اپل روی توسعه یک ربات خانگی هوشمند کار می‌کند

واحد رباتیک یکی از بازماندگان پروژه خودرو برقی اپل موسوم به Apple Car محسوب می‌شود. به‌نظر می‌رسد که این واحد در صدد ساخت یک ربات مستقل جهت استفاده در منازل است.

اگرچه پروژه Apple Car ظاهرا موفقیت‌آمیز نبوده است؛ اما تحقیقات درباره سیستم‌های خودران و رباتیک احتمالا راهگشای پروژه آینده اپل خواهد بود. محصول این پروژه یک جاروبرقی رباتیک نیست؛ بلکه یک دستگاه پیشرفته‌تر برای میز کار یا منازل کاربران است.

کارمندان دست‌اندرکار ضمن گفتگو با خبرگزاری بلومبرگ اعلام کردند که کار رباتیک زیر نظر بخش مهندسی سخت‌افزار اپل و گروه هوش مصنوعی در حال انجام است. John Giannandrea؛ رئیس واحد هوش مصنوعی و Matt Costello و Brian Lynch؛ مدیران واحد محصولات خانگی بر این پروژه نظارت دارند.

اپل در ابتدا قصد داشت بر مقوله‌های خودرو، منازل و محاسبات فضایی تمرکز نماید؛ اما با لغو پروژه Apple Car، توجه کمپانی روی محصولات خانگی متمرکز شد. تیم رباتیک اپل دو پروژه را در دست اجرا دارد؛ اما تبدیل هیچ‌کدام از آنها به یک محصول نهایی هنوز قطعی نشده است.

یکی از این محصولات، بازوی نمایشگر رباتیک است که قادر به تعقیب کاربر یا ارائه واکنش به برخی موقعیت‌های خاص روی نمایشگر است. به‌عنوان مثال هنگامی که یک کاربر در حال تکان دادن سر خود در یک چت است؛ ربات نیز احتمالا می‌تواند سر خود را تکان دهد.

محصول دیگر یک پروژه جاه‌طلبانه‌تر است که در آن یک ربات به دنبال کردن کاربر در منزل می‌پردازد. در حال حاضر مشخص نیست که این ربات قادر به انجام چه کارهایی بوده و چه خدماتی را ارائه خواهد داد؛ اما به‌نظر می‌رسد که این محصول قادر به اجرای کارها یا دستورات ساده خواهد بود.

شرکت‌هایی مانند آمازون تا حدودی علاقه‌مندی خود به حوزه رباتیک خانگی را ابراز نموده‌اند. این شرکت‌ها تاکنون محصولات مصرفی گوناگونی را در قالب پهپادهای دوربین‌دار و ربات‌های چرخ‌دار کوچک با چهره‌های دیجیتالی (که قادر به ایفای نقش امنیتی هستند) به بازار عرضه کرده‌اند.

هر دو پروژه به تلاش‌های اپل در زمینه هوش مصنوعی قویا متکی هستند. سیستم‌های خودکار و سیستم‌عامل شایعه شده برای Apple Car موسوم به safetyOS می‌توانند در ربات‌های کمپانی مورد استفاده قرار گیرند. البته آزمایشگاه‌های داخلی اپل بر روی پروژه‌های متعددی کار می‌کنند و بسیاری از این پروژه‌ها به یک محصول نهایی تبدیل نمی‌شوند.

ربات‌ها احتمالا برای برخی افراد جالب به‌نظر می‌رسند؛ اما این فناوری امروزه فراتر از نظافت کف اتاق‌ها کاربرد چندان دیگری ندارد. با این‌حال اپل مایل به ورود به حوزه‌هایی جنجالی و پرسروصدا بوده و ربات ساخت این شرکت احتمالا قادر به اجرای کارهایی خواهد بود که سایر ربات‌ها از انجام آنها ناتوان هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH