نگاهی نزدیک به بلک‌بری Passport؛ شوالیه مشکی پوش!

bbpassport1-v1

در بازار امروز تلفن‌های هوشمند شاید بتوان تنها یک شرکت را نام برد که جرئت کرده تا متفاوت باقی بماند. بلک‌بری شرکت بزرگی است که همیشه سعی داشته تا اصالت خود را حفظ کند و کم‌تر دیده‌ایم که در برابر تحولات بزرگ بازار انعطافی را در سبک تلفن سازی خود ایجاد کند. برای مثال هنگامی‌که همه کمپانی‌های بزرگ تلفن سازی شروع به استفاده از نمایشگرهای لمسی خازنی کردند و خریداران کم‌کم داشتند تایپ با استفاده از دکمه‌های فیزیکی را فراموش می‌کردند، بلک‌بری هنوز هم بر استفاده از کیبوردهای QWERTY خود پافشاری می‌کرد و زمان زیادی طول کشید تا این شرکت خود را راضی کند نمایشگرهای لمسی را در تلفن‌هایش مورد استفاده قرار دهد. با این حال هنوز هم بلک‌بری صفحه‌کلیدهای QWERTY را به‌عنوان تم اصلی در طراحی تلفن‌هایش می‌داند و شاید همین موضوع باشد که تلفن‌هایش را تا این حد خاص کرده است.

بلک‌بری به‌تازگی از تلفن هوشمند جدید خود با نام BlackBerry Passport رونمایی کرده است که شاید در نگاه اول طراحی آن کمی عجیب و یا مسخره به نظر برسد؛ اما در تجربه‌ای که ما در یک هفته استفاده از آن به دست آوردیم، متوجه شدیم همان‌طور که بلک‌بری انتظار دارد، این تلفن یک دستیار مناسب و تمام‌عیار برای مدیران و کارکنان ادارات است.

بلک‌بری همیشه به خاطر صفحه‌کلیدهای فیزیکی QWERTY معروف بوده است و حتی زمانی که این شرکت از اولین تلفن هوشمند تمام لمسی خود به همراه نسخه دهم از سیستم‌عامل اختصاصی بلک‌بری رونمایی کرد، تنها چند ماه بعد از آن نسخه جدیدی از تلفن مجهز به صفحه‌کلید QWERTY را نیز وارد بازار نمود.

2

مشخصات سخت‌افزاری بلک‌بری Passport به شرح زیر است:

پردازنده: مدل اسنپدراگون 801 ساخت شرکت کوآلکام با سرعت 2.2 گیگاهرتز و چهار هسته‌ای به همراه چیپ پردازش گرافیکی Adreno 330
نمایشگر: 4.5 اینچ با رزولوشن 1440×1440 پیکسل (تراکم 453 پیکسل در هر اینچ) به همراه پوشش محافظتی Gorilla Glass 3
رم: 3 گیگابایت
حافظه داخلی: 32 گیگابایت به همراه درگاه میکرو اس‌دی
دوربین: 13 مگاپیکسل اصلی و دوربین جلو 2 مگاپیکسل
امکانات ارتباطی: باندهای وای فای 802.11a/b/g/n/ac، بلوتوث نسخه 4 به همراه برچسب NFC و سیستم GPS و رادیو FM
باتری: 3450 میلی‌آمپر که برای 24 ساعت گفتگو و 91 ساعت پخش موسیقی مناسب است
ابعاد: 128×90.3×9.3 میلی‌متر و وزن 196 گرم

یک بار دیگر به مشخصات بالا نگاهی بیندازید. بلک‌بری یک تلفن همه چیز تمام ساخته است که در هیچ زمینه‌ای ضعف ندارد. تنها تلفنی که در حال حاضر با این مشخصات می‌توان در بازار پیدا کرد گلکسی نوت 4 سامسونگ است.

10

نمایشگر و صفحه‌کلید این تلفن متفاوت از هر آنچه تاکنون دیده‌اید، بوده و این ویژگی در تجربه کاربری آن نیز به چشم می‌آید که همین موضوع آن را به یکی از خاص‌ترین تلفن‌های هوشمند بازار تبدیل کرده است.

زمانی که برای اولین بار این تلفن را در عکس‌هایی که از آن به بیرون درز کرده بود مشاهده کردیم، طراحی آن بیشتر شبیه به یک شوخی بود، اما زمانی که آن را در دست گرفته، دریافتیم که بلک‌بری دست طراحانش را باز گذاشته است تا یک تلفن اختصاصی برای کاربران تجاری بسازند و نه برای استقبال عامه مردم؛ که انصافا هم در این امر موفق بوده‌اند.

صفحه‌نمایش 4.5 اینچی مربعی

نمایشگر به کار رفته در این تلفن 30 درصد عریض‌تر از نمایشگرهای 5 اینچی موجود در بازار طراحی شده و می‌تواند 60 کاراکتر را در یک خط جای دهد. بیشتر تلفن‌ها تنها می‌توانند 40 کاراکتر را در یک خط داشته باشند. نوشتن یادداشت، خواندن کتاب‌های الکترونیک و وب گردی در این صفحه‌نمایش عریض بسیار لذت‌بخش است.

6

صفحه‌کلید QWERTY

بلک‌بری همیشه بهترین صفحه‌ کلیدهای فیزیکی را داشته است اما در این تلفن استانداردهای خود را یک پله بالاتر برده و حالا به راحتی می‌توان گفت این صفحه‌ کلید بهترین کیبورد فیزیکی QWERTY است که تا به حال تولید شده است.

هنگامی که برای اولین بار صفحه‌ کلید آن را تنها با سه ردیف کلید مشاهده کنید، تصور خواهید کرد شاید یک نقصی در آن وجود داشته باشد اما بلک‌بری بار دیگر اثبات کرده تا زمانی که چیزی را از نزدیک لمس نکرده‌اید، نباید در مورد آن قضاوت کنید. در واقع بلک‌بری تصمیم گرفته تا کاراکترهای اضافی روی صفحه‌کلید را به نمایشگر انتقال دهد تا در صفحه‌کلید QWERTY فقط حروف را داشته باشیم که با فشار دادن هر کدام از آن‌ها، اعداد و دیگر نشانه‌ها بلافاصله روی نمایشگر ظاهر می‌شوند. این نحوه چینش جدید به طور باور نکردنی‌ای به افزایش سرعت تایپ کمک می‌کند.

Passport واقعا به هر دو دست شما برای کار کردن نیاز دارد اما با توجه به این‌که دوره تلفن‌هایی که در یک دست به راحتی جا می‌شدند خیلی وقت است که به پایان رسیده، پس جای هیچ‌گونه نگرانی نیست، خیلی زود به کار با آن عادت می‌کنید. طراحی چهار گوش و زاویه دار این تلفن نوشتن را ساده‌تر می‌کند. کلید فاصله کمی کوچک است که البته هنگام تایپ مشکل چندانی را ایجاد نمی‌کند.

همچنین کلیدهای میان‌بر بسیاری نیز در این صفحه‌کلید قرار گرفته‌اند که به‌خصوص در هنگام وب‌گردی، کنترل بخش‌های مختلف تلفن را برای شما ساده‌تر می‌کند. اما یک قابلیت هیجان‌انگیز دیگر نیز در این تلفن وجود دارد و آن هم استفاده از یک پد لمسی در زیر کلیدهای فیزیکی است که برای مثال می‌توانید هنگام مطالعه برای رفتن به صفحه بعد تنها انگشت خود را بر روی کلیدها بکشید تا بدون آن‌که حتی نمایشگر را لمس کنید، این عمل انجام شود.

bbpassport4

باتری

طول عمر باتری یکی از مهم‌ترین ملاک‌های یک خریدار برای انتخاب تلفن مورد نظرش است. یک باتری خوب باید تقریبا یک روز را دوام بیاورد. این موضوع برای ما بسیار مهم است و می‌تواند باعث شود تا به جای آی‌فون 6، از آی‌فون 6 پلاس استفاده کنیم و یا حتی باعث می‌شود تا با ابعاد لومیا 1520 به خاطر عمر باتری بسیار خوبش کنار بیاییم!

در تجربه‌ای که از کار با Passport در یک روز طولانی از ساعت 4.30 صبح تا 10.30 شب به‌دست آوردیم، این تلفن توانست به خوبی ما را همراهی کند و حتی تا آن موقع باز هم 30 درصد شارژ در باتری آن باقی مانده بود که به راحتی تا صبح بعد دوام می‌آورد.

کاربران بلک‌بری عادت داشته‌اند که به باتری قابل تعویض دسترسی داشته باشند اما با وجود غیر قابل تعویض بودن باتری در این تلفن، ظرفیت بالای آن می‌تواند هر کسی را راضی کند.

4

 

طراحی

بلک‌بری همیشه یک زبان طراحی ثابت را در تلفن‌هایش داشته است که Passport نیز در ادامه همان سبک، طراحی شده است. این تلفن در حال حاضر با قیمت 599 دلار به فروش می‌رسد.

شیشه نمایشگر در کناره‌ها به یک خمیدگی و در پایین به صفحه‌ کلید ختم می‌شود. دکمه‌های این صفحه‌کلید طراحی بسیار خوبی دارند، به نرمی فشرده می‌شوند و به سرعت پاسخ می‌دهند. در حاشیه این تلفن نوار فلزی براقی را می‌بینیم که زیبایی آن را دو چندان کرده است.

قاب پشتی پاسپورت مشکی است و یک روکش نرم دارد تا در دست گرفتن آن را لذت بخش‌تر کند و از لیز خوردن آن جلوگیری به عمل آورد. بخش بالایی این قاب می‌تواند جدا شود تا شما به ورودی سیم کارت و کارت حافظه دسترسی پیدا کنید. همچنین یک دوربین 13 مگاپیکسلی نیز در کنار فلش نوری در بخش بالایی تلفن قرار گرفته است.

bbpassport11

بلندگوهای استریو نیز در پایین قرار دارند و صدای بسیار خوبی ایجاد می‌کنند و با این‌که به اندازه اسپیکرهای اچ‌تی‌سی M8 فوق‌العاده نیستند اما برای استفاده‌های عادی بسیار راضی کننده‌اند.

دکمه خاموش کردن و جک 3.5 میلی‌متری هدست نیز در لبه بالایی تلفن قرار گرفته‌ در حالی که ورودی میکرو اس‌دی و microHDMI را می‌توانید در زیر تلفن پیدا کنید.

در لبه سمت راست کلیدهای کم و زیاد کردن صدا وجود دارد و در سمت چپ تلفن دکمه‌ای قرار نگرفته است.

345

دوربین

معمولا تلفن‌های بلک بری به خاطر گرفتن تصاویر فوق‌العاده معروف نیستند، اما این تلفن نیز مثل سایر هم رده‌های خود کیفیت دوربین بسیار خوبی دارد. رزولوشن این دوربین 13 مگا پیکسل است که برای اکثر کاربران کافی به نظر می‌رسد. در زیر یک نمونه عکس گرفته شده با این دوربین را ملاحظه می فرمایید.

pasportphoto1

لبخند:

کیفیت ساخت عالی
بهترین سخت‌افزار ممکن در میان تلفن‌های QWERTY
نمایشگر زیبا و کاربردی عریض
عمر باتری بالا
امکانات ارتباطی بسیار خوب به لطف نرم‌افزار بلک‌بری HUB

اشک:

هنوز تعداد اپلیکیشن‌های موجود برای سیستم‌عامل بلک‌بری 10 زیاد نیست
ضدآب نیست
طراحی عریض این تلفن ممکن است برای همه مناسب نباشد

12 در مورد “نگاهی نزدیک به بلک‌بری Passport؛ شوالیه مشکی پوش!”

  1. ابادانی۲۲۲

    سلام من گوشی بلک بری مدل پاسپورت گرفتم گوشه انتن e یا hمیزنه میدونم برای نت هست اما اگر نخوام از نت استفاده کنم چیکار باید انجام بدم ؟وقتی که موبایل نت ورک هم خاموش میکنم کل انتن می ره و زنگ میزنم به گوشی میگی و خاموش است لطفا راهنمایی بفرمائید لطفا

  2. با سلام من یه گوشی بلکبری پاسپورت خریدم اما حروف کیبوردش در شب برای تایپ کردن روشن نمیشه،نمیدونم چه قسمتی رو باید فعال کنم،لطفا توضیح بدین.ممنون

  3. سه ملیون بدم برای گوشی که نرم افزاراش انگشت شمارن کوچیک و با صفحه کلید فیزیکی مگه آدم دیوونس حتی زن خود مدیر عاملش هم گلکسی داره این همسن یهایی که بعضی ها برای خاص بودن به نوکیا و اپل و بلکبری میپردازن اونم باقیمت زیاد

    1. خوب شاید همسر جان چن با سامسونگ راحت تره..دلیل نمیشه که عزیزم.به هر حال بلک بری یه گوشیه پرسنلی و امنیتیه..کاربرد مخصوص خودش رو داره..اگر با نوع استفاده شما تناسب نداره عاقلانه ست که نخرید.و بنده هم با توجه به نوع و میزان استفاده م خریدمش

  4. من که اصلا از طراحی اینجوری خوشم نمیاد تازه قیمتش هم خیلی گرونه ( با این پول میشه خیلی گوشیهای بهتری خرید )

  5. محمرضا خراسانی زاده

    سلام من از این مدل خیلی نظرم رو جلب کرده میشه به من قیمت تقریبی این محصول رو بگید؟؟ خیلی ضروریه واسم.متشکر

    1. محسن محسنی

      سلام
      در حال حاضر به صورت گسترده در بازار ایران وجود نداره و خیلی کم و اون هم با قیمت های نجومی پیدا میشه.
      در جایی دیدم با قیمت 4300000 تومن به فروش میرسید.

  6. بلک بری مهشره و فقط برای آدم های خاصه ، این مدل جدید هم عالیه و هیچ چیزی کم نداره ،و البته اینم بگم که درسته بلک بری نرم افزار های زیادی نداره اما بیشتر نرم افزار های اندرویدی رو ساپورت می کنه که تقریبا هیچ کمبودی موقع استفاده احساس نمی شه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH