اپل زمان انتشار سیستم‌عامل‌های iOS 18 و iPadOS 18 را اعلام کرد

پس از ماه‌ها تست بتا بالاخره شرکت اپل در تاریخ 16 سپتامبر (26 شهریور ماه) و تنها چند روز قبل از عرضه سری آیفون 16 به بازار، نسخه نهایی سیستم‌عامل‌های iOS 18 و iPadOS 18 را منتشر خواهد کرد. غول کوپرتینویی در ماه ژوئن امسال از iOS 18 و iPadOS 18 رونمایی کرد. این دو سیستم‌عامل، قدرتمندترین نسخه‌های عرضه شده برای دستگاه‌‌های آیفون و آیپد تا به امروز محسوب می‌شوند.

سیستم‌عامل‌های جدید زمینه معرفی اکوسیستم Apple Intelligence و ادغام قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل در پلتفرم‌های موبایلی این شرکت را فراهم کرده‌اند. Apple Intelligence عملکرد ابزارهایی مانند Mail، Siri و جستجو را به‌طور قابل‌توجهی بهبود می‌دهد. این اکوسیستم شامل ابزارهایی برای خلاصه‌سازی و توانمند کردن اپلیکیشن‌ها بوده و امکان تولید متن و تصاویر جدید روی گوشی را فراهم می‌کند.

به‌عنوان مثال کاربران برای جستجو عکس‌ها می‌توانند عباراتی را با زبان طبیعی تایپ نموده و ویدیوهایی را از آنها تولید نمایند. همچنین تلفظ نادرست برخی کلمات توسط کاربران در زمان صحبت کردن موجب سردرگمی سیری نخواهد شد. سیستم‌عامل‌های جدید، بستر لازم برای اضافه شدن مداوم قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل را فراهم می‌کنند.

با این‌حال iOS 18 و iPadOS 18 در زمان عرضه از قابلیت‌های Apple Intelligence به‌طور کامل بهره‌مند نخواهند شد. اپل قصد دارد تا ویژگی‌های Apple Intelligence را به‌صورت تدریجی برای دستگاه‌های خود ارائه نماید. نخستین مجموعه از امکانات هوش مصنوعی با انتشار آپدیت‌هایی طی ماه اکتبر به‌صورت بتا عرضه خواهند شد. ویژگی‌های Apple Intelligence برای کاربران انگلیسی‌زبان در ماه دسامبر ارائه می‌شوند. اپل قصد دارد تا در گذر زمان به عرضه قابلیت‌های جدید Apple Intelligence و پشتیبانی از زبان‌های متنوع‌تر ادامه دهد.

بعلاوه نسخه‌های جدید iOS و iPadOS رابط‌های کاربری بازطراحی شده و ویژگی‌های جدیدی را برای برنامه‌هایی مانند Photos، Mail و Messages به ارمغان می‌آورند. پشتیبانی از پیام‌رسانی بهبودیافته با استفاده از پروتکل Rich Communications Services (RCS) نیز در راه بوده و برقراری ارتباط یکپارچه‌تر با کاربران اندروید و سایر پلتفرم‌ها را امکان‌پذیر می‌کند.

سیستم‌عامل iPadOS قابلیت‌های جدیدی را برای تبلت‌های اپل به ارمغان خواهد آورد.

با انتشار iOS 18 کاربران آیفون هنگام قرارگیری در محدوده خارج از پوشش شبکه سلولی یا وای‌فای قادر به ارسال و دریافت پیام‌های ماهواره‌ای خواهند بود. ویژگی‌های مرتبط با حریم خصوصی از جمله قفل کردن برخی اپلیکیشن‌های خاص و نیاز به فیس آی‌دی برای آنلاک کردن آنها نیز بهبود یافته است. iPadOS 18 نیز ویژگی‌های هوش مصنوعی مانند ابزارهای نوشتاری بهبودیافته را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. بدین‌ترتیب کاربران قادر به ویرایش، خلاصه‌سازی و بازنویسی متون در سراسر فضای سیستم‌عامل خواهند بود.

ویژگی جدید Image Playground مجموعه‌ای از قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد را ارائه می‌دهد. این مشخصه امکان تولید تصاویر در سبک‌های مختلف هنری را فراهم می‌کند. ابزار Math Notes نیز حل مستقیم معادلات در اپلیکیشن Notes را امکان‌پذیر خواهد کرد.

اپل با عرضه آیفون 16 روند یکپارچه‌سازی Apple Intelligence در سطح سخت‌افزاری را آغاز کرده است. پردازنده‌های جدید سری A18 در مدل‌های استاندارد و پرو آیفون با استفاده از مدارهای نسل دوم ساخته شده‌اند. این تراشه‌ها با هدف پاسخگویی به نیازهای پردازشی بالا اکوسیستم Apple Intelligence طراحی شده‌اند. کاربران با مراجعه به بخش System Preferences مستقیما می‌توانند آیفون یا آیپد خود را به سیستم‌عامل جدید ارتقاء دهند. مدل‌های جدید آیفون احتمالا به‌صورت پیش‌فرض با سیستم‌عامل iOS 18 به بازار عرضه می‌شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH