سیر تحولاتی آیفون از 2007 تا 2014؛ سیب کوچک تا سیب بزرگ!

چه عاشق این اسمارت فون باشیم و چه از آن متنفر، باید بپذیریم که آیفون به طور غیر قابل انکاری صنعت تولید گوشی‌های هوشمند در یک دهه گذشته را تغییر داده است. در ماه مارس 2014، اپل توانست حدود 500 میلیون آیفون را در سرتاسر جهان به فروش برساند، فروشی که از اولین محصول این کمپانی در سال 2007 آغاز شد.

unnamed-640x377

از اولین نسل آیفون، این کمپانی هر سال حداقل یک نسخه جدید از این محصول را وارد بازارهای جهانی کرده است. برای اینکه به شمردن آن‌ها نیازی پیدا نکنید، باید بگوییم اپل تاکنون ده مدل مختلف از آیفون را تولید و به بازار عرضه کرده است. اگرچه تمامی این مدل‌ها نسبت به نسخه پیشین خود تفاوت فاحشی را تجربه نمی‌کردند، اما کمک کردند تا هدف اصلی اپل، یعنی حضور متداوم در بازار، به نتیجه برسد. محصولاتی که همگی برای پیشرفت شعارهای اپل وارد بازار شدند.

هر کدام از مدل‌های آیفون را می‌توان با یک شعار خاص صدا کرد، شعارهایی که بی ربط با مدل و ظاهر و امکانات این اسمارت فون‌های خاص نیز نیستند. در این مطلب سعی کرده‌ایم تا شعارهایی که برای هر کدام از نسخه‌های آیفون داده می‌شد، را برای شما جمع کنیم. جملاتی که البته می‌توانند نباشند و یا حتی بهتر از این باشند!

  • The original iPhone: اختراع مجدد تلفن توسط اپل

این آیفون، تنها نسخه‌ای است که چند ماه بعد از معرفی رسمی به بازار عرضه شد. ­استیو جابز خدا بیامرز، این دستگاه را در 9 ژانویه 2007 به علاقه‌مندان معرفی کرد، اما آیفون چند ماه بعد و در 29 ژوئن وارد بازار شد و کاربران توانستند آن را تهیه کنند. دو شعار اصلی برای عرضه این محصول از سوی اپل برای آیفون انتخاب شده بود. «اپل مجددا تلفن را اختراع کرد» و «این تنها یک شروع است»!

این شعارها برای دستگاهی بود که حتی مهم‌ترین ویژگی‌های امروزی اسمارت فون‌ها را هم نداشت. امکاناتی از قبیل 3g و یا a-gps!

rachel2

  • iPhone 3G: چیزی که منتظر آن بودید

در جولای سال 2008، اپل نسخه جدید آیفون یعنی iPhone 3G را معرفی و عرضه کرد. واضح است که اپل کاستی‌های نسخه قبل را در این ورژن برطرف کرده بود. اضافه کردن امکاناتی همچون قابلیت اتصال به شبکه 3G، قابلیت A-GPS، پردازنده‌ای 412 مگاهرتزی، 128 مگابایت رم و یک دوربین دو مگا پیکسلی!

اپل برای این محصولش نیز دو شعار داشت. «اولین گوشی با ضربان آیفون» و «آیفون، چیزی که منتظرش بودید»

topic_iphone_3g

  • iPhone 3GS: سریع‌ترین نسخه!

نسل سوم آیفون در ژوئن سال 2009 میلادی معرفی شد. این نسخه تقریبا با نسخه قبل یکسان بود. اگرچه این نسخه از لحاظ قابلیت‌های داخلی بهبود یافته بود. از این پیشرفت‌ها می‌توان به پردازنده 600 مگاهرتزی، 256 مگابایت رم و یک دوربین 3 مگا پیکسلی با قابلیت ضبط فیلم اشاره کرد. همچنین برای اولین بار کاربران می‌توانستند یک آیفون را با ظرفیت داخلی 32 گیگابایت خریداری کنند.

شعار این محصول: سریع‌ترین و قدرتمندترین آیفون تاکنون!

iphone-3gs-black

  • iPhone 4: تغییر بسیار زیاد! خیلی زیاد

یک سال پس از معرفی آیفون 3GS، اپل در ژوئن سال 2010، از آیفون 4 رونمایی کرد. این محصول به طور قابل توجهی باریک شده بود. در واقع آیفون 4 با 9.3 میلی‌متر نسبت به آیفون 3 با 12.3 میلی‌متر واقعا خوش هیکل تر شده بود!

همچنین این نسخه برای اولین بار با صفحه نمایش رتینا عرضه شد. یک صفحه نمایش 3.5 اینچی با وضوح 960 در 640 پیکسل و چگالی پیکسلی 326ppi، یعنی بالاترین چگالی پیکسلی بین تلفن‌های همراه در آن زمان!

از دیگر ویژگی‌های این محصول می‌توان به وجود یک دوربین 5 مگاپیکسلی در پشت همراه با فلاش، یک دوربین جلو با قدرت VGA، پردازنده تک هسته‌ای Apple A4 با فرکانس 1 گیگاهرتز و 512 مگابایت رم اشاره کرد.

اپل برای این محصول خارق‌العاده‌اش، به دنبال یک شعار بزرگ بود که بالاخره آن را پیدا کرد:

این (آیفون) بازهم همه چیز را تغییر می‌دهد!

جالب است بدانید، قاب فلزی دور تا دور آیفون 4، شامل آنتن این محصول نیز می‌شد که نتیجه آن کاهش آنتن دهی این محصول در برخی شرایط عادی بود. جنجالی که چند وقتی اپل به شدت درگیر آن بود!


IPhone_4_Black

  • iPhone 4s: شگفت‌انگیزترین تاکنون!

در حالی که طرفداران اپل، منتظر معرفی آیفون 5 در سال 2011 بودند، تولید جدید اپل با نام آیفون 4S به بازار عرضه شد که همانند نسخه پیشین بود و ظاهر دلربایی داشت. 4S در اوایل اکتبر و یک روز پیش از فوت استیو جابز توسط تیم کوک معرفی شد.

از مهم‌ترین تفاوت‌های این ورژن می‌توان به اضافه شدن دستیار صوتی سیری، یک دوربین قدرتمند 8 مگا پیکسلی در پشت با قابلیت ضبط فیلم با کیفیت 1080p، یک پردازنده دو هسته‌ای با نام A5 و نهایتا حافظه داخلی افزایش یافته تا 64 گیگابایت اشاره کرد.

شعار این محصول چیزی نبود جز: شگفت انگیز ترین آیفون تاکنون!

Apple_iPhone_4S_GSM_16GB_31117_ATT_Wireless

  • iPhone 5: بزرگ‌ترین تاکنون!

سپتامبر سال 2012 میلادی زمان معرفی آیفون 5 بود آن‌هم با یک تغییر عمده: اولین آیفون با تغییر سایز صفحه نمایش از 3.5 اینچ به 4 اینچ آن‌هم با رزولوشن 640 در 1136 پیکسل و نسبت ابعاد 19:6!

همچنان این محصول با ضخامت 8 میلی‌متر باریک‌ترین آیفون تا آن زمان بود. از ویژگی‌های دیگر آیفون 5 می‌توان به قابلیت مکالمه LTE، یک دوربین 1.2 مگاپیکسلی در جلو، پردازنده دو هسته‌ای A6 با فرکانس 1.3 گیگاهرتز و یک گیگابایت رم اشاره کرد.

شعار آیفون 5 این بود: بزرگ‌ترین اتفاق از آیفون تا آیفون!

iphone_5_folders_hero

  • iPhone 5s: تفکری رو به جلو

آیفون 5 اس، طبق روال اپل پس از آیفون 5 در سپتامبر سال 2013 معرفی شد. این محصول برای اولین بار با ویژگی جدیدی به نام TouchID وارد بازار شد. قابلیتی که در دکمه فیزیکی این محصول قرار گرفته است. از سایر ویژگی‌های خاص این نسخه می‌توان به فلاش دو گانه LED، پردازنده قدرتمند و دو هسته‌ای A7 که عنوان اولین چیپست 64 بیتی را از آن خود کرد، اشاره داشت.

شعار اپل برای 5s: تفکری رو به جلو

Apple-iPhone-5s

  • iPhone 5C: رنگ، رنگ و چند رنگ بیشتر

پس از آیفون 5S، نسخه‌ای جدید از این محصول با نام 5C، معرفی شد. محصولی با قیمت کمتر، بدنه‌ای پلاستیکی یا همان پلی کربناتی و مهم‌تر از همه موجود در 5 رنگ مختلف اعم از: آبی، صورتی، زرد، سبز و سفید!

البته متاسفانه آیفون 5C از قابلیت touch ID بهره نمی‌برد و پردازنده آن نیز نسخه قدیمی چیپست‌های اپل یعنی A6 بود.

شعاری که این کمپانی برای محصولش انتخاب کرده بود: رنگارنگ!

iphone 5c

iPhone 6 / 6 plus: غول ترین تاکنون!

نهایتا سپتامبر امسال، اپل از دو محصول جدید خود یعنی آیفون 6 و آیفون 6 پلاس رونمایی کرد. اسمارت فون‌هایی که هر کدام با سایز و ضخامتشان نشان از مسیر جدید این کمپانی‌ می‌دادند.

آیفون 6 با صفحه نمایشی 4.7 اینچی و وضوح 750 در 1334 پیکسل عرضه شده و برادر بزرگش با صفحه نمایش 5.5 اینچی و البته رزولوشن 1080 در 1920 پیکسل!

هر دو مدل از پردازنده جدید و قدرتمند اپل یعنی A8 بهره می‌برند که فرکانس آن 1.4 گیگاهرتز است. 1 گیگابایت رم، دوربین بهینه شده 8 مگا پیکسلی و حافظه داخلی 128 گیگابایتی از دیگر قابلیت‌های تازه این دو محصول است.

شعار اپل برای هر دو محصولش این است: بزرگ‌تر از بزرگ‌تر! البته هنوز معلوم نیست اپل با این شعار دنبال چیست!

جا دارد که در اینجا از مشکل خم شدگی آیفون نیز یادی کنیم! سایز بزرگ و ضخامت کم (7.1 میلی‌متر) آیفون 6 پلاس باعث شده است تا این محصول گران قیمت در مقابل خم شدن کمی حساس باشد و نتواند به این درخواست نه بگوید!

البته اپل به صورت رسمی به این اتفاق که در رسانه‌های خبری آنلاین به BendGate معروف شده است واکنش نشان داده و عنوان کرد که تنها چند مورد در هنگام مصرف عادی و طبیعی به این مشکل دچار شده‌اند!

iPhone6-21

 

iphone-6-models-640x0

ht_unbox_therapy_iphone_6_plus_bend_test_2_jc_140925_16x9_992

5 در مورد “سیر تحولاتی آیفون از 2007 تا 2014؛ سیب کوچک تا سیب بزرگ!”

  1. azadi13832004@yahoo.com

    سلام وقت بخیر خسته نباشید از توضیحاتی که در موارد مختلف برای لوازمات جدید و بعضا خوب بازار می دهید سپاسگزارم حدود یکسال است که به جمع اپل پیوستم به نظرم خوبه البته محدودیت هایی هم داره . قبلا جزء HTC بودم ؛
    خب راضی کننده است .در اجرای بعضی از برنامه ها که در اندروید ممکنه خوب جواب نده بهتر عمل میکنه . کیفیت محصولاتش هم خوبه .

    1. حسین جان اگه توجه کنی اشتباهی رخ نداده آیفون 5s دارای یک نوار طلایی دور دکمه home هست که تو اون عکس نداره پس نشون میده که iphone 5 هستش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH