لپ‌تاپ سامسونگ گلکسی بوک 4 اج با تراشه اسنپدراگون X Elite در راه است

نخستین لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون X Elite هنوز در هیچ کجای بازار رویت نشده‌اند. در عین‌حال کوالکام اخیرا از تراشه دیگری با نام اسنپدراگون X Plus مجهز به پردازنده 10 هسته‌ای رونمایی کرده است.

بر اساس اطلاعات فاش شده به‌نظر می‌رسد که شرکت‌های سامسونگ و لنوو روی توسعه لپ‌تاپ‌هایی با تراشه اسنپدراگون X Elite کار می‌کنند؛ در حالی‌که مایکروسافت سرگرم تست تراشه نسخه پلاس برای یکی از تبلت‌های سرفیس خود است.

با توجه به شایعات مطرح شده، سامسونگ گلکسی بوک 4 اج یکی از نخستین لپ‌تاپ‌های ویندوزی مجهز به تراشه اسنپدراگون ایکس خواهد بود. اما این موضوع بدان معنا نیست که نسخه ارزان‌تری از لپ‌تاپ مذکور با تراشه اسنپدراگون ایکس پلاس در کار نخواهد بود.

پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی موجود در تراشه مدل پلاس کمی ضعیف‌تر بوده و به‌جای 12 هسته از 10 هسته پردازشی استفاده می‌کنند؛ اما شتاب‌دهنده هوش مصنوعی و مودم 5G در مدل‌های پلاس و Elite یکسان هستند. در هر صورت حتی مدل پلاس نیز در مقایسه با تراشه‌های ویندوزی مبتنی بر ARM پیشین کوالکام بسیار بهتر است.

در این میان یک افشاگر با نام Ice Universe به نکته جالبی اشاره نموده است. در گذشته سامسونگ نخستین بار برای فناوری نمایشگر خمیده خود از واژه edge استفاده کرد. در واقع این پسوند هیچگاه برای یک تراشه مورد استفاده قرار نگرفته است.

چند سال قبل سامسونگ لپ‌تاپ گلکسی بوک S را به بازار عرضه کرد. این محصول یک لپ‌تاپ ویندوزی بدون فن با تراشه اسنپدراگون 8cx به‌شمار می‌رفت. در ادامه برند کره‌ای برای لپ‌تاپ ویندوزی بدون فن خود با تراشه اسنپدراگون 7c از نام گلکسی بوک گو استفاده کرد.

سامسونگ برای نامگذاری لپ‌تاپ‌های ویندوزی مبتنی بر معماری ARM خود از الگوی واحدی بهره نگرفته و کلمه edge احتمالا جدیدترین پسوند مورد نظر برند کره‌ای برای این رده از محصولات خود خواهد بود. به هرحال سامسونگ برای کسب عنوان اولین عرضه‌کننده لپ‌تاپ با تراشه اسنپدراگون X فرصت کمی را در اختیار دارد؛ چرا که ظاهرا مایکروسافت آماده است تا در روز 20 مه (31 اردیبهشت ماه) از دستگاه‌های جدید مبتنی بر تراشه‌های سری اسنپدراگون X رونمایی کند (اگرچه این موضوع هنوز به‌طور رسمی مورد تائید قرار نگرفته است).

هدف نهایی از عرضه تمامی این محصولات، رقابت با سری مک‌بوک ایر اپل است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH