دوباره تلاطم به بازار باز خواهد گشت؟!

احتمالا همه روزهای پایانی سال ۹۰ و قبل از شروع عید را به یاد دارند که بازار فناوری دچار چنان آشفتگی و نوسان شدیدی شده بود که قیمت‌ها به صورت روزانه و حتی ساعتی دچار جهش شده و هیچ نظم و نظارتی وجود نداشت. در آن هنگام علاوه بر اینکه قیمت‌ها به طور سرسام آوری رشد کرد، هم خریداران و هم فروشندگان دچار یک آشفتگی کاذب شده بودند، بدین نحو که نه خریدار می‌دانست چه زمانی باید جنس مورد نیازش را بخرد و نه فروشنده می‌دانست که چه زمانی بهترین موقعیت برای فروش جنسش است. حتی در برخی از بازارها دیگر ریال را به عنوان مرجع قیمتی نمی‌شناختند بلکه جنس خود مانند لپ‌تاپ را با قیمت روز دلار که به صورت دایم در حال نوسان بود عرضه می‌کردند. در واقع افزایش بی رویه و پر نوسان قیمت ارز سبب شده بوده که بازار دچار یک بی‌نظمی بی‌سابقه‌ای شود، امری که باعث شد جز عده‌ای خاص، سایرین را دچار ضرر و زیان کند و بسیاری را نیز از خرید خود پشیمان سازد.

حال پس از گذشت چند ماهی از آن دوران و ثبات نسبی (و نه کامل) بازار، به نظر می‌رسد دوباره بایستی شاهد تلاطم در این بازار بود، تلاطمی که نتیجه‌ای جز خسارت بر جای نمی‌گذارد و این خریداران هستند که بایستی هزینه آن را بپردازند. با نظر مجلس و موافقت بانک مرکزی، خیلی راحت ارز مسافرتی حذف شد و همین امر خود دلیلی برای سرعت گرفتن دوباره افزایش قیمت دلار و در نتیجه بالا رفتن قیمت‌ها خواهد شد. امری که در این بین بیشتر از همه می‌تواند آسیب رسان باشد، خود افزایش قیمت نیست بلکه بی‌ثباتی و شتاب بالا و پایین رفتن قیمت ارز است که سبب تلاطم خواهد شد. اینکه با اجرای یک طرح، هرچقدر هم سودمند برای بدنه دولت باشد، چقدر خریدار و قشر عام جامعه زیان می‌خورد، امری است که مسولین امر پیش از عملی شدن یک طرح بایستی در فکر چاره جویی آن باشند. تجربه تلخ نوسانات به خوبی نشان داد که بسیاری از دلالان و سوداگران تنها منتظر یک بهانه هستند تا توجیهی به منظور بالا بردن قیمت دلار پیدا کنند و به سودهای هنگفت و باد آورده برسند. اینکه چنین تفاوت وحشتناکی میان نرخ ارز مرجع و آزاد سبب سود آوری برای چه کسانی خواهد شد در حوصله این مقاله نمی‌گنجد، اما اینکه چه کسانی از این امر متضرر می‌شوند کاملا مشخص است.

مردم و خریداران کالا کسانی هستند که بیشترین ضرر را از این افزایش و نوسان می‌بینند و با ادامه شرایط پیش آمده در این چند روزه، شاید بایستی منتظر یک تلاطم دیگر در بازار بود، تلاطمی که همیشه خسارت بر جای مانده از آن را بایستی خریدارانی (و حتی فروشندگانی) بپردازند که همیشه بیشترین ضربه را از این تلاطم‌ها نیز می‌بینند!

راستی، اگر فناوری اطلاعات در زندگی‌تون اهمیت زیادی داره، پیشنهاد می‌کنم تولبار آی‌تی را حتما نصب کنید: [نصب تولبار]

2 در مورد “دوباره تلاطم به بازار باز خواهد گشت؟!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH