تشخیص سرطان با استفاده از دوربین تلفن هوشمند شما!

tocffmftnq8fuliimnn5

 

یکی از خطرناک‌ترین دوره‌های بیماری سرطان زمانی است که باید برای تشخیص بیماری طی شود. در این دوره زمانی، بیماری می‌تواند به سرعت رشد کند در حالی که بیمار در حال انجام آزمایش‌های مختلف و زمان‌بر است. حالا تصور کنید بتوانید بدون نیاز به مراجعه به پزشک، در منزل و توسط دوربین تلفن هوشمندتان خودتان را مورد آزمایش قرار دهید. این ایده، موضوع پروژه تحقیقاتی تیم محققان دانشگاه Queensland در استرالیا است که امیدوارند چنین امکانی را به تلفن‌های هوشمند بیاورند، آن هم با استفاده از الگوهای رفتاری میگوهای آب شور!

روشی که میگو با آن دنیای اطراف خود را می‌بیند کاملا متفاوت با روشی است که انسان و سایر جانوران محیط اطرف خود را می‌بینند. چشم‌های مرکب آن‌ها قابلیت بسیار بالایی در مشاهده پرتوهای پولاریزه نور دارند. بازتاب نورهای پولاریزه از سلول‌های سرطانی با بازتاب این نورها از سلول‌های سالم بدن متفاوت است، اما چون دامنه طول موج این نورها در محدوده طول موج‌های مرئی برای انسان نیست، ما نمی‌توانیم آن‌ها را ببینیم! اما میگو آب شور با دارا بودن سلول‌های خاص در چشم مرکب خود می‌تواند به خوبی این نورها را ببیند و الگوهای متفاوت را تشخیص دهد.

دستگاه‌هایی که هم اکنون برای تشخصی سلول‌های سرطانی از طریق تابش پرتوهای پولاریزه و تشخیص بازتاب آن‌ها در بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسیار بزرگ و گران قیمت هستند و در دسترس همه افراد قرار ندارند. محققان دانشگاه Queensland با انجام آزمایش‌های جدید سعی در تولید دستگاهی کوچک‌تر و ارزان قیمت‌تر دارند که در همه جا قابل استفاده باشد و با توجه به این‌که تلفن‌های هوشمند ما در بیشتر اوقات با ما هستند، پس می‌توانند گزینه مناسبی برای به کارگیری این تکنولوژی در خود باشند. نمونه اولیه از این دستگاه توانسته تا سلول‌های سرطانی را در مغز موش‌ها تشخیص دهد که امیدواری برای موفقیت آمیز بودن پروژه را زیاد کرده است.

اگر محققان موفق به ساخت نمونه نهایی این دستگاه تشخیص دهنده سرطان بشوند حجم زیادی از افراد منتظر در لیست انتظار بیمارستان‌ها کاهش پیدا خواهد کرد و دیگر نیازی نیست مدت‌ها منتظر جواب آزمایش‌های خود بمانند. همچنین در هر زمانی به راحتی می‌توانیم از سلامتی خود مطمئن شویم و اگر علائمی از بیماری را دیدیم سریع‌تر برای درمان اقدام نماییم.

با توجه به این‌که به تازگی شرکت‌های بزرگ تکنولوژی مثل اپل و سامسونگ تمرکز زیادی روی بحث سلامت در تلفن‌های هوشمند خود داشته‌اند، شاید بتوان انقلاب بعدی در این زمینه را همین تکنولوژی تشخیص سرطان دانست.

2 در مورد “تشخیص سرطان با استفاده از دوربین تلفن هوشمند شما!”

  1. بسم الله الرحمن الرحیم
    أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ

    سلام خیلی ممنون
    واقعا به قدرت خدای عزیز و مهربان پی میبریم
    انشاءالله سربلند باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH