7 توصیه مهم برای عکاسی دسته جمعی از یک عکاس حرفه‌ای

اینکه یک عکاس حرفه‌ای باشید یا یک آماتور، فرقی ندارد، زمان‌هایی می‌شود که از شما خواسته می‌شود از یک گروه از افراد عکس بی‌اندازید.

بزرگ بودن عکس نسبی است، ولی اینجا منظور از عکس بزرگ انداختن، عکاسی از یک گروه بیش از 7 نفر است.

شاید فکر کنید که کاری ندارد و تنها کافی‌ست از این افراد بخواهید نزدیک هم جمع شوند و دکمه شاتر را بزنید، ولی خب همه چیز به همین راحتی‌ها هم نیست. در زیر قرار است با 7 توصیه از سمت یک عکاس حرفه‌ای برای داشتن عکس‌های دسته جمعی بهتر آشنا شوید.

انتخاب محل

همیشه آن‌قدر حق انتخاب ندارید که بهترین محل برای عکاسی را انتخاب کنید، ولی اگر دارید به دنبال مکان‌های باز و جاهایی می‌گردید که پر از وسایل نباشد، دو دلیل وجود دارد که باعث می‌شود سادگی در عکس‌های دسته جمعی بهتر به نظر برسد.

  • اول اینکه عکس‌های دسته جمعی خود به خود شلوغ هستند و وجود وسایل و اشیای اضافه تمرکز را از روی افراد برداشته و عکس را بیش از حد شلوغ می‌کند.
  • برای عکس‌های دسته جمعی به f-stop بیشتری نسبت به پرتره‌ها نیاز داریم، پس اگر نتوانید عکس را به اندازه کافی واید بگیرید، نمی‌توانید بعدش از یک پس زمینه تار بهره ببرید.

بهترین موقعیت‌ها برای چنین عکس‌هایی پارک‌ها، باغ‌ها و سواحل هستند. رنگ‌ها در طبیعت بسیار سرتر از رنگ‌های اشیا هستند، ولی اگر علاقه‌ای به درخت و سبزی ندارید، به دنبال مثلا یک تل یونجه، سایبان یا نرده و الوار باشید. یا اینکه تلاش کنید دیوار یا دری قدیمی بی‌یابید و جلوی آن بیاستید. باور نمی‌کنید که عکس‌های این چنینی چقدر زیبا خواهند شد. در عکس‌های زیر می‌بینید که پس زمینه‌های مختلف چطور می‌تواند در تصاویر تفاوت ایجاد کند، زمین بازی با اینکه شلوغ است، پر شده از رنگهای شاد که به عکس زندگی می‌بخشد.

Image-B-teen-girls-in-playground

دو عکس زیر نشان می‌دهند که چطور تنها با تغییر موقعیت خود می‌توانید دو عکس خاص با احساس متفاوت ایجاد کنید.

Image-D-group-on-lawn-side


Image-C-group-on-lawn-front

نور

وجود نور ملایم و یکنواخت، زمانی که عکس دسته جمعی می‌اندازید بسیار مهم است. اگر می‌توانید زمان مناسب را انتخاب کنید، این کار را اول صبح یا اواخر بعدازظهر انجام دهید، یعنی زمانی که نور ملایم و گرم است.

ولی اگر مجبورید بین روز این کار را بکنید، تلاش نمایید از سایه‌های سنگین مثل سایه ایجاد شده زیر درخت یا سایبان و ساختمان دوری کنید. ببینید که نور به طور یکنواخت روی تک تک افراد گروه افتاده و هیچ کس زیر نور مستقیم آفتاب قرار نگرفته است.

از سه پایه استفاده کنید

وقتی سوژه عکاسی شما یک جمع چند نفره نیست، می‌توانید بدون سه پایه و ایجاد خلاقیت در زوایا عکس خود را بی‌اندازید.

ولی زمانی که سوژه یک گروه مثلا ده نفری است، استفاده از سه پایه واقعا کمک خواهد بود. زیرا به شما امکان انداختن عکس‌های زیاد از یک فاصله کانونی و یک زاویه مشابه بدون هیچ لرزشی را می‌دهد. این‌گونه است که می‌توانید بهترین را بین عکس‌های انداخته شده انتخاب کنید.

انتخاب لنز و اپرچر

برای عکس انداختن از یک گروه بزرگ بهتر است از یک لنز 50 میلی‌متری استفاده کنید و بسته به عمق ترتیب قرار گرفتن گروه، یک اپرچر f/9 یا بیشتر، انتخاب درستی است.

برای جلوگیری از خرابی در کناره‌ها، زمانی که از لنز کمتر از 50 میلی‌متری استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که فاصله لازم بین آخرین نفر و کناره‌ها وجود دارد. هیچ‌کس از شما وقتی که باعث شوید چاق‌تر از آن چیزی که است به نظر برسد، تشکر نخواهد کرد (زاویه واید باعث می‌شود افرادی که در کناره‌ها ایستاده‌اند، عریض‌تر به نظر بی‌آیند).

به طور کل قرار دادن یک کمی فضا در اطراف باعث می‌شود که بعدا اگر خواستید، بتوانید راحت‌تر برش‌های لازم را روی عکس ایجاد کنید.

در محل قرار گیری سرها تنوع ایجاد کنید

اگر می‌بینید که سوژه‌ها در یک سطح و کنار یا پشت هم ایستاده‌اند، حتما مکان آن‌ها را تغییر دهید، زیرا ممکن است از افرادی که پشت ایستاده‌اند تنها یک جفت چشم دیده شود.

Image-F-group-tiered-on-tree1

برای درست کردن صحنه تنها کافی است افراد را در سطوح مختلف قرار دهید. هرجایی که بتوانید این کار را بکنید خوب است. پله، یک درخت خم شده، یا اگر همچین جایی نمی‌یابید از صندلی برای انجامش بهره ببرید. به این صوت که برخی بنشینند و برخی ایستاده کنار یا پشتشان بایستند.

حواستان به چهره‌ها باشد!

بهتر است پیش از زدن دکمه شاتر حواستان به صورت افراد باشد. از بانوان بخواهید خود و آرایششان را در آیینه درست کنند. از بزرگسالان درخواست کنید صورت کودکان را چک کنند. اگر نمی‌توانید چنین چیزی از افراد بخواهید، باید زمان زیادی را برای ویرایش عکس بگذرانید.

یک، دو، سه، آماده!

وقتی از سوژه اطمینان حاصل کردید، دیگر وقت را تلف نکنید و سریع دیگر تنظیمات لازم را انجام دهید. مطمئن شوید که فوکوس همه گروه را در بر می‌گیرد.

Image-G-girls-under-unbrella

حتما از مود عکاسی پشت سر هم استفاده کنید و به افراد بگویید مراقب حالت دهان و چشم‌هایشان باشند و تلاش کنند که در طول عکاسی ثابت بمانند. حتما پیش از زدن شاتر افراد را با شمارش از این امر مطلع کنید.

3 در مورد “7 توصیه مهم برای عکاسی دسته جمعی از یک عکاس حرفه‌ای”

  1. سپهر (وینفونی)

    خیلی جالب بود!!
    ولی اگه اینجا بخوای عکس دسته جمعی بگیری…
    (ببخشید این کلمه رو به کار میبرم:) سرویس!! میشی ‎:D
    به ده نفر بگی آقایان خانوما اینجا خوب نیست برید اونور… کی گوشی میده؟؟؟
    ‎:|‎

    1. گذشته از همه اینها ملت برا هم شاخ میزارن
      هر چی میگی لطفا به اینجا توجه کنید باز هم عده ای هستند که گوش نکنند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH