5 جنبه از فن‌آوری که باعث پیشرفت بیشتر در حوزه پزشکی و سلامت افراد می‌شود

Healthcare

تکنولوژی یک عامل همیشه در تغییر است و هیچ حوزه‌ای نیست که انگشتی در این عسل همیشه مرغوب نکرده و از طعم گوارای آن نچشیده باشد. یکی از حوزه‌هایی که فن‌آوری بازوی تقویتی آن شده، سلامتی و پزشکی است. به ویژه سال میلادی اخیر که از پیشرفت‌های زیادی در این زمینه شنیدیم. پیشرفت‌هایی که واقعا شگفت آور بودند. در مطلب پیش رو با چند گرایش جدید در فن‌آوری که تاثیر مستقیم بر بهبود سلامتی افراد می‌گذارد آشنا خواهید شد.

BYOD دیگر جا افتاده است، عقب نمانید

بیود یا آوردن وسایل شخصی الکترونیکی به محل کار یک الزام شده است. دیگر نباید از کارکنان خواست که وسایل خود را همراه نیاورند، زیرا دیگر زمان آن رسیده که این امر پذیرفته شود. به عنوان یک کارفرما آیا محل کسب و کارتان سیاست مشخصی برای بیود دارد و آماده این شده است که پذیرای هر وسیله همراهی باشد؟ برای داشتن کارکنانی سالم‌تر و راضی‌تر که منجر به پیشرفت کمپانی هم می‌شوند، پذیرفتن بیود دیگر یک ضرورت است و باید با این جریان همگام شد.

بزرگ داده‌ها نقش حیاتی در درمان بیماران دارند

اخیرا با پدیده‌ای با نام بزرگ داده‌ها، داده‌های عظیم یا Big Data مواجه شده‌ایم که امکان ذخیره اطلاعات و استفاده از آن‌ها در حجم عظیم را می‌دهد. بزرگ داده‌ها امکاناتی را ایجاد می‌کنند که مقرون به صرفه هستند و می‌توانند روند درمانی بیمار را تسریع بخشند. تمرکز این روش بر روی درمان‌های شخصی و افزایش دسترسی به اطلاعات درمانی و پزشکی مرتبط و داشتن دانشی عمیق‌تر از این بابت است. با رشد پرونده سلامت الکترونیک و توانایی ارتباط برقرار کردن با برنامه‌های موبایل، اطلاعات مهم و مرتبط بیشتری بدست آمده و ثبت می‌شود. این اطلاعات جمع آوری شده از منابع مختلف باید در یک محل و به صورت یک مجموعه ثبت شود تا دسترسی به آن در کمترین زمان ممکن صورت گیرد. این دسترسی به اطلاعات تنها برای پزشکان میسر نیست و بیمار هم می‌تواند از هر دستگاهی که می‌خواهد به آنها دست یابد. این گونه است که پرونده بیمار در تمام درمانگاه‌ها و مراکز پزشکی برای پزشک درمانگر قابل دسترس خواهد بود. دسترسی به اطلاعات جامع سلامتی، در ضمن موجب تشخیص صحیح‌تر و گرفتن تصمیمات بهتر درمانی می‌شود.

تمایل و نیاز زیادی برای تغییر در بحث درمانی وجود دارد و بزرگ داده‌ها نقش حیاتی در این تغییر دارند.

درمان از راه دور باعث کاهش هزینه‌ها خواهد شد

استفاده از فن‌آوری ارزان شده و تقریبا هر کسی در هر جای دنیا می‌تواند به اندازه امکانات موجود از آن بهره ببرد. دیگر امکان درمان شدن تنها به افرادی که توانایی دسترسی به بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی را دارند محدود نمی‌شود.  مثلا بیمار می‌تواند امروزه با ویدئو کنفرانس با پزشکان مراکز درمانی از راه دور ارتباط برقرار کند. دستگاه‌های نظارتی همراه هم می‌توانند وضعیت سلامت بیمار را در هر زمان و مکانی تحت نظارت داشته باشند و اطلاعات لازم را جهت برقراری یک قرار ملاقات با پزشک ارسال کنند.

امنیت داده‌ها و پشتیبانی روز به روز در حال پیشرفت است

تمام اطلاعات شخصی بیمار باید به گونه‌ای رمز گذاری شده باشد که جز افراد دارای صلاحیت اجازه دسترسی به آن را نداشته باشند. برای ایجاد امنیت بیشتر برای داده‌ها باید کارهای زیادی انجام داد. مثلا پلت فرم‌های ویژه این کار باید توسعه ‌یابند. امکان پاک کردن اطلاعات از دستگاه‌هایی که هک شده‌اند، یکی از بهترین روشهای ایجاد امنیت برای داده‌ها محسوب می‌شود. بسیاری از بیمارستان‌ها در سرتاسر دنیا هستند که مجهز به یک تیم پشتیبانی آی تی بوده که نه تنها کار نظارت بر امنیت بیمارستان را بر عهده دارند بلکه به اورژانسهای پیش آمده در زمینه آی تی هم رسیدگی می‌کنند، اما هنوز هم برای رسیدن به امنیت کامل راه درازی پیش رو است.

برنامه‌های موبایلی رو به افزایش هستند

Innovative-Uses-of-Mobile-Technology-in-Healthcare

امروزه پزشکان بر دستگاه‌های خود تکیه می‌کنند، آنها با برنامه‌هایی که روی دستگاه‌هایشان نصب دارند هر اطلاعات لازمی را که بخواهند بدست می‌آورند تا کار خود را کاراتر کنند. بیماران از برنامه‌ها برای نظارت بر جنبه‌های سلامتی خودشان مثل مقدار کالری مصرفی، میزان ضربان قلب، ایجاد رژیم‌های پیچیده و غیره بهره می‌برند. برنامه‌های مرتبط به سلامتی با نفوذ هر چه بیشتر فن‌آوری دراین حوزه بیشتر و پیشرفته‌تر می‌شوند تا جایی که بررسی موارد مهم‌تری از سلامتی شخص را بر عهده می‌گیرند. برنامه‌های مرتبط به داروها به بیماران زمان خوردن قرصها و داروهایشان را یادآور می‌شوند و این گونه است که اپلیکیشنهای روی موبایل تبدیل به یک درمانگر همراه می‌شوند.

همانطور که در ابتدا هم گفتیم، دیگر نمی‌توان از حضور و نفوذ فن‌آوری در حوزه‌ای جلوگیری کرد، زیرا این بنفع خودمان هم نیست. زمانی که می‌توان از وجود یک چیز به نفع بشر و در جهت سلامتی بیشتر او بهره برد، چرا اینکار را نکرد؟ تنها چیزی که لازم است تخصیص بودجه و توجه لازم از سوی حکومت‌ها به این قضیه است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH