آیا افزایش رم عملکرد کامپیوتر را بهبود می‌دهد؟

مشکلی که اغلب کاربران کامپیوتر‌های قدیمی با سیستم خود دارند، لگ و تاخیر‌های پی در پی در هنگام انجام کار‌های سنگین است. بیشتر افراد در این صورت اقدام به تعویض کامپیوتر خود می‌کنند اما برخی نیز افزایش حافظه رم را راه‌کار مناسب می‌دانند.

DDR2_ram_mounted

حال آیا افزایش رم باعث بهبود کارایی دستگاه می‌شود؟ برای دریافت پاسخ این سوال، ابتدا شما را به مطالعه سوال یکی از کاربران در این خصوص و سپس پاسخ یک کاربر حرفه‌ای دعوت می‌کنیم:

متن سوال: من یک کامپیوتر قدیمی (از سال 2008) دارم که چندان سخت افزار قدرتمندی ندارد. اما کار‌های من را راه می‌اندازد. اما مشکل از آن‌جایی شروع می‌شود که کار‌های نسبتا سنگینی را از دستگاه می خواهم، کار‌هایی نظیر اجرای مرورگر کروم و… که در این صورت سیستم با تاخیر و لگ عمل می‌کند.

کامپیوتر من 2 گیگابایت حافظه رم (1 گیگابایت در هر 2 شیار) دارد و من می‌خواهم رم خود را به 4 گیگابایت (2 گیگابایت در هر 2 شیار) افزایش دهم. اما نمی‌دانم که این کار را بکنم یا خیر.

من می‌دانم که کامپیوترم ضعیف است. اما آیا این افزایش رم عملکرد کامپیوترم را بهبود خواهد داد یا خیر؟

ram

پاسخ: افزایش رم یکی از راه‌های سریع و آسان برای بهبود عملکرد کامپیوتر است. اما پیش از اینکه شما اقدام به خرید رم کنید بهتر است یک بار عملکرد رم و سخت افزار خود را بسنجید تا مشکل اصلی کامپیوتر شما مشخص شود. برای این کار یک عملیات سنگین از کامپیوتر بخواهید (از همان‌هایی که باعث لگ سیستم‌تان می‌شود) سپس از طریق Windows Task Manager و سربرگ Performance عملکرد پردازنده (cpu) و رم را بسنجید. بدین صورت که در صورت فشار زیاد به دستگاه آیا عملکرد حافظه رم شما به بیشترین حد خود می‌رسد یا خیر. اگر در چنین شراطی رم از حداکثر فضای خود استفاده کند، افزایش رم بهترین راه برای بهبود عملکرد دستگاه است.

ram-performance

اما اگر رم از حداکثر فضای خود استفاده نکند و در مقابل پردازنده (cpu) با بیشترین توان خود کار کند در این صورت افزایش حافظه رم بر عملکرد سیستم شما تاثیر چندانی نخواهد داشت.

27 در مورد “آیا افزایش رم عملکرد کامپیوتر را بهبود می‌دهد؟”

  1. سلام.
    لپتاپ من مال سال 2006 هست.
    پردازندش dual core intel cpu 2250 1.73 ghz
    با رم 2.5
    یعنی رم دو دارم با یک رم 512
    ولی واقعا برای کارای سنگین جواب نمیده و مرورگر باید مدام جاوا اسکریپت رو درش خاموش کنم وگرنه به شدت کند و حتی داغ میشه و هیچ راهی ندارم جز استفاده از دکمه پاور!
    میخواستم بپرسم رم 512 رو برداریم به جاش رم دو بذاریم واقعا اثری داره؟
    راستی رم لپتاپم ddr2 با باس 800 هست.
    لپتاپم رو یادم رفت مدلشو بنویسم.
    acer aspire 9410.
    و اینکه برنامه هایی مثل آفیس اینا اصلا باهاش سازگار نیست خصوصا 2010 به بعد.
    تو تنظیمات کنترل پنل تنظیم کردم سیستمم از حداکثر 95 درصد پردازندش استفاده کنه.
    قبل از اینکه این گزینه رو یاد بگیرم
    اونقدر داغ شدنش زیاد بود که میشد مثل بخاری!
    یه متخصص کامپیوتر برام چند بار با برنامه های ریموت کنترل چک کرده بودن
    گفته بودن دمای پردازنده به 85 رسیده!

    1. اشکان ادیبی

      با سلام، ارتقای رم در زمانی منطقی است که عملکرد پردازنده شما را محدود کند، اگر خود پردازنده شما ضعیف باشد، بهترین رم‌ها هم تاثیری روی عملکرد شما نخواهد داشت. درمورد سیستم شما باید عرض کنم که ارتقای رم، تاثیری روی دمای شما نخواهد گزاشت چرا که دما تنها به خود قطعات درون لپ‌تاپ و عملکرد سیستم خنک‌کننده بستگی دارد. اما از طرفی رم 2.5 کم است و اگر ارتقا بدهید تجربه‌ای کمی بهتر خواهید داشت اما برای رفع مشکلاتی که فرمودید باید کل سیستم عوض شود و خود رم به تنهایی مشکل نست.

  2. سلام
    من یه کامپیوتر با رم ۲ دارم
    کامپیوترم واس ۲۰۱۳ هستش

    میخواستم بدونم ایا رم ۱۶ میشه بهش وصل کرد ؟؟؟

  3. سلام من یک کامپیوتر با رم 4 دارم و مادربرد کامپیوترم تا 16 گیگ رم ساپورت میکنه . میخواستم بدونم اگه از رم 16 گیگ استفاده کنم کامپیوتر سرعتش بهتر میشه یا نه ، از چند نفر پرسیدم گفتن اگه از رم خیلی بالا ستفاده کنی کامپیوتر بد تر کند میشه ،ایا درسته ؟
    و اینکه به نظرتون برای ارتقا کدوم بهتره=> رم 16 یا 8 گیگ ؟

    1. مجتبی مسکینی

      سلام بله قطعا با افزایش رم، سرعت سیستم‌تون هم بهتر میشه
      بهتره از ۲ رم ۸ گیگابایتی استفاده کنید و چیزی رو با ۴ گیگابایت خودتون ترکیب نکنید

      1
      1
  4. سلام من الان کامپیوترم یکم در بازی لگ میزنه و رم من ۱ است و میخواهم حافظه رم را افزایش دهم و میخواهم بدانم که اگر افزایش دهم بر سرعت بازی تاثیری خواهد گذاشت
    خواهش میکنم جواب بدهید تا مشکل من حل شود ممنون

  5. با سلام و عرض خسته نباشید.
    من یه لپتاپ قدیمی دارم درباره ارتقا رم سوالی داشتم.
    مدلش hp 4540s probook هستش که i5 نسل ۳ و گرافیک amd و رم ۴ داره . خواستم بدونم ایا اضافه کردن یه رم ۴ تاثیر قابل توجهی در عملکردش داره؟ اغلب بازی ها رو اجرا میکنه ، خواستم بدونم عملکردش بهتر میشه ؟ کلن می‌ارزه که بخوام این کارو انجام بدم ؟
    مثلن توی یه بازی (بازی های قدیمی و ۲۰۱۵ به قبل )که با حداکثر کردن تنظیمات گرافیک ، یه کمی لگ میزنه، میشه با اضافه کردن یه رم۴ اون یه ذره لگ رو از بین برد ؟؟

    3
    16
    1. محمد آرمان نظری

      سلام وقت بخیر!
      بله رم بیشتر می‌تونه تاثیرگذار باشه ولی نه طوری که کار شما رو تا چند سال راه بندازه.
      ببینید رمتون کمه ولی پردازندتون هم خیلی قدیمی محسوب میشه دقیق نمیتونم بگم که افزایش رم باعث برطرف شدن اون لگ‌ها میشه شما هم رمتون کمه و هم پردازندتون پایینه رمو تقویت کنید خوبه ولی هنوز هم ضعف اصلی پردازنده هست.
      اگه براتون مقدوره به نظر من بودجه جمع کنید که حداقل بتونین یه لپتاپ با رم بالاتر از 4 و پردازنده‌‌ی سه یا چهار سال اخیر رو خریداری کنید که با این مشخصات فکر کنم یه لپتاپ با i5 نسل 11 و رم 8 گیگ با گرافیک mx450 بشه خریداری کرد که قیمتش بیشتر از 30 تومن نشه.
      اگر هم واقعا نمی‌صرفه براتون میتونید رم رو ارتقا بدید ولی بگم این ارتقا شاید یکم عملکرد بهتری بده ولی مطمئنا تفاوت زیادی ایجاد نمیکنه

  6. سلام بنظر شما افزایش رم مجازی از طریق هارد کار درستیه من رمم هشته و دو گیگ هم رم مجازی گذاشتم بنظر شما مشکلی نداره و برای رم سخت افزاری مشکلی پیش نمی یاره …………………… ممنون از سایت خوبتون

    3
    5
  7. رضا غفوریان

    نظر دوستمون reza online صحیحه. چون ارجعیت هارد ssd از رم بیشتره البته رم اگه از 4 گیگ کمتر نباشه بهتره. یکی از سوالات امتحانای مایکروسافت همین بود که تنها با یک تغییر سیستم به بهترین کارایی برسه و جواب هم ssd بود. البته مهمترین نکته پشتیبانی مین بورد از AHCI هست که اگه نباشه استفاده از ssd غیرممکنه. اینهم لازم به ذکره که ssd هرچی کم حجم تر باشه کاراییش پایینتره .

  8. یکی از راه های بسیار موثر در بهبود عملکرد اینه که یا هارد جامد (ssd) بگیرید و ویندوز و برنامه های مهمی که بیشتر با اون ها کار میکنید روی هارد جامد نصب کنید.
    مثلا یه هارد ssd 64 گیگ یا 32 گیگ با توجه با نیازتون.

    اما بهتره که فقط ویندوز و برنامه هایی که باهاش کار میکنید رو روی ssd نصب کنید چون وقتی حدود 70یا 80 درصد حافظه هارد جامد پر میشه کمی کاراییش پایین میاد

  9. سیستم این داداشمون مثله ماله ما بود .هرچند یه گیگ رمش نیم سوز شد درش اوردمو الان با یه گیگ سر میکنم

  10. سلام بهترین راه برای اینجور سیستم ها بطوری که واقعاً محسوس باشه و قابل لمس و کاربر واقعاً افزایش کارایی و سرعت رو حس بکنه اینه که هارددیسک سیستم با یک SSD جایگزین بشه. به احتمال زیاد رمی که اینجور سیستم ها ساپورت می کنند DDR2 می باشد که پیدا کردن ماژول نو آن در بازار سخت و قیمت ها گران است. از طرفی با افزایش رم فقط در زمان های پیک کار سیستم می تواند از سنگین شدن آن تا حدی جلوگیری کند ولی عمده افت سرعت این سیستم ها بخاطر دیسک سخت آنهاست نه رم.
    می تونید در کنار هارد یک SSD بزارید و سیستم عامل رو داخل اون نصب کنید و از هارد هم برای آرشیو استفاده کنید

    10
  11. ممنون.واقعا مقالات خوب و کاربردی را در سایتون قرار میدید.مخصوصا توضیحات کم اما قابل درک .

    1
    4

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH