بازی داغ: بررسی بازی بی‌نظیر Asphalt 7: Heat

مدت زمان کوتاهی از عرضه بازی Asphalt 7: Heat می‌گذرد. این عنوان در اواخر ماه June برای iOS و در اوایل ماه July برای Android به صورت رسمی عرضه شد. احتمالا همه شما با نام بازی آسفالت آشنا هستید. آسفالت در دنیای موبایل قدمتی چندین ساله دارد و نقشی که این بازی بر روی دستگاه‌های تلفن همراه (و البته جدیدا تبلت‌ها) بازی میکند همانند سری پرافتخار و معروف Need for Speed بر روی کنسول‌هاست. پیش‌تر در آی‌تی‌رسان در مقاله “کدام مناسب‌تر است؟ گوشی هوشمند یا کنسول همراه؟!” اسکرین‌شات‌هایی را از آسفالت 7 دیده بودید و احتمالا از گرافیک حیرت‌انگیز آن به وجد آمده بودید! اکنون با ما همراه باشید تا نقد و بررسی کاملی را از باکیفیت‌ترین بازی حال حاضر در سبک ریسینگ برای اندروید/آی‌او‌اس داشته باشیم.

گیم‌پلی

همان‌طور که شما هم مطلع هستید گیم‌پلی از مهم‌ترین عناصر برای موفقیت یا شکست یک عنوان می‌باشد. این عنصر مهم در این نسخه از اصطلاح معروف “به ترکیب برنده دست نزن!” پیروی می‌کند. گیم‌پلی در سری‌های قبلی این عنوان واقعا خوب و تمام و کمال ارائه شده بود بنابراین gameloft در این نسخه تغییرات اساسی و جدی ایجاد نکرده است. مد حرفه‌ای بازی به 13 جام مختلف تقسیم شده است که هر جام خود شامل تعدادی مسابقه در سبک‌های مختلف است (در ادامه سبک‌های مسابقات معرفی می‌شوند). در هر مسابقه شما باید برنده حداقل یک ستاره و یا درنهایت 3 ستاره باشید. زمانی‌که ستاره‌های شما در جام اول به تعداد معینی رسید، جام‌های بعدی به ترتیب آزاد می‌شوند.

اصولا در هر جام مختلف شما 5 نوع متنوع از مسابقات اتومبیل‌رانی را تجربه می‌کنید. مسابقات معمولی که در آن‌ها به صورت عادی با رقبا مسابقه می‌دهید و در نهایت باید حتما جایگاه اول تا سوم را کسب کنید تا برنده مسابقه باشید.  روش‌های دیگر عبارتند از: Elimination که روال آن به این صورت است که در پایان هر دور از مسابقه ماشین آخر از مسابقه حذف می‌شود. نوع دیگر مسابقات Drift می‌باشد که شما بایستی در مدت زمان معینی بیشترین دریفت ممکن را انجام دهید. مود بعدی مسابقات Beat ‘em all است که در اینجا شما باید در حین مسیر مسابقه با ضربه زدن و کوبیدن ماشین خود به تعداد معینی از ماشین‌های رقبا به خودروی آن‌ها خسارت جدی وارد کنید و باعث شوید که قادر به ادامه مسابقه نباشند! در حالت Old school arcade شما مجبورید در زمان معینی به خط پایان مسیر مسابقه برسید و در نهایت در نوع ‌Paintjob شما می‌بایست در حالی به خط پایان مسابقه برسید که هیچ خط و خشی بر روی ماشین گران‌قیمت‌تان نیفتاده باشد!

در حین مدت مسابقه و طی کردن مسیر شما بسته‌های پول و نیتروژن را در مسیر خواهید دید که مطابق معمول با عبور از روی آن‌ها پول یا نیتروژن را به دست خواهید آورد. همچنین برای پر‌کردن نیتروژن ماشین‌تان می‌توانید به دو راه دیگر نیز روی بیاورید یا با روش محتاطانه‌تر مثلا دریفت بکشید و یا اینکه به رانندگی خطرناک روی بیاورید. لایی کشیدن! و یا حرکت در سمت چپ جاده اصولا همیشه جواب می‌دهد (البته فقط در دنیای Asphalt !). نیتروژن خودروی‌تان در 3 مرحله پر می‌شود که هر بار با تغییر رنگ جزئی آن معلوم است تا در نهایت از زرد به آبی می‌رسد. فرض کنید نیتروژن‌ ماشین‌تان کاملا پر شده است و حالا شما از آن استفاده می‌کنید و اتفاقا خودروی یکی از رقیبان خود را نیز در جلوی خود می‌بینید. می‌دانید در صورت حتی یک تصادف کوچک چه اتفاقی می‌افتد؟ رقیب بخت برگشته شما با همان یک ضربه و بدون احتیاج به چندین و چند‌بار کوبیدن ماشین Take down می‌شود! البته ناگفته نماند که در این حالت کنترل ماشین به واسطه شتابی که از تخلیه نیتروژن به وجود می‌آید و افکت‌های گرافیکی بازی کمی سخت است.

یکی دیگر از کارهای لذت بخشی که می‌توانید در آسفالت 7 انجام دهید دریفت کشیدن است. مطمئنا دریفت کشیدن با 2 انگشت هم لذت‌های خاص خودش را دارد! برای دریفت کشیدن در این بازی کافی‌ست به جهتی خاص بپیچید و سپس ترمز ماشین را فشار دهید، تمام! شما دریفت کشیدید! فقط نکته ای که می‌ماند حفظ کنترل ماشین به خصوص سر پیچ‌هاست تا دریفت شما ادامه دار شود و امتیاز بیشتری را از آن خود کنید.

غیر از حالت Career که معرفی شد مدهای “بازی سریع” و هم چنین “بازی چند نفره” در این نسخه از آسفالت وجود دارد. مود بازی چند نفره از جالب‌ترین امکانات این نسخه است. شما می‌توانید با اتصال آنلاین با بقیه افراد متصل به سرورهای Gameloft به رقابت بپردازید ( که خب البته ما از این قسمت محروم هستیم!). البته این بخش فقط به اتصال آنلاین ختم نمی‌شود و خبر خوش برای ما کاربران وطنی! این‌ است که می‌توان با استفاده از اتصال بلوتوث و یا WiFi نیز با دوستان خود چند نفره بازی کنیم.

گرافیک

گرافیک بصری بازی فوق‌العاده است، فوق‌العاده به معنای واقعی کلمه! محیط‌ها بسیار غنی و پر از جزییات طراحی شده‌اند. مدل‌های ماشین‌ها بیشتر از قبل به ظاهر واقعی‌شان نزدیک هستند. نورپردازی نیز در بازی واقعا با کیفیت بالایی اجرایی شده است. ماشین ها درخشان و با بدنه‌های براق طراحی شده‌ و همچنین با افکت‌های مختلف بازی واقعا حس سرعت و شتاب را به خوبی به بازی کننده منتقل می‌کند، به خصوص اگر بازی را بر روی دستگاه‌های با صفحات نمایش بزرگ انجام دهید این موضوع مشخص‌تر می‌شود.

جزییات ریز و درشت دیگری نیز در بازی وجود دارد مانند افکت‌های خط تایر و یا دودی که در حین دریفت کشیدن منتشر می‌شود و بسیاری جزییات دیگر که باید خود تجربه کنید. البته لازم به ذکر است که نسخه iOS بازی کمی در این جزییات بهتر عمل کرده و گیم‌لافت برای اینکه نسخه اندرویدی بهتر و روان‌تر بر روی همه سخت افزارها اجرا شود برخی از جزییات را حذف کرده است. همچنین نسخه اندرویدی متاسفانه و البته طبق معمول و به دلیل بهینه نشدن برای تمام دستگاه‌ها در بعضی از گوشی‌ها و یا تبلت‌ها دارای باگ‌های گرافیکی نیز می‌باشد. البته این مشکلات در حدی نیست که نگذارد از بازی لذت برد یا حس بدی به کاربر منتقل شود.

تنوع ماشین‌ها همیشه در سری آسفالت زبانزد بوده است. این بار نیز همین‌طور است و گیم‌لافت با طراحی ماشین‌هایی از کمپانی‌های Fiats, Fords, Audis, BMW سنگ تمام گذاشته است. همچنین مدل‌های کاملا جدید Lamborghinis, Ferraris, Veyrons, Pagani Huayra نیز در بازی حضور دارند. در اصل گاراژ شما در این بازی رویایی است و در این قسمت هیچ کم و کسری وجود ندارد.

اما یک مشکل گرافیکی در این قسمت وجود دارد و آن‌ این است که با هر سرعت و شتابی به هر جسمی که برخورد کنید مهم نیست! بعد از تصادف ماشین دقیقا به همان نویی و سالمی قبل می‌باشد! بلکه هم حتی نوتر و بهتر! جدی‌ترین رقیب آسفالت یعنی Real Racing در این مسائل کمی بهتر عمل کرده و تعدادی افکت برای خرابی ماشین قرار داده است. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که Real Racing به نوعی حالت شبیه سازی دارد و باید دقیق‌تر و کامل‌تر باشد اما آسفالت صرفا جنبه سرگرمی و تفریحی داشته و شاید این گونه مسائل زیاد در آن مهم نباشد.

ستاره‌های خریدنی!

متاسفانه این‌روزها اتفاقات بدی در صنعت بازی‌ها در حال رخ دادن است (البته این قسمت صرفا برای ما کاربران بازی‌های کرک شده می‌باشد و نه کسانی که بازی‌ها را به صورت اصلی می‌خرند) و این موضوع چیزی جز کم شدن قیمت بازی نیست! حتما شما هم از قیمت حدودا 1 دلاری برای یک بازی با حجم دیتای بالاتر از 1 گیگابایت تعجب کرده‌اید. زمانی که قیمت بازی شدیدا کم می‌شود به نوعی کاربر را تشویق می‌کند تا بازی را به صورت اصلی بخرد اما باز هم مسلما این اتفاق سودآوری ندارد و ممکن است ضررهای زیادی را نیز به شرکت سازنده وارد کند. راه حل چیست؟ اخیرا کمپانی ها با کم کردن قیمت یا حتی رایگان کردن بازی شما را تشویق به خرید و دانلود نسخه اصلی آن می‌کنند اما هنگامی که بازی مورد نظر را اجرا می‌کنید، متوجه می‌شوید که در حین انجام بعضی از آپگریدها یا ابزارها و لوازمی که وجودشان برای شما بسیار مهم می‌باشند، این بخش‌های قفل هستند و برای استفاده از آن‌ها باید هزینه‌ای را پرداخت کنید.

در آسفالت معیار اصلی باز شدن قفل ماشین‌های جدیدتر تعداد ستاره‌هایی است که شما بنا به نحوه بازی‌تان بعد از هر مرحله یا هر جام دریافت می‌کنید. اما مسلم است که در بهترین حالت هم قرار است شما ستاره‌های مورد نیاز خود را نتوانید جمع کنید. حال راه حل چیست؟ خرید ستاره از گیم‌لافت! می‌بینید؟ به این صورت ضررهای احتمالی از قیمت 1 دلاری بازی می‌تواند حتی به سودی بسیار بالا تبدیل شود.

اگر شما تمایل داشته باشید که مثلا از همان ابتدای بازی Aventador شخصی خود را برانید! با توجه به قیمت 115 ستاره‌ای آن و بسته‌های موجود شما باید 25 دلار ناقابل پیاده شوید! (البته این قضیه در صورتی رخ می‌دهد که شما از همان اول طالب Aventador باشید و گرنه با ادامه بازی شما می‌توانید خودتان هم ستاره جمع کنید و ضرری که قرار است به جیبتان وارد شود را کمتر نمایید!) 

البته خوشبختانه آسفالت با پیشکش کردن ماشین‌های اسقاطی و بنجل! شما را مجبور به خرید ستاره نمی‌کند. شما می‌توانید بدون خرید ستاره و انجام هزینه اضافی هم پیشرفت کنید و ماشین‌های قوی و مدل بالا را خودتان آزاد کنید.

سخن پایانی

آسفالت 7 بازی بسیار خوبی است. گرافیک و گیم‌پلی در حد مطلوبی قرار دارند و تاکنون شبیه چنین چیزی در دنیای ریسینگ اندروید وجود نداشته است. مشکلاتی هم که در نسخه اندروید هستند تقریبا جزیی بوده و لذت بازی را کم نمی‌کنند. به جرات می‌توان گفت اگر بازی‌باز حرفه‌ای باشید، وقتی وارد آسفالت می‌شوید دیگر خروجی در کار نیست مگر با تمام شدن باتری دستگاه‌تان!

خب دوستان و همراهان عزیز آی‌تی‌رسان این نقد پیشکشی بود برای دوستانی که معتقد بودند بهتر است بازی‌های سنگین و پر زرق و برق نیز معرفی شوند. به زودی نقد یکی از بازی‌های HD و محبوب اما با ساختار اکشن و زامبی کشی! نیز برای شما خواهیم داشت، پس با ما همراه باشید.

دانلود نسخه iOS

لینک دوم نسخه iOS

دانلود از آیتونز

راستی، اگه فناوری اطلاعات تو زندگی‌تون اهمیت زیادی داره، پیشنهاد می‌کنم تولبار آی‌تی را حتما نصب کنید: [نصب تولبار]
همچنین برای دریافت روزانه آخرین اخبار از طریق ایمیل‌تان، در خبرنامه جدید ما حتما عضو شوید.

8 در مورد “بازی داغ: بررسی بازی بی‌نظیر Asphalt 7: Heat”

  1. احمد توکلی

    سلام

    پیشنهاد : ای کاش یه نمایی از گوشی در حال اجرای این بازی میزاشتید به جای اینکه اسکرین شات بزارید.

  2. حامد محمدپور

    نظرسنجی و البته پیشنهاد: بازی بعدی Spiderman3 یا Batman :The Dark Knight Rises
    اگه بازی باکیفیت و حبوب دیگه ای بود بگید.

    1. متاسفانه قبلا این دوتا بازی توسط سایتهای دیگه نقد شدن ! ولی خب باید بررسی کرد تا اگه امکان ارائه چیزی بهتر هست نقدشون انجام بشه. فعلا خودم همونطور که توی متن هم اشاره کردم به Dead Trigger فکر میکنم چون بازیی هست که واقعا داغه!

  3. دوستان چون نسخه ی اندروید برای ما یارانیا درپارای مشکلاتی مثل لایسنس و . . . هست . ایتی رسان نذاشته . . . بابا دمتون گرم . . .

  4. وای آی تی تو تکی…
    بلاخره بحرفم کردی به قول خودت بازی پر زرق و برق معرفی کردی…
    دیوانتم آی تی
    فقط یه مسئله هست که چرا لینک دانلود اندروید رو ندادی؟؟؟؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH