چگونه از خرید گوشی‌های سرقتی اجتناب کنیم؟

locked_phone_shutterstock_alexey_arkhipov

خرید گوشی کارکرده و دست‌دوم ایده بسیار خوبی است! یک راهکار اقتصادی مناسب و البته مفید برای افرادی که به دنبال محصولات روز بازار نبوده و یا به هر دلیلی توانایی خرید محصولات نو و آکبند را ندارند. اما در این میان نکته‌ای مهم وجود دارد و آن حضور گوشی‌های دزدی و یا سرقتی در بازار است. تنها در یک سال گذشته سارقان حدود 3.1 میلیون دستگاه تلفن همراه هوشمند را به سرقت برده و به فروش رسانده‌اند! طبیعی است که به هیچ وجه دوست ندارید صاحب یکی از این اسمارت فون‌های هوشمند شوید.

در اینجا سعی می‌کنیم راه‌هایی که از طریق آن می‌توانید گوشی‌های سرقتی را شناسایی کنید، بیان کنیم.

  • فروشنده خود را کامل شناسایی کنید.

ابتدا سعی کنید خرید این گوشی‌های کار کرده را از محل‌های معتبر و یا افراد مطمئن انجام دهید. شرکت‌ها و یا سایت‌هایی هستند که این محصولات را در سایت خود برای فروش قرار می‌دهند و شما در صورت بروز هر مشکلی می‌توانید از همان محیط جهت پیگیری اقدام کنید. سایت‌هایی همانند eBay ،Amazon ،Craigslist ،Swappa ،Glyde و … نمونه سایت‌های معتبر خارجی هستند که اجناس کار کرده و دست‌دوم را برای فروش در اختیار افراد قرار می‌دهند. با جست و جو در اینترنت می‌توانید نمونه‌های داخلی زیادی جهت این امور پیدا کنید.

stolen

البته باید به موضوع دیگری نیز توجه کنید، برخی از سایت‌های فروش اجناس دست دوم، قیمت‌هایی را برای محصولاتشان بر می‌گزینند که بسیار وسوسه انگیز بوده و شائبه دزدی بودن آن را نیز تقویت می‌کند. به طور مثال، از سایت‌های خارجی که مثال زدیم، آمازون و Ebay بسیار معتبر بوده و فروشنده محصولات مشخص هستند و شما می‌توانید به‌راحتی پروفایل شخصی آن را بررسی کنید. دو سایت Swappa و Glyde نیز دیگر منابع معتبر خرید و فروش گوشی‌های کارکرده هستند که سیاست‌های خاصی را جهت حفاظت از خرید این محصولات در پیش گرفته‌اند.

  • شماره را چک کنید

اگر سایت‌ها را نیز فراموش کنیم، راه‌های دیگری هست که بتوان جنس مورد نظر شما را کمی بیشتر بررسی کرد.

رنگ، شماره صحیح مدل محصول و ظرفیت حافظه داخلی محصول از ویژگی‌هایی است که همیشه بر روی جعبه یا خود گوشی حک می‌شوند! این چند مورد را می‌توان به عنوان توصیف کوتاه از کلیت جنس مورد نظر دانست و ابتدا آن را با دقت بررسی کرد. همیشه سعی کنید یک عکس از گوشی مورد نظر را از قبل تهیه کنید، منظور ما عکسی که به صورت رسمی از گوشی منتشر می‌شود نیست تا اگر محصول مورد نظر را از قبل ندیده‌اید، حداقل خیالتان از انتخاب درست راحت شود. اگر می‌توانید قبل از خرید جنس دست دوم، با فروشنده به طور مستقیم ارتباط برقرار کنید، حتما از او بخواهید تا از محصولی که برای فروش قرار داده است عکس‌هایی تهیه کرده و برای شما ارسال کند. همچنان شما می‌توانید در مورد شماره سریال گوشی و یا شماره (IMEI (International Mobile Station Equipment Identity از فروشنده خود اطلاع حاصل کنید. اگر فروشنده شما از در اختیار دادن این اطلاعات طفره رفت، این می‌تواند به عنوان یک پرچم قرمز برای خرید شما باشد!

اما اگر قصد خرید محصولات کمپانی اپل را دارید، این شرکت از سرویسی به نام iCloud.com بهره می‌برد که از طریق آن می‌توانید وضعیت لاک یا آنلاک بودن محصول خود را چک کرده و مطمئن شوید که گجت خریداری شده شما، اصل بوده و تقلبی نیست.

با ورود IMEI یا سریال نامبر محصول خود، شما می‌توانید به راحتی اطلاعات مورد نظرتان را ببینید. همچنین از این طریق می‌توانید از ویژگی Activitation Lock آیفون نیز به درستی استفاده کنید. این سرویس به شما کمک می‌کند تا از میزان زمان باقی مانده ضمانت دستگاه خود نیز مطلع شوید.

images

Carriers و Swappa به شما اجازه می‌دهند تا قبل از خرید جنس کارکرده خود، IMEI آن را چک کنید. البته وب‌سایت Glyde این قابلیت را در اختیار خریداران این محصولات دست دوم قرار نمی‌دهد و افراد باید خود با هماهنگی فروشنده صحت این امر را بررسی کنند.

  • از شرایط پرداخت و بازگشت محصول نیز مطلع شوید

هنگامی که جنس مورد نظر خود را پیدا کردید، طبیعتا زمان تسویه حساب فرا رسیده است. معمولا اکثر وب‌سایت‌ها قبل از خرید و فروش وجهی را دریافت نمی‌کنند، هر چند سایت‌هایی نیز وجود دارند که ابتدا از شما می‌خواهند تا وجهی را به حساب آن‌ها واریز کنید. پس قبل از هر انتخابی، سیاست‌های کلی این وب‌سایت‌ها را بررسی کنید.

اگر تصمیم به خرید گرفتید، با فروشنده تماس گرفته و در یک محیط عمومی مرتبط قرار دیدار بگذارید تا بتوانید در چنین محلی هم گوشی را مورد بررسی قرار داده و هم با خیال راحت‌تری این خرید را انجام دهید. سعی کنید تا قبل از پرداخت هر وجهی، IMEI و یا ESN گوشی را چک کرده و سریال نامبر حک شده پشت محصول را با همان سریال درج شده بر روی جعبه مطابقت دهید (می‌توانید با تایپ #06#* به راحتی IMEI را مشاهده کنید). توجه داشته باشید برخی افراد از جعبه گوشی دیگری برای محصول دزدی خود استفاده می‌کنند. پس تنها به شکل و ظاهر جعبه اکتفا نکرده و حتما عملیات تطابق شماره سریال را انجام دهید.

معمولا گوشی‌های سرقتی و یا دزدی، جعبه و متعلقات نداشته و فروشنده به بهانه گم شدن این متعلقات در اسباب کشی و یا اتفاقاتی مشابه، این موضوع را توجیه می‌کند. پس حتما حواس خود را جمع کنید. افرادی که این نوع محصولات را به فروش می‌رسانند معمولا به صورت تک فروشی جلوی درب پاساژها تجمع می‌کنند، پس هیچ‌گاه محصول مورد نظر خود را از دستان این چنین افرادی تهیه نکنید.

موضوع آخر همان‌طور که در بالا نیز گفته شد، قیمت این چنین دستگاه‌هایی است. اگر دیدید که گوشی یا گجت مورد نظر شما، با قیمتی بسیار پایین‌تر از بازار و نمونه‌های مشابه به فروش می‌رسد، حتما کمی بیشتر فکر کنید؛ هیچ ارزانی بی‌حکمت نیست!

3 در مورد “چگونه از خرید گوشی‌های سرقتی اجتناب کنیم؟”

  1. شماره سریال گوشی رو نمیشه به راحتی در اختیار هر کسی گذاشت چون بعضی از کلاهبردارا کپی میکنن رو گوشی های فیک و به جای اصلی میفروشن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH