آیا گوشی‌های هوشمند باعث خیانت همسران به یکدیگر می‌شود؟

cellphones-cheating-art

شاید این مطلب بیشتر از آنکه یک مقاله تخصصی آی‌تی باشد، به فرهنگ استفاده از تلفن همراه و یا راه‌های جدیدی که این دستگاه پیش پای بسیاری از افراد می‌گذارد، مربوط باشد.

دور نیست زمانی که تنها وسیله ارتباطی در هر خانه، یک تلفن با شماره ثابت و امکانات محدود بود، دستگاهی که حتی بسیاری از داشتن آن نیز در خانه خود محروم بودند و برای گرفتن ارتباط، بایستی از تلفن‌های همگانی استفاده می‌کردند. خیلی از ما تجربه چنین دورانی را داریم. در آن زمان، ارتباطات تا حد زیادی کنترل شده بود و حریم شخصی به معنای امروزی وجود نداشت!

اما تلفن‌های همراه که در دو دهه پیش کم کم راه خودشان را به اجتماع باز کردند، سرمنشا تحولات بسیار زیادی برای انسان‌ها شدند. حال کم کم ارتباطات شکل خصوصی‌تری به خود می‌گرفت اما همچنان به یک مکالمه ساده و پس از آن ارسال پیامک‌های متنی کوتاه محدود می‌شد. قیمت این دستگاه‌ها و سیم‌کارت‌هایش هم به اندازه‌ای بود که هر کسی توانایی خرید آن را نداشت و به همین خاطر قشر محدودی وارد این عرصه خصوصی‌تر شد.

اما هر چه زمان گذشت، تلفن همراه تبدیل به وسیله‌ای کاملا روزمره و عادی شد و با هوشمندتر شدن هرچه بیشتر آن‌ها، سهولت تهیه و مقبولیت عمومی آن نیز افزایش یافت تا جایی که امروز حتی در برخی  جوامع، تعداد گوشی‌های موبایل از جمعیت آنجا نیز پیشی گرفته است! از طرفی گسترده شدن هرچه بیشتر نرم‌افزارهای مختلف و در کنار آن همه‌گیر شدن اینترنت، بسیاری را با برنامه‌هایی آشنا ساخت که دنیایی متفاوت را پیش روی آن‌ها قرار می‌داد، مکانی خلوت و دنج که جز همان فرد، شخص دیگری قادر به ورودش نیست، حتی نزدیک‌ترین کسان وی!

حال بایستی بر روی این قضیه کمی تامل کرد که آیا وجود این نرم‌افزارها، با تمام خوبی‌هایی که دارند، می‌تواند سبب ساز دردسر بزرگی به نام خیانت نزدیک‌ترین افراد به یکدیگر شود؟!

در تحقیقی که در یکی از کشورهای اروپایی انجام شد، شخصی تلاش کرد تا با استفاده از یکی از همین نرم‌افزارهای ارتباط جمعی، قرار ملاقاتی (یا همون date) را با کاربرانی که طرف مقابل وی بودند، برقرار کند. در این تلاش، 45 درصد افراد حاضر به خیانت به یار خویش شده بودند و یا حداقل این تمایل را نشان دادند.

البته بایستی این مورد را به طور حتم در نظر گرفت که فرهنگ تاثیر به سزایی در این نتیجه گیری دارد اما راهی که بدین طریق گشوده شده، چیزی است که برای بسیاری افراد تازگی داشته و شاید این حریم بسیار شخصی و تا حد زیادی نفوذ ناپذیر، راهی (البته کج) برای بی‌وفایی برخی از افراد نسبت به زوج و زوجه خودشان شود!

شما در این ارتباط چگونه فکر می‌کنید؟ آیا خیانت کردن افراد به یکدیگر به واسطه این نرم‌افزارها می‌تواند رواج بیشتری پیدا کند و یا تنها وسیله‌ای برای افرادی است که بی‌وفایی خویش را به گردن آن بیندازند؟

11 در مورد “آیا گوشی‌های هوشمند باعث خیانت همسران به یکدیگر می‌شود؟”

  1. مولوی در رابطه با شراب میگه:
    گر خورد عاقل نکوتر میشود\ور خورد دیوانه بدتر میشود
    لیک چون اغلب بدند و بدپسند\بر همه می را محرم کرده اند
    از اونجایی که اکثریت آدما واسه انجام دادن این کارها آمادگی ذاتی دارن،بنظر من این وسایل ارتباطی نوین کارکردهای بسیار مخربی میتونه داشته باشه.

  2. در اینکه جنبه استفاده از محصولاتو باید داشته باشیم شکی نیست اما متاسفانه این برنامه ها مخصوصن تو ایران نود درصده استفادش واسه برقراری ارتباط با جنسه مخالفه . الان خودم خیلیها رو میشناسم که تا میگی نته گوشی فقط از لاینو وایپرو واتس اپ برات میگه انگار نت فقط چت کردنه متاسفانه به راحتیم قشره مونث فریب میخوره و تو سراشیبی انحطاط میوفته . یه جورایی مرغ همسایه واسشون غازه.
    در کل به نظره من اصلن جنبه استفاده ازین چیزا رو ما تو این مملکت نداریم خودمم جزشونم

  3. والا این برنامه ها باعث شدن که هیچکس از کار دیگری سر در نیاره!! اما اگر عشق تو خوانواده ای باشه هیچ برنامه نمیتونه اون رو کمرنگ کنه

  4. اگه می خواید عمق فاجعه رو درک کنید یه سر به دادسرا ها بزنید ببینید چه خبره. من امسال از وکالت قبول شدم وکار اموزیم رو شروع کردم. از من به هر کسی که این متن رو می خونه نصیحت. زندگی شخصیتون رو تا می تونید کنترل کنید. زندگی اعضای خانواده رو بشدت مدیریت کنید. ادمایی تو دادسراها گرفتارن که از ابرومند ترین خانواده ها هستن. منتها قربانیه احساسات ارضا نشدشون شدن. از شبکه های اجتماعی استفاده کنید اما مراقب باشیدکه هر کس و نا کسی وارد حریم عزیزانتون نشده. یه روز وقت بزارید بیاید دادسرا می فهمید که چی می گم. ممنون

    1. دوست عزیزم این داستان که شما میفرمایید سر دراز داره و مال این دوره نیست . من که سی و شش سالمه ، اون زمان که دانشجو بودم ، که موبایل و این داستانا نبود ، همین معضلات وجود داشت حالا به طریقی دیگر .

      بدبختی داستان جای دیگریست . بیکاری و بی پولی و البته برای بعضی هم بیش از حد ثروت یک شبه رسیده .

    2. مهمترین موضوع اینه که این ابزارها فرآیند خیانت رو تسهیل کردن جوری که تمامی موانع برای ارتباط مرد و زن برداشته شده و فقط وجدان انسانهاست که می تونه اینجور روابط رو فیلتر کنه. برای افرادی که از قدرت شخصیتی خوبی برخوردار نیستن به راحتی جواب میده و بقول @هاتف کافیه برین توی دادسراها تا ببینید عمده دلایل طلاق ها خیانت شده نه چیز دیگه. متاسفانه بیشتر هم تو قشر مرفه رایج شده تا بی پول ها بنظرم کساییکه از نظر طبقه اجتماعی تو شرایط پایین تری هستن بیشتر برای زندگی شون ارزش قائل هستن. با هاتف صدر درصد موافقم که باید حتماً کنترل های خانوادگی بیشتر بشه البته جوری که خود کنترل مشکل ساز نشه.
      ولی عاقلان را اشارتی بنظر من کسی که مشکل داره باید ببینیم چرا به خیانت روی آورده و تا میشه از بروز اون دلایل پیشگیری کنیم.

  5. lمحمد طولابی

    فرهنگ ضعیف ما باعث شده که تعداد زیادی از افراد، فقط بخاطر سرگرمی و دوستی با جنس مخالف به شبکه‌های اجتماعی رو بیارن.
    متاسفانه در این کشور هر پیشرفت کوچک و بزرگی یک صدمه هم می زنه. چون فرهنگ سازی نشده.
    “فرهنگ سازی”

  6. میتونیم این طور در نظر بگیریم که با اتومبیل میتونیم بریم سر قرار ، ممکنه توی کافی شاپ با کسی قرار بزاریم ، شاید هوس کنیم با شخص سومی بریم سینما و تاتر و مراکز خرید و پارک ، ممکنه تو اینترنت دنبال مطالب چیز دار باشیم و ….

    پس باید بگیم همه موارد باید جمع شوند ؟!!!!

    البته مشخصه که منظور نگارنده ساده تر بودن شیوه ارتباط افراد ناشناس با هم در این نرم افزار هاست ، اما به هر حال گذر تکنولوژی همواره در جهت آسان ساختن زندگی ماست و اگر استفاده نابجایی میکنیم ، مشکل از خود ماست و نه فناوری .

  7. احسان چهری

    @mahdifcb06
    بله منم با شما موافقم و اینکه آقای گل‌کار فرمودند می‌تونه رواج بیشتری پیدا کنه؟ نظرم مثبته چون بطور چشمگیری داره استفاده از این نرم‌افزارها بیشتر و بیشتر می‌شه

  8. در مورد هر وسیله ای ( چه دیجیتال چه غیر دیجیتال ) چیزی به نام فرهنگ استفاده وجود داره
    مهم اینه که از اون وسیله به طرز صحیح استفاده بشه و شخصیت انسان اون وسیله رو تحت کنترل بگیره ، نه اینکه اون وسیله انسان رو کنترل کنه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH