بررسی پروژه بلوم/BLUM: با نات کوین مقایسه‌اش نکن!

این روزها بازار پروژه‌ها و بازی‌های مختلف و اکثرا تلگرامی خیلی داغه، اما محصولاتی که واقعا متفاوت باشند و به قولی دارای حرفی برای زدن، خیلی سخت پیدا می‌شن!

پیش از این بازی‌هایی مثل یس کوین، همستر کمبت و تایم کوین رو براتون بررسی کردیم که همگی یه جورایی از نات کوین الهام گرفته بودند اما امروز قراره پروژه‌ای رو بررسی کنیم که واقعا شبیه به نات کوین نیست و صرفا بر اساس یک ترند روز، درست نشده اما خب هیجان بازی‌های این مدلی بهش کمک کرده تا حسابی کارش گل بکنه!

پروژه بلوم، با ایده ترکیب صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز بر روی بستر تلگرام ایجاد شده و سر و شکلش نشون می‌ده که می‌شه نسبت به سایر بازی‌های حال حاضر بازار، تا حد زیادی روش حساب باز کرد.

برای شروع بازی و فارم کردن که اینجا معادل همون ماین کردن هست، شما نیاز به دعوتنامه دارید. البته گیر آوردنش کار سختی نیست اما وجود همین دعوتنامه سبب شده تا علاوه بر یونیک بودن، یه جورایی کاربرها رو نسبت به فعالیت در بلوم حریص‌تر کنه و براشون عضویت در اون یه جورایی ارزشمندتر باشه

بلوم چند وقت پیش از بین ۷۰۰ استارتاپ مختلف که در برنامه معتبر بایننس لب ارایه شده بودند، تونست بین چند تا محصول منتخب قرار بگیره که همین امر خودش به نوعی نشون از داشتن هدف و ایده قابل قبول اولیه داره!

در بلوم شما توکن ماین نمی‌کنید، بلکه امتیاز فارم می‌کنید! این بدین معناست که کاربرها فعلا دارند امتیاز جمع می‌کنند که به احتمال زیاد این امتیازات بعدا تبدیل به توکن می‌شه و اون‌ها رو می‌شه تبدیل به پول یا خدمات کرد!

حالا بریم ببینیم این بلوم چیه؟ بذارید با یک مثال شروع کنم. مثلا شما دارای تتر بر روی شبکه اتریوم هستید و میخواین حالا ترون یا بایننس کوین بخرید، الان باید دقیقا چکار باید کنید؟ طبیعتا باید از طریق یک صرافی متمرکز اقدام کنید که خب کلی دنگ و فنگ ثبت نام و احراز هویت و انتقال کوین داره. اگر هم بخواین این دردسرها رو نکشید و از یک دکس یا همون صرافی غیر متمرکز استفاده کنید، باز به مشکل شبکه بر می‌خورید چون این مدل از صرافی‌ها، توکن‌های روی یک شبکه رو پشتیبانی می‌کنند و به‌طور مثال یونی سواپ روی شبکه اتریوم هست و سوشی سواپ روی بایننس اسمارت چین! پس نمی‌شه یک تتر اتریومی رو تبدیل به کوینی روی شبکه متفاوت کرد.

حالا بلوم چی می‌گه؟ می‌گه که من می‌خوام با پشتیانی از بیشتر از ۳۰ شبکه مختلف که تقریبا همه بلاکچین‌های مشهور دنیا می‌شه، کاری کنم تا این مشکل رو دیگه کاربرها نداشته باشند و راحت شبکه توکن خودشون رو عوض کنند بدون اینکه نیاز باشه وارد یک صرافی متمرکز بشن! این کار رو هم از طریق یک اپلیکیشن تلگرامی انجام می‌دم.

این در واقع هدف اصلی بلوم هست که خب از ایده من هیچی نیستم نات کوین و پروش هوش مصنوعی گربه‌های کتیزن و مدیر عاملی یک موش در صرافی‌های بزرگ برای همستر کمبت و حتی ایجاد صرافی غیر متمرکز سولانا برای تپ سواپ هم در جایگاه بالاتری قرار می‌گیره.

البته به این هم توجه داشته باشید که ایده‌های بزرگ نیاز به تیم‌های بزرگ و قوی دارند و صرفا یک تئوری خوب، منجر به ایجاد یک پروژه خوب نمی‌شه. در حال حاضر هم بلوم دارای ۴ تا هم بنیان گذار و ۱۰ نفر دیگه به عنوان اعضای تیم هست که در دبی مستقره و باید دید این تیم ۱۴ نفره چه می‌کنند.

بلوم در بخش شبکه‌های اجتماعی، خیلی آهسته و کم سر و صدا کارش رو شروع کرد اما این روزها به‌قدری سرعت رشدش افزایش پیدا کرده که به‌نظر می‌رسه خود برنامه تلگرامیش هم دچار مشکل شده و داونی نسبتا زیاد با کندی فراوونی رو تجربه می‌کنه که حالا تیم فنیش این وعده رو داده که مشکلاتی که اکثرا بخاطر اتک‌های سایر ربات‌ها به اونا هست رو برطرف خواهند کرد.

بلوم در حال حاضر نزدیک به ۲.۵ میلیون نفر کاربر تلگرامی داره که دایم در حال افزایشه، کاربران پیج توییترش هم حدود ۶۰۰ هزار نفر هستند. علاوه بر این در دیسکورد ۴۵۰ هزار تا عضو داره و در یوتیوب هم با اینکه فقط ۳ تا ویدیو گذاشته، ۶۵۰ هزار نفر سابسکرایب گرفته!

فعالیت بلوم در کانال تلگرامیش از اول اسفند ماه ۱۴۰۲ شروع شد، از ۹ اسفند شروع به درست کردن یک لیست انتظار برای وارد کردن کاربرا کرد و مینی اپ تلگرامیش در ۳۱ فرودین امسال به‌صورت رسمی شروع به فعالیت کرد. یک بازی ساده تلگرامی هم چند روز پیش در مینی اپ فعال شده که از طریق اون بتونید امتیازات بیشتری کسب کنید. در حال حاضر هم از مرز ۳ میلیون کاربر فعال گذشته و ظاهرا همین شلوغی زیاد در مدت کوتاه باعث بروز مشکلات فنی برای اون شده که اگر نتونن زودتر حلش کنند، خب مطمئنا ضربه بزرگی به این پروژه می‌زنه.

بلوم در ۱۴ اردیبهشت ماه، نقشه راه خودش برای سال ۲۰۲۴ رو منتشر کرد که از نکات مهم اون می‌شه به راه‌اندازی کیف پول‌های MPC در سه ماهه سوم ۲۰۲۴ اشاره کرد که خب از نظر امنیتی چون کلید خصوصی اون در یکجا نگه داری نمی‌شه، خیلی نسبت به کیف پول‌های موجود در صرافی‌ها بهتره. وعده هم داده اپلیکیشنش رو در همین زمان در گوگل پلی و اپ استور قرار خواهد داد که قاعدتا اپلیکیشن وقتی ارزش دانلود و استفاده داره که سرویس‌های اون هم راه اندازی شده باشه! پس باید در همین زمان یعنی تابستان امسال و نهایت تا اواسط مهر ماه، شاهد عرضه عمومی پلتفرم بلوم باشیم.

حالا این همه توضیح دادم و خوبی گفتم، یعنی بلوم پروژه بسیار کامل و عالی هست و هیچ ایرادی نداره؟ قاعدتا خیر!

مثلا الان ما نمی‌دونیم که قراره چه اتفاقی برای این پوینت‌های بازی که اکثرا در حال فارم کردنش هستند بیفته و در این ارتباط، توضیحات دقیقی داده نشده و اصلا مشخص نیست سیستم توکنومیک بلوم بر چه مبنایی چیده شده! از طرف دیگه، وایت پیپر پروژه هنوز منتشر نشده و تاریخی هم برای انتشارش اعلام نکردند. مشکلات فنی اخیر و کند بودن زیاد مینی اپش هم از دیگر مشکلاتیه که باید برطرف بشه و سیستم رفرال گیری اون رو هم خیلی‌ها دوست ندارند. اگر هم دعوتنامه گیرتون نیاد و بخواین وارد لیست انتظار خود بلوم بشید، اصلا معلوم نیست چه زمانی براتون ارسال بشه بخصوص الان که قاعدتا همین حجم ورودی خیلی زیاد، چنین بلایی سرشون آورده!

پس برای بلوم، باید هر دو کفه ترازو رو نگاه کنید. هم مزیت‌هاش رو در نظر بگیرید و هم معایبش رو سبک و سنگین کنید اما اگر بخوایم با پروژه‌ها و سایر بازی‌های تلگرامی اون رو مقایسه کنیم، باید اذعان کرد که بلوم پتانسیل رشد خیلی بهتری رو داره و اگر بتونه به اهدافش برسه، تبدیل به پروژه ارزشمندی خواهد شد که قاعدتا این امتیازات و سپس توکن‌های اون هم دارای وزن خوبی می‌شن که نه فقط برای فروش، بلکه برای استفاده در خود پروژه بلوم هم یک ابزار مناسب خواهند بود، پس توصیه می‌کنم که در بلوم، فارمینگ کنید که حداقل شانس موفقیتش نسبت به خیلی از پروژه‌های دیگه بیشتره!

1 در مورد “بررسی پروژه بلوم/BLUM: با نات کوین مقایسه‌اش نکن!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH