مک‌بوک تاشو گران‌قیمت‌ اپل با تراشه M5 در سال 2026 عرضه خواهد شد

جف پو؛ تحلیل‌گر موسسه Haitung International Securities در اوایل ماه جاری میلادی نقشه راه اپل برای عرضه دستگاه‌های تاشو آینده خود را منتشر کرد. این تحلیل‌گر پیش‌بینی کرد که اپل در سال آینده مک‌بوک تاشو 20.3 اینچی را تولید خواهد کرد. در ادامه، آیفون تاشو نیز طی سال 2026 به بازار عرضه خواهد شد.

پس از گذشت حدودا یک هفته گزارشی منتشر شد که از انعقاد قرارداد میان سامسونگ و اپل برای تامین نمایشگرهای تاشو مورد نیاز غول آمریکایی حکایت داشت. مینگ چی‌کو؛ تحلیل‌گر مشهور موسسه TF International که با منابع خبری دقیق و قدرتمندی در شرکت اپل ارتباط دارد؛ امروز درباره مک‌بوک تاشو آینده اپل، اطلاعات جدیدی را در وبلاگ خود منتشر کرده است.

به گفته آقای کو، اپل برای این دستگاه دو سایز متفاوت نمایشگر شامل 20.25 و 18.8 اینچ را در نظر گرفته است. لپ‌تاپ‌های مجهز به این نمایشگرها هنگام قرارگیری در وضعیت تا شده به‌ترتیب به مدل‌های 14 تا 15 اینچی و 13 تا 14 اینچی تبدیل می‌شوند. برخلاف شایعات قبلی به‌نظر می‌رسد که ال‌جی دیسپلی به‌عنوان تامین‌کننده انحصاری نمایشگرهای تاشو فعالیت خواهد کرد.

ظاهرا تجربه تامین پنل‌های اولد برای تبلت‌های جدید آیپد پرو موجب شده تا اپل تصمیم به تنبیه سامسونگ و تشویق ال‌جی بگیرد. به گفته آقای کو، صرفنظر از اندازه نمایشگر منتخب اپل، تولید پنل‌های تاشو در 3 ماهه چهارم سال 2025 آغاز شده و مونتاژ مک‌بوک تاشو نیز در نیمه اول سال 2026 شروع می‌شود.

مینگ چی‌کو ادعا کرده که توان پردازشی مک‌بوک تاشو از طریق تراشه M5 تامین می‌شود. این موضوع هنوز به‌طور رسمی از سوی اپل اعلام نشده است. تراشه M4 جدیدترین نیمه‌هادی از سری M اپل به‌شمار رفته و در مدل‌های 11 و 13 اینچی آیپد پرو 2024 مورد استفاده قرار گرفته است.

به گفته مینگ چی‌کو، اپل در حال تصمیم‌گیری میان دو سایز مختلف نمایشگر برای مک‌بوک تاشو خود است.

بر اساس اعلام مینگ چی‌کو، اپل در تلاش است تا میزان چین و چروکیدگی‌‌های نمایشگر تا حد امکان کاهش دهد. با توجه به فناوری مورد استفاده در این نمایشگر انتظار می‌رود که خریداری هر واحد از آن بین 600 تا 650 دلار برای اپل هزینه داشته باشد. به گفته آقای کو، تهیه هر لولا نیز هزینه 200 تا 250 دلاری را برای اپل به‌دنبال خواهد داشت.

با این‌حال چنان‌چه در جریان فرآیند تولید انبوه قطعات، بازدهی افزایش پیدا کند؛ در این‌صورت هزینه پرداختی توسط اپل احتمالا کاهش خواهد یافت. ال‌جی دیسپلی شریک انحصاری اپل برای تامین نمایشگرهای تاشو خواهد بود؛ در حالی‌که شرکت Amphenol به‌عنوان تامین‌کننده انحصاری لولا نقش‌آفرینی خواهد کرد.

مینگ چی‌کو ادعا کرده که بر اساس هزینه پنل‌ و لولا، مک‌بوک تاشو دستگاه گران‌قیمتی به‌شمار رفته و هزینه قطعات آن نزدیک به اپل ویژن پرو خواهد بود. آقای کو پیش‌بینی‌ می‌کند که میزان نقل و انتقال مک‌بوک تاشو در سال 2026 از مرز یک میلیون واحد فراتر رفته و از فروش اپل ویژن پرو پیشی خواهد گرفت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH