کوالکام از تراشه موبایلی جدید خود با نام اسنپدراگون 7 پلاس نسل 3 رونمایی کرد

امروز کمپانی کوالکام از پلتفرم موبایلی جدید خود با نام اسنپدراگون 7 پلاس نسل 3 رسما رونمایی کرد. این پلتفرم به‌عنوان نمونه تکامل‌یافته اسنپدراگون 7 نسل 3 روانه بازار شده و مجهز به یک هسته پردازشی بسیار قدرتمند کورتکس X4 برای CPU و قابلیت‌های هوش مصنوعی روی دستگاه‌ است. مشخصه‌های مورد اشاره با تراشه‌های پرچمدار سری 8 مشترک هستند.

تراشه جدید نویدبخش بهبود 15 درصدی عملکرد CPU و ارتقاء 45 درصدی عملکرد GPU آدرنو نسبت به مدل نسل قبلی بوده و میزان مصرف انرژی را 5 درصد کاهش می‌دهد. این محصول نخستین تراشه در سری اسنپدراگون 7 با قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد محسوب می‌شود.

این نیمه‌هادی از طیف گسترده‌ای از مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) و مدل‌های بینایی بزرگ (LVM) نظیر Baichuan-7B، Llama 2، Gemini Nano و Zhipu ChatGLM پشتیبانی می‌کند. 

ویژگی‌های هوش مصنوعی بایستی دستیارهای مجازی بهتری را به ارمغان آورده و با کارآیی باورنکردنی خود محتواهایی را تولید نمایند که پیش‌تر در هیج کجا مشاهده نشده‌اند. همچنین امکانات ترجمه و رونویسی چند زبانه بایستی در همه جا قابل دسترس باشند.

تراشه اسنپدراگون 7 پلاس نسل 3 بر پایه گره فرآیندی 4 نانومتری تولید شده و هسته قدرتمند کورتکس X4 در CPU آن با فرکانس 2.8 گیگاهرتزی فعالیت می‌کند. همچنین پردازنده این تراشه از 4 هسته با کارآیی بالا (احتمالا از نوع کورتکس A720) با فرکانس 2.6 گیگاهرتز و 3 هسته کم‌مصرف (احتمالا از نوع کورتکس A520) با فرکانس 1.9 گیگاهرتز تشکیل شده است.

مودم اسنپدراگون X63 5G از سیستم اتصال موبایلی FastConnect 7800  و 3GPP Release 17 5G پشتیبانی می‌کند. گوشی‌های مجهز به این تراشه قادر به فعالیت روی کلیه استانداردهای سلولی قدیمی‌تر خواهند بود.

این تراشه از نمایشگرهایی با حداکثر رزولوشن 4K و نرخ نوسازی 60 هرتز و +QHD با نرخ نوسازی 120 هرتزی پشتیبانی نموده و از نرخ نوسازی متغیر در محدوده 1 تا 240 هرتز نیز پشتیبانی می‌شود. این نیمه‌هادی از حافظه رم LPDDR5X با حداکثر ظرفیت 24 گیگابایت و حافظه داخلی UFS 4.0 پشتیبانی می‌کند.

بر اساس پیش‌بینی‌ها برندهای شارپ، ریلمی و وان‌پلاس نخستین گوشی‌های هوشمند با تراشه اسنپدراگون 7 پلاس نسل 3 را به بازار عرضه خواهند کرد. انتظار می‌رود که وان‌پلاس Ace 3V نخستین گوشی هوشمند مجهز به این نیمه‌هادی باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH