بسیاری از مواقع گوشی حتی سایه جسم‌ها را نیز به خوبی انتخاب می‌کرد، اما مواقعی بودند که گوشی کاملا سایه‌ها را در نظر نمی‌گرفت و با حذف جسم از تصویر، سایه آن‌ها باقی می‌ماند. این مشکل به راحتی قابل حل بوده و تنها باید هنگام انتخاب جسم، از انتخاب سایه مطمئن شوید.

اگر انتخاب جسم به خوبی انجام شود، گوشی عملکرد بسیار خارق‌العاده‌ای در حذف اجسام دارد. در بسیاری از مواقع گوشی برای پر کردن فضای خالی، حتی من را نیز غافل‌گیر کرد. گوشی اکثر مواقع تلاش می‌کند که الگوی پس‌زمینه را ادامه دهد تا انگار زیر جسم حذف شده هیچ‌چیزی جز پس‌زمینه اطراف آن نیست، اما در شرایط خاص، نبوغ جالبی را به خرج می‌دهد.

برای مثال روی میز من یک گلدان مربعی کوچک وجود دارد که من با گرفتن یک عکس از بالا، به گوشی گفتم خود گل‌ را از تصویر حذف کند. نه تنها گل از تصویر خروجی به طور کامل حذف شد، بلکه گوشی برای طبیعی‌سازی جای خالی گل، به جای آن کاغذهای مختلف قرار داد که اگر کسی از گلدان بودن آن اطلاعی نداشته باشد، فکر می‌کند که یک ظرف نگه‌دارنده کاغذهاست. نکته قابل توجه این است که درون عکس تحویل داده شده به گوشی، کاغذ یا ظرف دیگری نبود که بگوییم از آن الگوبرداری کرده است.

در حالت کلی اگر جسم موردنظر شما بخش زیادی از عکس را اشغال نکند، یا تداخل‌های خیلی زیادی با اطراف خود نداشته باشد، می‌توانید روی قابلیت حذف آن توسط گوشی حساب باز کنید به طوری که کسی متوجه حذف شدن آن نشود. البته اگر به کسی بگویید که این جسم در این قسمت عکس حذف شده، این احتمال وجود دارد که با دقت مضاعف روی آن نقطه، اثرات پاک شدن جسم موجود باشد، اما در دیدگاه افرادی که اطلاع خاصی ندارند، اصلا این تغییرات محسوس نیستند.

به شخصه نمی‌توانم بیشتر از این صبر کنم تا دفعه بعدی که قصد فروش آیینه‌ای دارم از این قابلیت استفاده کنم تا عکس خوب و دقیقی از خود آیینه بگیرم و نگران تصویر نمایش داده از آیینه نباشم و به راحتی خودم را از عکس حذف کنم! این تنها یکی از موارد دور از ذهنی هست که این قابلیت، بسیار مفید واقع می‌شود. منطقا هرچه بیشتر از گوشی استفاده کنید موارد بیشتری به ذهن‌تان خواهد رسید.

حذف انعکاس‌های نور در تصاویر

اگر سوژه مورد نظر شما، جنس براقی داشته باشد و انعکاس‌های نور روی آن توی تصویر ثبت شود، شما می‌توانید با استفاده از این قابلیت آن‌ها را حذف کنید. توجه داشته باشید که مانند قابلیت حذف سایه، نمی‌توانید یک بخش خاص را انتخاب کنید و با زدن دکمه، انعکاس‌های کل عکس حذف خواهند شد. البته لازم به ذکر است که اگر جسم انعکاس بسیار با جزئیاتی داشته باشد و تصاویر را مانند آیینه بازتاب کند، این بازتاب‌ها توسط گوشی انتخاب نخواهند شد. برای مثال یک تلویزیون خاموش تا حد زیادی تصاویر را بازتاب می‌کند که گوشی آن‌ها را حذف نمی‌کند.

با این وجود، S24 اگر همانند دو بخش قبلی، مرحله انتخاب سوژه را به درستی انجام دهد، در بخش انجام دادن خود کار عملکرد بسیار خوبی دارد.

حذف نویز صفحه نمایش‌ها

اگر تا به حال سعی کرده باشید که با استفاده از دوربین گوشی، از یک صفحه نمایش دیگر عکس بگیرید، متوجه شکل‌گیری نویزهای موجی شکل روی صفحه خواهید شد که تصویر را ثبت شده را تا حد زیادی خراب می‌کند. مگر این که یکی از گوشی‌های خانواده S24 را داشته باشید!

عمکلرد گوشی در حذف این نویزها کاملا بی‌نقص است و به خوبی همه نویز‌ها را تشخیص داده و آن‌ها را حذف می‌کند. همچنین من متوجه شدم که این قابلیت می‌تواند نویزهای بیشتری را نیز مانند خط‌خوردگی‌ها را نیز حذف کند.

تجویز نسخه توسط گوشی

این بخش، مبحث بسیار مهمی نیست و صرفا می‌خواهیم به آن اشاره کرده باشیم. هنگام تماشای عکس‌ها در گالری و در بخش جزئیات تصویر، بسته به خود عکس، گوشی چند مورد از ویژگی‌های هوش مصنوعی را برای بهبود عکس پیشنهاد می‌کنند. برای مثال اگر تصویر سایه‌های زیادی داشته باشد، دکمه حذف سایه‌ها را در این بخش برای راحتی کار شما می‌آورد.

عملکرد این بخش در تجربه من بسیار بی‌نقص هم نبود، دفعات زیادی بودند که من قصد استفاده از ویژگی خاصی داشتم، اما گزینه آن در اینجا قرار داده نشده بود. در این شرایط باید به قسمت ویرایش تصویر می‌رفتم. بعد از چندبار رخ دادن این اتفاق، به شخصه کمی کلافه شدم و از آن لحظه به بعد، مستقیم سراغ ویرایش تصویر می‌رفتم.

البته لازم به ذکر است که حین تجربه استفاده از این ویژگی‌ها متوجه شدم دفعاتی که خود گوشی حذف سایه یا حذف بازتاب نور را پیشنهاد می‌دهد، تصویر خروجی تا حدی بهتر از عکس‌هایی هستند که گوشی پیشنهاد نمی‌کند. یعنی گوشی اکثرا مواردی را به شما پیشنهاد می‌کند که می‌داند احتمالا می‌تواند به خوبی از پس آن‌ها بربیاید.

Remaster یا بهبود خودکار تصاویر

در میان گزینه‌هایی که گوشی به طور خودکار برای ویرایش عکس‌ها پیشنهاد می‌دهد، گزینه Remaster دیده می‌شود. این گزینه با تجزیه و تحلیل عکس، تغییرات بسیار ریزی را در عکس اعمال می‌کند تا کیفیت کلی آن را افزایش دهد. این ویژگی بر حسب شرایط ممکن است تغییرات متفاوتی را در تصویر خروجی پیاده‌سازی کند.

اولین تغییری که این هوش مصنوعی انجام دهد، تنظیمات روشنایی تصویر بوده که ممکن است مقدار کمی تصویر را تیره‌تر یا روشن‌تر کند. بخش بعدی که دست‌خوش تغییرات خواهد شد، شفافیت عکس بوده که باز بر حسب شرایط تغییرات حداقلی برای بهبود عکس اعمال خواهد شد. در مرحله آخر نیز ممکن است هوش مصنوعی مقدار بسیار کمی رنگ‌های تصویر را نیز تغییر دهد.

البته ممکن است عملکرد بخش ریمتسر مطلوب همه نباشد، به همین دلیل گوشی تصویر قبل و بعد از ریمستر را کنار هم می‌گذارد تا تنها در صورتی که از تغییرات جدید راضی بودید آن‌ها را اعمال کنید. یک نکته مهم در این بخش این است که هنگام نمایش تصاویر قبل و بعد، گوشی سوژه‌های اصلی عکس را تشخیص می‌دهد و آن‌ها را در پایین صفحه نمایش می‌دهد. سپس شما سوژه مورد نظر را انتخاب می‌کنید و گوشی با زوم کردن عکس، انحصارا تغییرات آن سوژه را نمایش می‌دهد تا بهتر بتوانید تصمیم‌گیری کنید.

پرتره خودکار

ویژگی بعدی حالت پرتره خودکار است. این حالت به صورت مجزا در دوربین قرار دارد تا با استفاده از لنزهای اختصاصی تشخیص سوژه انجام شود تا بتوان پس‌زمینه را تار کرد. نکته قابل توجه این است که با استفاده از هوش مصنوعی شما می‌توانید عکس‌هایی را که به صورت عادی و غیرپرتره ثبت کردید را نیز به حالت پرتره در بیاورید.

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید گوشی در انجام این کار عملکرد بسیار خوبی نیز دارد و مشاهده تفاوت‌ها میان پرتره واقعی و پرتره ساختگی آن کار ساده‌ای نیست.

من این ویژگی را برای اجسام غیر انسانی نیز تست کردم و نتایج همچنان بسیار رضایت‌بخش باقی ماند. با این حال بهتر است که برای سوژه‌های غیر انسانی از حالت پرتره خود دوربین استفاده کنید.

تغییر زاویه عکس

این ویژگی، اولین موردی در لیست ما هست که برای استفاده از آن‌ باید به اینترنت متصل باشید و به احتمال زیاد بعد از 2025 پولی خواهد شد. این قابلیت‌ با توجه به سرعت اینترنت شما، مدت مختلفی زمان نیاز دارند. در تجربه ما و اتصال گوشی به اینترنت پرسرعت، این پردازش‌ها زمان به مراتب بیشتری نسبت به پردازش‌هایی که روی خود گوشی انجام می‌شوند، نیاز داشتند.

اگر هنگام عکس‌برداری از سوژه مورد نظر، گوشی را در حالت کاملا افقی یا کاملا عمودی نگرفته‌اید یا قصد تغییر زاویه عکس در این محور دارید، می‌توانید زاویه عکس‌ها را در این بخش تغییر دهید. پس از انتخاب زاویه مدنظر، گوشی چهار گوشه مختلف عکس را تولید می‌کند تا تغییر زاویه با موفقیت انجام شود. معمولا به دلیل این که برای انجام این کار، گوشی تنها باید 4 گوشه تصویر را که خیلی در چشم نیستند، بازسازی کند و الگوهای زیادی در اختیار دارد، این کار را تقریبا بی‌نقص انجام می‌دهد و من هیچ مورد خاص و نقطه ضعفی در این بخش مشاهده نکردم.

یک تفاوتی که در عملکرد این گوشی نسبت به S24 Ultra مشاهده کردم این است که S24 هنگام چرخش، بخشی از گوشه‌هیا تصویر اصلی را هم کراپ می‌کند تا بخش‌های کمتری را لازم باشد تولید کند. این تغییر ممکن است در سناریوهای مختلف چندان هم مطلوب نباشد. البته احتمالا این تغییر به دلیل آپدیت‌های نرم‌افزاری سامسونگ است تا تغییر بنیادی بین دو گوشی برادر.

تغییر مکان، سایز و زاویه اجسام در تصاویر

این سه مورد نیز مانند تغییر زاویه عکس توسط پردازش‌های ابری رخ می‌دهد و احتمال پولی شدن آن وجود دارد. در اینجا مشابه راه‌های بخش حذف اجسام می‌توانید یک جسم را انتخاب کنید، اما این بار بعد از انتخاب جسم گزینه‌های بیشتری در اختیار شما قرار می‌گیرد. شما می‌توانید آن جسم را جابه‌جا کنید، تغییر سایز دهید و زاویه آن را نیز عوض کنید. جالب این است که حتی می‌توانید جسم را از تصویر حذف کنید، اما این بار این کار توسط سرور پردازش خواهد شد، نه پردازنده خود گوشی. در چند مورد استفاده مختلف، هیچ برتری برای انجام این کار توسط سرورها مشاهده نکردم و تنها مدت زمان پردازش بیشتر شده بود.

نکته بسیار مهم این بخش این است که در انجام امور جابه‌جایی و تغییر زاویه جسم، گوشی عملکرد بسیار خوبی در پر کردن فضای خالی دارد، اما کار خاصی برای طبیعی‌سازی موقعیت جدید جسم نمی‌کند. برای مثال، اگر نوری روی جسم شما به سمت راست بازتاب شده باشد و شما جسم را 180 درجه بچرخانید، نور بازتاب شده نیز در عکس چرخانده خواهد شد و این بار بازتاب نور در سمت چپ دیده خواهد شد. شما می‌توانید برای دوری از این مشکل بازتاب‌های عکس را از قبل توسط قابلیت دیگری حذف کنید.

مثال بعدی این ایراد مربوط به سایه‌ها خواهد بود، گوشی سایه جدیدی برای جسم رسم نمی‌کند که در مواردی که تغییر زاویه یا مکان به مقدار زیادی تغییر کنند، باعث ساختگی دیده شدن عکس می‌شود. در کل استفاده از این ویژگی‌ها زمانی توصیه می‌شود که قصد دارید تغییر کوچکی در عکس ایجاد کنید. اگر زاویه یا موقعیت جسم را زیادی تغییر دهید، شاید عکس کمی ساختگی به نظر برسد.

ساخت والپیپر

یکی دیگر از ویژگی‌های هوش مصنوعی ارائه شده در رابط کاربری گوشی با پردازش‌های ابری، قابلیت تولید عکس دلخواه کاربر برای عکس‌ها پس‌زمینه است. لازم به ذکر است که همانند دیگر هوش مصنوعی‌های مشابه دست کاربر کامل باز نیست تا هر متنی را به هوش مصنوعی تحویل دهند. بلکه قالب‌های وجود دارد که متن ورودی را از پیش تعیین کرده و کاربر تنها می‌تواند چند کلمه آن را با چند گزینه از پیش تعیین شده دیگر جایگزین کند.

برای مثال در تصویر بالا، عبارات قلعه، گل و رنگ صورتی و بنفش از متن نمایش داده شده قابلیت تغییر را دارند که می‌توانید از بین گزینه‌های ارائه شده توسط گوشی جایگزین آن‌ها را انتخاب کنید. تصاویر تولید شده در دیدگاه من، زیبایی لازمه را داشتند و به هدف ساده‌ای که دارند، می‌رسند. تنها نکته مهم این است که این سرویس تحریم بوده و برای استفاده از آن باید از تحریم شکن‌ها استفاده کنید.

اگر در تولید والپیپر مدنظر خود با گزینه‌های محدود شده مشکل داشتید، می‌توانید از سایت‌های دیگر با هوش مصنوعی‌های تخصصی‌تر استفاده کنید و عکس خروجی آن‌ها را در گوشی به عنوان پس‌زمینه ثبت کنید.

مُهر هوش مصنوعی

هنگامی که از قابلیت‌هایی از هوش مصنوعی استفاده کنید که پردازش آن‌ها در فضای ابری رخ می‌دهد، در پایین سمت چپ تصویر یک علامت یا واترمارک قرار می‌گیرد تا به ببیندگان اعلام کند این عکس توسط هوش مصنوعی ساخته یا ویرایش شده است.

نکته قابل توجه و کمی خنده‌دار این است که بخش عمده قابلیت‌های هوش مصنوعی مانند حذف اجسام از تصویر، این مهر را در تصویر قرار نمی‌دهند. به همین دلیل می‌توان به راحتی این مهرها را با استفاده از هوش مصنوعی خود گوشی از عکس پاک کرد.

تصویر آهسته خودکار

یکی دیگر از ویژگی‌های هوش مصنوعی گوشی S24 تنها موردی است که برای فیلم‌ها در نظر گرفته شده و ویژگی هوش مصنوعی دیگری برای فیلم‌ها در این گوشی وجود ندارد. مهم نیست که فیلم مورد نظر را خودتان ضبط کردید یا از جایی دانلود کردید، هنگام تماشای آن در گالری می‌توانید به صورت خودکار نسخه اسلوموشن یا صحنه آهسته آن را ببینید.

هرگاه که با انگشت صفحه را لمس کرده و آن را نگه دارید، گوشی با تاخیر تقریبا یک ثانیه‌ای، صحنه آهسته آن را آماده و پخش می‌کند و با رها کردن انگشت، فیلم به سرعت عادی باز می‌گردد. توجه داشته باشید که گوشی برای دست یافتن به این امر، تنها می‌تواند فریم‌ریت فیلم را دو یا چهار برابر کند. این بدین معنی است که گوشی نمی‌تواند فیلم عادی را به اسلوموشن 960 فریمی تبدیل کند. به همین دلیل، اگر صحنه مورد نظر سرعت بسیار بالایی داشته باشد، مانند چرخش سریع اسپینر، گوشی خیلی در آهسته‌سازی این صحنه موفق نخواهد بود.

با این حال گوشی S24 به خوبی به هدف خود در این قسمت می‌رسد و فریم‌های تولید شده تقریبا هیچ تفاوتی با فریم‌های اصلی ندارند و احتمالا اصلا متوجه استفاده از هوش مصنوعی در صحنه‌های آهسته شده نخواهید شد.

خلاصه متون

ویژگی‌های باقی‌مانده از لیست ما، کاربردهای زیادی دارند، اما به دلیل عدم پشتیبانی از زبان فارسی آن‌ها را در اولویت پایین‌تر معرفی کردیم. البته توجه داشته باشید که سامسونگ اعلام کرده قصد اضافه کردن زبان‌های بیشتری را نیز دارد، اما به شخصه بعید می‌دانم زبان فارسی جایی در برنامه‌های سامسونگ داشته باشد.

ویژگی خلاصه متون در سه جای دستیار یادداشت‌ها، دستیار صداهای ضبط شده و وب‌گردی به کمک شما خواهد آمد. هنگام وب‌گردی شما می‌توانید با زدن یک دکمه بخش خلاصه‌ساز را فعال کنید. این خلاصه‌ساز به جای شما کل مطالب صفحه فعلی را می‌خواند و خلاصه‌ای از آن‌ها را در حد سه یا چهار پاراگراف خلاصه می‌کند. همچنین یک گزینه نیز در اختیار دارید که هنگامی که کمی نیاز به جزئیات بیشتر داشته باشید، خلاصه‌ساز، جزئیات بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهد.

توجه داشته باشید که این ویژگی فقط برای مطالب بلند قابل اجرا است و منطقا اگر مطلب خیلی کوتاه باشد، این ویژگی مشغول به کار نخواهد شد. در کل خلاصه‌ساز عملکرد خوبی دارد، اما در تجربه کوتاهی که با آن داشتم باید بگویم که بهتر است تنها به خواندن خلاصه بسنده نکنید و بعد از خواندن آن تصمیم بگیرید که همین مقاله شخصا بخوانید یا سراغ مقاله دیگری بروید. در این زمینه، خلاصه‌ساز عملکرد بسیار خوبی دارد و پیشنهاد می‌کنم قبل از خواندن مقالات طولانی، ابتدا با خلاصه‌ساز آن را چک کنید تا زمان زیادی از دست ندهید.

لازم به ذکر است که این ویژگی در خلاصه کردن مطالب آموزشی قدم‌به‌قدم، عملکرد تقریبا بی‌نقصی دارد و می‌تواند مزیت‌های زیادی را برای شما برای صرفه‌جویی در وقت ایجاد کند. جدا از وب‌گردی این ویژگی می‌تواند مطالب بیشتری را در یاد‌داشت‌ها و متن صداهای ضبط شده نیز خلاصه کند.

دستیار صداهای ضبط شده

به عنوان کسی که برای پوشش‌های خبری آی‌تی‌رسان، صداهای زیادی را ضبط می‌کنم، این ویژگی به سرعت به یکی از موردانتظارترین ویژگی‌های گوشی برای من شده بود. متاسفانه این ویژگی نیز از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند. اگر صدای ضبط شده شما در زبان‌های پشتیبانی شده باشد، شما می‌توانید با استفاده از هوش مصنوعی با زدن یک دکمه و اندکی صبر، متن تمام دیالوگ‌های ثبت شده در صدا را به‌دست آورید.

همچنین با انتخاب گزینه دیگری، می‌توانید از ویژگی خلاصه‌ساز نیز استفاده کنید تا خلاصه صحبت‌های درون صدا را نیز داشته باشید. به دلیل عدم پشتیبانی از زبان فارسی، تست‌های زیادی از این بخش نگرفتم، اما در تجربه کوتاه من، متن صداها به خوبی تشخیص و نوشته شده بودند.

دستیار چت

همان‌طور که از نام مشخص است این بخش هنگام چت کردن، به کمک شما خواهد آمد. البته ویژگی‌های آن محدود به چت کردن نیست و هرجایی که از کیبورد استفاده می‌کنید، می‌توانید از این ویژگی‌ها استفاده کنید. لازم به ذکر است که این ویژگی نیز از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند. کیبورد گوشی با استفاده از هوش مصنوعی متن تایپ شده شما را بررسی می‌کند و برخی گزینه‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. اول از همه، این کیبورد در صورت وجود غلط تایپی یا گرامری، آن را به شما گوش‌زد خواهد کرد. تشخیص غلط متن گوشی عملکرد خوبی دارد، اما بهترین غلط‌گیری نیست که تا کنون دیده‌ام.

گزینه بعدی با تحلیل متن و تشخیص لحن به‌کار رفته، انواع لحن‌های دیگر را به شما پیشنهاد می‌دهد. با انتخاب لحن جدید، گوشی کل متن شما را بازنویسی خواهد کرد. لحن‌های متفاوت پیشنهاد شده توسط گوشی یه ویژه لحن رسمی، پیشنهادهای خوبی هستند و در استفاده‌های روزمره ممکن است به شما کمک کنند، اما مواردی مانند لحن‌ اجتماعی کمی ضعیف هستند و تنها چند کلمه را در قالب هشتگ به متن اضافه می‌کند.

گزینه آخر نیز مربوط به ترجمه متن تایپ شده است، با استفاده از این گزینه شما متن را برای کیبورد تایپ می‌کنید و سپس با انتخاب زبان مقصد، کیبورد متن تایپ شده را ترجمه کرده و به برنامه‌ای که در حال تایپ کردن در آن هستید، تحویل می‌دهد.

دستیار یادداشت‌ها

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند، اما کاربرد زیادی دارد، دستیار اختصاصی برای برنامه یادداشت‌ها یا Notes است. مهم‌ترین کاربرد این بخش، ایجاد نظم در یادداشت‌های شماست. اگر متن شما کمی طولانی باشد، گوشی S24 Ultra بعد از خواندن شما فرمت خاصی را در نظر می‌گیرد و متن شما را در فرمت جدید، بازنویسی می‌کند.

متن شما تغییری نخواهد کرد، اما چینش‌های شما تغییر خواهد کرد و در صورت امکان شمارش بخش‌ها به متن شما اضافه خواهد شد. برای مثال اگر چند کار مختلف را به صورت لیست پشت سرهم نوشته باشید، این گوشی کارهای مختلف را از هم جدا کرده و با اضافه کردن شمارش در کنارشان، آن‌ها در خطوط مختلف قرار خواهد داد.

ترجمه زنده مکالمات صوتی

اگر در حال مکالمه با شخصی هستید که به زبان دیگری صحبت می‌کند، این بخش به کمک شما خواهد آمد. چه مکالمه شما به صورت حضوری باشد و چه پشت تماس تلفنی، این ویژگی، مکالمات دو طرف را به صورت زنده و بدون نیاز به اینترنت، ترجمه می‌کند. البته این ویژگی نیز فعلا از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند. ترجمه‌های انجام شده سرعت بالایی دارند به طوری که مدت زمان زیادی معطل ترجمه شدن صحبت خود نخواهید شد.

البته جدا از سرعت، دقت ترجمه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که باید بگوییم این ویژگی هنوز به آن پختگی و بی‌نقصی نرسیده و ترجمه‌های آن تنها کار راه‌انداز خواهند بود.

نقد و بررسی گلکسی S24 – سخت‌افزار

سامسونگ هنوز نتوانسته به تصمیم واحدی درباره استفاده تراشه اختصاصی خود در کنار تراشه‌های اسنپ‌دراگون برسد و در طول چند نسل اخیر استراتژی‌های مختلفی را تست کرده است.

برای مثال در نسل گوشی‌های S22، تمام نسخه‌ها با استفاده از هر دو تراشه عرضه شدند. نسل بعد سامسونگ تراشه‌های خود را به طور کامل کنار گذاشت و تمام نسخه‌ها تنها از تراشه اسنپ‌دراگون استفاده می‌کردند.

بررسی گلکسی S24

این نسل جدید از پرچم‌داران سامسونگ نیز استراتژی جدیدی را به همراه دارند. نسخه‌های عادی و پلاس، با دو گزینه اگزینوس و اسنپ‌دراگون اما نسخه الترا تنها با استفاده از اسنپ‌دراگون عرضه می‌شوند.

دلیل این مشکل سامسونگ این است که استفاده از تراشه اختصاصی خود صرفه‌های زیادی برای این شرکت دارد، اما با وجود تلاش‌های چند ساله این شرکت و پیشرفت‌های قابل توجه هنوز اگزینوس در مقایسه با تراشه دیگر نقص‌هایی را دارد.

پردازنده‌ها

تراشه‌های ساخته شده توسط دو شرکت سامسونگ و کوالکام این بار سراغ استراتژی‌های متفاوتی در بخش پردازنده‌ها رفته‌اند. کوالکام استراتژی ثابت تراشه‌های گوشی‌ها را دنبال کرده و هشت هسته را برای پردازنده خود انتخاب کرده است.

سامسونگ در طراحی پردازنده موجود در تراشه Exynos 2400، چینش هسته‌های متفاوت‌تری را انتخاب کرده است. این پردازنده هسته‌های اصلی را با فرکانس کمی کم‌تر ولی با دو هسته بیشتر را در بر دارد.

سامسونگ با وجود رقابت با کوالکام  با این شرکت همکاری نیز داشته تا یک نسخه انحصاری از اسنپ‌دراگون 8 نسل 3 را برای گوشی‌های S24 خود در نظر بگیرد. این نسخه قرار است بهینه‌سازی‌های کوچکی را به صورت انحصاری به گوشی‌های سامسونگ بیاورد. با بررسی گلکسی S24 متوجه می‌شویم که این بهینه‌سازی‌ها تنها به تغییر بسیار ناچیز فرکانس هسته‌ها خلاصه می‌شود.

نسخه‌ای که برای نقد و بررسی گلکسی S24 در اختیار ما بود، از تراشه اگزینوس استفاده می‌کرد. به همین دلیل در بخش سخت‌افزار بیشتر درباره این نسخه صحبت خواهیم کرد.

اسنپ‌دراگون 8 نسل 3 برای گلکسی:

  • یک هسته Cortex-X4 با فرکانس 3.39GHz
  • سه هسته Cortex-A720 با فرکانس 3.1GHz
  • دو هسته Cortex-A720 با فرکانس 2.9GHz
  • دو هسته Cortex-A520 با فرکانس 2.2GHz

اگزینوس 2400:

  • یک هسته Cortex-X4 با فرکانس 3.2GHz
  • دو هسته Cortex-A720 با فرکانس 2.9GHz
  • سه هسته Cortex-A720 با فرکانس 2.6GHz
  • چهار هسته Cortex-A520 با فرکانس 1.95GHz

قدرت پردازشی

بعید به نظر می‌رسد که کسی در عمل بتواند تفاوت 0.19 گیگاهرتز در مهم‌ترین هسته را متوجه شود، اما حداقل روی کاغذ، اسنپ‌دراگون باید عملکرد هر چند جزئی اما بهتری را در امور تک‌هسته مانند استفاده‌های روزمره ارائه کند. از طرفی دیگر، اگزینوس به لطف دو هسته بیشتر باید بتواند در برخی از امور چندهسته مانند بازی کردن، عملکرد بهتری داشته باشد.

هر دو پردازنده در رده بهترین پردازنده‌ها قرار می‌گیرند و عملکرد بسیار خوبی دارند. فارغ از این که کدام نسخه را خریداری می‌کنید، گوشی S24 توان پردازشی بسیار بالایی را در اختیار شما قرار خواهد داد تا در اجرای هیچ بازی یا برنامه‌ای کمبودی حس نکنید.

این توان پردازشی بالا به بهترین شکل ممکن در رابط کاربری سامسونگ به کار گرفته شده و تقریبا عمکرد تمام بخش‌های مختلف رابط کاربری به لطف این پردازنده‌ها بهتر و روان‌تر شده است. به قدری که تجربه کوتاه مدت من با گوشی بسیار لذت بخش‌تر شده بود.

نام مدل

امتیاز 10 Antutu

امتیاز GFXBench

Car Chase ES 3.1 

(offscreen 1080p)

امتیاز Geekbench

چند هسته‌ای / تک هسته‌ای

 Galaxy S24 Ultra
1796746
155fps
6649 / 2182
 +Galaxy S24
1651044
140fps
6004 / 1808
Galaxy S24 (اگزینوس با حافظه 128 گیگابایت)
1450374
131fps
1892/5882
Xiaomi 13 Pro
1541517
127fps
5087 / 1490
Xiaomi 13 Ultra
1532113
110fps
5556 / 2000
Galaxy Z Fold 5
1492816
83fps
5020 / 1957
Xiaomi 13
**** 
127fps
5129 / 1492
Xiaomi Mi Mix Fold 3
1527952
74fps
5269 / 2096
Galaxy S23 FE
1115831
73fps
3810 / 1574
Galaxy Z Flip 5
1053068
49fps
4968 / 1927
 +Galaxy S23
**** 
129fps
4836 / 1528
Galaxy S23 Ultra
122,598
126fps
4428 / 1330
 Oneplus 11
**** 
126fps
4899 / 1150
Galaxy S23
**** 
109fps
4407 / 1229
Galaxy Z Fold 4
**** 
102fps
4028 / 1337

گیمینگ

اگر نسخه اسنپ‌دراگون را خریداری کرده باشید، آن وقت وظیفه پردازش امور گرافیکی شما به Adreno 750 با فرکانس یک گیگاهرتزی سپرده خواهد شد. در طزف دیگر، پردازنده گرافیکی که در تراشه اگزینوس 2400 قرار داده شده، Xclipse 940 نام دارد که با همکاری با غول کارت گرافیک‌سازی یعنی AMD طراحی و ساخته شده است. این پردازنده گرافیکی از معماری RDNA 2 که در طراجی‌ کارت گرافیک‎‌های دسکتاپ سری 6000 ای‌ام‌دی استفاده شده بود.

عمکلرد کلی این پردازنده گرافیکی نسبت به پردازنده‌های اصلی تراشه، چالش بهتری برای رقیبان خود ایجاد می‌کند. در بخش پردازنده، همه می‌دانند که اسنپ‌دراگون همواره بهتر از اگزینوس عمل می‌کند و تنها این فاصله در نسل‌های مختلف کم‌تر می‌شود. از طرفی دیگر اما Xclipse 940 سرنوشت متفاوتی را برای خود انتخاب کرده است. این پردازنده گرافیکی تقریبا هم قد و قواره رقیبان خود است و در برخی از تست‌ها از آن‌ها پیشی می‌گیرد.

بررسی گلکسی S24

یکی از ثمرات همکاری با AMD، عمکلرد فوق‌العاده پردازنده گرافیکی گوشی در پردازش‌های ری‌تریسینگ است که باعث می‌شود Xclipse 940 برتری بزرگی نسبت به دیگر پردازنده‌های گرافیکی داشته باشد.

فارغ از این که کدام نسخه گوشی را خریداری می‌کنید، توان پردازشی شایسته پرچم‌داران در اختیار شما قرار خواهد گرفت تا تمام بازی‌ها را در بهترین تنظیمات و بدون مشکل اجرا کنید. توجه داشته باشید که اگر یک بازی اندرویدی، روی بهترین سخت‌افزار موجود اجرا نشود، دقیقا برای اجرا روی چه پردازنده‌ای طراحی شده است؟

دما و گرما

یکی از نگرانی‌هایی که در گوشی‌های کوچک شکل می‌گیرد، کنترل دمای گوشی است. هرچه گوشی کوچکتر باشد، قطعات مختلف به یکدیگر نزدیک‌ترند و گرمای بیشتری تولید می‌کنند و از طرفی جای زیادی برای سیستم خنک‌کنندگی باقی نمی‌ماند.

چه در طول بنچمارک‌ها و چه در تجربه‌های گیمینگ بلند مدت، دمای گوشی به عدد خیلی بالایی نمی‌رسد. در طول بنچمارک Antutu، دمای گوشی 15 درجه افزایش یافت و به عدد 42.5 رسید. در تجربه بازی کالاف هم، این عدد از 45 فراتر نرفت که باعث می‌شود تمام نگرانی‌ها درباره سیستم خنک‌کنندگی این گوشی کوجک از بین برود.

این دما به خوبی مدیریت شده تا گرمای خاصی را به دست شما منتقل نکند. تنها بخش خارجی گوشی که کمی گرم‌ می‌شود، فریم بالایی گوشی و ناحیه کوچکی زیر آن است. به همین دلیل، اگر یک بازی را به صورت افقی و با هر دو دست بازی کنید، دست چپ شما کمی این گرما را احساس خواهد که مقدار کمی بوده و آزاردهنده نیست.

حافظه ذخیره‌سازی

اختلاف نسخه‌های مختلف گوشی S24 تنها به پردازنده‌ها خلاصه نمی‌شود. یکی دیگر از نکاتی که هنگام خرید گوشی حتما باید به آن توجه کنید، مربوط به بخش حافظه ذخیره‌سازی گوشی می‌شود. این گوشی در چهار نسخه مختلف 128/8، 256/8، 256/12 و 512/8 گیگابایت عرضه می‌شود، اما بهتر است که گزینه 128/8 گیگابایتی آن را به طور کامل نادیده بگیرید!

اصرار سامسونگ برای عرضه نسخه 128 گیگابایتی جهت کاهش قیمت سری، اثرات منفی بسیار زیادی روی این نسخه گزاشته است. نسل 4.0 از فن‌آوری UFS سرعت بسیار بالایی را چه در خواندن و چه در نوشتن اطلاعات را به ارمغان می‌آورد. این نسل از این فن‌‌آوری از ظرفیت‌های زیر 256 گیگابایتی پشتیبانی نمی‌کند و به همین دلیل سامسونگ برای نسخه 128 گیگابایتی S24 سراغ نسل قبل یعنی UFS 3.1 رفته است.

با این حال هنوز به انتهای ماجرا نرسیدیم، چرا که خود نسل UFS 3.1 هم پشتیبانی خوبی از نسخه‌های 128 گیگابایتی ندارد و در این نسخه‌ها عملکرد محدودتری دارد.

ترکیب این دو مساله باعث شده تا نسخه 128 گیگابتی در نوشتن اطلاعات تنها بتواند به سرعت 850 مگابایت بر ثانیه برسد. این در حالی است که تمام نسخه‌ها و مدل‌های دیگر S24، می‌توانند به 2100 مگابایت بر ثانیه برسند. این اختلاف دو و نیم برابری در سرعت حافظه، چه در استفاده‌های روزمره و چه در گیمینگ، تاثیر منفی خود را نشان خواهد داد.

لازم به ذکر است که UFS 4 علاوه بر سرعت بالا، مصرف برق کمتری را نیز به ارمغان می‌آورد. این تفاوت به احتمال زیاد توسط کاربر احساس نخواهد شد، اما در هر صورت یکی دیگر از نقص‌های این انتخاب سامسونگ است.

رم

در بخش رم، سه نسخه با ظرفیت 8 گیگابایت و یک نسخه با رم 12 گیگابایتی برای این مدل در نظر گرفته شده است. به دو نکته در مورد این انتخاب‌های سامسونگ باید اشاره کرد.

نکته اول این است که این انتخاب‌ها کمی محدود هستند. اگر کسی بخواهد نسخه 12 گیگابایتی زا انتخاب کند، باید سراغ حافظه ذخیره‌سازی 256 گیگابایتی برود. از طرفی اگر کسی مایل به خرید نسخه 512 گیگابایتی باشد، باید قید رم 12 گیگابایتی را بزند. این یعنی کاربران نمی‌توانند حداکثر رم و حداکثر حافظه را به صورت همزمان داشته باشند و باید یکی را فدای دیگری کنند.

بررسی گلکسی S24

نکته دوم این است که S24 با هفت سال پشتیبانی نرم‌افزاری قرار است تا سال 2031 عملکرد خود را حفظ کند. میزان رم لازم در سال‌های اخیر به مراتب بیشتر شده و دقیقا مشخص نیست که در طول سالیان آینده این روند افزایشی ادامه داشته باشد یا خیر، اما با این حال باز هم نمی‌توان هشت گیگابایت رم را با اعتماد به نفس بالا کافی اعلام کرد. اگر استفاده‌های طولانی مدت از گوشی در چشم‌انداز شما هست، بهتر است که سراغ رم‌ 12 گیگابایت S24 بروید.

ارتباطات و سنسورها

گوشی گلکسی S24 از دو سیم کارت به صورت همزمان استفاده می‌کند و اکثر کانال‌های موجود 4G و 5G را پوشش می‌دهد. در بخش وای‌فای، یک آنتن سه‌گانه با پشتیبانی از استانداردهای 802.11a/b/g/n/ac/6e در چیپست گوشی قرار داده شده که در ایران و وضع اینترنتی فعلی کشور نبود وای‌فای 7 به هیچ‌وجه احساس نخواهد شد. NFC و بلوتوث نسخه 5.3 به جای نسخه جدیدتر 5.4 از دیگر فن‌آوری‌های ارتباطی انتخاب شده برای این گوشی هستند.

برای انجام امور مختلف موقعیت‌یابی، GPS به همراه دیگر سرویس‌ها از جمله GLONASS, BDS, GALILEO و QZSS برای گوشی در نظر گرفته شده است. این سرویس‌ها در کنار هم، در تلاش هستند که با دقت هرچه بیشتر، موقعیت دقیق شما را در اکثر مناطق پیدا کنند.

سنسورهای اثر انگشت زیر التراسونیک زیر صفحه نمایش‌، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب‌نما و فشار سنج در جای‌جای گوشی قرار گرفته‌اند. همچنین ویژگی بسیار محبوب Dex نیز در گوشی قرار گرفته که با تغییر رابط کاربری هنگام اتصال به صفحه‌ نمایش‌های دیگر قصد دارد راحتی استفاده از گوشی را افزایش دهد. بر خلاف نسخه الترا، خبری از پشتیبانی از Ultra Wideband یا UWB نیست.

نقد و بررسی گلکسی S24 – دوربین

یکی از بخش‌هایی که در بخش طراحی و ساحت نسل جدید، کمترین توجه به آن شده، دوربین‌های گوشی است. سامسونگ در دوربین‌های اصلی گوشی عملا هیچ تغییری را نسبت به نسل قبل اعمال نکرده است. تنها تفاوت‌های این دو نسل در بخش نرم‌افزاری و بهینه‌سازی و پردازش عکس‌ها خلاصه می‌شوذ. این اتفاق به صورت مشابه در دیگر نسخه‌های S24 نیز دیده می‌شود.
بررسی گلکسی S24

افرادی که پیش‌تر از رنگ‌پردازی‌های تصاویر سامسونگ گله داشتند، در این نسل به هدف خود رسیدند. سامسونگ در بخش نرم‌افزاری دوربین‌های خود تغییرات زیادی را اعمال کرده که رنگ‌ها را نیز شامل می‌شود.

با وجود تغییرات کم، این گوشی همچنان یک پکیج کامل و با کیفیتی را برای کاربران ارائه می‌دهد و نقص خاصی به جز نبود فکوس خودکار در لنز التراواید ندارد. کیفیت بالای تصاویر ثبت شده مخصوصا تصاویر سلفی ما را مجبور می‌کند که دوربین را نیز به نقاط قوت گوشی اضافه کنیم.

  • دوربین 50 مگاپیکسلی، لنز واید 24 میلی‌متری، دریچه دیافراگم F/1.8
  • دوربین 10 مگاپیکسلی، لنز تله‌فوتو 67 میلی‌متری، زوم 3 برابری، دریچه دیافراگم F/2.4
  • دوربین 12 مگاپیکسلی، لنز اولترا واید 13 میلی‌متری، دریچه دیافراگم F/2.2 با زاویه دید 120 درجه‌ای

حل مشکل چندساله با شبکات مجازی

یکی از قدیمی‌ترین مشکلات گوشی‌های اندرویدی که بارها توسط طرفداران اپل مورد تمسخر قرار می‌گرفت، افت شدید کیفیت تصاویر ثبت شده توسط گوشی‌های اندرویدی هنگام استفاده از دوربین‌های اختصاصی شبکات مجازی است.

دلیل رخ دادن این مساله این است که فرآیند ثبت یک عکس توسط گوشی دو مرحله دارد. کسب اطلاعات توسط لنزهای متعدد و سپس تجزیه و تحلیل آن‌ها برای ثبت بهترین کیفیت ممکن تصویر است.

هنگامی که برای مثال با استفاده از دوربین اینستاگرام عکسی می‌گیرید، عکس تحویل داده شده به اینستا، عکس خام ثبت شده توسط لنزهاست که هیچ بهینه‌سازی نرم‌افزاری روی آن اعمال نشده است. به همین دلیل کیفیت تصاویر ثبت شده توسط برنامه دوربین خود گوشی همواره کیفیت به مراتب بهتری دارد.

سامسونگ برای اولین بار عزم خود را جزم کرده تا این مساله را از ریشه حل کند. این شرکت با همکاری دیگر شرکت‌ها مانند اسنپ چت و اینستاگرام، قصد دارد یک رابطی بین این برنامه‌ها و دوربین گوشی ایجاد کند تا بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری روی تمام تصاویر ثبت شده توسط گوشی اعمال شود.

البته باید بگوییم که در نهایت این اولین تلاش سامسونگ برای حل مشکل بوده و هنوز به تکامل و پختگی لازم نرسیده است.

عکس‌برداری در روز

عملکرد دروبین‌ها در شرایطی که نور کافی وجود داشته باشد، به بهترین حالت خود می‌رسد. گوشی S24 نیز از این قائله استثنا نیست و دور طول روز عکس‌های بسیار با جزئیات و با کیفیتی را ثبت می‌کند. رنگ‌ها و شفافیت تصاویر نسبت به نسل قبلی کمی تغییر کرده تا تصویر ثبت شده بیشتر شبیه واقعیت باشد.

همان‌طور که تغییر خاصی نسبت به نسل قبل مشاهده نمی‌شود، ایراد خاصی نیز در بین تصاویر ثبت شده در شرایط مختلف دیده نمی‌شود. دوربین S24 عملکرد خوب خود را در حالات مختلف حفظ می‌کند تا بتوانید به راحتی روی آن حساب باز کنید.

زوم

یکی از تفاوت‌های مهمی که بین نسخه‌ Ultra و دیگر نسخه‌های S24 در نظر گرفته شده در بخش زوم است. به دلیل اضافه نشدن لنز‌های لازم، خبری از زوم‌های 100 برابری معروف سامسونگ نیست. در گوشی S24 شما می‌توانید تا 30 برابر زوم کنید که بخش اعظم این روند به صورت دیجیتالی شکل می‌گیرد که کیفیت مطلوب S24 Ultra را ندارند.

این مسائل به این معنی نیست که زوم گوشی عملکرد بدی دارد. این گوشی تنها در مقایسه با برادر بزرگ‌تر خود که یکی از بهترین‌ها در این زمینه است، کم می‌آورد. در کل عملکرد زوم گوشی کیفیت خوبی دارد و می‌تواند با دیگر پرچم‌داران رقابت کند.

عکس‌برداری در شب

شرایط نوری کم مانند محیط‌های تاریک و شب هم مانع آنچنانی برای دوربین‌های S24 حساب نمی‌شود. عکس‌هایی که با S24 در شرایط نوری کم گرفته می‌شوند جزئیات خوبی دارند و نویز‌ خاصی در آن‌ها دیده نمی‌شود.

تنها نکته حائز اهمیت این است که هنگام استفاده از دوربین در شرایط نوری کم، گوشی بدون نیاز به حالت نایت مود نیز عکس‌های خوبی را ثبت خواهد کرد، اما پیشنهاد می‌شود که به صورت دستی به بخش اختصاصی نایت مود بروید تا کیفیت و جزئیات تصاویر به حد محسوسی بهتر شوند.

فیلم‌برداری

در بخش فیلم‌برداری گوشی S24 از نظر فریم‌ریت و رزولوشن گزینه‌های 8K@24/30fps ،4K@30/60fps و 1080p@30/60/240fps برای شما ارائه می‌کند. از دیگر ویژگی‌های فیلم‌برداری گوشی می‌توان به توانایی ضبط فیلم‌ها با استفاده از استاندارد HDR10 و توانایی ضبط صدای استریو اشاره کرد.

لرزشگیر گوشی نیز عملکرد بسیار خوبی دارد و از لرزش‌های جزئی فیلم‌های خروجی به خوبی جلوگیری می‌کند. فیلم‌برداری با گوشی S24 فیلم‌های با کیفیت بالایی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. در استفاده‌های متعدد از این بخش گوشی، هیچ نقص یا ایراد خاصی ندیدم.

سلفی

گوشی S23 دوربین سلفی بسیار خوبی داشت و برای نسل بعدی خود یعنی S24 جای پیشرفت زیادی باقی نگذاشته بود. به همین دلیل تغییر خاصی در دوربین سلفی S24 نمی‌بینیم، تنها بخشی که تفاوت‌ در آن بسیار محسوس است، کاهش نویز‌ها و رنگ‌های طبیعی‌تر است.

  • دوربین 12 مگاپیکسلی، لنز واید 26 میلی‌متری، دریچه دیافراگم F/2.2

تجربه کار با برنامه دوربین 

به لطف سرعت پردازشی بسیار بالای سخت‌افزار و بهینه‌سازی‌های نرم‌افزار گوشی، سرعت برنامه دوربین بسیار لذت بخش است. همه دستورات شما بدون تاخیر خاص و به صورت لحظه‌ای انجام می‌شوند. در کل رابط کاربری دوربین سامسونگ به تکامل رسیده و تجربه بسیار روان و خوبی را به کاربر ارائه می‌کند.

تنها نکته‌ای که کمی تجربه من با دوربین را آزاردهنده‌تر می‌کرد در بخش زوم دوربین بود. هنگامی که مشغول زوم کردن باشید و به حدهایی برسید که گوشی مجبور می‌شود لنز دیگری را برای ثبت تصاویر انتخاب کند، موردی که پیش می‌آید این است که به دلیل این که زاویه‌های این لنزها به خوبی چیده نشده اگر یک سوژه را انتخاب کنید، با تغییر لنز، موقعیت آن سوژه در تصویر کمی تغییر می‌کند که کمی آزاردهنده‌ است.

نقد و بررسی گلکسی S24 – اسپیکر

دو اسپیکر مختلف یکی در فریم پایینی و کنار درگاه تایپ‌سی و دیگری در شکافی در محل اتصال صفحه نمایش به فریم بالایی وظایف مختلف تولید صدای گوشی را بر عهده دارند. اسپیکر دومی که در بالای گوشی مستقر شده صدای مکالمات صوتی را نیز پخش خواهد کرد.

با وجود دو اسپیکر، گوشی می‌تواند صدای استریو خوبی را تولید کند. اسپیکر‌های گوشی S24 توسط شرکت AKG تنظیم شده‌اند و می‌توانند صدای 32 بیتی و با فرکانش 384 کیلوهرتزی را نیز تولید کنند.

بررسی گلکسی S24

کیفیت صدای خروجی این اسپیکرها بسیار بالا بوده و تقزیبا هیچ نقص خاصی ندارند و S24 به خوبی تمام فرکانس‌ها را می‌تواند تولید کند. در نهایت پیشرفت‌های در نظر گرفته شده در این بخش همگی حداقلی بوده و به هیچ‌وجه نمی‌توان تفاوت آن‌ها را به عنوان “یک نسل پیشرفت” معرفی کرد.

از طرف دیگر، بلندی صدا هم بسیار بالاست و مشکلی از این بابت نخواهید داشت. در شرایطی که اتاق هیچ آلودگی خاصی نداشت، صدای حداکثری گوشی بسیار زیاد و کمی آزاردهنده می‌شد. این اتفاق یعنی در صورتی که آلودگی صوتی خاصی در اتاق حضور داشته باشد، حجم صدای حداکثری گوشی می‌تواند وضوح صدا را حفظ کند.

نقد و بررسی گلکسی S24 – باتری

برای قسمت باتری، سامسونگ تصمیم گرفته که ظرفیت باتری را در این نسل کمی افزایش بدهد و از 3900 به 4000 میلی‌آمپرساعت برساند. در برگه مشخصات باتری، ظرفیت تنها بخشی است که شاهد تغییرات بوده و سرعت شارژ سیمی همچنان برابر 25 وات است. همچنین سرعت شارژ بی‌سیم و سرعت شارژ بی‌سیم معکوس برابر با 15 و 4.5 وات باقی مانده است.

شارژدهی

تراشه جدید، فن‌آوری صفحه نمایش جدید، باتری بزرگ‌تر و نرم‌افزار بهینه‌تر در کنار هم به شارژدهی بهتر باتری گلکسی اس 24 در مقایسه با نسل قبل خود کمک کرده‌اند. در تست‌های مختلف S24 سامسونگ توانست به مدت 23 ساعت و خرده‌ای مکالمه صوتی، بیش از 17 ساعت پخش ویدئو، نزدیک به 10 ساعت وب‌گردی و 7 ساعت و نیم گیمینگ شارژدهی و عملکرد خود را حفظ کند.

بیشترین فاصله ثبت شده با S23 در قسمت پخش ویدئو بوده که S23 تنها نزدیک به 14 ساعت شارژدهی را ثبت کرده بود. S24 برای این پیشرفت باید بیشتر از هر بخش خود قدردان LTPO بودن و فریم‌ریت خودکار صفحه نمایش خود باشد.

این اعداد نوید شارژدهی دو روزه در صورت استفاده‌های عادی و روزمره را می‌دهند. البته اگر نیت کرده باشید و پشتکار خوبی داشته باشید می‌توانید با استفاده‌های سنگین و مداوم، شارژ گوشی را در کمتر از یک روز نیز به پایان برسانید. در نهایت ولی شارژدهی گوشی عملکرد بسیار خوبی دارد و نمره بسیار بالایی را دریافت می‌کند.

سرعت شارژ

یکی از بخش‌هایی که به شخصه انتظار داشتم در نسل S24 پیشرفت چشمگیری داشته باشد، بخش سرعت شارژ گوشی‌ها بود. البته ظاهرا این امید خود را باید به نسل بعدی و S25 منتقل کنم چرا که عملا در این بخش هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

با خرید یک گوشی پرچمدار در این رده قیمتی، کاربر انتظار دارد که بهترین ویژگی‌ها و عملکردها را تصاحب کرده باشد. نسل S24 اگر در هر بخش بهترین نباشد، قطعا جزو بهترین‌ها خواهد بود ولی در بخش سرعت شارژ، بسیاری از گوشی‌های پایین‌رده نیز عملکرد به‌مراتب بهتری دارند.

سرعت شارژ 25 واتی گوشی آن قدر هم بد نیست و به ادعای سامسونگ می‌تواند در 30 دقیقه از 0 تا 50 درصد شارژ شود. البته در تست‌ها در مدت زمان مشابه این عدد به 59 درصد نیز می‌رسد. این مساله را در S24 Ultra نیز شاهد بودیم که سرعت شارژ ادعا شده توسط سامسونگ کمتر از واقعیت بود.

برای شارژ کامل گوشی از 0 تا 100 درصد، شما به یک ساعت و ربع زمان لازم دارید. حالا این را با برخی گوشی‌های شیائومی مقایسه کنید که زیر 20 دقیقه به طور کامل شارژ می‌شوند. متوجه هستم که هنوز نگرانی‌های زیادی بابت این سرعت بالای شارژ برخی گوشی‌ها وجود دارد، ولی با این حال این اختلاف فاحش، اصلا قابل توجیح نیست.

گلکسی S24 در مقایسه با نسخه‌های Plus و Ultra

سامسونگ برای سری S24 خود تا کنون سه نسخه عادی، پلاس و الترا را عرضه کرده است. این سه نسخه ارزش خرید تقریبا برابری دارند که باعث می‌شود انتخاب کاربران بیشتر به بودجه خریدشان وابسته باشد. در نتیجه باید بگوییم که ساموسنگ در این نسل توانسته به خوبی هدف عرضه سه نسخه مختلف خود را انجام دهد.

در ادامه مقاله نقد و بررسی گلکسی S24 به مقایسه این نسخه با برادران بزرگ‌ترش می‌پردازیم.

مقایسه با Ultra

به دو دلیل خیلی نمی‌توان گوشی S24 را با نسخه Ultra خود مقایسه کرد. دلیل اول این که این دو گوشی به جز چند بخش ساده، اشتراک بسیار زیادی نداشته و از دو زبان طراجی کاملا متفاوت استفاده می‌کنند. به طوری که سامسونگ می‌توانست به راحتی و تنها با یک تغییر نام ساده، آن‌ها را دو سری مختلف بنامد. دلیل دوم هم اختلاف قیمتی بسیار زیاد آن‌هاست، به طوری که حتی می‌توان آن‌ها را در دو رده قیمتی مجزا دانست.

مقایسه با Plus

از طرف دیگر اما مقایسه این گوشی با نسخه Plus بسیار جذاب‌تر می‌شود. نسخه پلاس از همان قالب طراحی نسخه عادی استفاده می‌کند و قصد دارد با چند تغییر مختلف، شکاف قیمتی میان دو نسخه دیگر را پر کند.

بزرگترین تغییر اعمال شده در نسخه پلاس را می‌توان در بخش ابعاد و وزن مشاهده کرد. نسخه پلاس 11.5 سانتی‌متر در طول، 5.3 سانتی‌متر در عرض و 0.1 میلی‌متر در ضخامت نسخه عادی بزرگ‌تر است. این ابعاد بزرگ‌تر باعث شده تا گوشی بتواند 900 میلی‌آمپر باتری با ظرفیت بیشتری داشته باشد.

تغییرات بیشتری نیز در میان این دو نسخه وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به 20 وات سرعت شارژ بیشتر و رزولوشن صفحه نمایش بیشتر اشاره کرد.

در کل صفحه نمایش و باتری، بخش‌های بسیار مهمی از گوشی‌ها هستند و برای کاربرانی که این دو بخش اهمیت بالاتری دارد، نسخه پلاس گزینه بهتری خواهد بود. برای باقی افراد باید بگوییم که S24 گزینه کاملا مناسبی هست که به جز این دو بخش، تفاوت اساسی دیگری با نسخه پلاس ندارد.

نقد و بررسی گلکسی S24 – جمع‌بندی

اگر برخی تصمیمات عجیب سامسونگ در ساخت نسخه‌های مختلف از این گوشی را نادیده بگیریم و شما بعد از خواندن نقد و بررسی گلکسی S24 نسخه درست را برای خود خریداری کنید، با یک گوشی بسیار خوب و با کیفیت مواجه خواهید شد که می‌تواند تا چندین سال عملکرد بسیار خوبی برای شما داشته باشد.

ابعاد کوچک گوشی برای برخی نقطه قوت بسیار مهمی خواهد بود و برای برخی دیگر ممکن است خطی قرمز باشد. برای آن دسته که ابعاد کوچک گوشی‌ها را دوست دارند، S24 یکی از بهترین گزینه‌ها خواهد بود که کیفیت بالا و ابعاد کوچک را باهم ارائه می‌کند.

شرکت سامسونگ در روند طراحی و ساخت نسل جدید گوشی‌های خود با بسیاری از شرکت‌های مهم این صنعت همکاری کرده تا بتواند بهترین‌ها را برای خانواده S24 تضمین کند. بعد از بررسی هر سه نسخه از این خانواده در آی‌تی‌رسان باید بگوییم که اثرات مثبت تمام این همکاری‌ها در جای‌جای گوشی دیده می‌شود تا در نهایت با گوشی‌های بسیار پریمیوم با تنها چند ایرادات جزئی طرف باشیم.

نقد و بررسی گلکسی S24 – نقاط قوت و ضعف

نقاط قوت نقاط ضعف
کیفیت ساخت بسیار بالا و حس پریمیوم

سخت افزار قدرتمند

نمایشگر‌ بی‌نظیر با روشنایی عالی

دوربین‌های قدرتمند

رابط کاربری روان و بهینه

هوش مصنوعی یکپارچه با رابط کاربری

7 سال آپدیت نرم‌افزاری

حسگر اثر انگشت دقیق و سریع

اسپیکر بسیار خوب

 

 

ضعف عملکردی نسخه 128 گیگابایتی نسبت به دیگر نسخه‌ها 

سرعت شارژ می‌توانست بیشتر باشد

برخی از قابلیت‌های هوش مصنوعی به‌زودی پولی می‌شوند

سامسونگ می‌توانست برنامه‌های از قبل نصب شده را به مراتب بهتر مدیریت کند

 

 

اسکرول به بالا
TCH