مقایسه 5 مرورگر برتر کامپیوتر از نظر سرعت، کارایی و دیگر موارد

همه ما حداقل دو مرورگر در سیستم خانگی‌امان داریم و شاید بهترین آنی باشد که ازش استفاده نمی‌کنیم. کروم، فایر فاکس، اینترنت اکسپلورر، اپرا یا سافاری، بالاخره یکی از آنها انتخاب بیشتر مواقع شماست.

شاید بتوان هر یک از این مرورگرها را به تنهایی خوب دانست، ولی زمانی که آنها در مقابل هم قرار می‌گیرند، متوجه تفاوتهایشان می‌شویم، تفاوتهایی که مثلا باعث می‌شوند فلان مرورگر بهترین باشد و دیگری بدترین نامیده شود.

در مقاله مفصل زیر 5 مرورگر پر استفاده و برتر با هم مقایسه شده‌اند. این مقایسه از جنبه‌های مختلف انجام شده است.

چطور کار می‌کنند؟

به طور کل مرورگرها در مواردی چون رندر HTML در چند تب یا چند پنجره باز، استفاده از صفحات بوک مارک شده، پشتیبانی از انتقال فایل HTTP و FTP یا مرور خصوصی (بدون ذخیره هیچ اطلاعاتی از مرور) مشابه هم عمل می‌کنند، اما در عمق، تفاوتهایی در عملکرد آنها وجود دارد.

اپرا شهرت طولانی در سریع بودن دارد، ولی در رندر تمام صفحات موفق عمل نمی‌کند. تغییر از موتور اختصاصی HTML به WebKit (نسخه حال حاضرش برای کروم 537 است)، اپرا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اینترنت اکسپلورر را برای مدتهای طولانی است که محبوب خلافکاران اینترنتی می‌دانند، چرا که هم بسیار محبوب است و هم از فن‌آوری ActiveX استفاده می‌کند. باید از مایکروسافت به خاطر بهبود و ارتقا فزاینده موتور Trident، استانداردهای پذیرفته شده و امنیت ارتقا یافته سپاسگزاری کنیم. اینترنت اکسپلورر دیگر مثل قدیم‌ها نیست که به کاربران بگوییم از آن تا آنجایی که می‌شود استفاده نکنند.

فایرفاکس مدتهاست که با اکسپلورر رقابت دارد و کروم هم یک تازه وارد قدرتمند است. سافاری هم در سیستم بسیاری از کاربران وجود دارد، بی آنکه از آن استفاده‌ای بشود. شاید به خاطر اینکه اپل هیچوقت نخواست، ظاهر این مرورگر را برای ویندوزی‌ها کاربر پسندتر بکند.

کروم 36 (WebKit 537): پایا و سریع

browser_roundup_sept_2014_chrome_screen-100438108-large

بسیاری از افراد از مرورگر کروم استفاده می‌کنند، زیرا خیلی‌ها هم از موتور جستجوی گوگل استفاده می‌کنند. کروم سریع و قابل اعتماد است. افزونه SpeakIt آن واقعا کاراست و می‌تواند در خیلی از موارد به کارتان آید. اخیرا هم این مرورگر گرایش به پخش ویدئوها و فایلهای صوتی پنجره‌های پاپ آپ نشان داده که به دلیل ارتباطی است که با پلش پلیر ادوبی برقرار کرده، بعلاوه این ارتباط در فایرفاکس هم تاثیر گذاشته است.

browser_roundup_sept_2014_chrome_version-100438109-large

هیچ شکی در رابطه با سریع بودن کروم وجود ندارد: این مرورگر در Browsermark رتبه 5773 را کسب کرده است. 150.4 میلی ثانیه برای تکمیل کار در Sunspider زمان گذرانده و رتبه‌اش در Peacekeeper برابر با 5627 شده است. دو رتبه اول و یک رتبه سوم. برای رسیدن به این نتایج، کروم از مقدار زیادی حافظه و پردازش مجزا بهره برده است: 775 مگابایت و 14 پردازش در نه تب باز شده که در هیچکدام، کار خاص و سنگینی انجام نمی‌شده است.

البته همه چیز درباره کروم خوب نیست و تغییرات مهمی چون تغییر صفحه خانه به گونه‌ای است که گاهی تصور می‌کنیم، گوگل واقعا نمی‌خواهد کاربر این کار را انجام دهد. مشکل دیگر این مرورگر که در اپرا و اینترنت اکسپلورر هم مشاهده شده است، بسته شدن سخت آن هنگام رخ دادن ارور است. اگر بخواهیم از این مشکلات کوچک بگذریم، می‌توانیم کروم را هنوز بهترین بدانیم، زیرا پایاست و سرعت خوبی دارد.

فایرفاکس 31 (Gecko): خوش ظاهر و سریع

browser_roundup_sept_2014_firefox_screen_cropped-100438111-large

از زمانی که فایر فاکس چشم باز کرده است، آنرا رقیبی برای اینترنت اکسپلورر می‌دانند. سریع است و قابل اعتماد ولی گهگداری و به دلیل کمبود حافظه، مشکل ری استارت پیدا می‌کند، اما اگر بخواهم به کاربران اینترنت اکسپلورر که مورد حمله بدافزارها بوده‌اند مرورگری را توصیه کنم، آن فایر فاکس خواهد بود.

مدتی است که با وجود آپدیت ارائه شده مشکل کمبود حافظه در موتور رندر Gecko، برطرف شده است.

browser_roundup_sept_2014_firefox_version-100438110-large

ظاهر جدید فایر فاکس دوست داشتنی و برای تغییر تنظیمات و بوک مارک کردن  قابل درک‌تر است. در ضمن فایرفاکس مجموعه‌ای گسترده از افزونه‌های بدرد بخور دارد، اما در تست کارایی انجام شده، جایگاه سوم را داشته است: این مرورگر در BrowserMark رتبه 4540 را کسب کرده، زمان سپری شده در تست Sunspider ، 134.4 میلی ثانیه بوده است و در Peacekeeper نمره 3956 را بدست آورده است.

شاید با نگاه به اعداد ببینید که فایر فاکس عقب‌تر از اپرا و کروم قرار گرفته، ولی باید بگوییم که این رتبه کمتر، آنقدرها هم این مرورگر را عقب نمی‌اندازد. فایرفاکس از منابع کمتری نسبت به کروم و اپرا استفاده می‌کند، تنها یک پردزاش را انجام می‌دهد و از 510 مگابایت حافظه استفاده می‌کند. در مقدار حافظه مصرفی، تنها سافاری کمتر از فایر فاکس مصرف دارد.

اینترنت اکسپلورر 11 (Trident)

browser_roundup_sept_2014_ie11_screen-100438112-large

اینترنت اکسپلورر هم محبوب است و هم کاربردی. این مرورگر با HTML تقریبا سریع است و با Javascript واقعا سریع است و صفحات را به خوبی رندر می‌کند.

به دلیل فن‌آوری ActiveX، اینترنت اکسپلورر با سایتهای تجاری به خوبی کار می‌کند.

browser_roundup_sept_2014_ie11_version-100438113-large

از نظر عملکرد در بنچمارک‌ها، اینترنت اکسپلورر نتوانست تست BrowserMark را به دلیل مشکل به وجود آمده کامل کند، ولی نمره‌اش در تست Peacekeeper برابر با 3670 شد. نکته جالب توجه زمان 74.1 میلی ثانیه‌ای این مرورگر در اتمام تست Sunspider بود که نشان می‌داد در اجرای Javascript، اینترنت اکسپلورر سریعترین است.

این مرورگر متاسفانه 714 مگابایت با نه تب باز، مصرف از حافظه داشت و در مقابل با تنها 7 پردزاش یعنی نصف مقداری که کروم و اپرا در WebKit استفاده می‌کردند کارش را به پایان رساند.

اپرا 23 (WebKit 537)

browser_roundup_sept_2014_opera_screen-100438114-large

پس از مدتها سابقه بد در رندر کردن صفحات، اپرا الان در این زمینه نزدیک به بهترین شدن است. آپدیت ارائه شده برای این مرورگر آنرا تنها کمی عقب‌تر از کروم قرار می‌دهد.

بر خلاف فایرفاکس و کروم، اپرا 23 از وجود پاپ آپهای غیر قابل رویت در عذاب نیست. این مرورگر از همان موتور Webkit و همان تعداد پردازش استفاده می‌کند و بستنش در مواقع ارور واقعا سخت است. این مرورگر فاقد دکمه خانه است و تنها به صفحه‌ای که سایتها بیشتر استفاده شده در آن قرار می‌گیرند می‌بالد (Speed Dial).

Speed Dial زمانی که از چند سایت به طور مداوم استفاده می‌کنید، بسیار ویژگی خوبی است. یکی از ایرادات این مرورگر را می‌توان نبود آپشن پیش فرض برای ایمیل لینک به یک صفحه دانست و برای انجام اینکار باید افزونه مورد نظر را دانلود کرد.

browser_roundup_sept_2014_opera_version-100438115-large

در رندر HTML، اپرا تنها به اندازه یک تار مو عقبتر از کروم که در جایگاه اول قرار دارد، می‌ایستد و نمره‌اش در BrowserMark برابر با 5625 و Peacekeeper برابر با 5447 است. این مرورگر با Javascript و در به اتمام رساندن تست Sunspider، تنها به 150.1 میلی ثانیه نیاز داشت.

سافاری 5.1.17 (WebKit 534)

browser_roundup_sept_2014_safari_screen-100438116-large

با اینکه پادشاه مک است، متاسفانه در بین کاربران ویندوز زیاد محبوب نیست. اپل در این نسخه دیگر از ویندوز پشتیبانی نمی‌کند.

این مرورگر واقعا کاراست و تنها از یک پردازش برای نه تب باز شده و 115 مگابایت حافظه بهره می‌برد. بین WebKit 534 و WebKit 537 که کروم و اپرا از آن استفاده می‌کنند، دومی سریعتر بوده و به منابع کمتری نیاز دارد.

browser_roundup_sept_2014_safari_version-100438117-large

سافاری در سیستم‌های قدیمی با رم 512 یا یک گیگابایتی واقعا یک انتخاب خوب است. عملکرد این مرورگر در BrowserMark  و Peacekeeper به ترتیب 4831 و 3062 بوده است. زمان سپری شده برای تکمیل تست  Sunspider Javascript هم 179.9 میلی ثانیه بوده است.

نتیجه گیری

اگر مرورگری می‌خواهید که با رندر HTML سریعترین عملکرد را داشته باشد باید بین کروم و اپرا انتخاب کنید. هر دو از پردازشها و حافظه زیادی بهره می‌برند، ولی اپرا از نظر اعمال تنظیمات راحت‌تر است.

browser_roundup_sept_2014_peacekeeper-100436176-large

اگر Javascript اولویت شماست، اینترنت اکسپلورر سریعترین عملکرد را دارد. این مرورگر هم از حافظه زیادی استفاده می‌کند، ولی تنها به نیمی از پردازشی که برای اپرا و کروم نیاز است، نیاز دارد.

browser_roundup_sept_2014_sunspider-100436177-large

برای کامپیوترهای قدیمی که مشخص است، سافاری بهترین انتخاب است.

browser_roundup_sept_2014_browsermark-100438093-large

اما اگر می‌خواهید تنها یک مرورگر را برای سیستم خود انتخاب کنید، این فایر فاکس است که بهترین گزینه خواهد بود. این مرورگر سریع است، رابط کاربری‌اش بهترین است، از حافظه کمتری نسبت به کروم، IE و اپرا استفاده می‌کند و کار با آن راحت‌ترین است.

 

 

 

3 در مورد “مقایسه 5 مرورگر برتر کامپیوتر از نظر سرعت، کارایی و دیگر موارد”

  1. بهترین مرورگر وب در سال 2018 Microsoft Edge است. سایت ******************** کلی اطلاعات مفید در مورد استفاده از قابلیت های بی نظیر اون به فارسی گذاشته بود که باعث شد با قابلیت های عالی اون آشنا بشم. هرکی ویندوز 10 روی موبایل و تبلت کامپیوتر داره که به صورت پیش فرض داره راحت استفاده کنه.. برای اندروید و آی او اس هم باید از استور دانلود کنید و با سرعت و امنیت بی نظیرش لذت ببرید. قابلیت جدیدش هم که عالیه اونم TimeLine و همچنین امکان ادامه مرور وب از موبایل به کامپیوتره…. در مجموع با فاصله بهترین مرورگر سال 2018 – 2019

    2
    1
  2. سید مهدی حسینی

    با سلام خدمت خانوم صریحی خانوم صریحی من یک نوجوان 17 ساله هستم خیلی علاقه ارم که کامپوتر را به طور پیشرفته یاد بگیرم که الانم رشته تحصیلی هم کامپوتر هست اگه ممکنه کمکم کنید با تشکر

    0
    3
  3. فقط کروم، من که ازش استفاده میکنم و خیلی راضیم.
    اینترنت اکسپلورر هم که اصلا تو باغ نیست !

    1
    4

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH