سامسونگ و TSMC: دعوای چشم بادامی‌ها بر سر یک سیب گاز زده!

تا همین پارسال سامسونگ تراشه‌های آی‌فون‌ها و آی‌پدهای اپل را می‌ساخت. طرفداران سامسونگ هم در دعوای بین اپلی‌ها و سامی‌ها به خاطر این کار خیلی عاشقان اپل را مسخره می‌کردند و همیشه می‌گفتند اگر سامسونگ ما نباشد، شما اپلی‌ها باید بروید گوجه و خیار بفروشید!
اپل هم که خودتان بهتر می‌دانید اصلا آخر احترام به حقوق مصرف کننده است! این شرکت متواضع و سر به زیر آن‌قدر به حقوق مصرف کننده احترام می‌گذارد که در تمام محصولاتش حتی یک محدودیت هم پیدا نمی‌شود! کاربرانش با آی‌فون و آی‌پدشان هر کار که دلشان بخواهد، می‌کنند. از ارسال فایل از طریق بلوتوث به دستگاه‌های سایر پلتفرم‌ها گرفته تا هرکار دیگری که شما بگویید. قیمت‌هایش هم مثل هلو! ارزان ارزان!
از آن جایی که این شرکت اپل خیلی هوای کاربرانش را دارد، فقط برای اینکه دل آن‌ها از حرف‌های این طرفداران سامی نگیرد، با سامسونگ قطع رابطه کرد و گفت حالا که طرفدارانت، هوادارانم را مسخره می‌کنند دیگر نه من، نه تو. حالا تو هم برو خیار و گوجه بساز رفیق!
TSMC تایوانی که از دور شاهد این دعوا بود از این موقعیت سوء استفاده کرد. وارد میدان شد و گفت اپل جان عزیزم چرا الکی عصبانی می‌شوی؟ سامسونگ را بفرست برود پی کارش رفیق. مگر من مرده‌ام؟ خودم برایت آنچنان تراشه‌ای بسازم که سقف Antutu را از جا بکند! اصلا ناراحت نباش. اپل هم قبول کرد و کار به خیر و خوشی ختم شد. TSMC هم به جای سامسونگ امسال اغلب تراشه‌های آی‌فون 6 و 6 پلاس را ساخت.

url
البته اپل می‌گوید که فقط  برای تنوع بخشیدن به زنجیره عرضه، امسال چنین کاری کرده‌ایم! (ما که نمی‌دانیم چرا؟ اما احتمالا به خاطر همان طرفدارانش بوده و می‌خواهد ریا نشود. خودتان که می‌دانید، اپل خیلی به طرفدارانش اهمیت می‌دهد!)
و اما بشنوید از سامسونگ. این کمپانی بعد از یک سال گوجه فروشی، دید که واقعا برایش نمی‌صرفد! پشیمان و پریشان آمد و گفت اپل جان بیا آشتی کنیم…
باور کن حالا که نیستی تازه می‌فهمم چقدر تو برایم سودآور بودی. من چه گنجی داشتم و نمی‌دانستم…
حالا میای آشتی کنیم دوست قدیمی؟ قول می‌دهم بهترین پردازنده دنیا را برای آی‌فون 7 بسازم! تخفیف ویژه‌ی آشتی هم می‌دهم. باور کن برای ساخت تراشه‌ها من کمتر از TSMC ازت پول می‌گیرم. کارهای بهینه سازی و … را هم خودم شخصا حاضرم برایت انجام دهم. کاملا رایگان! فقط به شرطی که انحصار ساخت تراشه‌هایت را بدهی به خودم، یعنی دیگر خبری از این تایوانی بدجنس نباشد. این TSMC همسایه ایسوس است. ایسوس را که می‌شناسی؟ همان که آی‌فون6 پلاست را مسخره کرد! اتفاق‌های چند ماه پیش را یادت هست؟ یادت هست وقتی همه شرکت‌ها خم شدن آی‌فون6 پلاس بیچاره‌ات را جوک سال کرده بودند، تنها من بودم که از تو حمایت کردم و گفتم اتفاقا اینطوری بهتر است، چون می‌توان از آیفون 6 پلاس علاوه بر تلفن به عنوان پاشنه کش هم استفاده کرد؟! باور کن خیلی به مغزم فشار آوردم. یک عالمه کاربرد برای خم شدن آی‌فونت پیدا کردم تا بقیه شرکت‌ها مسخره‌ات نکنند! حتی در آن گیر و دار دیدم که جی‌ال‌ایکس، G5 را آورده بود و می‌خواست آی‌فون 6 پلاس را به چالش پاره‌آجر دعوت کند(!) که با پادرمیانی من و مرحوم نوکیا و با هزار التماس، از این تصمیم منصرف شد.
رفیق قدیمی… اپل جان… تمام حرفم این‌ست که: من دلم برای روز‌های خوش همکاریمان تنگ شده… برگرد…
امضا: شین جوان شونگ جین جون شان (امضای مدیر عامل سامسونگه، داره گریه می‌کنه دستش لرزیده!)

apple-vs-samsung
به گفته منابع نزدیک به DigiTimes، اپل به زودی تامین کننده اولیه چیپ‌ A9 خود را تا پایان این 3ماهه معرفی خواهد کرد. سامسونگ و TSMC گزینه‌های اصلی اپل هستند.
سامسونگ استرس بسیار زیادی را تجربه‌ می‌کند. اگر دقت کنیم، می‌بینیم که سود سامسونگ در 3ماهه سوم سال 2014 نسبت به 3ماهه سوم سال 2013 به صورت باورنکردنی 50 درصد کاهش پیدا کرده‌ است. با توجه به این کاهش شدید سود می‌توان گفت که واقعا سامسونگ به دریافت سفارشات اپل احتیاج مبرمی دارد.
اپل با تغییر سازنده تراشه‌های A8 خود از سامسونگ به TSMC، اثر بسیار بدی بر کسب و کار تراشه سامسونگ گذاشته است، به گونه‌ای که سود سامسونگ از ساخت تراشه‌ در 3 ماه گذشته به سرعت کاهش پیدا کرده و به 848 میلیون دلار رسیده است.
انتظار می‌رود که تراشه A9 اپل که در نسل بعدی آی‌فون به کار می‌رود، بر پایه معماری 1X FinFET ساخته شود. هم اکنون تراشه‌های A8 و A8x اپل بر اساس معماری 20 نانومتری ساخته شده‌اند.
اپل در جواب سامسونگ گفته که فعلا می‌خواهد ادامه تحصیل بدهد. البته شاید بخواهد آشتی کند، بعد ادامه تحصیل بدهد! به هر حال سامسونگ به اپل رو انداخته و رد کردن درخواستش دور از جوانمردی است.
نظر شما در رابطه با این قضایا چیست؟

6 در مورد “سامسونگ و TSMC: دعوای چشم بادامی‌ها بر سر یک سیب گاز زده!”

  1. هیچ وقت شده که وقتی یک ماشین میبینید بگید عجب ماشینی پیچ های سر سیلندر را کی بسته؟! یا با دیدن یک ساختمان بگید عجب ساختمانی گل هاشو کی لگد کرده؟! اگر این سوال ها به ذهن شما نرسیده پس بدانید که در حق عمله های مثل سامسونگ ظلم کرده اید.

    1. تو اصلا میفهمی تراشه چیه بچه!!! اصلا لیتو گرافی به گوشت خورده؟؟؟ چه امکاناتی و علمی واسه ساختنش نیازه؟ الکی اومدی گل لگد میکنی

  2. ما دخالت نمیکنیم بعدا دعوا بالا بگیره میگن تقصیر ما بوده …. خخخخخخخخ خیلی مطلب باحالی بود

  3. سایت جی اس ام ی فیلم از مقایسه ی سرعت نوت4 با اپل 6 پلاس رو گذاشته برید نگاه کنید بیییینم سامسونگ با انروید کیت کت چه ب سر اپل اورده
    اگه دیگه نکسوس باشه با انروید خالص ک دیگه اپل نابوده
    تازه 64 بیتی هم هنوز نشده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH