مقایسه اسنپدراگون 810 با اگزینوس 7420: کدام‌یک سریعتر عمل می‌کند؟!

سال 2014 با تمام نوآوری هایش در عرصه اسمارت فون‌ها به پایان رسید و باید در سال 2015 منتظر رویدادهای جدیدی باشیم.

یکی از این موارد تولید چیپست‌های قدرتمند گوشی‌های هوشمند است. کوالکام هنوز هم به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده پردازنده‌های موبایل در حال تولید جدیدترین محصولاتش است و در کنار آن سامسونگ، مدیا تک، هوآوی و … نیز به دنبال تولید پردازنده‌های مخصوص خود هستند.

اما جنگ اصلی، هم اکنون بین کوالکام و سامسونگ است. در این میدان مبارزه، در گوشه‌ای از رینگ اسنپدراگون 810 را داریم، محصولاتی که طراحی آن در ایالات متحده انجام شده و در تایوان تولید می‌شود. این غول 8 هسته‌ای، انتخاب بسیاری از پرچم‌داران برندهای معتبر بازار در سال 2015 خواهد بود و هم اکنون کوالکام به موفقیت او در این میدان اعتماد راسخ دارد.

در گوشه دیگر این رینگ، محصول پر سر و صدای سامسونگ قرار دارد. اگزینوس 7420 با معماری 14nm خود، عملکردی فراتر از انتظار داشته و باعث شده است تا این کمپانی کره‌ای به تولید خود ببالد و خواب را بر چشمان کمپانی کوالکام حرام کند!

پس از اینکه کمپانی مدیا تک، با عرضه چیپست‌های ارزان قیمت و البته کاربردی، بازارهای جهانی را هدف قرار داد، در واقع این دومین باری است که تولیدات این کمپانی آمریکایی با یک رقیب جدی مواجه می‌شود. البته سامسونگ این بار با معماری خاص خود در تولید این چیپست و بهره گیری از قابلیت مکالمه و پشتیبانی LTE محصول خود را یک سر و گردن از هر تولید دیگری بالاتر قرار داده است و به همین دلیل به هیچ وجه نمی‌توان آن را با محصولات مدیا تک و یا کمپانی‌های درجه دوم این چنینی مقایسه کرد؛ اما باید دید که با تمام این تفاسیر، آیا این پردازنده می‌تواند جدیدترین محصول کوالکام را به چالش کشیده و آن را پشت سر بگذارد؟

طبیعی است که برای تست این دو رقیب، باید به بنچمارک ها رجوع کرد. معتبر ترین نرم افزارهای بنچمارک این وظیفه خطیر را به عهده گرفته‌اند و برای قضاوت همگان در مورد این دو پردازنده آماده‌اند.

ابتدا به سراغ نرم افزار محبوب و قدرتمند AnTuTu می‌رویم. این پردازنده‌ها هر کدام بر روی یک اسمارت فون با صفحه نمایشی QHD قرار گرفته و سنجیده شده‌اند.

بدون ارائه توضیحات بیشتر شما را به دیدن نتیجه تست انتوتو دعوت می‌کنیم:

 Untitled-1

همان‌طور که به وضوح مشاهده می‌کنید، اسنپدراگون 810 در نمره کل توانسته است سلطه خود را بر اگزینوس نشان دهد. هر چند که در مقاطعی از این آزمون چیپست سامسونگ برتری‌های را نیز دارد.

در این گزارش می‌بینیم که اسنپدراگون 810 در حوزه‌های چون عملکردهای چندگانه، کاردهای CPU، سرعت رم و نتایج عملکرد 2D بهتر عملکرده است؛ اما در مقابل، اگزینوس 7420 که از رابط گرافیکی Mali-T760 بهره می‌برد در حوزه اجرای فایل‌های سه بعدی و سنگین گرافیکی توانست در حدود 16.2 درصد بهتر از رقیب سر سخت خود عمل کند. پس با این تفاسیر، می‌توان اذعان داشت که پردازنده سامسونگ با اینکه کمی ضعیف‌تر از رقیب است، اما می‌توان برای انجام بازی‌های گرافیکی بر روی آن حساب ویژه‌ای باز کرد.

البته در این امتیاز بندی باید توجه داشت که امتیاز اخذ شده توسط اسنپدراگون 810 بسیار به رقیبش نزدیک است و این پیروزی با اختلاف بسیار بالایی ثبت نشده است. بنابراین این اتفاق می‌تواند خبر خوشی برای هواداران سامسونگ باشد که بی صبرانه منتظر ورود ششمین نسل سری گلکسی هستند. باید دید آیا سامسونگ می‌تواند با بهره گیری از فناوری‌هایی خاصی که در تولید پردازنده جدیدش استفاده کرده است، تن و بدن کمپانی کوالکام را بلرزاند و به یک رقیب ابدی برای او تبدیل شود؟

Exynos-7420---AnTuTu Snapdragon-810---AnTuTu

 

2 در مورد “مقایسه اسنپدراگون 810 با اگزینوس 7420: کدام‌یک سریعتر عمل می‌کند؟!”

  1. به نظر میرسه تا چند سال آینده پردازنده اختصاصی سامسونگ روی تولیدات بقیه کمپانی ها ببینیم.(الان هم کمپانی Meizu روی تعدادی از محصولاتش از این پردازنده استفاده کرده)چون خیلی پیشرفت داشته و در حال حاضر رقیب جدی کوالکام هست هر چند نمیشه از پردازنده های اینتل و انویدیا هم غافل شد.

  2. تا وقتی دو تا گوشی رسمی ازین دو تا پردازنده نیاد تو بازار این جور تستا رو اصلن قبول ندارم . باید بیان و دسته مصرف کننده تست بشن.
    راستی این خبرم فون آرنا یه گندی زد اول یه عکسه دیگه از قدرته دو گوشی گزاشته بود که بعدش با این عوض کرد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH