سیستم‌عامل iOS 18 اپل با تمرکز بر قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

شرکت اپل ضمن برگزاری کنفرانس سالیانه توسعه‌دهندگان خود موسوم به WWDC 2024 از نسخه جدید سیستم‌عامل مخصوص گوشی‌های آیفون با نام iOS 18 رونمایی کرد. این سیستم‌عامل در فصل پاییز امسال برای تعداد زیادی از گوشی‌های آیفون قابل دسترس خواهد بود.

مطابق پیش‌بینی‌ها مجموعه قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل موسوم به Apple Intelligence یکی از افزونه‌های کلیدی و جدید در iOS 18 محسوب می‌شود. این قابلیت‌ها برای دستگاه‌های مجهز به تراشه A17 و تمامی تراشه‌های سری M در دسترس خواهند بود. ابزارهای هوش مصنوعی شخصی‌سازی شده در انجام امور روزمره به کاربران کمک می‌کنند. اولویت‌بندی اعلان‌ها، ابزارهای نوشتاری برای بازنویسی با چندین نسخه و تصحیح یا خلاصه‌سازی متن در تمامی برنامه‌ها موجود هستند.

همچنین ویژگی پیشنهاد پاسخ هوشمند و توانایی نمایش ایمیل‌های دارای اولویت در بالای inbox نیز به اپلیکیشن Mail اضافه شده است. اپل تاکید کرده که هوش مصنوعی این شرکت بر اساس اطلاعات شخصی و زمینه‌ای کاربران عمل نموده و می‌تواند به آن چیزی که کاربر روی نمایشگر دستگاه خود مشاهده می‌کند؛ اشاره نماید. اما هوش مصنوعی اپل به لطف پردازش روی دستگاهی در زمینه حفظ حریم خصوصی نیز قدرتمند ظاهر می‌شود. این موضوع بدان معناست که هوش مصنوعی از اطلاعات شخصی کاربران آگاه است؛ اما داده‌های آنها را گردآوری نمی‌کند.

بعلاوه هوش مصنوعی اپل به کاربران امکان می‌دهد تا بر اساس تصاویر پروفایل دوستان خود، تصاویری متناسب با مکالمات را ایجاد کنند. کاربران با استفاده از ویژگی Image Playground اپل می‌توانند تصاویری را در 3 سبک طرح، تصویر و انیمیشن تولید نمایند. این ویژگی در بسیاری از برنامه‌های بومی گنجانده شده است؛ اما به‌عنوان یک ابزار مستقل نیز در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. همچنین هر تصویر بر روی دستگاه تولید خواهد شد.

ایموجی هوش مصنوعی مولد یا همان Genmoji نیز یکی دیگر از ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی به‌شمار می‌رود. کاربران با استفاده از تصویر هر فرد می‌توانند Genmoji مخصوص آن‌را تولید کنند. همچنین هوش مصنوعی به کاربران امکان می‌دهد تا با استفاده از زبان طبیعی به جستجوی تصاویر و ویدیوها بپردازند. ابزار پاک‌کن هوشمند اپل موسوم به Clean Up نیز امکان حذف افراد و اشیاء مزاحم از عکس را فراهم می‌کند.

ویژگی Memories به کاربران امکان می‌دهد تا با تایپ کردن توضیحات، یک استوری ویدیویی را تولید نمایند. این ویژگی به منظور انتخاب بهترین عکس‌ها و ویدیوها بر اساس توضیحات از قابلیت تشخیص تصویر و زبان استفاده می‌کند. در این میان حتی آهنگی متناسب با استوری نیز به کاربران پیشنهاد داده می‌شود.

کاربران قادر به ضبط، رونویسی و خلاصه‌برداری صدا در اپلیکیشن‌های Notes و Phone خواهند بود. در صورت ضبط تماس تلفنی، موضوع به مخاطب اطلاع‌رسانی شده و پس از پایان مکالمه نیز خلاصه‌ای از محتوای آن در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. Apple Intelligence از مدل‌های انتشاری و زبانی بزرگ استفاده می‌کند. ویژگی محاسبات ابری خصوصی (Private Cloud Compute) به Apple Intelligence امکان می‌دهد تا برای پرس‌وجوهای پیچیده‌تر از مدل‌های مبتنی بر سرور بهره‌برداری نماید. سرورها حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران آیفون را تضمین می‌کنند؛ چرا که داده‌های کاربران به هیچ وجه ذخیره‌سازی نخواهند شد. ظاهرا این وعده‌ها به‌طور مستقل نیز قابل تائید خواهند بود.

دستیار صوتی سیری نیز جهش بزرگی را تجربه کرده است؛ پدیده‌ای که بی‌تردید وقوع آن کاملا ضروری بود. این دستیار از ظاهر جدیدی بهره گرفته و نویدبخش درک بهتر زبان طبیعی است. بعلاوه سیری محتوای زمینه‌ای مکالمه را به کاربران یادآوری می‌کند. همچنین اکنون کاربران قادر به تایپ کردن فرامین خود هستند و می‌توانند در خصوص قابلیت‌های iOS پرسش‌هایی را مطرح نمایند.

در طول سال آینده میلادی، سیری از محتوای روی نمایشگر دستگاه مطلع شده و کاربران برای اجرای برنامه‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند. قرارداد شایعه شده اپل با OpenAI نیز رنگ واقعیت به خود گرفته است؛ بنابراین اکنون ChatGPT به iOS 18 اضافه شده و کاربران از طریق سیری می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. همچنین ChatGPT با ابزارهای نوشتاری سراسر سیستم نیز یکپارچه شده است. اطلاعات و درخواست‌های کاربران ثبت نمی‌شود. مشتریان پیشین ChatGPT هم‌اکنون می‌توانند به سیستم وارد شده و از تمامی ویژگی‌های پریمیوم خود بهره‌مند شوند. ChatGPT در اواخر سال 2024 عرضه می‌شود؛ بنابراین در زمان انتشار iOS 18 یا حداقل اولین نسخه بتا آن احتمالا قابل دسترس نخواهد بود.

سیستم‌عامل iOS 18 بیش از هر زمان دیگری قابلیت‌های سفارشی‌سازی را در خود جای داده است. بدین‌ترتیب کاربران قادر به سفارشی‌سازی هرچه بیش‌تر هوم اسکرین گوشی بوده و قادر به تغییر چیدمان آیکون‌ها مطابق با الگوی مورد نظر خود خواهند بود. تغییر رنگ آیکون برنامه‌ها به‌عنوان مکمل تصویر پس‌زمینه نیز امکان‌پذیر است. بعلاوه قابلیت‌های سفارشی‌سازی در Control Center نیز تقویت شده و اکنون وجود چندین صفحه و یک API به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا کنترلرهای اختصاصی برای اپلیکیشن‌های متفرقه را در دسترس کاربران قرار دهند.

اکنون کاربران به منظور مخفی‌سازی برنامه‌ها می‌توانند آنها را قفل کنند. همچنین کاربران می‌توانند برنامه‌های قابل مشاهده برای مخاطبان را انتخاب نموده و در زمان اشتراک‌گذاری آیفون خود با سایرین از عدم دسترسی آنها به کلیه اپلیکیشن‌ها اطمینان حاصل نمایند.

اپلیکیشن جدید Password مکانی است که کاربران با مراجعه به آن می‌توانند به رمزهای عبور، کلیدهای عبور (passkey)، پسوردهای وای‌فای و کدهای تائید به‌صورت یکجا دسترسی پیدا کنند. این برنامه در خصوص نقاط ضعف رایج نظیر استفاده از گذر واژه‌هایی که به آسانی قابل حدس زدن بوده و یا برای چندین نوبت مورد استفاده قرار گرفته‌اند و همچنین موارد ظاهر شده در داده‌های لو رفته به کاربران هشدار می‌دهد.

ویژگی جدید tapbacks نیز به اپلیکیشن Messages اضافه شده است. پشتیبانی از پیام‌های زمان‌بندی شده، قالب‌بندی متن به‌صورت بولد، خط‌کشی شده و مورب و افکت‌هایی مانند لرزش و پرش نیز سایر قابلیت‌های اضافه شده به برنامه پیام‌رسان محسوب می‌شوند. همچنین اپل تائید کرده که iOS 18 از ویژگی RCS و پیام‌رسانی ماهواره‌ای دو طرفه با قابلیت رمزگذاری end-to-end نیز پشتیبانی می‌کند.

دسته‌بندی‌های روی دستگاهی با عناوین Primary، Transactions، Updates و Promotions نیز به اپلیکیشن Mail اضافه خواهند شد. این دسته‌بندی یادآور قابلیتی است که سال‌ها قبل در سرویس جیمیل رونمایی شد. بعلاوه به منظور فراهم نمودن امکان پیمایش سریع، خلاصه‌هایی از هر دسته‌بندی نیز قابل دسترس خواهد بود.

اپلیکیشن Maps دارای نقشه‌های توپوگرافی جدید با مسیرهای پیاده‌روی است که دسترسی به آنها به‌صورت آفلاین نیز امکان‌پذیر خواهد بود. ویژگی Tap to Cash به اپلیکیشن Wallet اضافه شده و تنها با نگه داشتن دو گوشی آیفون در کنار هم امکان مبادله وجه اپلی را فراهم می‌کند. ویژگی نمایشی Insights به اپلیکیشن Journal اضافه شده و اکنون کاربران می‌توانند به جستجوی ورودی‌های پیشین بپردازند.

حالت بازی (Game Mode) نیز به سیستم‌عامل iOS افزوده شده است. این ویژگی، فعالیت‌های پس‌زمینه‌ای حین اجرای بازی‌ها را به حداقل رسانده و کیفیت پاسخگویی کنترلرهای بازی و ایرپادزها را به شکل چشمگیری بهبود می‌دهد. اپلیکیشن Photos نیز بازطراحی شده و اپل از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین تغییر در تاریخ برنامه یاد کرده است. این بازطراحی، خاطره اپلیکیشن Xperia Album سونی در سال 2016 را زنده می‌کند. اکنون برنامه به‌صورت شبکه‌ای اجرا شده و قسمت کتابخانه نیز در سمت پایین قابل مشاهده خواهد بود.

کاربران برای موضوعاتی نظیر مردم یا حیوانات خانگی، کالکشن‌هایی را دریافت می‌کنند. این کالکشن‌ها از قابلیت سنجاق شدن در قسمت بالایی برنامه برخوردار هستند. همچنین کاربران می‌توانند مواردی نظیر تصاویر اسکرین‌شات را فیلتر نمایند. این برنامه به منظور دسترسی سریع کاربر به دوستان و اعضای خانواده خود، تصاویر را بر اساس محتوای چهره مرتب می‌کند.

نسخه بتا عمومی iOS 18 طی ماه جولای امسال قابل دسترس بوده و در فصل پاییز برای عموم منتشر خواهد شد. افرادی که مایل به تست برنامه‌های خود در پلتفرم جدید هستند؛ هم‌اکنون می‌توانند نسخه بتا مخصوص توسعه‌دهندگان را دریافت نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH