یک بررسی خاص از سونی اکسپریا زد3 کامپکت (Z3 Compact): عروس چشم بادامی!

Xperia Z3 Compact ReView

بعد از معرفی مدل‌هایی همچون S3 Mini و S4 Mini از سوی سامسونگ، شاخه جدیدی در دنیای گجت‌ها شکل گرفت و آن چیزی نبود جز نسخه‌ای کوچک از پرچمداران بزرگ! البته اگر بخواهیم نگاهی به گذشته‌های نه چندان دور بیندازیم، با مدلی همچون N97 از نوکیای خدا بیامرز مواجه می‌شویم که در سال 2009 معرفی شد و درست یک سال بعد نسخه مینی آن هم به بازار آمد، پس آن‌گونه که باید و شاید سامسونگ بدعت گذار چنین نسلی نیست! بهتر است تا دوباره طرفداران سامسونگ و نوکیا را به جان هم نینداخته‌ایم (حتی صدای طرفداران سونی هم می‌آید که  X10 Mini را صدا می‌زنند) گذشته را فراموش کنیم و به حال بازگردیم.

اکنون اکثر کمپانی‌های سازنده تلفن‌های همراه، بعد از معرفی پرچمدارشان مدلی را با پسوند مینی از همان نسخه روانه بازار می‌کنند. به طور معمول این فرزندان تازه متولد شده با برادر بزرگ‌ترشان همچون سیبی هستند که از وسط به دو نیم تقسیم شده باشد. البته از لحاظ ظاهری این دو نیمه شبیه به هم هستند و از باطن گویا نیمه کوچک‌تر اصلا سیب نیست! این را گفتیم که بدانید نسخه کوچک شده پرچمداران که با پسوند “مینی” متولد می‌شوند، از لحاظ سخت افزاری هیچ شباهتی به مدل پرچمدار ندارند. اگر متن را درست خوانده باشید ما گفتیم تنها نسخه‌هایی با پسوند “مینی” این چنین هستند اما نسخه کوچک شده پرچمدار سونی پسوند مینی را با خود به یدک نمی‌کشد و همین مسئله دلیلی است بر اینکه بدانید تنها سایز کوچکتری نسبت به Xperia Z3 پرچمدار حال حاضر این کمپانی دارد و از لحاظ سخت افزاری تفاوتی میان این دو نیست! نمی‌دانم شما تا چه حد به “عاشق شدن با یک نگاه” اعتقاد دارید اما به شخصه پس از دیدن اکسپریا زد3 کامپکت و کمی کار با آن، به این جمله ایمان آوردم! حال اگر می‌خواهید حکایت عاشقی ما را بدانید، با آی‌تی‌رسان و بررسی سونی اکسپریا زد3 کامپکت همراه شوید.

زیبای خفته!

اگر قصد بررسی مدلی از سامسونگ را داشتیم، تا دلتان بخواهد مورد منفی در رابطه با طراحی محصولات به چشم می‌خورد، اما وقتی پای سونی به میان آمده، بی‌انصافی است که بر روی دختر دم بخت مردم (همون Z3 کامپکت خودمون) عیب بگذاریم! شاید از لحاظ ظاهری تفاوتی میان این مدل با نسل پیشین نباشد اما عیب و ایرادی هم به آن وارد نیست. چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است! وقتی همه چیز خیلی خوب و زیبا طراحی شده چه دلیلی دارد که سونی دست به تغییر در آن بزند؟

یکی از عیب‌های وارد بر Z1 کامپکت، وزن و ضخامت آن بود که در Z3 کامپکت توجه ویژه‌ای به این دو بخش شده و سونی توانسته با یک برنامه ریزی خوب و دقیق به اندازه ۸ گرم از وزن و یک میلی متر از ضخامت آن بکاهد. به علاوه، این کمپانی ماهر، بدون افزایش سایز کلی دستگاه، نمایشگر را هم ۳ دهم اینچ بزرگ‌تر کرده است.

Xperia Z3 Compact Review (36)

در نمای جلویی طبق معمول بخش زیادی به نمایشگر اختصاص داده شده که دارای بزل خیلی کمی هم است و همین امر موجب شده تا نهایت استفاده را از بخش جلویی دستگاه ببرید و شاهد قسمت‌های بدون استفاده و عاری از سکنه نباشید. لوگوی ساده و در عین حال خاص سونی هم درست در بالای نمایشگر چون نگینی بر پیکره دستگاه می‌درخشد. یکی از نقاط مثبتی که زد۳ کامپکت از آن برخوردار است، محل قرار گیری اسپیکرهاست. در واقع دو اسپیکر استریو در بالا و پایین نمایشگر قرار گرفته‌اند و هنگام کار با گوشی زیبای‌تان، احتمال قرار گیری دست بر روی اسپیکرها و نرسیدن صدا به گوشتان تقریبا صفر است! در سمت راست لوگوی سونی، دوریین ثانویه و در سمت چپ آن حسگرهای همیشگی اسمارت فون‌ها به چشم می‌خورند که با کمی قرار دادن گوشی در معرض نور به راحتی دیده خواهند شد.

Xperia Z3 Compact Review (30)

وقتی زیبای خفته را به پشت برمی‌گردانیم (از خواب بیدار نمی‌شه!) بازهم این لوگوی سونی‌ست که در مرکز خودنمایی می‌کند. در بخش بالایی دستگاه با لنز دوربین که تک فلاشی نیز همراه خود دارد، مواجه می‌شوید و هنگامی هم که به پایینی‌ترین بخش پشتی دستگاه می‌رسید، پی به اکسپریایی بودن این مدل خواهید برد.

Xperia Z3 Compact Review (33)


 

Xperia Z3 Compact Review (32)


Xperia Z3 Compact Review (34)

 

در سمت راست، درست در میانه میدان دکمه پاور خاص سونی را می‌بینید که کلید‌های یکپارچه صدا را در زیر خود جای داده و اگر پایین‌تر نیز بروید با صحنه جالبی رو به رو می‌شوید که کمتر در گوشی‌های امروزی شاهد هستیم و آن چیزی نیست جز کلید اختصاصی شاتر دوربین! این دکمه‌ها خیلی خوب و در بهترین جای ممکن قرار گرفته‌اند و با توجه به اندازه‌شان دیگر نیازی نیست که به دنبال آن‌ها بگردید و و خیلی راحت‌تر از آنچه که فکرش را می‌کنید، زیر انگشتان‌تان احساس می‌شوند.

Xperia Z3 Compact Review (26)


Xperia Z3 Compact Review (35)


Xperia Z3 Compact Review (1)
کلید پاور در زیر میکروسکوپ!

سمت چپ به 3 بخش تقسیم شده و در بخش میانی شاهد محلی برای اتصال داک هستیم که البته سالی یک بار هم از آن استفاده نمی‌شود (!) قسمت بالایی با یک درپوش پوشیده شده و اگر آن را باز کنید با پورت میکرو یواس‌بی و درگاه کارت حافظه مواجه می‌شوید. قسمت پایین نیز محل ورود نانو سیم کارت است که زیر سایه درپوشی دیگر در حال گذراندن عمر خود به بهترین شکل ممکن است. این دو درپوش هم خیلی راحت و بدون دردسر از جای‌شان بر می‌خیزند و نیازی به کشتی گرفتن با آن‌ها نیست.

Xperia Z3 Compact Review (28)

در بخش زیرین این فرزند سونی هم محلی برای اتصال بند تعبیه شده که اگر سونی به آن بها نمی‌داد، احتمالا تا حالا با چنین آپشنی وداع کرده بودیم.

Xperia Z3 Compact Review

دور تا دور دستگاه را پلاستیکی با کیفیت پوشانده و بخش پشتی از شیشه ساخته شده که اتفاقا خیلی باکیفیت و خوش ساخت هم هست و تنها عیب وارد به این بخش و در کل طراحی این مدل، اشتیاق به جذب اثر انگشت در آن است (تصویر پایین). البته خوب مطلق فقط خداست و هیچ چیزی بی‌عیب نیست و اصلا کار درستی هم نیست که به خاطر همین یک نقص، قید خانومی به این زیبایی را بزنیم؛ پس همچنان عاشقش خواهیم ماند.

Xperia Z3 Compact Review (41)

 

از افق به آن نگاه کن!

محصولات سونی از دیرباز با مشکل زاویه دید همراه بوده‌اند و در مدلی همچون اکسپریا زد اولترا، سونی دست به تغییراتی عمده در نمایشگر زد و از آن زمان تاکنون دیگر شاهد چنین مشکلاتی در نمایشگرهای محصولات سونی نیستیم؛ البته اگر Z1 را از آ‌ن‌ها فاکتور بگیرید! استفاده از پنل IPS موجب شده تا رنگ سفید را فراتر از انتظارتان ببینید و دیگر شاهد رنگ پریدگی از زوایا هم نباشید. به شخصه سایز 4.6 اینچی را بهترین سایز برای نمایشگر اسمارت فون‌ها می‌دانم چرا که نه آنقدر کوچک است که دیدتان را محدود کند و نه آنقدر بزرگ که با حمل و نقلش مشکل داشته باشید و در جیب قرار دادن آن (رقیب سر سخت جی‌ال‌ایکس!) دشوار باشد. وقتی چنین سایزی را برای نمایشگر می‌پسندید، پس انتظار نداشته باشید که میزان وضوح فراتر از اچ‌دی و چگالی پیکسلی بیش از 320ppi باشد چرا که اصلا نیازی هم به چنین چیزی ندارید و چشم‌تان قادر به تشخیص وضوح بالاتر برای نمایشگرهای کوچک‌تر نیست. پس بهتر است درگیر اعداد و ارقام نشویم و کمی واقع بین باشیم و غر به جان سونی نزنیم که چرا هنوز هم محصولاتش به وضوح QHD دست نیافته‌اند.

Xperia Z3 Compact Review (44)

قابلیت‌های نمایشگر به همین جا ختم نمی‌شود و سونی باز هم از فناوری‌های خاص خود نظیر Trilluminous با موتور X-Reality در این مدل استفاده کرده که سبب افزایش کنتراست نمایشگر می‌شود. علاوه بر این‌ استفاده از این فناوری موجب شده تا رنگ‌ها پررنگ‌تر از سابق به نظر برسند و و همچنین میزان نویز به حداقل برسد. حال فکرش را بکنید که نسل جدید سری Z سونی با بهبودهایی نیز همراه شده باشد، چه شود…!

برای آنکه بیشتر به کیفیت بالا و رنگ‌های عمیقی که زد3 کامپکت به نمایش در می‌آورد، پی ببرید آن را در کنار مدلی تقریبا هم اندازه (هر دو با وضوح اچ‌دی) و البته پا به سن گذاشته از نوکیا با نام لومیا 920 قرار دادیم و با به نمایش در آوردن عکس‌های مشابه در هر دو مشغول عکاسی شدیم که حاصل کار را در زیر مشاهده می‌کنید (نیازی هم به گفتن نیست و از آیکون گوشی‌های ویندوزفونی در زیر نمایشگر نیز پیداست که مدل سمت چپ لومیا و مدل سمت راست اکسپریاست!).

Xperia Z3 Compact Review (20) Xperia Z3 Compact Review (21) Xperia Z3 Compact Review (22) Xperia Z3 Compact Review (23) Xperia Z3 Compact Review (24) Xperia Z3 Compact Review (25)

در رابطه با نمایشگر این مدل باید بگوییم که در کسری از ثانیه به تماس دست پاسخ خواهد داد و حتی اگر دست‌کش نیز به دست داشته باشید، باز هم قادرید با فعال کردن قبلیت Glove Mode با صفحه نمایش ارتباط برقرار کنید. میزان نور نمایشگر در حد مطلوبی قرار دارد و در زیر نور مستقیم آفتاب هم اگر خیلی سخت‌گیر نباشید، مشکلی با آن نخواهید داشت.

با توجه به آن سروصدای زیادی که سونی در رابطه با میزان نور نمایشگر در اکسپریا Z3 به پا کرده بود، انتظار داشتیم که خواهر کوچک‌تر نیز چنین چیزی را به ارث برده باشد اما این‌گونه نبود! در نمودار زیر می‌توانید جایگاه این مدل را در مقایسه با رقبا از لحاظ میزان روشنایی نمایشگر ببینید (از بالای نمودار گزینه‌ها را تغییر دهید).

با اکسپریا برو فضا!  اکسپریا زد را به خاطر دارید؟ مدلی که با سخت افزاری خوب و طراحی متفاوت معرفی شد و به نوعی بنیان گذار سری Z نیز بود، پس از آن زد اولترا با اسنپدراگون 800 و دو گیگابایت رم مدلی بود که از لحاظ سخت افزاری نسبت به Z شاهد پیشرفت قابل توجهی بود. و بعد از آن اکسپریا زد وان، زد وان کامپکت، زد2 نیز با همان سخت افزار (با اندکی تفاوت) روانه بازار شدند. ما انتظار داشتیم که در نسل جدید سری اکسپریا شاهد ارتقای سخت افزاری نیز باشیم که اینگونه نشد و سونی دست‌مان را در حنا گذاشت. اکسپریا زد3 کامپکت به چیپست توانمند اسنپدراگون 801 که از هسته‌های کریت 400 و واحد گرافیکی Adreno 330 استفاده می‌کند، مجهز شده و فرکانس هسته‌ها نیز بر روی 2.5 گیگاهرتز تنظیم شده است. اگر رمی 2 گیگابایتی را نیز به این مجموعه اضافه کنید، در می‌یابید که با مدلی کوچک و در عین حال قدرتمند طرف هستید. برای اینکه بدانیم این دختر دم بخت سونی نسبت به رقبا در چه جایگاهی قرار می‌گیرد، آن‌را وارد آزمایشگاه خودمان کردیم. در نخستین مرحله به سراغ بنچمارک پی رفتیم، برنامه‌ای که علی‌رغم سادگی، نتایج بسیار خوب و دقیقی را ارایه می‌دهد. محاسبه این عدد در 138 میلی ثانیه موجب شد تا برای نخستین بار شاهد چنین اعدادی از سوی اسمارت فون‌های ساخت سونی باشیم اما گویا رکورد ال‌جی جی2 در این آزمون دست نیافتی است. Xperia Z3 Compact Review (38)

سپس به سراغ برنامه محبوب AnTuTu رفتیم و پس از کش و قوس های فراوان، سرانجام امتیاز 36011 به زد3 کامپکت اعطا شد که می‌توانید در نمودار زیر جایگاه آن را در میان رقبا ببینید.

Xperia Z3 Compact Review (37)

در مرحله بعد به سراغ آزمون Quadrant رفتیم تا در 4 مرحله مجزا، بخش‌های مختلف گوشی را به چالش (چالش سطل آب یخ نه‌ها!) دعوت کنیم که نتایج را در زیر مشاهده می‌کنید (از بالای نمودار گزینه‌ها را تغییر دهید).

برای آنکه عملکرد Adreno 330 را به صورت جداگانه بسنجیم، از Bonsai استفاده کردیم.

Xperia Z3 Compact Review (39)

 

پس از آن در برنامه Vellamo دو تست HTML5 و Metal گرفته شد.

Xperia Z3 Compact Review (6)

 

تصمیم گرفتیم تا توانایی پردازنده را نیز به تنهایی بسنجیم، به همین سبب از برنامه CPU Prime استفاده کردیم که در نهایت امتیاز 6678 به زد3 کامپکت تعلق گرفت.

Xperia Z3 Compact Review (5)

 

در پایان برای آنکه زد3 کامپکت نفسی راحت از دستمان بکشد، سری هم به آزمون GeekBench زدیم و به قائله پایان دادیم.

Xperia Z3 Compact Review (4)

بعد از خودنمایی خانوم کوچولوی سونی، تصمیم گرفتیم که توانایی آن را در اجرای بازی نیز بسنجیم. به همین سبب عنوانی همچون نید فور اسپید را بر روی آن ریختیم و مشغول بازی شدیم. مطابق معمول با افزایش هیجان بازی، دما نیز بالا می‌رفت اما خبری از لگ نبود. از این کار که بیش از همه برای خودمان هیجان انگیز بود نیز فیلم گرفتیم که می‌توانید آن‌را مشاهده کنید.

دوربین با آپشن‌های اضافه!

سونی بعد از معرفی اکسپریا Z1 و آن دوربین 20.7 مگاپیکسلی‌اش رکورددار میزان وضوح در گوشی‌های اندرویدی شد. بعد از آن سری چرخاند و نگاهی به اندرویدی‌ها انداخت و مدلی که قصد جسارت و نزدیک شدن به این میزان وضوح را داشته باشد، نیافت! پیش خود فکر کرد که از آی‌او‌اسی‌ها که بخاری بلند نمی‌شود و خودم هم توان رسیدن به عدد مقدس 41 نوکیا را ندارم، پس بهتر است که از همین میزان برای سری جدید محصولاتم استفاده کنم! این‌گونه شد که زد3 کامپکت هم با دوربین 20.7 مگاپیکسلی روانه بازار شد. طبق معمول در این مدل بازهم از سنسور منحصر به فرد Exymor RS استفاده کرده که با دارا بودن نسبت ”1/2.3 تقریبا 70 درصد بزرگ‌تر از سایر سنسورهاست. گشادی دیافراگم لنز نیز برابر با F/2.0 است. گویا طراح سونی چشمان خیلی تیز بینی دارد و می‌تواند در نور کم هم اجسام را تشخیص دهد که برای محصولات این کمپانی از فلاش‌های دوگانه و یا زنون استفاده نمی‌کند. از دیگر ویژگی‌های خاص این دستگاه می‌توان به لنز 25 میلی‌متری از سری G و تنظیم میزان ISO تا 12.800 اشاره داشت.

Xperia Z3 Compact Review (32)

از لحاظ نرم افزاری نیز تغییراتی را در رابط کاربری دوربین شاهد هستیم.

Xperia Z3 Compact Review (5)

با Face in می‌توانید یک رویداد و واکنش‌تان به آن را به‌طور هم‌زمان ثبت کنید. یعنی هنگام عکاسی دوربین جلو نیز فعال شده و هنگام ثبت عکس، تصویری نیز از چهره شما در گوشه‌ای از صفحه قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که دوربین جلو چهره شما را تشخیص می‌دهد و و هنگام عکاسی تنها تصویرتان را نشان خواهد داد و از نمایش محیط اطراف‌تان صرف نظر می‌کند.

با AR Effect، می‌توانید طرح‌های مبهم و کلی جک و جانور متفاوت را به تصاویرتان اضافه کنید و از تصاویر خاصی که با گوشی خود می‌گیرید، لذت ببرید.

Xperia Z3 Compact Review (43)

قابلیت جدید AR Fun هم به آن اضافه شده که می‌توانید توسط آن متن و یا اجسام مختلفی را به تصویر اضافه کنید. حتی می‌توانید رنگ متن را هم خودتان انتخاب کنید و نکته جالب اینکه چیزی را که می‌نویسید، واقعی به نظر می‌رسد و حتی سایه آن هم در تصویر نشان داده خواهد شد!

Xperia Z3 Compact Review (9)


Xperia Z3 Compact Review (36)

 

در بخشی با نام Background DeFocus می‌توانید بر روی یک سوژه فوکوس کرده و باقی تصویر را تار کنید. حتی میزان تاری پس زمینه هم قابل شخصی سازی است.

Xperia Z3 Compact Review (2)


Xperia Z3 Compact Review (3)


Xperia Z3 Compact Review (4)


Xperia Z3 Compact Review (42)

با Movie creator  قادر هستید تا از عکس‌ها و ویدیوهای‌تان فیلمی بسازید. همچنین می‌توانید با Sound Photo به یک عکس، صدا اضافه کنید!

اگر وارد قسمتی با نام Timeshift video شوید، قادرید تا یک کلیپ چند دقیقه‌ای ثبت کرده و هر قسمت از آن را که مایل بودید، به صورت اسلوموشن نشان دهید. این قابلیت را پیش‌تر در گلکسی اس 5 سامسونگ نیز دیده بودیم، اما در پرچمدار سامسونگ، شما نمی‌توانید بخشی از کلیپ را به صورت اسلوموشن نشان دهید. در واقع اگر با فعال بودن این قابلیت از محیط اطراف فیلم برداری کنید، تمامی فیلم ضبط شده توسط شما به صورت اسلوموشن به نمایش در می‌آید، اما در اکسپریا زد3 کامپکت آپشن‌های بیشتری در اختیارتان قرار گرفته و می‌توانید تنها بخشی کوتاه از یک ویدیوی بلند را به صورت اسلوموشن ذخیره کنید.

قابلیت کاربردی دیگری نیز با نام Sweep Panaroma برای آن تعبیه شده که توسط آن می‌توانید عکس‌های 360 درجه را ثبت کنید اما این نوع خاص از عکس، آن‌گونه که فکرش را می‌کنید، با کیفیت نیست!

با Creative Effect نیز قادر هستید تا افکت‌های متعدد و جذابی را به تصویر اضافه کنید که می‌تواند به طور کامل حال و هوای تصویر شما را عوض کند.

Xperia Z3 Compact Review (19)

آپشن‌های اضافی دوربین به همین جا ختم نمی‌شود! شما توانایی این را دارید که از طریق همان منوی دوربین، کلی قابلیت دیگر را نیز به آن اضافه کنید (از طریق اینترنت). در مجموع عملکرد دوربین اکسپریا زد3 کامپکت، در نوع خود عالی بوده و این بخش را می‌توان یکی از نقاط قوت آن دانست (به خصوص آپشن‌های اضافی) و تنها نقطه ضعف این مدل همان استفاده نکردن از حداکثر میزان وضوح در حالت اتوماتیک است! به این معنی که اگر دوربین را در حالت Superior Auto قرار دهید، عکس‌های شما پا را از 8 مگاپیکسل فراتر نمی‌نهند و برای ثبت عکس‌های 20 مگاپیکسلی، می‌بایست تمامی تنظیمات دوربین را به صورت دستی انجام دهید و این یعنی اینکه بیش از 90 درصد دارندگان این اسمارت فون همیشه عکس‌های 8 مگاپیکسلی می‌گیرند! در ادامه شاهد تصاویری که توسط این مدل شکار شده، هستید.

Xperia Z3 Compact Review (10)


Xperia Z3 Compact Review (11)


Xperia Z3 Compact Review (12)
بدون فلاش

Xperia Z3 Compact Review (13)
زیر نور اتاق بدون فلاش

Xperia Z3 Compact Review (14)


Xperia Z3 Compact Review (15)
در تاریکی مطلق با فلاش

Xperia Z3 Compact Review (16)
در حالت 20 مگاپیکسلی

Xperia Z3 Compact Review (17)


Xperia Z3 Compact Review (18)
زیر آب!!

از لحاظ فیلم برداری نیز اکسپریا زد3 کامپکت قادر است تا به صورت 4K  فیلم برداری کند. از آنجایی که هنگام فیلم برداری لرزش دست‌ها بیش از هر چیز دیگر آزار دهنده است، سونی از تکنولوژی جدیدی با نام Intelligent Active Mode استفاده کرده تا لرزش دست‌ها را به حداقل برساند و تصویری صاف و یک‌دست را برای‌تان به ارمغان آورد. علاوه بر این، حالت ویدیوی پیشرفته بر روی این مدل قرار گرفته که بدین معناست که می‌توانید فیلم‌برداری را به‌طور موقت، متوقف کرده و دوباره از سر بگیرید. اما نقطه قوت اکسپریا زد۳ کامپکت در این بخش، بدون شک قابلیت Multi-camera است که با آن قادر هستید تا حداکثر توسط 3 مدل اکسپریا از زوایای متفاوت از یک سوژه فیلم بگیرید که در نوع خود بسیار خاص و منحصر به فرد است. در کلیپ یک دقیقه‌ای که توسط این مدل گرفتیم، حجم آن در حدود 143 مگابایت شد که نشان از ثبت تصاویر با جزئیات بالاست. علاوه بر این صدا نیز خیلی خوب ضبط شده بود و به راحتی می‌توانستید صداها را در محیط های شلوغ از هم تفکیک کنید.

Xperia Z3 Compact Review (2)
لنز دوربین در زیر میکروسکوپ

هنگام استفاده از دوربین نیز با مشکلی چون گرم شدن دستگاه مواجه می‌شوید، اما آن‌قدری نیست که بخواهیم آن را بر سر سونی بکوبیم و این همه قابلیت خاص را نادیده بگیریم.

اکسپریا زد3 کامپکت به یک دوربین 2.2 مگاپیکسلی در جلو مجهز شده که عکس‌های فوق العاده باکیفیتی نیز می‌گیرد و می‌توانید حساب ویژه‌ای را بر روی آن باز کنید. اگر علاقه مند به چت تصویری هستید، باز هم با ثبت ویدیو به صورت فول اچ‌دی توسط دوربین جلو مواجه می‌شوید که جای هیچ حرف و حدیثی را باقی نمی‌گذارد.

Joorchin-8

تماشای فیلم در ابعاد کوچک!

شاید مهمترین نکته برای دیدن یک ویدیو، کیفیت نمایشگر باشد که اتفاقا زد3 کامپکت یکی از بهترین آن را در اختیار شما قرار می‌دهد اما همه چیز که کیفیت نیست! سایز نمایشگر هم مهم است که زد3 کامپکت به واسطه همین پسوندش، فاقد آن است. اگر از علاقه مندان به گوش دادن موسیقی هستید، بدون شک زد3 کامپکت مدلی باب میل شماست. دو اسپیکر استریو در جلوی دستگاه (بهترین جای ممکن) قرار گرفته‌اند که با ™S-Force Front Surround صدای فوق العاده با کیفیتی را به گوش‌تان می‌رساند و با استفاده از موتور DSEE HX از کاهش کیفیت صدا جلوگیری می‌کند. البته اگر بخواهیم آن را با اچ‌تی‌سی وان مینی 2 مقایسه کنیم، حرف زیادی برای گفتن ندارد و بدون شک وان مینی 2 از بلندی صدای بیشتری برخوردار است. اگر دوست دارید از طریق هدفون به موسیقی گوش دهید، بدانید که با یکی از بهترین مدل‌ها از این لحاظ طرف هستید. پلیری هم که برای آن در نظر گرفته شده، شما را از سایر پلیرهای اندرویدی بی نیاز می‌کند و در واقع به‌جز سایز نمایشگر، همه چیز برای استفاده شما از فایل‌های مالتی مدیا مهیاست.

Xperia Z3 Compact Review (40)

 

خانوم شیک پوش!

اکسپریا زد3 کامپکت با اندروید نسخه 4.4.4 قدوم مبارکش را به دنیای ما انسان‌ها گذاشت. طبق معمول به رابط شیک و در عین حال ساده سونی نیز مجهز شده و در نتیجه در صفحه اصلی می‌توانید تعداد نسبتا زیادی پیج جدید را برای خود ایجاد کنید. اگر انگشت‌تان را از سمت چپ به راست صفحه بکشید، یک منوی جدید برای شما باز خواهد شد که توسط آن قادر به مدیریت برنامه‌ها خواهید بود. اگر وارد بخش مولتی تسکینگ شوید، چندین گزینه در پایین صفحه در اختیار شماست و توسط آن‌ها قادر خواهید بود تا برخی از برنامه‌ها را در گوشه‌ای از صفحه، به اجرا درآورید. به عنوان مثال مرورگر را در یک قسمت صفحه بگذارید و تا زمان لود شدن صفحات وب به کارهای دیگر خود بپردازید.

Xperia Z3 Compact Review (8)

هنگامی که دکمه پاور را برای لحظاتی کوتاه نگاه می‌دارید، با صفحه‌ای مواجه می شوید که در واقع یک دسترسی سریع است و می‌توانید به عنوان مثال گوشی خود را به راحتی سایلنت کنید و یا بر روی ویبره بگذارید. مورد دیگر نیز گرفتن اسکرین شات از صفحه است که با فشردن آن، منو بسته شده و از تمامی آنچه که بر روی صفحه به نمایش در آمده، عکسی در گالری ذخیره می‌کند. قابلیت جالب دیگر اینکه می‌توانید از همین قسمت، Record Screen را انتخاب کنید و خودتان میان منوها به گشت و گذار مشغول شوید و زد3 کامپکت از این گشت و گذار شما فیلم تهیه کند. در این حالت میکروفون دستگاه نیز فعال شده و قادر هستید تا هنگام عبور میان بخش‌های مختلف دستگاه، در رابطه با آن توضیح دهید و صدای‌تان را هم بر روی فیلم گرفته شده ضبط کنید.

Xperia Z3 Compact Review (7)

به شخصه معتقدم که سونی می‌بایست تغییری نیز در رابط کاربریش ایجاد کند. حتی تغییرات ظاهری هم می‌تواند تا حد زیادی مخاطب را مجذوب خود کند، به عنوان مثال تصور کنید که آیکون‌ها شکل و شمایل جدیدی به خود بگیرند و متفاوت‌تر از قبل به نظر برسند. هنگامی که در حال تست اکسپریا زد3 کامپکت بودم، آپدیت جدیدی در دسترس قرار گرفت که به گفته خود سونی باگ‌ها را رفع می‌کرد اما همین که خیال‌مان از آپدیت شدن به نسخه 5 اندروید راحت است، برای‌مان کافی است.

قابلیت‌های خاص!

ضد آب و گرد و غبار بودن، قابلیتی است که مهرش بر پیشانی محصولات سونی زده شده و سری Z این کمپانی، همگی توانایی غوطه ور شدن در آب را دارند و خانم خوشگل قصه امروز ما هم از این قابلیت مستثنی نیست، پس دریافتیم که ایشون غواص هم هستند، موفق به کسب گواهینامه IP68 شده‌اند و نسبت به گذشته هم پیشرفت‌هایی کرده‌اند و می‌توانند تا 30 دقیقه در عمق یک متری آب بمانند.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

زد3 کامپکت در یک نسخه 16 گیگابایتی عرضه شده و از این میزان تنها 11.5 گیگابایت آن در دسترس شماست. البته با وجود پشتیبانی از کارت حافظه آن هم تا میزان 128 گیگابایت، دیگر جای هیچ نگرانی برای‌تان باقی نمی‌ماند.

Xperia Z3 Compact Review (25)

بدون هیچ شکی مهمترین قابلیت سری جدید اکسپریا را می‌توان مجهز شدن آن به PS4™ Remote Play دانست. با استفاده از این قابلیت فوق‌العاده خاص، خواهید توانست از گوشی خود به‌عنوان نمایشگر راه دور جهت متصل شدن به PS4 و کنترل بازی‌هایتان در کنسول بازی، استفاده کنید. به‌عنوان مثال تنها کافی است اکسپریا زد3 کامپکت خودتان را با استفاده از شبکۀ Wi-Fi خانگی (همینی که n نفر از اعضای خانواده ازش استفاده می‌کنن!) به PS4 متصل کنید و از کنترل‌کنندۀ بازی بی‌سیم DUALSHOCK®4 با نگهدارندۀ کنترل بازی مدل GCM10 برای ادامه بازی در هرکجا از خانه بر روی این مدل، استفاده کنید. از طرفی برنامه  PlayStation®App به شما اجازه می‌دهد تا از این خانم زیبا برای مشاهده بازی کردن دوستانتان و یا به‌ عنوان نمایشگر دوم برای بازی‌های PS4، استفاده کنید.

Xperia Z3 Compact Review (1)

از لحاظ امکانات ارتباطی هم ایرادی به Z3 کامپکت وارد نیست و این مدل از آخرین نسل شبکه LTE و Cat4 هم پشتیبانی می‌کند و می‌توانید تا حداکثر سرعت 150 مگابایت دانلود کنید، موردی که حداقل برای من و شما یک رویای دست نیافتنی است. پشتیبانی از نسل چهارم بلوتوث، GPS ،NFC و قابلیت Tap To Wake Up (روشن شدن گوشی با دوبار ضربه بر روی صفحه) را هم به این مدل اضافه کنید و بیش از پیش پی به رویایی بودن آن ببرید.

Xperia Z3 Compact Review (23)

 

2600 میلی آمپر و دیگر هیچ!

با توجه به سایز دستگاه، میزان 2600 میلی آمپر برای باتری چندان دور از انتظار هم نبود. این میزان نسبت به اکسپریا Z1 کامپکت با 300 میلی آمپر افزایش رو به رو شده است. این دستگاه قادر است تا بیش از 16 ساعت مکالمه را در شبکه 3G تاب بیاورد و اگر بگوییم برای تماشای فیلم تا 15 ساعت و وبگردی نیز نزدیک به همین میزان می‌توانید بر روی زد3 کامپکت حساب باز کنید، بدون شک شگفت زده خواهید شد. در یک استفاده معمولی (مثل خودمون) زد3 کامپکت تا دو روز را به راحتی همراه‌مان خواهد بود اما اگر بخواهیم همچون خارجی‌ها (!) از آن استفاده کنیم، تا 101 ساعت شارژدهی دارد. اگر شارژ دستگاه دوست داشتنی شما به انتها رسید، برای پر کردن آن در حدود ۲ ساعت به زمان نیاز دارید.

Xperia Z3 Compact Review (45)

اگر می‌خواهید بدانید که جایگاه اکسپریا زد3 کامپکت از لحاظ استقامت باتری در کجاست، نگاهی به نمودار زیر بیندازید! (رتبه استقامت یعنی اینکه روزانه با گوشی خود به اندازه یک ساعت وبگردی، یک ساعت پخش ویدیو و یک ساعت مکالمه داشته باشید)

 

جلسه پرسش و پاسخ!

به هرحال رسیدن به معشوق ساده نیست! هرکه عاشق شود باید جور عشق را هم بکشد. ما هم عاشق این دختر خانم زیباروی ژاپنی شدیم و بعد از تحقیقات لازم‌ (همین‌هایی که بالا خواندید) به خواستگاری‌اش رفتیم. اما عشق می‌بایست دو طرفه باشد، به همین دلیل من را با او در گوشه‌ای از اتاق تنها گذاشتند تا با هم صحبت کنیم و بدانیم که اصلا به درد هم می‌خوریم یا نه! هرچند که این حرف‌ها خصوصی است، اما شما را در جریان کار می‌گذاریم تا اگر شما هم عاشق یکی از خواهرهای این مدل شدید، با خلق و خوی او از پیش آشنا شده باشید.

Xperia Z3 Compact Review (31)

1. شما چرا انقدر شبیه به سایر مدل‌های اکسپریا هستید؟

خب این یک امر کاملا بدیهی است؛ بالاخره از زیر بوته که به عمل نیامده‌ام! وقتی همه ما را سونی می‌سازد، پس باید همگی شبیه به هم باشیم و خدا را شکر که سامسونگ مرا نساخت چون اصلا دوست نداشتم زشت باشم! از طرفی همین شبیه بودن به یکدیگر و استفاده از یک سبک طراحی در گوشی‌ها، باعث شده تا اگر از صد فرسخی هم به من نگاه کنید، بدانید که از خانواده با اصالت سونی هستم و نیازی به دیدن برند، برای پی بردن به این قضیه نباشد.

2. اگر من SMS جدید و یا تماس بی پاسخی داشته باشم، شما چگونه به من اطلاع می‌دهید؟

زبان که دارم! اگر صدای من را هم نشنیدی در بالا و گوشه سمت چپ یک LED خیلی ریز برای این منظور در نظر گرفته شده، از آن طریق متوجه خواهید شد.

3. واقعا چرا نانو سیم کارت؟

راستش دیدم مد شده که جدیدا از نانو سیم کارت استفاده می‌کنند، برای همین من هم چنین چیزی را پسندیدم. حالا من که خیلی نازک هستم و شاید واقعا مینی سیم کارت برایم بزرگ باشد، شما این سوال را باید از فبلت‌ها بپرسید که با آن همه فضا، سیم‌کارت‌شان نانو است!

4. از در و همسایه شنیده‌ام که رنگ پوست‌تان هم عوض می‌شود؟ چنین چیزی صحت دارد؟

بله طبق سیاست جدید سونی، من با رنگ‌های زیبایی هم عرضه می‌شوم! سبز، سفید، مشکی و نارنجی.

5. چرا شما و برادر بزرگ‌تان به پردازنده‌های اسنپدراگون 805 مجهز نشدید؟

می‌دونید، سونی برای مخاطب ارزش زیادی قائله! وقتی دید که خواهر بزرگترم Z1 کامپکت، با اون سخت افزارش خیلی خوب از پس همه چیز بر میاد و از هر انگشتش یک هنر می‌باره، تصمیم گرفت تا زیادی بر روی این مورد مانور نده و به جای اون نواقص رو برطرف کنه! شما چرا آپشن‌های اضافی و فوق‌العاده کاربردی در بخش دوربین رو نمی‌بینید؟‌ چرا مجهز شدن من به یک باتری فوق‌العاده و رفع نقص خواهرم Z1 کامپکت که یکی از مشکلات آن در باتری بود، رو نمی‌بینید؟ چرا به زیبایی کم نظیر من نگاه نمی‌کنید؟ چرا به اسپیکرهام نگاهی نمی‌اندازید که نسبت به نسل قبلی از کیفیت و بلندی بهتری برخوردار شده؟ چرا نمایشگر خیره کننده‌ام رو نمی‌بینید؟‌ اصلا شمایی که به دنبال ۴ عدد بنچمارک هستید و مدام در پی اعداد و ارقام می‌روید، همان بهتر که مدل‌های دیگر را بخرید و از من که به فکر رفع نواقص گذشته هستم، دوری کنید! اصلا بروید به دنبال همان محصولات کمپانی کره‌ای (منظورش سامسونگه) که تمام عمر، مخاط‌بان غر به جانش می‌زنند و خواهان طراحی و کیفیت ساخت بهتر هستند، اما اون فقط به دنبال افزایش اعداد و ارقام و بنچ مارک‌هاست! آقا اصلا ما به درد هم نمی‌خوریم، خداحافظ!

6. ای بابا؛ چقدر زود بهتون برمیخوره! من که چیزی نگفتم! حالا شما خانم زیبا و باکمالات مهریه‌تون چقدری هست؟

اگر منو می‌خوای باید خرجم کنی! یک میلیون و هفتصد هزار تومان مهریه منه! عند المطالبه هم هست و بلافاصله بعد از عقد، بی‌هیچ کم و کاستی باید پرداخت کنی! همینه که هست؛ من کم خواستگار ندارم آقای محترم!

7. هزار ماشاالله، چقدرم اعتماد به نفس‌تون بالاست! خیلی خب، می‌پردازم!

بعد از این صحبت‌ها، صیغه‌ای نیز بین من و آن خوانده شد تا به یکدیگر محرم شویم! یک روز را هم با هم به پارک رفتیم و صحبت کردیم که عکس‌های آن را در زیر می‌بینید! (برای دیدن عکس در سایز اصلی، بر روی آن کلیک کنید)

مشخصات کلی دستگاه در یک نگاه:

زیبا، نازک و بسیار سبک، مناسب برای استفاده با یک دست
تنها تلفن‌ هوشمند کامپکت مجهز به  PS4™ Remote Play
ضدآب و نفوذناپذیر در برابر گردوغبار
دوربین اصلی ۲۰٫۷ مگاپیکسلی با حسگر عکس 1/2.3 اینچی Exmor™ RS
دوربین دوم 2.2 مگاپیکسلی
افکت‌های فوق‌العاده جذاب برای دوربین
نخستین تلفن‌ هوشمند کامپکت با حساسیتISO 12800، برای عکس‌ برداری در شرایط کم‌نور
قابلیت حذف نویز دیجیتالی
پردازنده اسنپدراگون 801 به همراه 2 گیگابایت رم
حافظه داخلی 16 گیگابایتی قابل ارتقا تا 128 گیگابایت توسط کارت حافظه
ارایه شده در رنگهای متنوع

31 در مورد “یک بررسی خاص از سونی اکسپریا زد3 کامپکت (Z3 Compact): عروس چشم بادامی!”

  1. سلام دوستان.
    کسی اطلاع داره این گوشی در بروز مشکل و نیاز به تعمیر، از قسمت جلو(صفحه نمایش)باز میشه یا نه؟! اگه از جلو باز بشه به احتمال خیلی زیاد صفحه نمایشش میشکنه و دیگه اون گوشی سابق نمیشه! همین بلا سر گوشی قبلیم xperia zr اومد و متاسفانه کلا دید منو نسبت به سونی تغییر داد

  2. حسین شیرازی

    در اینکه این گوشی گوشی خوبی هست شکی نیست ولی واقعا توی این سایت حتی از خود سونی!!!!!!!! هم بیشتر ازش تعریف کردین چیزی که مسلم هست نویسنده این بررسی عاشق برند سونی هست و حتی یه جورایی از سامسونگ بدش میاد ولی من به شخصه سامسونگ رو یکی از بهترین سازنده های موبایل در جهان میدونم (یکی از بهترین ها نه بهترین!)
    بدون هیچ تعصبی گفتم و درستش اینه واقعا واقع بین باشید

  3. سلام خسته نباشید
    من زد وان کامپکت دارم نزدیک یک ساله دارم استفاده میکنم خیلی هم راضی هستم عالی عالی عالی
    آن تاتو بنچمارک گرفتم عدد 39630 بهم داده
    سونی عالیه یک کلام

  4. با سلام خدمت دوستان گرامی
    یک تجـــــــربه!
    گوشی Z3 Compact خریدم. طراحی اش واقعا زیبا و دلپذیر است؛ اما متاسفانه فکر کنید هنگام بازی ساده Hill Climb Racing (مسابقه اتومبیل‌رانی کوهستانی) که فقط گاز و ترمز لمسی داره، به 4000 متر نرسیده، گوشی به شدت داغ می کرد و بعد هم هنگ در حدی که با Volume Up + Power روشن خاموشش می کردم!!!
    پولم را در …. می ریختم سنگین تر بود از خریدن این گوشی با گارانتی آریــــــن!!!!
    بازار موبایل ایران به گارانتی مراجعه کردم، یک ماه گوشی را نزد خودشون نگهداشتند و بعدش گفتند: از “بازار” نرم افزار نصب کردی و نرم افزار های بازار ویروسیه!!!
    فقط گوشی را فلش کردند و بهم برگرداندند. از وقتی هم که از گارانتی گرفتم، با سیم شارژ نمیشه و فقط مغناطیسی میشه شارژش کرد.
    من از طرفداران پر و پا قرص Sony بودم؛ اما حالا دیگه حالم ازش بهم می خوره……..

    خواهش می کنم لطفا راهنمایی کنید.

    آقــــای گلـــــکار عـــــزیز! لطفا در مورد Z3 Compact تجدید نظر فـــــرمایید. Sony به شدت درجا زده!!!
    میدانید که VAIO رو هم به یک شرکت چینی فروخته…..

    با تشکر از همه دوستان

    1. من هم گوشی اکسپریا sp داشتم بعضی اوقات هنگ میکرد و مجبور به ری استارت گوشی میشدم اما بعد از آپدیت شرکت سونی هرگز هنگ نکرد!
      بعد از اون رفتم سامسونگ اس 4 خریدم اوایل فوق العاده بود اما الان گریه آدم رو درمیاره اینقدر لگ میزنه
      تصمیم دارم دوباره بیام سمت سونی و همین z3 رو بگیرم ، تازه قدر سونی رو فهمیدم
      تو گارانتی هم به شما درست گفتند ، بازار گوشی رو نابود میکنه ، کلاً هر منبع غیر معتبری جز گوگل پلی گوشی رو خراب میکنه ، اگه باز هم گوشی خریدید فقط از گوگل پلی براش نرم افزار بگیرید و گول این بازار رو هم نخورید که آبروی اندروید رو تو ایران برده

      1. با سلام خدمت دوست گرامی
        سونی VAIO رو هم فروخته به یک شرکت چینی. (به نقل از گارانتی ایران رهجو)
        هیچ فکر کردین چرا گارانتی ایران رهجو که انصافا میشه تو ایران اسم گارانتی روش گذاشت و خدماتش حرف نداره، مجبور شده بره hp و DELL گارانتی کنه؟!
        تو گوشی هم سونی دست کمی از لپ تاپ نداره….
        ســـــــونی دیگه اون ســـــــونی همیــــــشگی نیســــت.
        حالا تجربه ما رو در نظر نگیرید و z3 یا compact بگیرید تا به بلای ما دچار شوید…..
        Hill Climb Racing را از گوگل پلی دانلود کردم و باز هم بالای 5000 متر نمیشه باهاش رفت و به شدت داغ و هنگ می کنه. آپدیت هم جواب نمیده…. الان Android 5.0 lollypop است…..

        1. اقا محسن احتمالا فقط گوشی شما مشکل داره!!!!!
          من بیشتر از یکماهه این گوشیو دارم و خیلیم ازش راضیم از همه نظر (پردازش . باطری. دوربین و..)
          لطفا ذهنیت دوستانو نسبت به این گوشی خراب نکنین!!

  5. با سلام
    من تازه این گوشی رو گرفتم و تمام بررسی های سایت های مختلف و معروف رو خوندم اما واقعا باید به شما تبریک بگم بابت نقد و بررسی بسیار بسیار زیباتون واقعا لذت بردم
    موفق باشید
    فقط یک سوال داشتم اون اسمارت بند تالک داخل ایران قابل استفادس و اینکه چرا یکی از مهم ترین برنامه های سونی یعنی lifelog در ایران قابل استفاده نیست ؟؟؟؟؟

  6. سلام.من از این گوشی خیلی خوشم میاد ولی اصلا درک نمیکنم چرا سونی فلش دوربین رو وسط قاب گذاشته و اینقدر از لنز دوربین فاصله داده اگه کسی میدونه به ما هم بگه؟؟؟؟

  7. سلام. شاید بیربط باشه درخواستم در این تایپیک… میشه موتورولا موتو مکس را بررسی کنید؟
    میخوام ان شاالله موبایل بخرم که دوربینش خیلی مهمه برام. بین Z2 موتورولا موتو مکس و لومیا 930 مرددم. کیفیت بدنه و ساخت برام مهمه

    1. مجتبی مسکینی

      اگه در اختیارمون قرار بگیره، حتما!
      اگه به دنبال یه گوشی با دوربین خوب میگردین بدونید که فاکتورهای زیادی در گرفتن یه عکس خوب مهم هستن و فقط میزان مگاپیکسل مهم نیست! با موتو مکس که تا به حال کار نکردم اما بین دو مدل دیگه لومیا 930 دوربین بهتری داره

  8. سلام وخسته نباشید اقای مسکینی چهارتا سوال کیفیت صفحه نمایش در افتاب و محیط داخل زد ۳کامپکت یا ایفون ۶؟
    کیفیت وبلندی صدای خروجی از اسپیکر زد۳ کامپکت یا ایفون ۶؟
    خوشدستی وارگونومی برای کاربایکدست کدامیک?
    درکل جدای از بحث سیستم عامل کدام را برتر میدونید؟ممنونم از پاسختون

  9. امیدوارم در آیتیرسان مقایسه صفحه نمایش پرچمدارانو زودتر ببینم. مثلا z3c با آیفون6 و آلفا در سایز زیر 5 اینچ و در بزرگها هم نوت4 و آیفون 6 پلاس و z3. خیلی مقایسه عالی از آب در میاد و تکلیف خیلی ها مشخص میشه که از این پرچمداران بالاخره کدوم بهترین صفحه نمایشو داره.

  10. عالیه عالی. فوق العاده بی نقصه. فقط کاش صفحه نمایششو با آیفون6 مقایسه میکردید. بهترین صفحه نمایش زیر 5 اینچ دنبارو داره.

  11. مـــــــی مـــــــــی !

    ممنون بابت بررسی!
    یعنی واقعا با نوت 4 کار کردبد و میگید کیفیت نداره؟ آلفا چطور؟یکم منصف باشید تورو خدا!!

  12. من که عشقش شدم.فقط نمیدونم چرا سونی فلش این گوشیو نزدیک به لنز دوربین نذاشته و این قدر فاصله داده فلش دقیقا وسط گوشی هست میشه یکی به من توضیح بده

    1. هرکی میبینه عاشقش میشه ولی دیگه صیغه معلومه واسه چی میخایش باید عقد دایمش کرد این خانومه زشته عاغااا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH