10 اشتباه رایج در عکاسی که از تازه کارها سر می‌زند

همیشه گفته‌اند که اشتباهات تنها تجربه‌هایی هستند که انسان را در مسیر زندگی آینده‌اش می‌سازند و قدرتمندتر می‌کنند. پس نگران نباشید اگر در هر کاری اشتباهی می‌کنید، تنها باید بیاموزید تا از اشتباهاتتان درس بگیرید.

مقاله زیر درباره 10 اشتباه رایج در عکاسی است که عکاسان تازه کار و غیر حرفه‌ای مرتکب می‌شوند. بی‌آیید با هم نگاهی بی‌اندازیم به این اشتباهات که قرار است با برطرف کردنشان از خود یک عکاس حرفه‌ای بسازیم.

1. رنگ‌ها بیش از حد اشباع بوده و واقعی به نظر نمی‌رسند

رنگ‌های اشباع و غیر واقعی همیشه به عکس‌ها زیبایی بیشتری می‌دهند، اما نه زمانی که بر اثر بی‌تجربگی چنین شده باشند. اولین چیزی که نیاز است یک مانیتور با رنگ‌های کالیبره شده است. اگر چنین نباشد، چشم‌های شما گول می‌خورد. عکس‌هایی هستند که بر روی مانیتور دستگاه بسیار عالی به نظر می‌رسند، ولی زمانی که آن‌ها را در جای دیگری نگاه می‌کنیم، فاجعه هستند.

گرایشی بین عکاسان تازه کار وجود دارد و آن شبیه کردن عکس‌ها به نقاشی است. بار دیگر بگوییم این کار را اگر یک حرفه‌ای انجام دهد، می‌تواند عالی شود، اما کاری که تازه کارها می‌کنند این است که میزان اشباع شدن عکس را بالا برده و باعث غیر واقعی شدن آن می‌شوند. اگر می‌خواهید عکس‌هایتان هنگام چاپ روی کاغذ رنگ‌های خوب و طبیعی داشته باشند، هرگز رنگ‌ها را بیش از حد اشباع نکنید، زیرا خود چاپ، قدرت رنگ‌ها را بالاتر می‌برد و نیازی به این‌کار نیست.

به جای دست‌کاری عکس، تلاش کنید سوژه و مکانی را انتخاب نمایید که رنگ‌ها در آن قدرتمند هستند. سوژه‌ای که رنگ‌های روشن دارد و اطرافش را رنگ‌های خفه فرا گرفته است، می‌تواند انتخاب خوبی باشد. زمانی که برای عکس انداختن انتخاب می‌کنید هم اهمیت ویژه‌ای دارد.

  1. 2. عکس‌ها به اندازه کافی شارپ نیستند

تاری عمدی اگر یک عکاس حرفه‌ای باشید و بتوانید کنترل شارپ بودن عکس را در اختیار داشته باشید، می‌تواند نتیجه بسیار عالی داشته باشد. اگر می‌خواهید پرتره بندازید، فوکوس باید روی چشم‌ها بوده و این ناحیه بیشترین مقدار شارپ بودن را داشته باشد. در ضمن حتما به فوکوس پشت توجه کنید، زیرا باعث می‌شود که دوربین به جای تمرکز روی سوژه روی پس زمینه فوکوس کند.

برای شارپ کردن عکس‌ها و کاستن از میزان لرزش دوربین، سرعت شاتر باید 1 به روی فاصله کانونی باشد. اگر از یک دوربین فول فریم با لنز 50 میلی‌متری استفاده می‌کنید، سرعت شاتر بایستی یک پنجاهم ثانیه یا کمی سریعتر باشد. با وجود یک سنسور APS-C، لنز 50 میلیمتری برابر با یک لنز 80 میلیمتری بوده و با وجود micro-4/3rds این لنز برابر با یک لنز 100 میلیمتری عمل می‌کند و به سرعت شاتر یک صدم ثانیه‌ای نیاز دارد. برای سوژه‌های در حال حرکت حتی به سرعت بیشتری مثل یک سیصد و بیستم ثانیه نیاز است.

بالا بردن ISO گاهی باعث شارپ‌تر شدن عکهسا به ویژه در محیطهای کم نورتر می‌شود. هر چه مقدار ISO بالاتر رود، سرعت شاتر نیز به همان اندازه افزایش پیدا می‌کند. در ضمن یک اپرچر کوچکتر مثل f/16، این اطمینان را می‌دهد که کل تصویر شما دارای فوکوس است.

3. کامپوزیشن (ترکیب بندی) خاموش است

برخی از عکاسان تازه کار هستند که تنها یک نگاه سریع به منظره یاب انداخته، شاتر را فشرده و عکس می‌اندازند، اما در آخر عکسی نصیبشان می‌شود که کج است. حتما هنگامی که دارید از سوژه‌ای عکس می‌اندازید به راست بودن کامل دوربین توجه کنید.

Photoshop-straighten-an-image-opener

مساله دیگری که معمولا مشاهده می‌شود، عدم توجه کافی به لبه‌های تصاویر است. زمانی که امکان دارد اشیایی را در لبه‌ها قرار دهید تا از فرار چشها به خارج از عکس جلوگیری کنید. چیزهایی مثل شاخه درخت یا یک ساختمان، مقداری از آنها را ببرید و در کناره‌ها بگذارید تا چشمهای بیننده را در فریم نگه دارید.

4-close_enough_joe

برخی از افراد هستند که اکثر اوقات به یک مدل عکاسی تکیه می‌کنند، یا همش افقی می‌گیرند و یا همش عمودی. آنها به محض مشاهده یک سوژه می‌ایستند، عکس می‌اندازند و راه می افتند و صحنه را ترک می‌کنند. این مدل عکاسی یک حرکت روباتیک است. اگر جایی یا سوژه‌ای از نظرتان برای عکاسی مناسب و زیباست، بایستید، به آن نگاه کنید، درباره‌اش کمی بی‌اندیشید و بهترین شکل افقی یا عمودی، بهترین فاصله کانونی و بهترین موقعیت برای ایستادن خودتان را انتخاب کنید. ببینید که شامل کردن چه چیزهایی می‌تواند به عکستان جلوه بیشتری ببخشد.

4. فاصله زیاد

روبرت کاپا عکاس مجار جنگ، یکبار چنین گفت: اگر عکستان به اندازه کافی خوب نیست، چون فاصله‌اتان به اندازه کافی نزدیک نیست. مثل تک تیراندازها از سوژه خود فاصله نگیرید، نزدیک شوید و زوایه را وایدتر کنید.

5. کنتراست، اکسپوژر و میزان سیاهی و سفیدی خاموش است

تون کلی عکس بسیار اهمیت دارد. باید به عنوان یک عکاس حرفه‌ای کار با کنتراست، اکسپوژر و دیگر موارد را به خوبی یاد بگیرید. همیشه تلاش کنید، اکسپوژر را نزدیک به بهترین مقدارش نگه دارید. واضح است که می‌توان این موارد را بعدها هم تغییر داد، ولی بهتر است این مقادیر را در همان دوربین در بهترین شکل ممکن خود نگه داشت.

معمولا نگه داشتن کنتراست در بهترین مقدارش کار دشواری است. در ضمن تلاش کنید اگر چند عکس از یک محیط مشابه می‌گیرید، میزان کنتراست را تغییر ندهید. بیشتر اوقات اشتباه در مقدار کنتراست ارتباط مستقیم با آنچیزی دارد که در مانیتور دوربین به نمایش در می‌آید.

6. استفاده بیش از حد از HDR

کسی مخالف HDR نیست، اما استفاده بیش از حد از این مود باعث فاصله گرفتن رنگها از واقعیت می‌شود. حتی رنگها غیر واقعی هم نمی‌شوند و تنها صفتی که می‌توان در توصیف آنها بکار برد، بد است. اینکه عکسی در همه جایش از تون متوسط استفاده کند، اصلا جالب نخواهد بود. اینکه جزئیات سایه‌ها فراموش شود، هیچ هایلایتی در تصویر نباشد، اصلا نتیجه جالبی نخواهد داشت. تلاش کنید بین واقعیت و خوب بودن تعادل ایجاد کنید.

HDR در عکس سیاه و سفید

6-HDR_Central_Park

7. عدم وجود سوژه

عکاسی از زیبایی، نور و رنگها اهمیت دارد، ولی اولین نکته راجع به یک عکس، داشتن سوژه است. بهترین عکاسی ترکیب سوژه، فرم و محتواست. به احساس و چیزهایی که به ذهن بیننده پس از دیدن عکس می‌رسد فکر کنید.چیزی که به نظرتان جالب است ببینید و از آن عکس بی‌اندزاید.

8. عکاسان اغلب ثابت قدم نیستند

این حق هر کسی است که از هر چیزی که می‌خواهد عکس بی‌اندازد، ولی بهتر است در استایل خود پیوستگی ایجاد کنید. عکسهای خود را طبق حسی که دارند و محتوایی که به نمایش می‌گذارند گروه بندی کنید . پیوستگی با تجربه توسعه می‌یابد و هر چه بیشتر عکس بگیرید، بیشتر به این موضوع فکر خواهید کرد. به ایجاد یک جریان بین عکسها فکر کنید.

به ثبات قدم در سه عکس زیر توجه کنید:

9-Prince_and_Broadway_SoHo


8-Trash_SoHo


 

7-SoHo_Shoes

9. تعداد زیاد عکسهای سفری و غفلت از عکسهای خانگی

بسیاری افراد تنها زمانی عکس می‌اندازند که در سفرند، اما درست نیست، سعی کنید از جایی که در آن زندگی می‌کنید هم عکسهایی داشته باشید.

اگر دوست ندارید دوربینتان را اینور و آنور بکشید، خب از دوربین اسمارتفونتان استفاده کنید. قول می‌دهیم اگر کمی بهتر ببینید، می‌توانید سوژه‌های خیلی خوبی در همین محل زندگی‌اتان برای عکاسی بی‌یابید.

10. عکسهای زیاد

عکس زیاد انداختن خوب است، اما بهترین‌ها را نگه دارید. همه افراد عکسهای متوسط می‌گیرند، اما حرفه‌ای‌ها بهترین‌ها را به دیگران نشان می‌دهند. به بینندگان خود لطف کنید و بهترین‌ها را برایشان برگزینید. اینطوری شما هم یک حرفه‌ای خواهید بود.

6 در مورد “10 اشتباه رایج در عکاسی که از تازه کارها سر می‌زند”

      1. لابد با دید اسلامی دیدن! با این دید خب مشکل داره دیگه!! اگه سر اون مانکن پشت ویترین رو میکندن حللللل میشد!!!!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH