دولت آمریکا اپل را به تلاش برای انحصاری کردن بازار متهم کرد

دولت آمریکا با متهم کردن اپل به انحصارگرایی غیرقانونی در بازار گوشی‌های هوشمند ظاهرا در مسیری همسو با اتحادیه اروپا گام برداشته است. وزارت دادگستری آمریکا با حمایت 16 ایالت شکایتی را تنظیم نموده و شیوه‌های قفل کردن اکوسیستم آیفون توسط شرکت اپل را به چالش کشیده است.

مقامات فدرال ادعا می‌کنند که اپل با محدودسازی عملکرد برنامه‌ها، محدود کردن ارتباطات میان آیفون و دستگاه‌های اندرویدی و ممانعت از به‌کارگیری ساعت‌های هوشمند متفرقه و کیف‌های پول دیجیتال، فضای رقابت را از بین می‌برد. آنها استدلال می‌کنند که اپل با این‌کار کاربران را در دام دنیای آیفون نگه داشته و قیمت‌ها را برای مصرف‌کنندگان و توسعه‌دهندگان افزایش می‌دهد.

دولت آمریکا از اپل درخواست کرده تا استفاده از تاکتیک‌های محدودکننده عملکرد برای رقابت را متوقف نماید. این نبرد قضایی با هدف وادار نمودن اپل به کنار گذاشتن شیوه‌های نادرست خود و اعمال فشار بر این شرکت برای تحقق چشم‌انداز دنیای موبایلی آزادتر به راه افتاده است.

جلوگیری از محدودسازی توزیع اپلیکیشن‌ها توسط اپل (که احتمالا کاربران را به سوی تغییر پلتفرم سوق می‌دهد)، توقف استفاده از تاکتیک‌های محدودکننده عملکرد دستگاه‌های رقیب و نهایتا پایان کنترل اپل بر فروشگاه اپ استور سایر اهداف دولت آمریکا از طرح شکایت را تشکیل می‌دهند.

به‌نظر می‌رسد که این نبرد، منابع عظیم اپل را نادیده گرفته و در عوض بر حفظ فضای رقابت و نوآوری تاکید دارد. پیش از این اقدام مشابهی علیه گوگل اجرا شد. این اقدامات نشان‌دهنده تمرکز دوباره دولت بر تنظیم مقررات کاری شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری هستند.

کنترل اپل بر بازار iOS و مشخصا هزینه‌های اپ استور از مدت‌ها قبل انتقادات توسعه‌دهندگان را برانگیخته است. این شکایت با گزارش سال 2020 کنگره مطابقت دارد؛ گزارشی که نشان می‌داد اپل انحصار توزیع اپلیکیشن‌های iOS را در اختیار دارد. با توجه به اینکه اتحادیه اروپا برای تنظیم قوانین شرکت‌های بزرگ فناوری، اقداماتی را اجرا نموده است؛ لذا تصمیم اخیر دولت آمریکا نیز یک اقدام مهم قلمداد می‌شود.

تحولات ماه‌های آینده بسیار حائز اهمیت خواهند بود؛ چرا که وزارت دادگستری برای تحقق یک چشم‌انداز موبایلی بازتر تلاش می‌کند و این موضوع به‌طور بالقوه راه را برای تنظیم مقررات مشابه هموار می‌کند. تصویب چندین مورد از این قوانین نیز احتمالا برای ایجاد فشار مضاعف بر اپل کفایت خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH