9 ویژگی اندروید که باعث برتری آن نسبت به iOS8 می‌شود!

شاید شما هم صف طویل علاقه‌مندان به خرید آیفون 6 را در اخبار دیده باشید و دلتان برای داشتن یک آیفون جدید لک زده باشد. آیفون 6 و 6 پلاس از جدیدترین نسخه سیستم‌عامل مخصوص آیفون بهره می‌برند که همین باعث عطش بیشتر علاقه‌مندان به آیفون شده است؛ اما بیایید کمی ویژگی‌های خاص اندروید را مرور کنیم و به آیفون نشان دهیم که هنوز هم این سیستم‌عامل خوشمزه، حرف‌هایی برای گفتن دارد و iOS هنوز باید در پی آن بیاید!

اول از همه باید از طرفداران سینه چاک آیفون بپرسیم، آیا با iOS8 می‌توانید رابط کاربری گجت خود را تعویض کنید، می‌توانید آیکون‌های مخصوصی برای نرم‌افزارها انتخاب کنید و هرجایی که دوست دارید ویجتی داشته باشید؟

البته اپل در جدیدترین نسخه سیستم‌عاملش، به برخی از ویژگی‌های ساده اندروید روی آورده است. برگزیدن قابلیت‌هایی نظیر نصب کیبورد اضافه و یا نوار اعلانات پیشرفته‌تر، از تلاش‌های تازه اپل برای نزدیک شدن به رقیبش است؛ اما هنوز دلایل زیادی وجود دارد که طرفداران اندروید می‌توانند به آن ببالند! البته طرفداران اندروید منتظر نسخه جدید این سیستم‌عامل محبوب نیز هستند. آیا اندروید L بازهم می‌تواند موفقیت‌های قبل را ادامه دهد؟

  • مدیریت بهتر نرم‌افزارها

در منوی تنظیمات و سپس زیر منوی Aplication manager شما می‌توانید لیست نرم‌افزارهای نصب‌شده گجت خود را دیده و هرکدام را که نیاز نداشتید uninstall کنید. همچنان شما می‌توانید کش اشغال شده توسط این نرم‌افزارها را نیز به‌راحتی پاک کرده و فضای پر شده را پس گیرید. شما می‌توانید در این قسمت به‌راحتی فضای غصب شده توسط هر نرم‌افزار را مشاهده و نسبت به آن تصمیم بگیرید!

همچنان در مواردی اندروید این امکان را به شما می‌دهد تا در صورت عدم رضایت از نرم‌افزارهای پیش‌فرض نصب‌شده از شر آن‌ها خلاص شوید. یکی از بهترین ویژگی‌های اندروید این است که می‌توانید برنامه پیش‌فرض و اجراکننده هرکدام را به‌راحتی انتخاب کنید. به‌طور مثال اگر از مرورگرم کروم برای وبگردی خوشتان نمی‌آید، به‌راحتی می‌توانید نرم‌افزار موردنظر خود را نصب و جایگزین آن نمایید.

در مقابل iOS8 تنها به شما امکان می‌دهد تا نرم‌افزارهای فعالی را که نیاز ندارید، در قسمتی به نام App Switcher بسته و غیرفعال کنید. همچنان شما می‌توانید با لمس چند ثانیه‌ای آیکون هر نرم‌افزار اقدام به حذف کلی آن کنید؛ اما به جز این موارد ساده شما هیچ آپشن دیگری برای کنترل این نرم‌افزارها نداشته و نمی‌توانید برنامه‌های پیش‌فرض این سیستم‌عامل را تغییر دهید. به‌طور مثال اگر از مرورگر سافاری خوشتان نیامده و مایل به تغییر آن هستید، آپشن‌های زیادی برای رفع این مشکل در اختیار شما قرار ندارد.

android_appinfo2-100444436-medium

  • ویجت‌ها بر روی بک گراند و صفحه قفل گوشی

این خیلی خوب است که اپل بالاخره به کاربران اجازه داد تا از ویجت‌های خاصی در قسمت نوتیفیکشن سیستم‌عاملش بهره بگیرند، اما این امکان هنوز خیلی کم، ابتدایی و البته دیر است! کاربران اندروید سال‌هاست که به‌راحتی می‌توانند از ویجت‌های دلخواهشان بر روی صفحه نمایش و البته صفحه قفل گجتشان استفاده کنند.

اکثر این ویجت‌ها بعد از دانلود و نصب نرم‌افزارهای مرتبط به گوشی اضافه شده و قابل استفاده هستند. به‌طور مثال ویجت‌هایی وجود دارد که در جهت سلامت و سوخت و ساز کالری بدن به کاربر کمک می‌کنند. یا ویجتی که با نگه داشتن یک دکمه به شما امکان ضبط صدا را می‌دهد. در این میان نرم‌افزارهایی نیز وجود دارد که به کاربر اجازه می‌دهد ویجت دلخواه خود را ساخته و به‌راحتی از آن استفاده کند.

android_widgets-100444454-medium

  • سفارشی ساختن رابط کاربری

iOS8 ممکن است که تغییرات ظاهری زیادی نسبت به نسخه قبلی خود داشته باشد و امکانات بصری خوبی به آن افزوده شده باشد؛ اما باید پذیرفت که ظاهر کلی این سیستم‌عامل، سال‌هاست دست نخورده باقی مانده است و تنها هر نسخه تغییرات کوچکی نسبت به نسخه قبل داشته است. یکی از این موارد وجود آیکون‌هایی ساده است که از قدیم تاکنون ثابت مانده است. در این رابط کاربری شما نمی‌توانید نرم‌افزار خاصی را پنهان سازید و برای پیدا کردن یکی از آن‌ها مجبورید تا بین تمامی برنامه‌های نصب‌شده بگردید. شما واقعا نمی‌توانید آیکون‌ها را تغییر داده و چیزی که می‌بینید را عوض کنید.

اما در مقابل اندروید به شما اجازه می‌دهد تا ظاهر رابط کاربری را به دلخواه تغییر دهید. شما می‌توانید آیکون‌ها را به هرجایی که دوست دارید برده و آن‌ها را به صورت گروهی دسته بندی کنید. می‌توانید آیکون نرم‌افزارهای بلا استفاده را حذف و یا دسترسی آن‌ها را محدود کنید و یا در صورت نیاز آیکون آن برنامه را حذف و یک ویجت کوچک را جایگزین آن نمایید.

در این میان برنامه‌هایی نیز هستند که به شما کمک می‌کنند تا کلیه آیکون را عوض کرده و ظاهر جدیدی را برای خود بسازید. اگر هیچ کدام از این راهکارها شما را قانع نکرد، می‌توانید با نصب و استفاده از یک لانچر زیبا، یک گوشی با رابط کاربری کاملا زیبا در اختیار داشته باشید.

android_interface-100449409-medium

  • مسیرهای حمل و نقل ویژه در نقشه

شاید اپل بعد از بروز مشکلات فراوان در نقشه عرضه شده بر روی iOS6 نسبت به تغییر و رفع مشکلات موجود آن اقدام کرده باشد، اما هنوز زمانی که از آن برای یافتن مسیری سوال می‌پرسید، در نشان دادن مسیر با استفاده از اتوبوس ناتوان است.

در مقابل نقشه گوگل برای شما همه گونه آپشنی در نظر گرفته است. از اتوبوس گرفته تا قایق، قطار و حتی مسیر پیاده! تازه در مواردی برای شما مسیرهای دوچرخه سواری نیز نشان داده می‌شود! فوق‌العاده است نه؟

  • قابلیت‌های چندرسانه‌ای کاربردی و آسان

زمانی که قابلیت مولتی تسکینگ به صورت پیش‌فرض بر روی نسخه اندروید وجود نداشت، کمپانی‌های ال‌جی و سامسونگ این ویژگی کاربردی را بر روی رابط کاربری محصولات خود اضافه کردند. سامسونگ به این قابلیت خود Multi Window Mode گفته و ال‌جی این ویژگی‌اش را Dual Window می‌نامد. البته هر دو یک کار را انجام می‌دهند و عملکردی کاملا شبیه به یکدیگر را دارند. در واقع این ویژگی به کاربر اجازه می‌دهد تا دو برنامه را به صورت همزمان و در کنار هم اجرا کرده و از هر دو لذت ببرد. این قابلیت جالب در اسمارت فون های غول پیکر و البته تبلت کاربرد بیشتری داشته و حس بهتری را به کاربرش القا می می‌کند.

در مقابل iOS8 این قابلیت را نداشته و برنامه‌ای هم برای افزوده شدن آن توسط اپل اعلام‌نشده است.

البته علاقه‌مندان به اندروید بدانند که قرار شده است گوگل، این ویژگی را به صورت پیش‌فرض بر روی اندروید L نیز قرار دهد!

dual-window-1-100360847-large

  • ایجاد دسترسی‌های مختلف در تبلت های اندرویدی

طبیعی است که کودکان اطرافتان، از شما درخواست کنند که تبلت خود را به آن‌ها داده تا با آن بازی کنند. خب شما می‌خواهید که تبلت خود را به آنان دهید اما ترس از نشت اطلاعات شخصی‌تان شما را منصرف می‌کند! شما با استفاده از قابلیت Android Profile می‌توانید با خیال راحت یک پروفایل مخصوص جهت میهمانان یا اعضای خانواده خودتان ایجاد کرده و با خیالی آسوده گجت خود را در اختیار آن‌ها قرار دهید. این ویژگی فعلا تنها بر روی تبلت‌هایی که از نسخه جیلی بین استفاده می‌کنند موجود است؛ اما گوگل قول داده تا این ویژگی را بر روی اندروید L نیز قرار دهد.

androidusers_primary-100250815-large.idge

  • وجود NFC باقابلیت‌های بیش از یک پرداخت ساده

این خیلی خوب است که بالاخره اپل تصمیم گرفت بر روی جدیدترین آیفون خود از تکنولوژی NFC استفاده کند، اما متاسفانه این ویژگی تنها برای پرداخت بوده و کارایی دیگری ندارد!

کاربران اندروید سال‌هاست که از این فناوری بر روی اسمارت فونهای خود بهره می‌برند و هیچ محدودیتی در استفاده از کاربردهای آن ندارند. اندرویدی‌ها با استفاده از NFC TAGها بسیار راحت هستند! اما کاربران آی‌فون فعلا باید با یک پرداخت ساده آن‌هم از طریق NFC بسازند.

nfc_lead_image-100312903-large

  • ذخیره فیلم، موسیقی و … بر روی حافظه جانبی

برای ارتقای سیستم‌عامل گجت خود به iOS8 حداقل به 5.8 گیگابایت فضای خالی احتیاج دارید، به همین دلیل شاید مجبور به حذف کردن خیلی از اطلاعات خود شوید. شاید این به خاطر این باشد که کاربران آیفون نیم توانند فایل‌های شخصی خود را بر روی Micro SD ذخیره کنند! کاربران اندروید از دیرباز به‌راحتی این کار را انجام می‌دادند. امروزه اسمارت فون‌های اندرویدی می‌توانند تا حجم 128 گیگابایت فضا را از طریق حافظه‌های جانبی در اختیار کاربرانش قرار دهند.

تازه فراموش کردم بگویم، یا استفاده از OTG شما دیگر نیاز به رم هم ندارید، با یک فلش USB هم مشکلات کاملا حل خواهد شد!

  • راه‌های امنیتی بیشتر برای ورود

اگر iOS تنها از طریق حسگر اثرانگشت و یا واردکردن یه پیشن 4 رقمی ساده به شما اجازه ورود می‌دهد، در عوض اندروید برای این موضوع راه‌های زیادی را پیش پای شما می‌گذارد. در یک گجت اندرویدی شما می‌توانید به‌راحتی یک رمز 4 رقمی یا بیشتر را انتخاب کنید. می‌توانید یک الگو رسم کرده و آن را به خاطر بسپارید. می‌توانید از دوربین جلویی آن برای اسکن کردن صورت خود استفاده کرده و این روش را امتحان کنید. به‌تازگی سامسونگ اس 5 حسگر اثر انگشت را نیز به این موارد اضافه کرده و ال‌جی G3 نیز باقابلیت Knock Code به پیشواز شما آمده است.

android_screenlock-100444435-medium

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH