تشخیص فونت

راه‌های تشخیص فونت از روی عکس

در این مقاله قصد داریم تا تمام راه‌های شناسایی و تشخیص فونت از روی تصاویر را آموزش دهیم. با ما در آی‌تی‌رسان همراه باشید.

هنگام کار با متون مختلف به سادگی چند کلیک می‌توان فونت‌ آن‌ها را شناسایی کرد، ولی اگر شما فقط یه عکس داشته باشید و بخواهید فونت به کار رفته شده در متن‌ موجود در آن عکس را شناسایی کنید، کار کمی سخت‌تر می‌شود.

در حالت عادی چون هیچ دسترسی به متن موجود در تصاویر نداریم، راه مستقیمی برای تشخیص فونت آن‌ها نداریم و شما تنها می‌توانید با نگاه کردن به متن و مقایسه آن با دیگر فونت‌ها، سعی کنید تا فونتی مشابه آن را پیدا کنید.

انجام این کار قطعا کار بسیار زمان‌بر و کم دقت است و به احتمال بسیار زیاد نمی‌توانید در اکثر مواقع حتی فونتی نزدیک به متن موجود در عکس را پیدا کنید.

خوشبختانه پیشرفت تکنولوژی به ویژه در حوزه هوش مصنوعی باعث شده تا راه‌های بیشتری برای تشخیص فونت از تصاویر معرفی بشوند. بعد از این که شما عکس مورد نظر را به این برنامه‌ها تحویل دهید، هوش مصنوعی آنالیز خود را با استفاده از الگوریتم‌های بسیار پیچیده خود آغاز می‌کنند و الگوهای وجود در نحوه نگارش متن را با مجموعه اطلاعات بزرگی که در اختیار دارند مقایسه می‌کنند. سپس بعد از گذشت مدت بسیار کوتاهی، نتایج این بررسی‌ها به شما نمایش داده خواهد شد.

ابزارهای رایگان برای تشخیص فونت

همانطور که در مقدمه این مقاله به آن اشاره کردیم، ابزارهای زیادی برای شناسایی فونت‌ها از تصاویر طراحی و ساخته شده‌اند. در این بخش از مقاله به معرفی کلی و مقایسه برخی از این ابزارها می‌پردازیم.

نام ابزار روند کار مزایا معایب
WhatTheFont بعد از آپلود تصاویر، الگوریتم پیچیده این ابزار اجرا می‌شود و نتایج به دست آمده را به شما نمایش می‌دهد. راحتی استفاده – دیتابیس بسیار بزرگ دقت این ابزار ثبات بالایی ندارد و شاید در شناسایی فونت‌های خاص، دقت لازمه را نداشته باشد.
Font Squirrel Matcherator مشابه WhatTheFont ولی از یک الگوریتم متفاوتی استفاده می‌کند و به همین علت شاید فونتی متفاوت را پیشنهاد بدهد. بهتر است که نتایج هر دو ابزار را باهم مقایسه و بررسی کنید. رابط کاربری ساده – نتایج سریع دیتابیس کوچک‌تر در مقایسه با WhatTheFont
What Font Is یک ابزار جایگزین دیگر که از هوش مصنوعی برای شناسایی فونت‌ها استفاده می‌کند و دیتابیسی متشکل از بیش از 990 هزار فونت دارد. مجموعه گسترده از فونت‌ها، چه رایگان و چه پولی نیاز به ساخت اکانت – امکانات زیاد آن شاید باعث گمراهی کاربر شود
Adobe Fonts (Visual Search) این ابزار به عنوان زیرمجموعه سرویس Adobe Cloud کار می‌کند و امکان تشخیص فونت‌ها از تصاویر را برای کاربران این سرویس محیا می‌کند. یکپارچه شدن با برنامه‌های ادوبی و راحتی استفاده بالا برای این کاربران نیاز به خرید سرویس ماهانه

نکات مهم برای به دست آوردن بهترین نتایج

هیچ تضمینی وجود ندارد که هر کدام از این ابزارها دقیقا فونت مد نظر شما را پیدا کنند. ممکن است هیچ یک از این ابزارها نتوانند حتی فونتی مشابه را به شما پیشنهاد کنند. با این حال کارهایی هستند که شما می‌توانید با انجام دادن آن‌ها شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

  • از تصاویر با رزولوشن بالاتر استفاده کنید: هرچه رزولوشن عکس بالاتر باشد، وضوح عکس بیشتر شده و کار برای ابزارها ساده‌تر می‌کند.
  • فقط بخش حاوی متن از عکس را آپلود کنید: اگر بتوانید بخشی از عکس را که شامل متن است، جدا کنید. این کار باعث می‌شود که ابزارها تمرکز و دقت بالاتری داشته باشند.
  • فونت‌های ساده‌تر، راحت‌تر شناسایی می‌شوند: شانس کلی شما برای شناسایی فونت‌های خاص‌تر، کم‌تر است.
  • استفاده همزمان از ابزارهای مختلف: ابزارهای مختلف، الگوریتم‌ها یا دیتابیس‌های متقاوتی دارند، به همین دلیل برای کسب نتیجه هرچه بهتر، باید از تمام ابزارها استفاده کنید.

پس از تشخیص فونت ها

بعد از این که توانستید با موفقیت فونت مورد نظر را شناسایی کنید، چند راه خواهید داشت:

  • دانلود فونت: اگر فونت موردنظر شما رایگان بود، می‌توانید به صورت مستقیم با استفاده از همین ابزار‌ها آن فونت را دانلود کنید.
  • خرید فونت: اگر فونت پولی باشد، شاید بتوانید نسخه رایگان آن‌ها را در سایت‌های داخلی بیابید، در غیر این صورت مجبور به خرید آن خواهید شد.
  • فونت‌های مشابه: در صورتی که خرید فونت برای شما ممکن نبود، می‌توانید از فونت‌های مشابه معرفی شده توسط همین ابزارها استفاده کنید.

ابزار مناسب برای تشخیص فونت ها از تصاویر

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، بهتر است برای کسب بهترین نتیجه از چند ابزار به صورت همزمان استفاده کنید. اگر بخواهیم بهترین‌ها را به شما معرفی کنیم، باید به نام‌های WhatTheFont و Font Squirrel Matcherator اشاره کنیم.

اکثر ابزارها به صورت تحت وب مشغول به فعالیت هستند و نسخه‌های مختلفی از آن‌ها مانند افزونه‌ها و برنامه‌ها برای موبایل‌ها نیز موجود است.

آپلود و کراپ کردن تصاویر

پروسه شناسایی فونت‌ها از یک آپلود عکس ساده شروع می‌شود. بسیاری از این ابزارها، گزینه کراپ کردن را بعد از آپلود به شما می‌دهند تا بتوانید تمرکز ابزار شناسایی را به بخش مهم تصویر هدایت کنید.

البته بهتر است که قبل از آپلود تصاویر، خودتان متون را کراپ کنید تا بتوانید از تمام ابزارهای ممکن استفاده کنید. در صورت امکان کانتراست عکس را نیز افزایش دهید تا متن با وضوح بیشتری قابل مشاهده باشد.

بررسی دوباره فونت‌های پیشنهاد شده

تمام ابزارها تنها به معرفی یک فونت بسنده نمی‌کنند و چند فونت را به صورت همزمان به شما نمایش می‌دهند که نسبت به بقیه فونت‌های دیتابیس شانس بیشتر و شباهت بیشتری به فونت موجود در تصاویر دارند. خود شما باید با بررسی نتایج به دست آمده، فونت نهایی را انتخاب کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH