شبکه‌های اجتماعی موبایلی در ایران چه آینده‌ای دارند؟

امروزه اغلب کاربران اسمارت‌فون و تبلت برای ارتباطات خود از شبکه‌های اجتماعی موبایلی نظیر وایبر، واتس‌اپ، تانگو و… استفاده می‌کنند که تاثیر به‌سزایی در مخارج (ارتباطاتی) آن‌ها داشته است و می‌توانند بدون پرداخت هزینه، پیام، ویدیو، عکس و… را به دوستان خود ارسال کنند و تنها خرجی که برایشان در بر دارد، هزینه استفاده از اینترنت است.

whatsapp-skype-viber

این شبکه‌ها با وجود کاربران میلیونی در سطح دنیا و کشور هنوز نتوانسته‌اند جایی ثابت برای خود در دل دولت باز کننند؛ چرا که به‌دلیل وجود برخی مصادیق مجرمانه در این شبکه‌ها دولت چندان رضایتی نسبت به آن‌ها ندارد و چندی پیش نیز یکی از آن‌ها را که وی‌چت نام داشت، فیلتر کرد. بیایید نگاهی به مسیر شبکه‌های اجتماعی موبایلی در ایران بیاندازیم.

در ابتدای ورود دولت جدید، خبر‌هایی در خصوص رفع فیلتر اغلب شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک به گوش می‌رسید که بعد‌ها هر روز ضعیف‌تر شد و هنوز هم که هنوز است کاربران ایرانی به فیس‌بوک دسترسی ندارند. بعد از مدتی به‌دلیل استفاده مجرمانه برخی افراد از شبکه اجتماعی وی‌چت، دولت بر آن شد تا این شبکه را فیلتر کند. بعد از این ماجرا قوه قضائیه فرصتی یک ماهه به وزارت ارتباطات داد تا اینکه این نهاد، برخی از شبکه‌های موبایلی نظیر وایبر و واتس اپ را فیلتر نماید که در صورت عدم انجام فیلترینگ، خود قوه قضاییه قرار بود که وارد ماجرا شود. مدتی بعد فیلترینگ هوشمند کلید خورد که قادر بود تا به‌جای فیلتر کردن کامل یک سایت یا برنامه، تنها قسمت‌هایی از آن را فیلتر نماید که مشکل مجرمانه داشتند و سایر بخش‌ها توسط کاربران قابل دسترس باشد. بعد از این ماجرا نیز برخی گزارش‌ها حاکی از آن بود که شبکه‌های اجتماعی موبایلی به‌صورت کامل فیلتر نخواهد شد و تنها دسترسی به مصادیق مجرمانه محدود می‌شود. روز گذشته نیز غلامحسین محسنی اژه‌ای در نمایشگاه مطبوعات دوباره گریزی به این موضوع زد که همچنان برای فیلتر مصادیق مجرمانه این شبکه‌ها اصرار داریم و اگر وزارت ارتباطات اقدام به فیلترینگ نکند، دادستان تهران با آن‌ها برخورد خواهد کرد. اما وی نیز گفت که به احتمال زیاد تنها مصادیق مجرمانه فیلتر می‌شوند و سایر بخش‌ها در دسترس کاربران خواهد بود و اگر نتوانیم تمام این مصادق مجرمانه را فیلتر کنیم، به‌طور حتم بخش عمده‌ای از آن‌ها را از دسترس خارج خواهیم کرد. پیش‌تر نیز محمود واعظی اعلام کرده بود که روز بعد از فیلتر کردن وی‌چت، حدود دو میلیون کاربر با استفاده از فیلترشکن وارد این شبکه شدند.

IMG16583968

محمد غرضی کاندیدای ریاست جمهوری این دوره نیز در مورد شبکه‌های اجتماعی اظهار نظر کرده است که اگر شبکه اجتماعی مشکلی داشته باشد و مفاسدی در آن باشد مردم بیشتر از دولت اقدام به استفاده نکردن از آن می‌کنند، وی همچنین افزود مردم از چیز بد خوششان نمی‌آید و این برای شبکه‌های اجتماعی نیز صادق است.

همچنین به دلیل اینکه سرور اغلب این شبکه‌ها در خارج از ایران قرار دارد، پیام‌های کاربران به خارج از کشور انتقال می‌یابد و باز می‌گردد که این امر نیز باعث استفاده جاسوسی از این شبکه‌ها برای کشور‌های دیگر است.

اما گویا پیش از اقدام و دستور وزارت ارتباطات، برخی اپراتور‌ها دست به کار شدند و اقدام به برخی محدود سازی‌ها کرده‌اند. این اپراتور‌ها پیامک فعال سازی از سوی شبکه‌های اجتماعی را محدود کرده‌اند که کاربران قادر به فعال سازی آن‌ها نباشند. اما امکان فعال سازی از طریق تماس صوتی همچنان برقرار است. در تست‌هایی هم که در آی‌تی‌رسان انجام دادیم، قادر به دریافت پیامک از وابیر نبودیم. امروز وزیر ارتباطات در این خصوص افزود که هر چه سریع‌تر دستور رفع این مسدود سازی را به اپراتور‌ها خواهد داد تا کاربران در این زمینه مشکلی نداشته باشند. وی همچنین اعلام کرد که اگرچه استفاده از این شبکه‌ها به ضرر مخابرات و اپراتور‌هاست اما این دلیلی نیست که دولت بخواهد آن‌ها را مسدود کند.

به هر حال امید است که دسترسی به این شبکه‌ها به خاطر تعداد محدودی مصادیق مجرمانه برای سایر کاربران عادی که تنها به استفاده ارتباطی از آن بسنده می‌کنند و این شبکه‌ها را راهی رایگان برای ارتباطات خود یافته‌اند، مسدود نشود. البته ما نیز مخالف حذف مصادیق مجرمانه نیستیم اما نباید کل یک شبکه موبایلی به‌دلیل این مصادیق از دسترس خارج شود. نظر شما در خصوص محدود سازی این شبکه‌های اجتماعی چیست؟ آیا شما نیز از کاربران این شبکه‌ها هستید؟

5 در مورد “شبکه‌های اجتماعی موبایلی در ایران چه آینده‌ای دارند؟”

  1. مسدود کردن راه حل نیست
    دولت فرهنگی در این قضیه عمل نماید بهتر است
    و مردم بیدار ایران را از راه ترویج فرهنگ استفاده صحیح ابزارهای ارتباطاتی اینچنینی بیدار تر نماید و مانند امر به معروف و شرایط آن عمل نماید تا دولت و ملت با هم رستگار شوند

  2. در یک جامعه متمدن علمی ، سیاسی، مذهبی – فرد به فرد جامعه مسئولند در برابر افکار ، خواسته ها و نتایج خوب و بد عملکرد ها
    و جامعه و افراد عام باید برای هدایت و حمایت آزاد از افکار شخصی ، از راه قانونمند خودشان را حمایت نمایند و دولتها موظفند به مردم اعتماد نمایند ،همانگونه ک مردم به دولت رأی اعتماد دادند، دولت باید مردم را به رسمیت بشناسند و نظرخواهی اکثریت از هر طیف و هر افکار و سلیقه نمایند و معمولأ مردم انتخابشان صحیح بوده و سلیقه ای عمل نمی نمایند چونکه خانواده و تحکیم بنیان وبنیاد آن در میان است – اما باید از بعد سیاسی و ضد جاسوسی هم دولت و مراجع ذیصلاح تصمیم نهایی را بگیرند و مردم هم باید به قوانین احترام بگذارند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH